beantwoord

Een pluim voor het treinpersoneel!

• Reisadviseur***
  • 226 reacties
Vanmorgen zat ik in de trein Zwolle - Utrecht, rit 5622.
Tussen Ermelo en Putten kwam de conducteur vervoersbewijzen controleren.
Er was een man die geen vervoersbewijs had of dit niet wilde laten zien, ook wilde hij geen ID of paspoort laten zien.
Na een uitgebreide luide woordwisseling liet de man weten niet mee te willen werken.
Dit alles overigens in gebrekkig Engels want de man wilde blijkbaar geen Nederlands verstaan.
Kort daarop kwamen medewerkers van Service en Veiligheid erbij die denk ik toevallig in de trein aanwezig waren.
Zij vorderden de man mee te werken en gaven aan te starten met fouilleren.
Daarop een hoop lawaai, waarop gezegd werd dat de man hierbij was aangehouden.
Ondertussen werd de politie gebeld.
Aangekomen in Putten rond 08:00 bleven de deuren korte tijd gesloten om te voorkomen dat de man zou vluchten.
De man werd vervolgens geboeid en in bedwang gehouden.
Besloten werd om hem in Amersfoort aan de politie over te leveren.
Dat is ook gebeurd.
De vertraging liep op tot ca 5 minuten waarbij de conducteur via de omroep mensen op de hoogte bracht.

Een +10 voor deze acties waarbij professioneel is opgetreden door het NS personeel!
Ik hoop dat dit soort zwartrijders die geen geweld schuwen, een trein- en stationsverbod krijgen plus een hoge boete of gevangenisstraf.
Dit soort gedrag is onacceptabel en komt helaas vaker voor.

Er wordt veel geklaagd over de NS en vaak terecht, maar het personeel doet zijn best blijkt wel weer.
Ik zou niet graag conducteur willen zijn in dit soort gevallen.
icon

Beste antwoord door Thom 28 mei 2015, 15:36

Perfecte actie, het zou standaard moeten zijn! Dit type speculeert er doorgaans op dat ze er door hun gedrag wel mee weg komen. Ik noem ze overlastreizigers, waarom moeten mensen die gewoon de trein nemen met dit soort wangedrag geconfronteerd worden tenslotte. De poortjes dicht en zo snel mogelijk, dat vermindert de kans op dit soort ongevraagde ellende.

Ik loop graag door dit soort acties wat vertraging op.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Perfecte actie, het zou standaard moeten zijn! Dit type speculeert er doorgaans op dat ze er door hun gedrag wel mee weg komen. Ik noem ze overlastreizigers, waarom moeten mensen die gewoon de trein nemen met dit soort wangedrag geconfronteerd worden tenslotte. De poortjes dicht en zo snel mogelijk, dat vermindert de kans op dit soort ongevraagde ellende.

Ik loop graag door dit soort acties wat vertraging op.
Inderdaad, prima gehandeld van het NS personeel. Het 'probleem' ligt vaak ook niet bij hun, maar eerder bij een betrapte zwartrijder die geen medewerking verleend, door bijvoorbeeld op verzoek van de conducteur uit te moeten stappen bij het eerstvolgende station of zoals in dit geval weigerd mee te werken aan legitimeren en een boete.
De oplossing zou inderdaad poortjes plaatsen kunnen zijn.
Het duurt alleen wel erg lang voordat dit uitgevoerd wordt, kleinere stations hebben denk ik ook geen prioriteit.
Zwartrijders zullen dit ongetwijfeld weten en hier gebruik van maken.
Reputatie 7
Badge +4
Waterdicht zal het nooit zijn. Ongeveer 85 procent van de reizigers worden er op den duur mee geconfronteerd. In gebieden als Rotterdam maakt men de waterbedstations om die reden ook dicht. In het Friese Akkrum zal het wel wat meevallen met de agressie en het parasietengedrag en zijn door de geringe aantallen reizigers poortjes niet rendabel.

Het is duidelijk dat goede controle en daadwerkelijk optreden de gaten moet dichten. Dat moet niet alleen zo blijven maar worden opgevoerd. Als mensen een op de vier reizen met een team van vier man wordt geconfronteerd, verandert het wel. Als het toegenomen veiligheid oplevert en minder stelende reizigers is dat ook een vorm van rendement. Het is alleen triest dat het zo moet.

