Eerste klas?

• 26 april 2016
  • 41 reacties
  • 19666 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Steeds opnieuw valt het me op dat als het ook maar een beetje druk lijkt, mensen van de 2e klas in de 1e gaan zitten. Hoewel ik meestal wel kan zitten, gebeurt het ook wel dat ik moet staan terwijl het overduidelijk is dat een groot deel van de mensen in 1, betaald hebben voor 2. Als iemand die maand in, maand uit, fors bijbetaalt om rustig te kunnen zitten en werken, vind ik dat ronduit irritant. Wat me nog meer stoort echter, is dat de NS dat, ondanks herhaaldelijke klachten gewoon blijft gedogen.

41 reacties

Reputatie 2
Hoi Disco,

Ik heb er zelf ook last van. Zeker op drukke lijnen waar de HC dan ook nog eens zich in het andere treinstel of in de cabine verstopt heeft is het extra irritant.
Helaas verspreid de NS ook niet de juiste boodschap, maar laat het ruimte voor discussie. Reizigers komen dan al de coupe binnen, hard pratend, met berichten als "als het druk is mag het vast wel" of "de conducteur vind het wel vaker goed, dus waarom nu niet" of zelfs "ze geven toch altijd eerst een waarschuwing". Met enige regelmaat al moeten staan omdat de 1ste klas vol was met bijvoorbeeld mensen die dat met hun tas en "kruidvatkaartjes" zitten te rotzooien. Die kaartjes zijn vrijwel altijd 2de klas en een hoop mensen praten ook wel hard genoeg erover welke klasse kaart zij hebben. Helaas doet de HC er ook regelmatig niks aan, zelfs als je ze tipt. Ook @NS_online op twitter tippen op langere trajecten als de HC onvindbaar was en ik weer moest staat zette niemand erop aan om eens even die HC in beweging te brengen. Nee, als 1ste klas reizigers wordt je te vaak op de 2de of 3de rang geschoven om de 2de klas reiziger in de trein te houden.
Ik ben dan ook blij met jouw bericht, want hopelijk komt de NS eens in beweging (zij t dus met vertraging) als genoeg mensen er wat van zeggen.
Badge
Wat veel mensen schijnen te denken dat de regel is bij grote drukte in de 2e klas:
plaatsnemen in de 1e klas is toegestaan, tenzij anders aangegeven door de conducteur.
Wat daadwerkelijk de regel is bij grote drukte in de 2e klas:
plaatsnemen in de 1e klas niet toegestaan, tenzij anders aangegeven door de conducteur.

De NS mag dit wel wat beter communiceren, inderdaad. Vaak wordt de 1e klas niet met slechte bedoelingen binnengevallen, maar simpelweg vanwege onwetendheid.
Reputatie 2
Soms zie ik braaf mensen staan in de 1e klas (hoogstwaarschijnlijk met een 2e klas kaartje), terwijl nog niet alle stoelen daar bezet zijn. Tevens moet je ook opletten om niet mensen te oordelen op hun uiterlijk.
Ik had een paar weken geleden een reis gemaakt vanuit Eindhoven naar Utrecht en had een 1e klas kaartje.
De trein was bomvol, en ook de eerste klas zat op een gegeven moment vol. Ik deelde mijn 6 persoonscoupé met 2 pubers een man in een net pak en een ouder echtpaar. 3 keer raden wie er wel eerste klas kaarten hadden....

Alleen de twee pubers en ik 🆒
Reputatie 7
Badge +4
De controle en de handhaving is gewoon niet intensief genoeg en als het vaak genoeg loont, dan krijg je dit. Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en dan eerste klas reizen. Het slappe beleid dat gevoerd wordt, werkt deze vorm van zwartrijden in de hand. Controleren en beboeten, dan nemen mensen de gok niet. Je voelt je bijna gekke Henkie als je wel voor je kaartje betaalt, al blijf ik dat toch maar doen.

De regel is heel simpel: Je mag eerste klas reizen met een geldig eersteklaskaartje of wanneer de conducteur vooraf toestemming heeft gegeven. Meer mogelijkheden zijn er niet. Alle andere 'argumenten' zijn flauwekul.
Reputatie 2
Maar... De standaard eerste klas reiziger kijkt al zuur op als ik, 33 jaar, gekleed in spijkerbroek en sneakers, in de eerste klas ga zitten. Echt een afkeurende blik krijg ik dan, zo van: kijk daar heb je er weer een die zwart reist. Je ziet ze gewoon opgetogen kijken als de conducteur komt controleren, zo van: Ha nu zal ie wel hangen. En na afloop zie ik duidelijk dat ze teleurgesteld zijn. Nee de eerste klas reizigers zijn niet altijd de fijnste types als ik het zo mag zeggen. Soms ga ik zelfs gewoon 2e klas zitten met een 1e klas kaartje omdat ik dit gedrag ontzettend vervelend vindt.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan dat je het zo ervaart. Dat is dan jouw beleving. Zoals ik al eerder zei: een professionele conducteur vraagt je naar je kaartje en dan ziet hij dat je terecht eerste klas rijdt.
Ik hou niet zo van allerlei clichéopmerkingen over eerste- of tweedeklasreizigers. Ik reis in ongeveer een van de drie gevallen in pak en merk geen verschil in benadering als dat niet zo is. Ik zie weinig verschil in kleding als het gaat om eerste of tweede klas. Je treft vaker een pak aan, dat wel en daar maak ik me dus ook schuldig aan.
Wat veel mensen schijnen te denken dat de regel is bij grote drukte in de 2e klas:
plaatsnemen in de 1e klas is toegestaan, tenzij anders aangegeven door de conducteur.
Wat daadwerkelijk de regel is bij grote drukte in de 2e klas:
plaatsnemen in de 1e klas niet toegestaan, tenzij anders aangegeven door de conducteur.

