Eerste klas controle | NS Community

Eerste klas controle


Reputatie 2
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste NS,

Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.

Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).

Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.
Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.

Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.

Met vriendelijke groet,

Marcel Ruitenburg

56 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De oorzaak van het probleem valt voor een groot deel terug te voeren op de introductie van poortjes op veel stations in de Randstad in een treinsysteem met twee klassen. Poortjes werken heel behoorlijk om het aantal reizigers zonder vervoerbewijs terug te dringen. Helaas werken poortjes niet tegen het reizen in de eerste klas met een tweedeklas vervoerbewijs. Daar zal NS toch echt met controlerend personeel moeten gaan handhaven. Ik verbaas me bij ieder bericht over dit onderwerp dat NS dat niet veel slimmer en consequenter aanpakt.

Het enige positieve wat ik de afgelopen tijd aan maatregelen heb gelezen is in een bericht van @Loes waarin zij aangeeft dat nieuwe Hc’s op de opleiding leren dat ze eerst de eerste klas moeten controleren. Wat werkt is consequent de eerste klas controleren en bij iedere overtreding een uitstel van betaling schrijven, dus ook aan buitenlandse toeristen die net doen of ze gek zijn.

In een metrosysteem zonder klassen hoef je uiteraard niet in de voertuigen te controleren.

Er zitten alleen maar voordelen aan het veel strenger controleren en beboeten in de eerste klas. In de eerste plaats gaan de opbrengsten omhoog. In de tweede plaats zal het op termijn reclame zijn voor de eerste klas en zullen meer mensen voor de eerste klas gaan betalen omdat ze dan waar voor hun geld krijgen. 

Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.

Reputatie 7
Badge +3
Het feit dat beide onderwerpen (geen controle en/of boetes in de eerste klas en luidruchtige conducteurs in de stiltecoupé) vaak terugkeren als topics doen niet vermoeden dat er veel aandacht voor is. Dit forum is slechts het topje van de ijsberg.
Reputatie 7

Ik kan er kort over zijn: reis vrijwel dagelijks 1e klas en ben in 4 tot 5 weken 1x gecontroleerd. Dat is niet "wat minder controle", dat is "vrijwel geen controle". Met onveiligheid lijkt het niets van doen te hebben: regelmatig zit de conducteur ook in de 1e klas en loopt bij ieder station even naar buiten voor vertrekprocedure. Soms maak ik een praatje. Heb weleens gevraagd waarom hij geen controle deed. Antwoord was dat het beleid is dat het niet zo vaak meer hoeft als vroeger, en ja: nu corona he. Daarnaast andere prioriteiten- zoals service verlenen. Controle wordt blijkbaar niet gezien als service.... Vreemd!

Maar ik zou zeggen; controleer desnoods alleen de 1e klas. Is zo klaar en je haalt de verkeerdzitters (die er veel zijn- zeker weten) er zo uit. Hoeven mensen die extra betalen zich ook niet bekocht te voelen. 

Volgens mij is Loes de enige die nog steeds controleert.

We love Loes!

Reputatie 2
Interessant. Ik zit sinds een middag op dit forum dus wist niet dat ik de zo-veelste was... dank u voor het doorgeven.

Wellicht moeten de klagers samen de krachten bundelen en via de rechter het verschil aan geld tussen de 1e klas en 2e klas terug vorderen voor iedere keer dat we niet gecontroleerd zijn. Misschien dat de NS wel actie onderneemt als ze het in haar portomonee voelt...

Nog een aanvulling op een oude discussie. Sinds Corona is de controle, zeker op het drukke traject Amsterdam Vlissingen, tot vrijwel nul gedaald. Excuus was ‘ besmettingsgevaar’, vervolgens ‘ veel zieken onder het personeel’ ( niet door de contacten met de reizigers….). Wat het excuus nu is? Soms zie je op de stations opeens vier conducteurs naast de trein staan die zich de hele reis niet vertonen. Dus steeds meer mensen die onder de uitroep “ joh, we gaan gewoon eerste klas zitten want er wordt toch niet gecontroleerd” breeduit de eerste klas bevolken. Klacht via chat leverde de mededeling op dat de conducteurs geacht worden te controleren !? Juist ja, dat dacht ik dus ook. Betalen voor de eerste klas is kennelijk voor dummies 

Reputatie 7

Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Reputatie 7
Badge +3

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

Reputatie 7
Badge +3

Iedere reiziger die extra betaalt voor 1e klas heeft het recht om zich bekocht te voelen. NS levert waardeloze service aan deze klanten. NS spant zich totaal niet in om te controleren in de 1e klas waardoor fraudeurs die illegaal in de 1e klas zitten zonder enige consequentie kunnen frauderen.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem van het niet controleren in de 1e klas speelt al veel langer dan sinds het begin van de pandemie. Het is bijzonder flauw om dat als excuus aan te voeren. 

