beantwoord

Eerste en tweede klas

• 26 november 2018
  • 18 reacties
  • 1276 Bekeken

Beste NS medewerker,

Dagelijks word ik geconfronteerd met een druk treincoupé terwijl ik een abonnement heb voor de eerste klas. In veel gevallen is het zodanig druk in de trein dat conducteurs er geen moeite mee hebben om mensen met een tweede klas kaartje in de eerste klas te laten zitten. Ook ik heb daar geen moeite mee. Echter betaal ik meer dan diegene met een tweedeklas kaartje. Hoe wordt dit voor de “eerste klassers” gecompenseerd?
icon

Beste antwoord door Denice NS 26 november 2018, 10:48

Vervelend dat het vaak druk is op jouw traject, grolsch08.

Onze conducteurs hebben onder andere de taak om de veiligheid van onze reizigers in de trein in de gaten te houden. Veiligheid gaat natuurlijk voor alles. Wanneer het erg druk is kan het voorkomen dat zij de 1e klas openstellen voor 2e klas reizigers om zo iedereen zo veilig mogelijk te vervoeren. Ik kan me voorstellen dat je er als 1e klas abonnementhouder natuurlijk niet erg blij van wordt aangezien jij voor je 1e klas abonnement hebt betaald en 2e klas reizigers niet. Wat betreft een compensatie moet ik je helaas teleurstellen. Er is voor dit soort situaties helaas geen (standaard) compensatie.
Bekijk origineel

18 reacties

Vervelend dat het vaak druk is op jouw traject, grolsch08.

Onze conducteurs hebben onder andere de taak om de veiligheid van onze reizigers in de trein in de gaten te houden. Veiligheid gaat natuurlijk voor alles. Wanneer het erg druk is kan het voorkomen dat zij de 1e klas openstellen voor 2e klas reizigers om zo iedereen zo veilig mogelijk te vervoeren. Ik kan me voorstellen dat je er als 1e klas abonnementhouder natuurlijk niet erg blij van wordt aangezien jij voor je 1e klas abonnement hebt betaald en 2e klas reizigers niet. Wat betreft een compensatie moet ik je helaas teleurstellen. Er is voor dit soort situaties helaas geen (standaard) compensatie.
Reputatie 6
Sinds kort heb ik ook een 1e klasabonnement en merk nu al dat er vaak genoeg mensen zitten van wie ik zeker weet dat ze geen 1e klaskaartje of 1e klasabonnement hebben. Dat hoor ik ze meestal duidelijk zelf zeggen of bediscussiëren met elkaar. Zij vinden dat ze gewoon mogen zitten omdat de 2e klas vol is of zou zijn, omdat ze slecht ter been zijn, op leeftijd zijn, omdat ze vinden dat de trein te duur is om te moeten staan, omdat hun telefoon bijna leeg is en ze het stopcontact nodig hebben....9 van de 10 keer komen ze ermee weg wegens geen controle. Ik begrijp dan ook zeker de ergernis van betalende vaste 1e klasklanten - die echt niet moeilijk doen bij extreme drukte - maar anders graag gewoon behoorlijke controle zien 😀
Reputatie 7
Badge +3
Helaas is er geen compensatie voor de betalende 1e klas reiziger als deze zou moeten staan omdat 1e klas vol zit met reizigers met een 2e klas kaartje. Het is geen regel dat mensen met 2e klas kaartje 1e klas zouden mogen zitten bij drukte. Echter meent men dat men dat recht heeft. Helaas wordt er zo weinig gecontroleerd dat dit probleem niet opgelost gaat worden. Daarbij wordt er bij controle nauwelijks beboet, zodat het lonend is om met een 2e klas 1e klas te gaan zitten.

