beantwoord

Eerste bus bij werkzaamheden

Reputatie 5
Badge
In het weekend van 27 juni zijn er werkzaamheden tussen Wolvega en Meppel. Alle begrip daarvoor, want werkzaamheden zijn nu eenmaal noodzakelijk. Wat ik echter niet begrijp is dat de eerste bus van de dag pas later rijdt dan de eerste trein normaalgesproken doet. Ik vind het niet bezwaarlijk dat ik langer onderweg ben, maar doordat de eerste bus pas zo laat rijdt, kan ik nooit op tijd op mijn bestemming komen. Een eerdere bus nemen om de extra reistijd te compenseren kan simpelweg niet. Graag verneem ik waarom NS de eerste bus van de dag niet iets eerder laat rijden. Immers, wie normaalgesproken altijd de eerste trein op zaterdagochtend neemt om op tijd op zijn bestemming te zijn, kan nu nooit op tijd zijn. Het zou logisch zijn dat de eerste bus gewoon in Meppel aansluit op de eerste trein. Dan moet ik eerder vertrekken, maar dat is geen bezwaar. Nu kan ik gewoon niet reizen per trein, omdat ik nooit op tijd kan komen. Nogmaals, ik vind de extra reistijd helemaal niet erg, maar NS zou er wel voor moeten zorgen dat je dan eerder op reis kan.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 22 juni 2015, 19:52

Navraag leerde dat het standaard is dat bussen bij werkzaamheden nooit eerder rijden dan oorspronkelijke treinen. Het is dus bijna altijd zo dat je echt vertraging oploopt door werkzaamheden. Je moet immers omreizen, of in dit geval met de bus. De bustijden zijn overigens zo afgesproken met de busonderneming. Daar kunnen we niet meer wat aan wijzigen.

Don't shoot the messenger.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 5
Badge
Zou er nog een antwoord komen van NS?
Reputatie 7
Badge +4
Uw standpunt lijkt me alleszins redelijk. NS zal u echter van een antwoord moeten voorzien. Moderatoren zijn hier echter niet constant aanwezig en als u pech heeft morgen pas weer. Een maatoplossing is ook denkbaar.
We hebben het uiteraard ondertussen uitgezet en hopen spoedig met een antwoord te komen.
Reputatie 5
Badge
Mooi! Ik zie er naar uit.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels zijn we een week verder. Ik heb nog niets vernomen van NS en de werkzaamheden zijn al over een paar dagen. Ik wil nu toch wel weten of ik mijn gebruikelijke vroege afspraak in Amsterdam moet gaan afzeggen, omdat NS mij niet in staat stelt mijn reisplan aan te passen aan de extra reistijd. Overigens lijkt het me toch heel reëel dat er gewoon een vroegere bus komt. Het moet toch mogelijk zijn om op dezelfde tijd aan te komen als gebruikelijk. Eerder op reis is geen bezwaar, maar het moet wel kunnen.

Als voorbeeld. Normaal vertrekt de eerste trein op zaterdag om 07:13 uit Steenwijk. Je bent dan om 07:22 in Meppel en om 07:36 in Zwolle. Nu vertrekt de eerste bus om 07:20 pas uit Steenwijk, waardoor je nooit de trein van 07:22 in Meppel kan halen en dus een half uur later dan gebruikelijk in Zwolle bent. Door de eerste bus gewoon een half uur vroeger te laten vertrekken, kun je wel op de gebruikelijke tijd in Zwolle zijn.

Nogmaals, de extra reistijd is geen bezwaar. Het feit dat ik überhaupt niet op tijd kan aankomen is wel bezwaarlijk. Omgekeerd geldt namelijk wel dat er 's avonds een extra late bus en trein rijdt om toch de laatste vertrekmogelijkheid uit Zwolle even laat als normaal te laten zijn. Waarom wordt dat in de ochtend niet gedaan?
Ik kan het niet meer terugvinden, maar toen dit forum net was gestart heb ik eens dezelfde vraag gesteld, maar dan voor werkzaamheden tussen Hoogeveen en Meppel. Ook toen werd beloofd dat er naar gekeken zou worden. Uiteindelijk hebben ze het toen ook niet aangepast, zonder daarvoor een reden te geven. Bij volgende werkzaamheden op hetzelfde traject was het exact hetzelfde gesodemieter. Het is ronduit asociaal dat NS niet meedenkt met de mensen die normaliter met de eerste trein reizen. Voor die mensen is dat immers vaak pure noodzaak en door onwil en onkunde vanuit NS wordt voor die (over het algemeen trouwe) klanten een probleem gecreëerd.
Reputatie 5
Badge
Overigens staat in de hoofdrailnetconcessie, artikel 44:

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee keer per uur in iedere richting;
b. NS bedient de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;

