een veel te optimistische inschatting van de duur van een storing

• 24 april 2016
  • 4 reacties
  • 124 Bekeken

Zaterdag 23 april stond ik om 7.30 op station Schiedam Centrum om te beginnen met mijn reis naar Hengelo - bus Haaksbergen - belbuurtbus naar Rekken. Deze buurtbus vrijdagavond gereserveerd. De bedoeling was een wandeldag op het z.g. Noaberpad. Helaas dreigde NS door een storing tussen Apeldoorn en Deventer roet in het eten te gooien, zo zag ik op Rotterdam CS: een gecombineerde wissel-, sein- en overwegstoring. Duur tot ongeveer 9 uur, stond er op de borden. Ik dacht: Vertrek CS om 7.50, om 8.50 in Amersfoort, dus NA 9 uur in Apeldoorn.Dus karren maar, dacht ik. Klassewissel ad 10 euro gekocht, kat in 't bakkie.
Uiteindelijk kwam ik met 58 minuten vertraging tegen 11 uur in Hengelo aan. De gereserveerde buurtbus in Haaksbergen was niet meer te halen, enz. dus wandeldag naar de knoppen.
Na improvisatie mijnerzijds heb ik toch nog een fijne dag van kunnen maken, maar natuurlijk VEEL later thuis door deze inschattingsfout van NS.
Wanneer juiste informatie verstrekt was, had ik mijn reis van te voren kunnen aanpassen en zeker niet 10 euro uitgegeven voor een klassewissel!
Volgende keer graag JUISTE informatie, NS!

4 reacties

Het grootste probleem met onverwachte storingen is dat het een inschatting is. Hoeveel uur normaliter voor dit soort storingen staat durf ik even niet te zeggen. Bij een aanrijding staat er al direct 3 uur voor. Toch wordt een storing in sommige gevallen eerder opgelost. In uw geval helaas dus niet, blijkbaar had Prorail meer tijd nodig om dit probleem te verhelpen. Vandaar dat er tegenwoordig gesproken wordt dat naar verwachting de storing om een bepaalde tijd is verholpen. Daar heeft u erg weinig aan en NS was graag gaan rijden, maar mocht dat niet van Prorail.
Het kan ook zijn dat de politie meer tijd neemt voor onderzoek, als ze vermoeden dat de aanrijding mogelijk niet door het slachtoffer is veroorzaakt.
Badge
Zelfs als er wordt gezegd dat een storing om een bepaalde tijd is verholpen (09.00 in uw geval) betekent dat nog niet dat de treinen vanaf 09.00 volledig volgens schema rijden.
Ten eerste kan de inschatting verkeerd zijn en de reparatie, het politieonderzoek, de opruimwerkzaamheden etc. langer duren dan verwacht.
Ten tweede kan de dienstregeling flink ontregeld raken door materieelgebrek. Stel, er is een verstoring tussen Schiedam en Rotterdam, waardoor de IC Venlo-Den Haag blijft steken in Rotterdam. Ditzelfde materieel had een uurtje later (schat ik) uit Den Haag moeten vertrekken voor de trein terug naar Venlo. Ook al is de verstoring inmiddels verholpen, de rijtuigen kunnen niet in een vingerknip weer op de juiste plek zijn. Hierdoor kan een verstoring op één traject invloed hebben op de dienstregeling in de omgeving.

Hopelijk kunt u hier wat mee. Zo niet, zegt u het dan gerust!
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt gewoon standaard altijd 3 uur geschat voor een verstoring. Die schattingen zijn niet reëel.

Reageer