beantwoord

Eén reiziger, twee zitplaatsen vanwege bagage

Meestal reis ik met een backpack of koffer die ik door hun gewicht/grootte niet in bagagerek kwijt kan noch tussen de stoelen. Noodgedwongen stal ik hem dan maar pontificaal naast of tegenover mij op een zitplaats want wanneer ik hem in het gangpad zou plaatsen zou ik al het andere 'verkeer' onmogelijk maken.

Dat zit me echter niet lekker aangezien ik dus twee plaatsen bezet hou terwijl ik voor één betaal.

Kan iemand van de NS mij uitleggen waar ik mijn bagage, zoals omschreven, het best kan plaatsen zonder een ander tot last te zijn...?

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 mei 2014, 16:06

Alle treinen hebben balcons en bij veel treinen is er op die balcons extra ruimte voor bijv. fietsen en/of rolstoelen, die vaak niet in gebruik zijn.
Misschien een idee om dergelijke vrije ruimtes te benutten voor jouw kennelijk omvangrijke bagage?
Er zijn ook treinstellen waar achter de cabine van de machinist geen klapstoeljes zijn aangebracht. Als je bij zo'n treinstel bijv. bij de achterste cabine jouw bagage zodanig tegen de wand plaats dat de deur naar de cabine altijd vrij blijft (conducteur moet daar ook in kunnen), is dat wellicht ook een mogelijkheid.

Bekijk origineel

13 reacties

Alle treinen hebben balcons en bij veel treinen is er op die balcons extra ruimte voor bijv. fietsen en/of rolstoelen, die vaak niet in gebruik zijn.
Misschien een idee om dergelijke vrije ruimtes te benutten voor jouw kennelijk omvangrijke bagage?
Er zijn ook treinstellen waar achter de cabine van de machinist geen klapstoeljes zijn aangebracht. Als je bij zo'n treinstel bijv. bij de achterste cabine jouw bagage zodanig tegen de wand plaats dat de deur naar de cabine altijd vrij blijft (conducteur moet daar ook in kunnen), is dat wellicht ook een mogelijkheid.

Welkom op het forum Hendrikreiziger!

Het is 1 van de huisregels dat je bagage andere reizigers niet mag hinderen. Als je bagage niet in de daarvoor bestemde rekken of onder je stoel past, kunnen de tips van Hans wellicht uitkomst bieden. Als andere forumleden nog ideeën hebben: schroom niet om ze hier te posten. :)

P.s. Ik heb de titel van je topic iets uitgebreid om de vindbaarheid te vergroten.
In dubbeldekstreinstellen van het type VIRM kun je het beste bovenin gaan zitten. De stoelen zijn in deze treinstellen in carrévorm opgesteld, de bagage kun je dan tussen de rugleuningen kwijt.
In dubbeldekstreinstellen van het type VIRM kun je het beste bovenin gaan zitten. De stoelen zijn in deze treinstellen in carrévorm opgesteld, de bagage kun je dan tussen de rugleuningen kwijt.
Ik heb volgens mij een koffer van normale afmetingen maar krijg hem met geen mogelijkheid 'tussen-de-rugleuningen'. De rechtstreekse trein Enschede-Schiphol (daarvan maak ik veelvuldig gebruik) is geen dubbeldektreinstel (althans niet al die keren dat ik er gebruik van heb gemaakt).

Ik (oudere man, hartklachten) heb geprobeerd de koffer in het rek bóven de stoelen te plaatsen (2e én 1e klas!) maar het ontbreekt mij gewoon aan kracht om zonder problemen 20 of 30 kilo (vliegreizen buiten Europa) boven mijn hoofd te tillen; nog voorbijgaand aan het feit of het ding daar überhaupt zou passen.

Tien dagen geleden heb ik één stoel gevonden (NS) naast de glazen klapdeurtjes waarnaast ik (vrijwel zonder iemand lastig te vallen) mijn koffer kwijt kon maar wanneer die ene stoel bezet is houd ik het probleem.

De voorlaatste keer ben ik vanuit Twente met 'Der Bahn' gegaan en heb Luchthaven Düsseldorf als vertrek- en-aankomstpunt gekozen. Is me goed bevallen. Duitsers (van vlak over de grens) zijn ook behulpzamer dan Randstad Nederlanders (ikke, ikke, ikke), het DB treinpersoneel rustiger en nadat ik het hen vroeg zelfs bereid de koffer voor me in- en uit te zetten...!
Bij de treinen naar Schiphol passen koffers niet eens op die kleine bagagerekken en zijn er gek genoeg meerdere passagiers met koffers, dus dan krijg je wel overlast.
Ik heb volgens mij een koffer van normale afmetingen maar krijg hem met geen mogelijkheid 'tussen-de-rugleuningen'. De rechtstreekse trein Enschede-Schiphol (daarvan maak ik veelvuldig gebruik) is geen dubbeldektreinstel (althans niet al die keren dat ik er gebruik van heb gemaakt).

Ik (oudere man, hartklachten) heb geprobeerd de koffer in het rek bóven de stoelen te plaatsen (2e én 1e klas!) maar het ontbreekt mij gewoon aan kracht om zonder problemen 20 of 30 kilo (vliegreizen buiten Europa) boven mijn hoofd te tillen; nog voorbijgaand aan het feit of het ding daar überhaupt zou passen.

Tien dagen geleden heb ik één stoel gevonden (NS) naast de glazen klapdeurtjes waarnaast ik (vrijwel zonder iemand lastig te vallen) mijn koffer kwijt kon maar wanneer die ene stoel bezet is houd ik het probleem.