De enige kans op compensatie is als de conducteur in incidentele gevallen de 1e klas vrijgeeft aan 2e klas reizigers. Eigenlijk zou het dan mogelijk moeten zijn om je 1e klas te kunnen downgraden, net als het Flex-abonnement de mogelijkheid geeft om bij drukte binnen het kwartier je kaartje te upgraden.
Het nodige is inderdaad al benoemt. Ergens moet dit natuurlijk wel gecompenseerd worden anders spreekt men van een NIET gelijke behandeling! Dus zijn jullie in overtreding van het gelijkheidsbeginsel dat in artikel 1 van de Nederlandse grondwet staat. 🙂 dat gaat misschien wat ver. Maar ik zal een berichtje aan consumentenclaim doen. Kijken wat zij erover zeggen
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat veel te ver. Het normale spraakgebruik moet niet verward worden met de juridische termen, die hebben veelal een hele andere lading. Er is geen compensatie, en dat is in de normale wetgeving vastgelegd. Van een ongelijke behandeling is geen sprake, noch van schending van artikel 1. Dat zou men bij Consuclaim ook wel eens kunnen vinden. Bij NS werken echt geen jurisukkels, daar heeft men de zaken goed dichtgetimmerd. Die jongens zijn niet gek.

U heeft met een eersteklaskaartje alleen een vervoersbewijs voor de eerste klas en geen recht op een zitplaats, om maar eens wat te noemen. Als u niet kunt zitten vanwege niet gecontroleerde medereizigers, mag u eerste klas staan. ;-)

Na controle en (de dreiging van) handhaving kunt u meestal wel plaatsnemen. Zonder controle is gratis en met handhaving is heel duur, dus dan moet men ineens weg, al beschouwen de diehards onder de niet-betalers het inmiddels al als een recht. Persoonlijk vind ik het diefstal als je bewust te weinig betaalt.

NS is een diefvriendelijk bedrijf op dat punt.
Badge +3
Claim het domein www.ovklacht.nl of www.nsklacht.nl en verzamel alles (met toestemming van je bezoekers). Dit als grap natuurlijk :P

Of anders gewoon bij OVloket https://www.ovloket.nl blijven melden.

Dat mensen 'denken/weten' dat ze zich onbestraft (al dan niet met smoes van slecht ter been of telefoon leeg) toch geen boete krijgen bij zich bevinden in de 1e klas (ook al staan ze) is tekenend...en iets waar NS de plank dus volkomen mis slaat (mijn mening)!

In Duitsland werkt het iets anders... Daar mag je de 1e klas helemaal niet betreden (dus ook niet doorheen lopen of staan) zonder geldig kaartje. Kan je zelfs een paar weken/maanden gevangenis opleveren als je dat te vaak flikt!

Dus mee eens, meer controleren én handhaven (boete i.p.v. studenten en andere 'betweters' weg sturen naar 2e klas). Overigens wel een reële vraag op Twitter van een goedschikse student https://twitter.com/xadroide/status/1067176158188498949

Edit: @Thom was me voor, maar dat dus.. Handhaving vooral!
Reputatie 2
Goedeavond mede Forumkindertjes,

Ik als "simpele" HC wil hier even graag wat aan toevoegen, ik lees hier dat mensen maar pas en te onpas beboet moeten worden voor het zitten in de eerste klas, nou dames en heren dan ga ik je nu alvast vertellen dat er dan nog met moeite een trein op tijd zal gaan rijden.

In mijn optiek is scboonvegen een betere optie, "oh je hebt een 2e klas kaart, nja zie je die blauwe stoelen? (VIRM-M) dat is jouw plek, hm? Het is vol, ja dat is inderdaad lastig maar ik heb niet gezegd dat je hier mocht gaan zitten." Dames en heren einde discussie.

Op deze manier kan iedereen gaan zitten waar hij/zij hoort.

Just my 2 cents
Badge +3
Kan ik me voorstellen @TrainViking maar het feit dat je veel te weinig tijd hebt voor het uitschrijven van UvB's voor 1e klas misbruikers is een direct gevolg van het ontbreken van enige drempel en vrijwel geen handhaving.

Men weet "Hooguit word ik weggestuurd, dus ik kan hier gewoon gaan zitten als het druk is, zonder verdere gevolgen/nadelen voor mijzelf."