De NS mag dit wel wat beter communiceren, inderdaad. Vaak wordt de 1e klas niet met slechte bedoelingen binnengevallen, maar simpelweg vanwege onwetendheid.

Bedankt voor je duidelijke toevoeging, maar is het echt zo dat het onwetendheid is? Wat moeten we beter communiceren? Moeten we bij vertrek iedereen er steeds op wijzen dat hij/zij in de juiste klasse plaatsneemt? Het staat groot op de buitenkant van de coupé en in de trein is toch ook duidelijk verschil te zien. Ik denk dat er, dat ben ik eens met Thom, eerder een handhavingstaak ligt voor (o)ns.
Reputatie 7
Badge +4
De meeste mensen hebben echt wel het abstractievermogen een 1 van een 2 te kunnen onderscheiden. De stoelen zijn breder en hebben een duidelijk ander uiterlijk. Dat mensen zeggen het niet te weten, daar geloof ik bepaald niets van.

Dat is echt niet omdat ik Thomas heet.:D
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten mag je niet eens staan in de 1e klas als je niet een 1e klas vervoerbewijs hebt. Laat staan dat je mag zitten. Tenzij natuurlijk anders aangegeven door de conducteur.
Bij mijn weten mag je niet eens staan in de 1e klas als je niet een 1e klas vervoerbewijs hebt. Laat staan dat je mag zitten. Tenzij natuurlijk anders aangegeven door de conducteur.

Klopt iMark, staan is in de eerste klas met een tweede klas vervoersbewijs niet toegestaan.
Ik ben al een paar keer ook van de koude kermis thuisgekomen, dat ik nu eerder handhaaf. Een reizigster met de smoes dat ze haar koffer niet kwijt kon, vond ik niet ok. Ze was het station ervoor ingestapt (handig als je de check-in ziet). Vraagt mij of ze pas bij de volgende stop mag verplaatsen. Nou nee, dat is niet ok. Blijkt ze het volgende station er ook uit te moeten. Dit is een van de voorbeelden en als ik dit hier weer lees, sterkt het mij om te gaan handhaven en niet meer weg te sturen. Dan zullen er een paar mazzel hebben als ze nog kunnen "vluchten", omdat de ander geschreven wordt.
Reputatie 4
Badge
Deze foto's zijn een paar weken oud (geen montage). Zou je in deze stoel wel met een tweede klas kaartje mogen zitten?
Reputatie 7
Badge +4
Leuk grapje. Is het echt niet gephotoshopt? Formeel mag je er niet zitten, want het is een eerste klas coupé. De stoel is ook niet bepalend: In sommige sprinters vindt je ook eerste klas stoelen met een rood kleurtje die net zo smal zijn dan wel rot zitten als die in de tweede klas.

Je mag inderdaad niet staan in een eerste klas coupé. Je mag je er wel bevinden om er bijvoorbeeld door te lopen maar je mag je er niet ophouden.
nee, zoals eerder aangegeven is staan in de eerste klasse met een 2e klas kaartje niet toegestaan. De gehele ruimte van de eerste klasse is voor de eerste klas. Ookal zijn de stoelen exact het zelfde.

@Thom
Nee, ik ben dit treinstel ook eens tegengekomen. Bestaat echt
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het wel humor. Ik reis altijd eerste klas en dit is een VIRM maar in deze zat ik nog nooit.
Reputatie 4
Badge
De stoel had wel redelijk nieuwe bekleding. Misschien is de eersteklas bekleding van dit type niet meer in voorraad en hebben ze het zo maar opgelost.
Reputatie 4
Klopt iMark, staan is in de eerste klas met een tweede klas vervoersbewijs niet toegestaan.
Langer dan 15 minuten in de IC moeten staan is ook niet toegestaan en wordt toch op grote schaal door de NS gedoogd, dat bij grote drukte reizigers zich niet over een trein mogen verspreiden is van den zotte. Als er genoeg zitplaatsen in de 2e klas waren, of wanneer reizigers een 1e klas kaartje van de NS mogen kopen (wat ik met een OV abonnement van de NS niet mag), dan was deze discussie helemaal niet nodig.

