beantwoord

Eerste klas betaald en nergens kunnen zitten.

Ik reis sinds kort bewust (ivm zwangerschap) eerste klas in de hoop dat ik kan zitten in de trein. Nu is het de laatste maand al zo vaak voorgekomen dat ik gewoon helemaal nergens kan zitten. Ik neem aan dat jullie hier wel een passende oplossing voor hebben..
icon

Beste antwoord door Ruud01 26 mei 2015, 10:54

ik heb nog even gezocht voor u:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/beleid-hoogzwangere-vrouwen-volle-treinen-1654

In de trein hangt ook een bord met regels, en daar staat dat een zwangere vrouw voorrang heeft met zitten.
Dus de reiziger die goed te been is moet opstaan voor u.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 2
Ik zie in sommige treinen (nieuwe intercity, ddz) plekken die speciaal gereserveerd zijn voor mensen die slecht te been zijn of zwanger zijn, misschien moet u vragen aan de persoon die daar zit of u daar mag zitten
Reputatie 2
ik heb nog even gezocht voor u:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/beleid-hoogzwangere-vrouwen-volle-treinen-1654

In de trein hangt ook een bord met regels, en daar staat dat een zwangere vrouw voorrang heeft met zitten.
Dus de reiziger die goed te been is moet opstaan voor u.
Reputatie 7
Badge +4
Praktisch gezien is het het beste dat u de conducteur even waarschuwt bij het instappen. Doorgaans staan ze ergens buiten de trein. Als die met u meeloopt, moeten er soms ook wat mensen die al in de eerste klas zitten, ineens weg. En men behoort zoveel beschaving in zich te hebben dat men de zitplaats afstaat aan een zwangere vrouw maar zelfs dat ontbreekt helaas maar al te vaak.
Zoals je op de foto's kunt zien zijn "Heren" ook zwanger èn drinken ze bier!

Het pictogram laat voorrang zien en het plaatje van een zwangere vrouw.
Het tweede pictogram roept meer vragen op. Wat betekent het mannetje wat voorover leunt?
Voorrang voor ouderen dacht ik.
Gelukkig is "voorrang voor..." wat anders dan "altijd vrijhouden ten behoeve van...".

En dan heb je nog de klapstoeltjes met voorrang voor fietsen, maar dus NIET voor vouwfietsen, dat is immers handbagage. Ik ga niet in de spits een tijd staan met mijn gare knie omdat ik weer zo nodig plaats zou moeten maken voor een vouwfiets, wat sommigen denken.
Klopt Henk.
Het was ook rustig in de trein op het moment dat ik de foto's heb gemaakt.
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat de voorrangsplaatsen vrijgehouden kunnen worden omdat er immers genoeg andere vrije plaatsen zijn.
In het geval er dan toch een zwangere vrouw of oudere wil zitten kan dit zonder dat er iemand verplicht moet opstaan.
Ik vind de stickers wel erg klein ze vallen nauwelijks op.
Reputatie 3
Badge
Is het niet een wat merkwaardige discussie over stickertjes die iets moeten reguleren wat tot de normale fatsoensnormen behoort?

Je staat gewoon op voor mensen die om wat voor reden dan ook moeilijk kunnen staan. Stickertje of niet. Punt uit. Stel dat alle 'gereserveerde' zitplaatsen voor zwangeren, ouderen en gehandicapten al bezet zijn en er stapt nog iemand uit die 'doelgroepen' in, dan ga je toch ook niet zeggen dat ze maar de volgende trein moeten nemen? Dan sta je toch gewoon op van een niet-gestickerde plaats?

Ik word langzamerhand steeds kwader over al die mensen die met een beschuldigende of vragende blik naar NS (of welke andere instantie dan ook) kijken als er iets geregeld moet worden waarvoor we kennelijk zelf het normale fatsoen niet meer kunnen opbrengen....
Mee eens maar de vanzelfsprekende fatsoensnormen bestaan al lang niet meer.
Stickers en grote teksten met STILTE zijn dus nodig en werken zelfs dan nog niet goed.
Mensen lezen gewoon niet, of menen dat dit niet voor hun geldt.
Ach, tegelijkertijd heb je ze er ook tussen zitten die conclusies trekken zonder ergens vanaf te weten. Zo kreeg ik laatst een flinke scheldceremonie van een tweetal kantoormensen van een jaar of 30. Omdat ik niet opstond voor een ouder stel. Lieve schat, ik ga geen half uur staan als het niet dringend nodig is, met mijn slechte knie is het resultaat dan namelijk dat ik de rest van de dag op bed kan gaan liggen. Maar de kans om dat uit te leggen kreeg ik niet. Ik was gewoon een asociaal kind (en hooguit een paar jaar jonger dan deze kantoorheren). Terwijl ze zelf ook op hadden kunnen staan... Nee zij hadden hard gewerkt vandaag. Heerlijk dat soort volk.

