beantwoord

Eerste klas als tweede klas vol is?

• 28 september 2017
  • 10 reacties
  • 6243 Bekeken

Ik reis iedere weekdag met de trein in de tweede klas, best vaak is deze zo vol dat zelfs de trein instappen al moeilijk is omdat hij zo vol staat. Is het dan wel toegestaan om in de eerste klas te gaan zitten zonder hier problemen mee te krijgen?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 28 september 2017, 17:47

Bij mijn weten ligt de beslissing of er gestaan of gezeten mag worden in de 1ste klasse bij drukte, volledig bij de conducteur. Mijn collega is hier misschien onduidelijk in geweest, maar zijn bericht is ook anders te lezen (andere intonatie). Wat Arnold bedoelde is dat er alleen maar plaatsgenomen mag worden in de 1ste klasse met een 2de klasse vervoerbewijs, als de conducteur heeft aangegeven dat dit toegestaan is.
Bekijk origineel

10 reacties

Hallo RRooze en welkom op het NS Forum!

Over dit onderwerp is al heel wat geschreven op dit forum. De regel luidt dan ook dat je enkel mag staan in de eerste klasse als door drukte de veiligheid in de 2e klasse in het geding komt. De conducteur zal in dit geval toestemming verlenen door via de omroep de eerste klasse vrij te geven. Geef in een dergelijk geval wel de ruimte aan reizigers die extra betalen voor een zitplaats in de eerste klasse. Anders krijgen we vanuit die hoek weer ontstemde reizigers op ons bord 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, tenzij de conducteur omroept dat het wel mag. Vaak helpt het om ergens anders anders op het perron te gaan staan en is daar wel ruimte genoeg.
Reputatie 7
Badge
@ArnoldNS
Alleen - pas NA omroepen door conducteur - met 2e klas kaartje S T A A N in het gangpad van 1e klasse? Is dat nieuwbeleid? Ergens gepubliceerd? Zo ja, zal dat veel 1e klassers plezier doen, en houvast geven hun ingenomen zitplaats op te eisen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Met een tweede klas kaartje mag je ook niet zonder toestemming van de conducteur staan in de eerste klas. Dat heeft nooit gemogen. Handhaving is uiteraard een ander onderwerp.

Het begrip "de tweede klas is vol" is trouwens ook niet zo eenduidig. Regelmatig zie je mensen vooraan allemaal staan in de tweede klas terwijl het achteraan nog half leeg is.
Reputatie 7
Badge
@Tamzin. Dat is bekend.
Maar is - na onroepen door HC - het verblijf in de 1e klas met een 2e klas kaartje beperkt tot STAAN zoals ArnoldNS schrijft??? Die regel(ing) kan ik niet terugvinden.
Reputatie 7
Badge +3
De conducteur kan zelf bepalen of je in de eerste klas mag zitten of staan.
Reputatie 7
Badge
Ik ben benieuwd naar de regel, waarop ArnoldNS zijn antwoord baseert
Reputatie 7
Bij mijn weten ligt de beslissing of er gestaan of gezeten mag worden in de 1ste klasse bij drukte, volledig bij de conducteur. Mijn collega is hier misschien onduidelijk in geweest, maar zijn bericht is ook anders te lezen (andere intonatie). Wat Arnold bedoelde is dat er alleen maar plaatsgenomen mag worden in de 1ste klasse met een 2de klasse vervoerbewijs, als de conducteur heeft aangegeven dat dit toegestaan is.
Badge +3
Het begrip "de tweede klas is vol" is trouwens ook niet zo eenduidig. Regelmatig zie je mensen vooraan allemaal staan in de tweede klas terwijl het achteraan nog half leeg is.
Gebeurt inderdaad regelmatig en ik zou er dan een regel van maken om dat ook om te roepen, net als in een volle bus "er moeten nog meer mensen bij, dus graag doorlopen naar achteren" of zoals bij een bus gewoon mensen achteraan laten instappen.
Reputatie 7
@Robert en @Tamzin Dat is ook de belangrijkste reden dat wij bezig zijn met deze proef. (gaat over de ICD maar toch)

Reageer