Ik denk dat er, dat ben ik eens met Thom, eerder een handhavingstaak ligt voor (o)ns.
Ik denk dat er eerder een servicetaak voor de NS ligt: genoeg materieel inzetten en abonnementhouders de gelegenheid geven een 1e klas kaartje te kopen. Goed idee.
@kamcon

Dat treinstel heb ik ook een keer gehad en stond er ff van te kijken. We hebben hier intern veel humor over dat er een tweede klas stoel is geplaatst in de eerste klas. 😉
Dit probleem kan zo opgelost worden door een eerste klas incheck paal bij de ingang te zetten. Dan betaal je automatisch eerste klas (ook al heb je tweede klas vervoersbewijs) . Niet ingecheckt is boete. Dan kan je in de trein nog besluiten om iets bij te leggen.

Ik ben trouwens tweede klas gaan reizen juist vanwege dit probleem. Ik heb meer moeten staan in de eerste klas dan in de tweede klas. En als je tweede klas moet staan dan is de kans overgroot dat je eerste klas al lang moet staan.

Ik ben over gegaan toen de conducteur melde dat ze geen actief beleid voeren om mensen weg te sturen. In een drukke trein komen ze er toch niet door en zitten ze liever in hun hokje. Toen dacht ik stik maar monopolist, dan hou ik ook maar mijn centjes.
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht niet dat die paaltjes er komen en NS er ooit toe zal overgaan. Je kunt natuurlijk nu echt al met een tweedeklasabonnement gewoon een upgrade naar de eerste klas kopen. Het kan alleen niet als je al in de trein zit en vaststelt dat je eerste klas wilt gaan reizen, het moet vooraf.

Als eerst alle mensen die ten onrechte in de eerste klas zitten worden beboet, is er ook snel voldoende ruimte. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de handhaving ervan want dat is de beste servicetaak die NS aan de betalende reizigers kan leveren. Dan hebben mensen die van te voren een upgrade hebben gekocht ook een kans op een zitplaats.

Ik moet er niet aan denken dat de optie van: In de eerste klas ruimte? Snel een kaartje kopen! Dan heb je als reguliere eersteklasreiziger het nakijken terwijl je er altijd voor betaalt. Iedereen mag van te voren een kaartje kopen dus het is nergens voor nodig. Wat een onrust.
@kamcon

Dat treinstel heb ik ook een keer gehad en stond er ff van te kijken. We hebben hier intern veel humor over dat er een tweede klas stoel is geplaatst in de eerste klas. ;)

Staat daar normaal (bij andere treinstellen met een liftschacht) helemaal geen stoel dan? - Een eerste-klas stoel past zo te zien niet: dan kan de deur alleen nog maar naar buiten toe open.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb op die plek wel eens een wat smallere eerste klas stoel zien staan in de normale bekleding. Van deze is de bekleding weliswaar tweede klas maar de leuning lijkt dezelfde als van de overige stoelen.

Het is ook geen prettige plek met steeds die zwiepende deur.
Hetgeen Thom zegt klopt. Zo zijn er ook stoelen, een soort tweetje waar ook eigenlijk te weinig plaats is, die meer aan de ruimte van de tweedeklas stoelen voldoen dan de eerste klas. In de DDZ is dit iig niet meer het geval.
Apart. De enige zinvolle reden om een kaartje voor de eerste klas van een VIRM te kopen lijkt mij een niet-tweede-klas-stoel-compatible achterwerk. :8
Reputatie 7
Badge +4
Ligt het nou aan mij dat ik voornoemd gebrek aan compatibiliteit vooral in hinderlijke mate in de tweede klas meen aan te treffen?:D

Met uw welnemen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe weinig commercieel er gedacht wordt bij NS. Juist in treinen waar het druk is in de tweede klas en er ruimte over is in de eerste klas, zou het makkelijk moeten zijn om tijdens de reis een klasseverhoging te kopen. Hc's zouden dat dan ook actief kunnen aanbieden.
Met de komst van de OV-chipkaart zou dat makkelijk moeten kunnen. En het levert nog extra inkomsten op ook.Ik weet zeker dat er redelijk wat mensen zijn die bij ernstige drukte incidenteel best willen bijbetalen voor de 1e klas maar dat voor vertrek niet hebben geregeld omdat ze niet kunnen overzien hoe druk de trein zal zijn.

Wat zich hier natuurlijk ook wreekt is de tamelijk domme beslissing indertijd om de doorloopneuzen van de ICM's dicht te lassen. Hierdoor zie je in maar ongeveer de helft van de treinstellen een Hc. Er wordt dus niet gecontroleerd, gesurveilleerd of service verleend in de treinstellen waar geen Hc aanwezig is. En het actief verkopen van klasseverhogingen is dan al helemaal niet aan de orde.

Reageer