Hulde voor dit personeel dat zich niet liet bedreigen en intimideren.
Reputatie 4

Er was een man die geen vervoersbewijs had of dit niet wilde laten zien, ook wilde hij geen ID of paspoort laten zien.
Na een uitgebreide luide woordwisseling liet de man weten niet mee te willen werken.
Dit alles overigens in gebrekkig Engels want de man wilde blijkbaar geen Nederlands verstaan.
Kort daarop kwamen medewerkers van Service en Veiligheid erbij die denk ik toevallig in de trein aanwezig waren.
Zij vorderden de man mee te werken en gaven aan te starten met fouilleren.
Daarop een hoop lawaai, waarop gezegd werd dat de man hierbij was aangehouden.

Raar dat S&V hem fouilleerde en kan me voorstellen dat iemand die de situatie niet begrijpt boos reageert.
Hem laten zitten en wachten op de politie was voldoende geweest in zo'n situatie. Typisch S&V weer, dom en met overdreven machtsvertoon handelen.

Een +10 voor deze acties waarbij professioneel is opgetreden door het NS personeel!
Ik hoop dat dit soort zwartrijders die geen geweld schuwen, een trein- en stationsverbod krijgen plus een hoge boete of gevangenisstraf.
Beetje erg populistisch vind je niet 😉 Agressie neemt al jaren af en harder straffen werkt niet.
En waar is het geweld dat de man dan zou hebben gebruikt volgens Hoppy ?

En er zijn genoeg mensen die geen Nederlands kunnen spreken, in West Nederland zelfs de meerderheid onderhand.

Waarom werd de man gefouilleerd ? Omdat het een buitenlander was ?
Personeel Veiligheid en Service zijn bevoegd voor de identiteitsfouillering en de veiligheids fouilering.
@ macca728

Iemand die de Nederlandse taal nier machtig is...
Wat een onzin, volgens mij zijn er weinig landen ter wereld waar het reizen met de trein gratis is. Dus dat zal deze meneer die zich volgens mij van de domme hield ook dondersgoed hebben geweten.
De zwartrijder heeft gegokt en verloren en zal de daarop volgende consequenties (boete) moeten accepteren. Als de zwartrijder dit ook had gedaan en zijn medewerking aan de conducteur had verleend, dan had het allemaal niet zo ver hoeven komen. En dat de man geen medewerking verleende, blijkt uit het feit dat hij geen vervoersbewijs kon of wilde tonen en zich daarop niet wilde legitimeren. Ik heb zelf een kleurtje, maar ik word kotsmisselijk van witte en gekleurde Nederlanders die te pas en onpas alles gooien op discriminatie. Ook vervelend voor de conducteur in kwestie, die eigenlijk hier door macca728 al wordt afgeschilderd als een racist, terwijl hij zijn werk doet en een zwartrijder naar vervoerbewijs vraagt en als die er niet is genoodzaak is een bekeuring uit te schrijven.
Doe even rustig en lees gewoon OP, daar reageer ik op. Hoppy zegt dat de man geweld gebruikte, ik lees er niets van, vervolgens wilde de man geen Nederlands spreken en daar reageer ik op met mijn opmerking dat er zoveel mensen geen Nederlands KUNNEN spreken. Dat is nu eenmaal een feit hier.

Ik heb helemaal geen kritiek op het NS personeel hier, het is zelfs goed dat zwartrijders aangepakt worden.

Maar TS moet niet overdrijven.
Volgens mij was jij de gene die hier als eerst suggereerde dat de man gefouilleerd werd, mogelijk om zijn buitenlandse voorkomen...
Ja omdat ik het apart vindt dat een zwartrijder die geen geweld gebruikt heeft gefouilleerd wordt. Ik wist niet dat dat standaard is blijkbaar.

Er zijn genoeg incidenten geweest de laatste tijd waar BOA´s zich hebben misdragen.
Ervan uitgaande dat bij aankomst van politie, de man zich nog steeds niet wilde/kon legitimeren, met de wetenschap dat de man al bij conducteur en medewerkers service en veiligheid had aangegeven niet mee te willen werken, dit met een hoop lawaai en een luide discussie. De politie zal om veiligheidsredenen een voor hun op dat moment onbekend persoon die niet in bezit is van legitimatie zullen handboeien, puur omdat de politie nog niet weet wat voor vlees zij in de kuip hebben. Wat volgens mij geen overbodige luxe was, als ik lees dat de man al behoorlijk luidruchtig was en zelfs in bedwang moest worden gehouden.
Even aanvullend op een aantal reacties, de collega's van Veiligheid en Service hebben de geweldbevoegdheid, waardoor ze reizigers, die niet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs en zich niet willen of kunnen identificeren mogen ze een identiteitsfouillering uitvoeren. Dit betekent dat ze de man alleen op de plekken waar je normaliter je identiteitskaart hebt mogen zoeken. Dat betekent dus in zakken en eventueel een handtas.
Op het moment dat de collega's van VenS een reiziger om wat voor reden in de boeien slaan, dient men hier proces verbaal van op te maken, dus men moet zich naar de Officier van Justitie verantwoorden waarom ze deze betreffende man van zijn vrijheid hebben moeten beroven en hebben moeten boeien. Dat mag niet zomaar. Ik verwacht dat de man toch wel iets gedaan heeft dat men naar dat uiterste middel hebben moeten grijpen. Valt ook onder dat als de man zichzelf iets wil aandoen, voor zichzelf beschermt kan worden door middel van boeien.