Wat men dan spontaan vergeet is dat de betalende 1e klas reiziger dan regelmatig moet staan, en dat is niet acceptabel!

Controle in een drukke trein is sowieso zeldzaam, dus men denkt eigen regels te kunnen maken en komt daar ook nog mee weg. Waarom zou je dat dan niet doen?

Beter zou dan zijn om (als het de spuigaten uit loopt) een ploeg V&S in te schakelen op een volgend station, en de scheefrijders daar aan hen over te dragen (dus gewoon je trein uit te zetten).

Dan handelen zij (V&S) dat verder wel af op het perron, en kan jijzelf als HC gewoon op tijd fluiten en verder (en de overtreders ook, maar dan met vertraging voor henzelf plus een UvB, en hetzelfde op eigen risico nog eens proberen). Zelfde als met bedelbendes en zakkenrollers, waar een bestraffende vinger of preek niet tegen gaat helpen.

De 1e klas moet op één of andere manier gewoon 'teruggewonnen' worden voor mensen die daar thuis horen. Geef dus voldoende signalen dat er handhaving is (bijv. roep het gewoon even om in een IC) want dat schijnt ook al redelijk te werken (mensen staan spontaan op, en niet pas als jij in aantocht bent met een boekje gele bonnetjes).
Reputatie 7
Badge +4
Scheefrijders zijn gewoon zwartrijders en slap toegeven aan opportunisten met weinig moraal, verdient geen navolging. Controle vindt plaats als de trein al rijdt en het gegeven dat er geen treinen meer zouden kunnen rijden als er hier op gelet zou worden, geeft dat exact aan hoezeer het uit de hand is gelopen met dit slappe handhavingsbeleid.

Waarom kunnen de Belgische- en Duitse conducteurs dat wel en veel Nederlandse niet, de goede overigens nagelaten?

Als men er alleen als er per ongeluk controle is op gewezen wordt, en dat nadat ze na al die tijd gereduceerd en overlastgevend gereisd hebben ten koste van de betalende reiziger het eind van de discussie is, dan is de omgekeerde wereld.

Het lijkt me het niet het eind, maar het begin van een discussie. Voor uw redenering geeft deze simpele reiziger in de eerste klas nog niet eens één cent, en twee is zelfs een verdubbeling van de onzin.

Men moet van te voren gaan zitten waar hij/zij hoort, op grond van de betaalde reisprijs en daar hoort een conducteur aan bij te dragen door een minder werkvermijdende houding. Dit dan ook in navolging van een NS-beleid dat minder dief- en aso-vriendelijk is. Want aan fatsoenlijk beleid, daar schort het in ernstige mate aan. De eisen uit de poltiek versterken dit mogelijk nog.

Wat u zegt is gruwelijk, maar het schept in ieder geval helderheid over de moraal van een aantal NS-mensen, die nog opsporingsbevoegdheid hebben ook. Je vraagt je af waarvoor eigenlijk.

In mijn optiek is een beleid waarbij mensen wel twee keer nadenken voordat ze zwart in de eerste klas gaan zitten een betere optie. Deze burgerhufters moeten een andere calculatie maken dan u mede mogelijk maakt.

Dat je een geldig kaartje in de trein moet tonen, zal wel een te simpele gedachte van me zijn.
Waar stond dat ook alweer?

Enig idee wie daar op toe moet zien?

Ik ken natuurlijk mijn plaats als Forumkindertje. Forumkindertje? Hm.
Reputatie 3
De topics over handhaving met bijdragen van @Thom en @Robert B blijven toch wel de klassiekers 😎
Reputatie 2
Scheefrijders zijn gewoon zwartrijders en slap toegeven aan opportunisten met weinig moraal, verdient geen navolging. Controle vindt plaats als de trein al rijdt en het gegeven dat er geen treinen meer zouden kunnen rijden als er hier op gelet zou worden, geeft dat exact aan hoezeer het uit de hand is gelopen met dit slappe handhavingsbeleid.