De voorlaatste keer ben ik vanuit Twente met 'Der Bahn' gegaan en heb Luchthaven Düsseldorf als vertrek- en-aankomstpunt gekozen. Is me goed bevallen. Duitsers (van vlak over de grens) zijn ook behulpzamer dan Randstad Nederlanders (ikke, ikke, ikke), het DB treinpersoneel rustiger en nadat ik het hen vroeg zelfs bereid de koffer voor me in- en uit te zetten...!

Dat van die RandstadNederlanders is een échte Tukkeropmerking. Je mag het denken maar niet zeggen, en ik mag hier niet zeggen dat ik het begrijp. Maar je move om vanaf Düsseldorf te vliegen en Der Bahn te nemen is een hele goeie. Nagenoeg nooit vertraging op de rails en een relaxte luchthaven om te vertrekken. Daarbij ook nog eens hoffelijke Duitse Bahnmedewerkers. Je zou toch nooit meer naar het westen reizen?

In de trein van Utrecht naar Arnhem rond een uur of 20.00. Trein was redelijk vol op de balkons en trappen stonden reeds mensen.

Bij de zitplaatsen beneden zaten verschillende mensen die met hun koffers zitplaatsen bezet hielden. Ook zat er een jongedame met 2 papieren tasjes op 2 zitplaatsen met een rolkoffertje. Op mijn vraag  of ik daar kon zitten kreeg ik een nee en gaf een andere passagier die ook 2 zitplaatsen bezet hield de opmerking dat hij ook een keer 2 uur heeft moeten staan en niet van plan was zijn koffers ergens anders neer te zetten. Een andere passagier die ook 2 plaatsen bezet hield gaf ook te kennen dat hij niet van plan was zijn grote tas ergens anders neer te zetten. Toen bood een andere jongeman mij (71 jaar) zijn plaats aan waarop ik aan hem vroeg wat ga jij dan doen zijn antwoord was dan ga ik wel staan waarop ik hem vriendelijk bedankt heb. Tijdens mijn reis naar Arnhem heb ik geen conducteur gezien. Bij het uitstappen in Arnhem heb ik de oudere heer medegedeeld dat het heel sociaal gedrag was om 1 kaartje te kopen en 2 plaatsen bezet te houden waar de “heer” vertelde dat ik maar moest opsodemieteren. De NS moet er toch eens serieus over na gaan denken om dit probleem met de bagage van reizigers die van en naar Schiphol reizen een oplossing te bieden voor de koffers. Het is inmiddels ook de gewoonte om handtassen op de plaats naast je te zetten in de hoop dat er niemand naast je komt zitten?

Badge

Beste Henk,

Het grootste probleem is in dit geval de instelling en het fatsoen van deze andere reizigers, hun gedrag bestempel ik als diep triest.

Het probleem met ruimte maken voor bagage is dat dit ook ten koste gaat van zitplaatsen en dat dit dus in periodes of op routes waar mensen zonder bagage reizen er ook minder zitplaatsen zijn.  Meer materieel inzetten kan niet omdat in de spits al het materieel wat beschikbaar is wordt ingezet.

Reputatie 7
Badge

Het zal wel door mijn uitstraling komen, maar tot nu toe nog maar één keer meegemaakt dat men niet de bagage verwijderde van de stoel.

Die ene keer maar even "gebeld" en toen had Abbey ineens twee zitplaatsen want de dader had ook geen kaartje bleek toen 😀

@Henk Groessen , de vriendelijke mentaliteit is zo langzamerhand ver te zoek in dit land !

Reputatie 3

Kan de conducteur tijdens een serviceronde er iets van zeggen?

Die liep laatst gewoon door in een “volle” coupe.

Vaak is er trouwens onder de stoel plaats.

Idee voor nieuwe treinen: bagagerek!

Badge

Kan de conducteur tijdens een serviceronde er iets van zeggen?

Die liep laatst gewoon door in een “volle” coupe.

Vaak is er trouwens onder de stoel plaats.

Idee voor nieuwe treinen: bagagerek!

Bagagerek zoals boven je hoofd?  Die zijn er al in meerdere treinen.

Bagagerek zoals een centrale plek om bagage te deponeren en zelf elders te gaan zitten?  Dat is niet wenselijk vanwege de diefstallen die geregeld voorkomen in de trein, om deze reden is het ook altijd zaak om goed op je bagage te letten als je reist en helemaal op de momenten dat de trein langs een perron staat.  Helaas zijn dieven zo gehaaid dat ze net voor het sluiten van de deuren je bagage weggrissen en de trein uitlopen voordat de deur dicht is en jij hebt dan als eigenaar het nakijken.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen ruggelings geplaatste 4 zits is ruimte om bagage neer te zetten. Daar kan beleefd op gewezen worden.

Badge +3

Ik vind het wel apart dat iemand die te maken kreeg met iemand die weigerde bagage te verwijderen van een zitplaats (onder het motto ‘sodemieter maar op’!) vervolgens precies hetzelfde doet.. :rolling_eyes:

Met als excuus “want IK moest toen twee uur staan, dus JIJ (willekeurige reiziger) bent nu de lul”. Gerechtigheid! :thinking:

Benieuwd met wie @AbbeyRoad toen even gebeld heeft, met als resultaat 2 zitplaatsen. Want dat willen we natuurlijk allemaal zo opgelost zien!

Reageer