Dit even ter info overigens.
Dat de politie handboeien omdoet is volkomen begrijpelijk ja.
Even aanvullend op een aantal reacties, de collega's van Veiligheid en Service hebben de geweldbevoegdheid, waardoor ze reizigers, die niet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs en zich niet willen of kunnen identificeren mogen ze een identiteitsfouillering uitvoeren. Dit betekent dat ze de man alleen op de plekken waar je normaliter je identiteitskaart hebt mogen zoeken. Dat betekent dus in zakken en eventueel een handtas.
Op het moment dat de collega's van VenS een reiziger om wat voor reden in de boeien slaan, dient men hier proces verbaal van op te maken, dus men moet zich naar de Officier van Justitie verantwoorden waarom ze deze betreffende man van zijn vrijheid hebben moeten beroven en hebben moeten boeien. Dat mag niet zomaar. Ik verwacht dat de man toch wel iets gedaan heeft dat men naar dat uiterste middel hebben moeten grijpen. Valt ook onder dat als de man zichzelf iets wil aandoen, voor zichzelf beschermt kan worden door middel van boeien.

Dit even ter info overigens.

Dank voor de informatie, ik vond het raar dat je helemaal gefouilleerd mocht worden, maar dat is dus niet gebeurd.

Overigens zou dit meer moeten gebeuren als een zwartrijder zich niet wil identificeren, gewoon de politie erbij halen en afvoeren.
Even voor de duidelijkheid, de man weigerde herhaaldelijk om zijn vervoersbewijs (die hij niet had...) te laten zien, legitimeren met een ID kaart, paspoort o.i.d. weigerde hij ook.
De uitleg van de conducteur die hem in eerste instantie vriendelijk vroeg om zijn vervoersbewijs was heel keurig.

Op een gegeven moment verhard de situatie en wordt het schreeuwen, trekken en duwen waardoor er niets anders op zit dan de man aan te houden.
Dat heeft dus NIETS te maken met de huidskleur of afkomst van de persoon en ook niet of hij wel of niet Nederlands spreekt of begrijpt. De regels zijn duidelijk toch?
Nogmaals prima actie van het NS personeel, zo hoort het.
De politie zal de zaak verder wel afhandelen, ik ben wel benieuwd hoe zo'n persoon hier nu mee wegkomt, krijgt hij werkelijk een treinverbod?

Volgende keer wil ik best als "bewijs" wel foto's/video's maken, dan kunnen jullie zelf oordelen.
In dit geval was dat niet verstandig omdat de situatie snel escaleerde, iemand met een smartphone die opnames maakt verergert de situatie alleen maar.
De acties zijn zo te lezen goed en juist verlopen. Situaties verharden wel vaker als reizigers hun zin niet krijgen.
De politie zal de andere boetes op zich nemen en ik heb nog steeds geen info over het treinverbod helaas.
@ Hoppy.

Ik ben blij dat alles uiteindelijk goed is afgehandeld door NS personeel en uiteindelijk politie. Ik vind het daarom bijzonder vervelend dat sommige mensen er zaken bij halen, die helemaal niet aan de orde zijn of NIET van toepassing, zoals huidskleur, de Nederlandse taal niet machtig of vermeende agressie/discriminatie van NS medewerkers / service en veiligheid. Erg vervelend als dit meteen wordt gesuggereerd, terwijl het hier in eerste instantie ging om een man zonder vervoersbewijs, zich niet wilde legitimeren, duidelijk aangaf niet te willen meewerken en behalve luidruchtige 'discussie' en geschreeuw op een bepaald moment zelfs duw en trekwerk. Ondanks al deze genoemde feiten blijft het erg vervelend dat sommige mensen zelfs in deze situatie de professionaliteit van de betreffende NS medewerkers in twijfel trekken.

Reageer