Duidelijkheid m.b.t. stiltecoupes | NS Community

Duidelijkheid m.b.t. stiltecoupes

  • 3 September 2021
  • 9 reacties
  • 400 Bekeken

Waarom is het nog steeds zo dat er in een stiltecoupe amper leesbare stickers zitten op de ramen die om stilte/silence vragen?

Vooral in het donker zijn deze stickers echt amper te lezen.

Ik erger mij groen en geel aan het feit dat vooral toeristen, buitenlanders etc. die stickers niet (kunnen) lezen...wat ik ze niet eens kwalijk kan nemen. Met als gevolg dus (weer) geen stilte in de trein.

Heb dit zeker 4/5 keer bij NS aangekaart...zorg voor felle (gele/oranje/groene) sticers op ramen, deuren en stoelen. Maak het duidelijk dat het een stiltecoupe is. Plak stickers op de stoelen. Maak er werk van.

Handhaaf.

Ik heb nog hoop (maar wel steeds minder) dat dit ooit een keer adequaat wordt opgepakt door NS.

B.v.d.


9 reacties

Beste Robert Witteman en welkom bij de NS Community.

 

Ik begrijp wat je bedoelt en goed dat je dit hier aangeeft. Ik ga hier een melding van maken, zodat het wellicht in de toekomst wordt verbeterd!

Reputatie 7
Badge +1

ERG storend is zeker dat bij slechts een deel van de ramen die sticker met silence/stilte zit-sommige van de ermee onbekende mensen vinden dan dus dat het bij hun 4-zitje niet geldt. Vooral ramen/vensters met zo'n balk erin-nooduitgang of anderszins.

Het komt me voor dat de eerdere '’halve stilte=bovenin verbouwde VIRM de vorige stikcers met iemand die vinger voor mond houdt weg is-dat leverde wel enorm veel verwarring op.

Kijk eens hoe de DB in de ICE in wel 10 talen er melding van maakt-dietreinen zijn deels zelfs gezamenlijk bezit met U, NS

@NS admin @NS Community 

Wanneer wordt er iets aan gedaan? Ik ben het beu om mensen elke keer te moeten aanspreken dat ze in de stiltecoupe zitten…

Ik zoek deze expres op. Er lopen zelfs conducteurs door de trein die er gewoon aan voorbij lopen en mensen niet aanspreken. 
 

Op dit moment kun je elkaar eigenlijk alleen maar aanspreken. Op termijn vind ik het een goed idee om boetes uit te delen aan mensen die hardnekkig sociaal onaangepast blijken. Als je geen geldig vervoersbewijs hebt, krijg je ook een boete. Mensen die telkens weer gesnapt worden in de verkeerde klasse terwijl er plek genoeg is in de tweede of die je drie keer per week in hetzelfde traject ziet lawaaien in een stiltecoupé, mogen van mij gerust 50 Euro boete per keer krijgen die oploopt tot een maximum van 500 euro. Alleen als de NS de regels zelf serieus gaan nemen, nemen treinreizigers ze ook serieus. Tot slot moet er een procedure komen waarin ‘probleemreizigers’ geïdentificeerd en geweerd kunnen worden. Ik denk dan aan een ‘three strikes, you're out’-systeem. Drie keer in een jaar geen kaartje, doorkleppen in de stiltecoupé of in de eerste zitten terwijl je in de tweede hoort? Een paar maanden niet meer mee met de trein. Bij herhaling, een jaar niet meer. Neem dan maar de fiets of de scooter als je te sociaal onaangepast bent om in de trein te zitten. Wij betalen ook voor ons vervoersbewijs en houden ook rekening met elkaar.

Dat gaat toch veel te ver en hoe wil je het controleren? Het is sowieso niet stil in een stiltecoupe omdat de trein ook herrie maakt, mensen zitten te eten, rommelen met papiertjes, met de muziek meetappen met vingers e.d.

En aanspreken/gesis in de stiltecoupe maakt het niet beter op; de aangesprokene heeft er vaak toch lak aan. Je kunt beter zelf oordopjes in doen, dat helpt in ieder geval tegen het gesis 🤣

@Psycholoog Wisselstoornis

Er is wel een verschil tussen geen geldig kaartje hebben en stil zijn in de stiltecoupe.

Dat je een geldig ticket moet hebben staat in de wet, dus dat is prima te beboeten.

Stil moeten zijn in de stiltecoupe is echter een huisregel waarbij die regel nergens duidelijk omschreven staat. Wat is er wel en wat is er niet toegestaan? Een rechter maakt gehakt van boetes die je daarvoor uitdeelt.

Reputatie 7
Badge +3

@Psycholoog Wisselstoornis

Er is wel een verschil tussen geen geldig kaartje hebben en stil zijn in de stiltecoupe.

Dat je een geldig ticket moet hebben staat in de wet, dus dat is prima te beboeten.

Stil moeten zijn in de stiltecoupe is echter een huisregel waarbij die regel nergens duidelijk omschreven staat. Wat is er wel en wat is er niet toegestaan? Een rechter maakt gehakt van boetes die je daarvoor uitdeelt.

In een stiltecoupé moet het echt stil zijn. Wat begrijp je daar niet aan @Tamzin ? Niet fluisteren, zachtjes praten, trommelen met vingers, piepjes van telefoon. Mensen mogen geen geluid maken.

@Psycholoog Wisselstoornis

Er is wel een verschil tussen geen geldig kaartje hebben en stil zijn in de stiltecoupe.

Dat je een geldig ticket moet hebben staat in de wet, dus dat is prima te beboeten.

Stil moeten zijn in de stiltecoupe is echter een huisregel waarbij die regel nergens duidelijk omschreven staat. Wat is er wel en wat is er niet toegestaan? Een rechter maakt gehakt van boetes die je daarvoor uitdeelt.

Niet fluisteren, zachtjes praten, trommelen met vingers, piepjes van telefoon. Mensen mogen geen geluid maken.

Waar kan ik deze omschrijving vinden?

Reputatie 7
Badge +3

@Psycholoog Wisselstoornis

Er is wel een verschil tussen geen geldig kaartje hebben en stil zijn in de stiltecoupe.

Dat je een geldig ticket moet hebben staat in de wet, dus dat is prima te beboeten.

Stil moeten zijn in de stiltecoupe is echter een huisregel waarbij die regel nergens duidelijk omschreven staat. Wat is er wel en wat is er niet toegestaan? Een rechter maakt gehakt van boetes die je daarvoor uitdeelt.

Niet fluisteren, zachtjes praten, trommelen met vingers, piepjes van telefoon. Mensen mogen geen geluid maken.

Waar kan ik deze omschrijving vinden?

In de huisregels staat dat het echt stil moeten zijn. Huisregels kun je in de treinen vinden.

Die toevoeging die jij citeert staat niet zo in de huisregels, maar zijn voorbeelden.

Reageer