En laten we het nog maar niet over de vouwfietsers gaan hebben die denken dat ze, door het stickertje 'voorrang' of vanwege 'fatsoen' de fietsen maar niet-ingeklapt zo op het balkon neer mogen zetten, 4 klapstoeltjes blokkerend, middenin de spits. En als je de fiets dan oppakt en verplaatst krijg je nog een grote mond ook. Toedels :8
Ja, fietsen in de trein is een ramp.
Je breekt je nek over fietsen als je probeert in te stappen en andersom staan ze met fiets en al bij de deur te dringen als je weer uit wilt stappen.
Dit probleem was makkelijk op te lossen geweest als de NS gewoon een goederen deel in de trein had gemaakt waar je geen banken hebt staan maar alleen fietsen kunt neerzetten.
In dat deel een eigen ingang zodat andere reizigers er geen last van hebben.

Vroeger had je dat volgens mij ook in treinen waarbij je de deuren nog met de hand moest open maken.
Het treintype weet ik zo niet meer.
Jup, er waren meerdere stammen die een fietsrijtuig hadden. Geniale oplossing, maar de gekke gemixte treinstammen wil men (administratief) niet meer hebben. Je had op het laatst de stammen ICL, ICK, ICR, ICR met DDM er tussenin, et cetera, et cetera. Kreeg je dit soort composities: http://www.spoorsitenl.nl/fotoweken/2006_20/01_IC_1766_Ht.jpg
Het ziet er misschien niet uit die gemixte treinstellen maar als hiermee de toegankelijkheid verbetert zodat zwangeren/ouderen/mensen die moeilijk kunnen lopen, makkelijker bij een zitplaats kunnen komen lijkt me dit niet verkeerd.
Je moet nu soms hele sprongen maken om een zitplaatsen te bereiken.
Administratief is het ook niet bepaald handig, als je ziet hoeveel moeite men nu al heeft met verschillende treinen uit elkaar houden 😉
Gewoon vragen of je mag zitten. Misschien kan je indien nodig NS assistentie vragen. Bij gehandicapten lukt het zeker, maar het lijkt mij ook voor zwangere vrouwen. Ik zou u het telefoonnummer geven, misschien dat u kunt informeren? Het nummer is 030-235 78 22 of misschien via www.avg.ns.nl
Reputatie 5
Je staat gewoon op voor mensen die om wat voor reden dan ook moeilijk kunnen staan. Stickertje of niet. Punt uit.
Oh ja, net zo vanzelfsprekend als dat je stil blijft in een stiltecoupé, je muziek zo afspeelt dat je het alleen zelf kunt horen, geen schreeuwgesprekken via de telefoon voert, geen vouwfietsen in het gangpad dumpt, je voeten niet op de stoel zet, de zitplaats naast je reserveren voor je bagage, enz enz ...
Helaas, normen en waarden zijn niet meer wat ze waren.
Reputatie 5
Als het klop wat topicstarter zegt en dat regelmatig niemand opstaat, betekent dat dus ook dat vrouwen die zwanger zijn geweest of zwanger (willen) worden in de toekomst niet opstaan voor een zwangere vrouw. Dat betekent dus dat vrouwen die zwanger zijn geweest ook hun zitplaats niet afstaan zodra ze zelf klaar zijn met hun zwangerschap, in dat opzicht verdient een zwangere vrouw het natuulijk ook niet dat iemand voor haar opstaat. Ze doet dit zelf tenslotte ook niet voor anderen.

Ik weet niet of dit een typisch Nederlands verschijnsel is, maar je ziet het wel steeds meer. Verwachten dat een ander persoon zich in jouw situatie verplaatst, terwijl dit omgekeerd compleet niet het geval is of zou zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een maatschappelijk probleem maar wie zich wel eens buiten de grenzen beweegt en het besef heeft dat de Randstad niet het centrum van de wereld is, kan het niet ontgaan dat de omgangsvormen van Nederlanders veel te wensen overlaten. Je hoeft niet ver te reizen, kijk maar eens hoe Engelsen in een bus stappen. De beleefdheid van Belgen en ja ook Duitsers doet veel Nederlanders schril afsteken.

Als mensen al niet meer voor zwangere vrouwen opstaan, tonen ze daarmee dedain en geven geen sociale attitude aan. De kwaliteit van een samenleving maar ook van individuen kun je herkennen aan de wijze van omgaan met kwetsbare mensen. Mijn persoonlijke opvatting is dat mensen dit uit zichzelf goed moeten doen. Het is goed dat er regels gelden maar het zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Het niet-sociaal handelen is echter een gegeven in onze samenleving en dat heeft een weerslag in de trein, waar je het elkaar met respectvolle omgangsvormen veel prettiger maakt. Ik zie het maar ten dele als een NS-probleem al kan men wel degelijk gedrag in de trein beinvloeden.

Reageer