Kortom, er moet voor 07:00 uur een vertrekmogelijkheid zijn.
Badge +3
Er staat ook dat NS gerechtigd is van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014. Dat zal wel het geval zijn geweest.
Reputatie 5
Badge
Maar, mag NS dan ook bij werkzaamheden weer een later vertrek aanbieden boven de al geldende afwijking van de hoofdrailnetconcessie?
NS dient gewoon te zorgen dat je op de normale tijd de eindbestemming kan bereiken. Als Klaas-Jan dat niet voor elkaar krijgt, dan moet hij je maar een taxi aanbieden.
Reputatie 5
Badge
Het is maandag. De klantenservice van NS zou hier weer actief moeten zijn na het weekend. Ga ik nog een inhoudelijke en steekhoudende reactie van NS krijgen? Ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Moet ik een peperduur hotel gaan boeken (omdat NS pas zo kort voor de werkzaamheden hun klanten informeert) of kan NS mij gewoon op de normale tijd in Amsterdam krijgen door met hun busdienstregeling te anticiperen op de extra reistijd?
Dat wordt een hotel ws op kosten van de NS....
Klaas-Jan NS is momenteel wel actief.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar toen dit forum net was gestart heb ik eens dezelfde vraag gesteld, maar dan voor werkzaamheden tussen Hoogeveen en Meppel.
Ik heb wel een topic gevonden waarin ene De luchtmacht (kleine l, twee t's, zonder 2) een soortgelijke vraag stelt over werkzaamheden tussen Meppel en Zwolle.
Dan kan TS er wel van uitgaan dat hij niet op tijd komt met de trein (of bus).
Klaas-Jan NS is momenteel wel actief.:

Volgens de FrontPage zijn er liefst 9 moderators online, maar geen Klaas Jan :D

Maar hij is het wel. En de rest gek genoeg niet.
Reputatie 5
Badge
Via Twitter kreeg ik wel reactie. NS zegt: zak in de stront. Nouja, niet letterlijk, maar daar komt het wel op neer.

Is dit een gevalletje OV Loket?
Wie weet komt Klaas jan er nog op terug, hij heeft het immers uitgezet en hoopt spoedig met een antwoord te komen.

Al vrees ik inderdaad eenzelfde reactie.
Is dit een gevalletje OV Loket?
Dat gaat voor dit geval niet helpen. Daar een klacht neerleggen heeft alleen nut als ze er de structurele aard van willen inzien.
Reputatie 5
Badge
Maar dit is toch een structureel probleem als er wordt aangegeven dat ook bij werkzaamheden elders hetzelfde principe wordt toegepast. Blijkbaar heeft NS lak aan reizigers die normaal met de eerste trein reizen. Er hoort gewoon vervangend vervoer te zijn op een tijdstip dusdanig vroeg dat er aansluiting wordt geboden op de eerste trein vanaf het station waar de treinen weer wel rijden. Kortom, als de eerste trein uit Leeuwarden normaalgesproken om 6:34 vertrekt en dan om 7:21 in Meppel is, dan moet bij werkzaamheden de eerste bus dusdanig vroeg uit Leeuwarden vertrekken dat reizigers voor 7:21 in Meppel zijn. Omgekeerd sluit de laatste bus namelijk wel gewoon aan op de laatste trein.
Zoals De luch(t)macht in het oudere topic terecht aangeeft gaat het ook om de eerste treinen ten noorden van de werkzaamheden. De eerste bus sluit nu aan op de eerste trein uit Leeuwarden, die NS ook ongetwijfeld niet een half uurtje eerder wil laten rijden. (Vast iets met ingewikkelde logistieke processen.)

Ik merk trouwens toevallig dat volgens de NS-reisplanner de eerste trein uit Leeuwarden (6:35) op 11 juli ook niet rijdt.
Reputatie 5
Badge
Inderdaad. Normaalgesproken gaat de eerste trein om 6:35 uit Leeuwarden op zaterdag. Met de werkzaamheden op 27 juni tussen Wolvega en Meppel vertrekt deze eerste trein pas om 6:44 uit Leeuwarden naar Wolvega en daar bovenop komt nog de extra reistijd die je hebt vanwege het busvervoer. Welke logica hanteert NS hier?

En 11 juli zijn er geen werkzaamheden, maar rijdt de eerste trein ook pas op 6:44. Vreemd.
Welke logica hanteert NS hier?
Die van hun portemonnee lijkt me. Elk aannemelijk te maken excuus om een laag bezette trein te mogen schrappen is mooi meegenomen.
Navraag leerde dat het standaard is dat bussen bij werkzaamheden nooit eerder rijden dan oorspronkelijke treinen. Het is dus bijna altijd zo dat je echt vertraging oploopt door werkzaamheden. Je moet immers omreizen, of in dit geval met de bus. De bustijden zijn overigens zo afgesproken met de busonderneming. Daar kunnen we niet meer wat aan wijzigen.

Don't shoot the messenger.
Als the messenger intern de suggestie door wil geven om de tijden van de eerste bussen in de toekomst af te gaan stemmen op de aankomsttijd van de geschrapte treinen, krijgt 'ie van mij gratie (maar ik kan alleen voor mezelf spreken). 😉

Reageer