U begrijpt overigens wel dat handhaving tijd kost en daarbij zei ik met moeite een trein optijd laten rijden, er is niks gezegd over GEEN treinen laten rijden.
Waarom kunnen de Belgische- en Duitse conducteurs dat wel en veel Nederlandse niet, de goede overigens nagelaten?

Omdat hun spoornetwerk nog niet misschien zo druk bezet is als dat van ons, met langere tijden tussen stations, iets met afstand en groote van het land enzo.

Als men er alleen als er per ongeluk controle is op gewezen wordt, en dat nadat ze na al die tijd gereduceerd en overlastgevend gereisd hebben ten koste van de betalende reiziger het eind van de discussie is, dan is de omgekeerde wereld.

U heeft dit wellicht verkeerd geïnterpreteerd maar dat is einde discussie voor de grijsrijder wat ik bedoelde oftewel ik duld geen lulsmoesjes.

Het lijkt me het niet het eind, maar het begin van een discussie. Voor uw redenering geeft deze simpele reiziger in de eerste klas nog niet eens één cent, en twee is zelfs een verdubbeling van de onzin.

Spreekwoordelijk natuurlijk, verder dat u er niks om geeft wat ik denk of vindt is juist wat mis is in deze maatschappij wij als HC's verdienen dus volgens u niet om onszelf te verdedigen door feitelijke waarheden op tafel te leggen. ;)

Men moet van te voren gaan zitten waar hij/zij hoort, op grond van de betaalde reisprijs en daar hoort een conducteur aan bij te dragen door een minder werkvermijdende houding. Dit dan ook in navolging van een NS-beleid dat minder dief- en aso-vriendelijk is. Want aan fatsoenlijk beleid, daar schort het in ernstige mate aan. De eisen uit de poltiek versterken dit mogelijk nog.

Werkvermijdende houding? Deze vindt ik nogal harsh, weet u waarvoor ik ben aangenomen?
1. Veilig de trein van A naar B brengen
2. Service verlenen aan hen die dat behoeven ik zie reizigers en collega's daarin als geheel.
3. Het controleren van vervoersbewijzen op geldigheid
4.Handhaven bij overtredingen binnen de wp2000

En ook in deze volgorde.

Verder ik en mijn collega die op dat moment bij mij is zullen altijd of het een controle of serviceronde is even een sweep maken door de 1e klas en ja wij sturen weg dit om vervelende situaties te voorkomen die uw reisplezier zullen bederven.

Wat u zegt is gruwelijk, maar het schept in ieder geval helderheid over de moraal van een aantal NS-mensen, die nog opsporingsbevoegdheid hebben ook. Je vraagt je af waarvoor eigenlijk.

Wat is gruwelijk aan wat ik vertel? Het zijn feitelijke waarheden en heeft niets met het moraal van mij of het grotendeel van mijn collega's te maken.
Soms stel ik mezelf ook deze laatste vraag, want er zijn situaties zoals bij een overlast verzorgende reiziger zonder vvb en zonder ID waar ik dan dus niets verder mee kan. Ik ben van mening dat dan de opsporingsbevoegdheden die ik kan aanspreken te min zijn.

In mijn optiek is een beleid waarbij mensen wel twee keer nadenken voordat ze zwart in de eerste klas gaan zitten een betere optie.

Absoluut mee eens.
Dat je een geldig kaartje in de trein moet tonen, zal wel een te simpele gedachte van me zijn.
Waar stond dat ook alweer?

Overal! Vindt u dat dan niet vreemd dat dit kan gebeuren wij namelijk ook, mja fatsoen is ver te zoeken in deze maatschappij, het is hier puur actie - reactie met ons wordt ook maar een loopje genomen en de eerste paar keer met je goede bedoeling wil je doorpakken totdat je dus vol met je snufferd tegen een muur loopt, ja dan ga je andere wegen bewandelen om dit toch zo werkbaar en aangenaam voor iedereen te maken, door op tijd rijden en dus deze grijsrijdende droeftoeters als kleine kinderen te behandelen door ze weg te sturen.
Enig idee wie daar op toe moet zien?

Wij allemaal, het is een probleem die ik samen met u wil tackelen maar het idee wat u opperd is allang geprobeerd maar is gebleken niet het effect te hebben wat we graag willen zien, denk hierbij aan de sweepteams van V&S.
Ik ken natuurlijk mijn plaats als Forumkindertje. Forumkindertje (?). Hm.

Gewoon een liefkozend naampje van mij voor jullie en beladen met een gezonde dosis humor 🙂.

Ik begrijp dat het vervelend is maar ik hoop ook dat u mij gelooft als ik zeg dat wij wel willen maar soms echt niet anders kunnen, denk hierbij aan uw maar ook mijn veiligheid.
Ik kan het niet genoeg zeggen maar het is de maatschappij en het ontbreken van respect en fatsoen wat dit probleem veroorzaakt en jammer genoeg is dat niet meer een minderheid.
Reputatie 1
Het is allemaal wel erg tegenstrijdig hoor. Begrijp dat veiligheid voorop staat, maar iemand een 1e klas abonnement laten betalen en vervolgens 2e klas omstandigheden creëren gaat wel ver. Betaal dan het verschil met een 2e klas abonnement terug.

Overmacht is mogelijk, maar structurele overmacht moet natuurlijk worden gecompenseerd.
Reputatie 5
Het is allemaal wel erg tegenstrijdig hoor. Begrijp dat veiligheid voorop staat, maar iemand een 1e klas abonnement laten betalen en vervolgens 2e klas omstandigheden creëren gaat wel ver. Betaal dan het verschil met een 2e klas abonnement terug.

Overmacht is mogelijk, maar structurele overmacht moet natuurlijk worden gecompenseerd.

Hoe moet dat gecompenseerd worden dan? En hoe ga je controleren of iemand de hele rit wel of niet kon zitten?
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet te controleren, dus niet te compenseren. Het is wat erg naïef om iedereen te geloven die er een beroep op doet. Een deel van de reizigers zal de verleiding van het ongecontroleerd geld kunnen vangen niet kunnen weerstaan. Het is niet anders, de goeden lijden onder de kwaden, maar van de laatste categorie zijn er helaas te veel. Voor alle ongemak kan er ook geen compensatie zijn, het geld moet door een ander worden opgebracht.
Reputatie 3
Vanaf wanneer is er bij een drukke trein sprake van een onveilige situatie? Hoe maakt een conducteur die inschatting?
Reputatie 7
Als er bijvoorbeeld bij veel staande personen in de 2e klas het zo druk is dat er een risico op calamiteiten ontstaat bij het rijden met de trein.
Ik heb een eersteklas abonnement Altijd Vrij en reis een aantal keer per week met Intercity Direct. Ik reis meestal vroeg (7 uur) maar zelfs dan komt het vaak voor dat de trein vol is. Passagiers met een tweedeklas kaartje (glashelder wie dat zijn) gaan tegenwoordig automatisch naar de eerste klas en als ik niet precies bij de deur sta als de trein stilstaat, betekent dit vaak dat ik moet staan. Ik overweeg over te stappen naar een tweedeklas kaart die 2000 euro per jaar goedkoper is. Mijn advies: laat de conducteur ALTIJD omroepen dat de rode stoelen voor eersteklas reizigers zijn en kom zo nu en dan ook in drukke treinen controleren. Het is heel lang geleden dat ik een conducteur heb gezien en ik reis bijna dagelijks in de spits.
Badge
De IC Direct wordt binnenkort verlengd met 1 rijtuig om wat meer zitplaatsen toe te voegen aan deze treinen, er wordt hard gewerkt om deze rijtuigen gereed te maken zodat deze kunnen worden toegevoegd.

Hopelijk geeft dit u de nodige ruimte om in de 1e klas plaats te nemen.

Reageer