Wanneer ik voor mijn werk met de trein reis wordt er werkelijk nooit maar dan ook nooit naar een vervoerbewijs gevraagd. In de trein heb ik zicht op de 1e klas. Daar is bijna altijd een Hc aanwezig die heel druk is met administratie. 

Dit topic is al meer dan 2 jaar oud. De problemen met het slecht controleren in de 1e klas zijn hoogstens verergerd sinds de pandemie.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet duidelijk waarom er zaken rechtgepraat moeten worden die krom zijn. Het valt niet te ontkennen dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt in de 1e klas. 

Ik heb uiteraard begrip voor de veiligheid en gezondheid van het personeel. Maar wees dan zo eerlijk als bedrijf om tot nader bericht de 1e klas niet in rekening te brengen. Wel de extra inkomsten beuren maar niet controleren is een slag in het gezicht van degenen die wel betalen voor de 1e klas.

Het controleren of iemand met een geldig vervoerbewijs in de trein zit wordt in een groot aantal gevallen al gedaan met behulp van de poortjes. Helaas helpen de poortjes niet tegen het frauderen door met een verkeerd vervoerbewijs in de 1e klas te gaan zitten. Die controlezal toch echt door een mens gedaan moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ze snappen het niet bij NS. Controle = service.

NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

 

Reputatie 2

Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).

Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.

 

 


Het hangt ook erg van het traject af. Ik word in de sprinter Utrecht Den Bosch / Tiel regelmatig gecontroleerd, maar Utrecht Amsterdam al weken niet meer.

De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.


De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein. 

Reputatie 2

...

Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.

In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.

Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen. 

Dat is misschien ook het gevoel wat veel mensen hebben, dat van een sterfhuisconstructie: de NS vraagt nog extra geld voor 1ste klas, en zo lang mensen dat betalen, prima. Ze controleren minimaal, want lekker goedkoop, en als de vraag naar 1ste klas kaartjes daardoor inzakt (waarom extra betalen als je met 2de klas kaartje ook ongestraft 1ste klas kunt zitten) dan stoppen ze met 1ste en 2de klasse, vanwege te weinig belangstelling.

Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.

Vakbonden bij NS verbieden controle door het bedrijf op het doen en laten van het rijdend personeel. De facto heb je daarmee dezelfde situatie als in Japan: conducteurs bedienen vrijwel alleen de deuren. In die situatie wordt het lastig om op den duur de eerste klas te handhaven, dus die sterfhuisconstructie van @thorinp zou wel eens kunnen kloppen.

Reputatie 7

Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community. 

Dat is ook precies zoals ik het bedoeld heb @Jouke NS . Het in stand houden van een 1e klas zonder adequate controle is een onmogelijke opgave.

Overigens gaat het mij niet per se om het handhaven van een 1e klas. Voor zowel het handhaven als het afschaffen is het een en ander te zeggen. Waar ik wel voor pleit is dat er in plaats van het voeren  van een halfslachtig beleid, een duidelijke keus wordt gemaakt. De 1e klas slechts als een cash cow laten doodbloeden is, naar klanten toe, niet chique.

De techniek schrijdt echter voort. Zo zag ik onlangs in het buitenland dat het Japanse (!) bedrijf Hitachi bezig was met het uittesten van een systeem waarbij men in een ruimte reizigers kon detecteren die niet waren ingecheckt. 

Reputatie 7
Badge +3

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

Ik bepleit niet het afschaffen van de 1e klas. Ik bepleit het tot nader bericht niet in rekening brengen van de 1e klas. Dit omdat aan de mensen die extra betalen niet valt uit te leggen dat er niet gehandhaafd wordt. 

Als je geen dienst levert, moet je die als bedrijf ook niet in rekening willen brengen. Het zal wel als gevolg hebben dat het veel drukker wordt in de eerste klas. Dat is dan maar zo.

Ik probeer niets recht te praten. Ik kan ook niet exact zeggen hoeveel minder controle er momenteel is, maar ik heb wel alle discussies hier de afgelopen maanden intensief gevolgd. Loes is natuurlijk niet de maatstaaf, maar als zij een half jaar geleden al aangeeft net zoveel te controleren als voor Corona denk ik dat er wel meer rijdend personeel zal zijn die dat doet. Ongetwijfeld zullen er ook collega's tussen zitten die minder dan voorheen controleren, maar om nu te zeggen dat wij helemaal geen controle meer doen is in mijn ogen ook misplaatst. 

 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

 

De poortjes hebben niets te maken met het 1e of 2e klas reizen. Mensen willen vooral voor de 1e klas betalen vanwege de rust en echt niet om de kleur en de grootte van de stoel. NS handhaaft niet op stiltecoupe's en voert ook bijna geen controle uit in de 1e klasse of mensen daar wel rechtmatig zitten. Als sommige reizigers opmerkingen maken over personen die volgens hen niet in de 1è klasse thuishoren wordt dit direct in twijfel getrokken want misschien had die persoon wel een 1e klas kaartje.

Nooit zie ik een opmerking dat het vervelend is dat er weer geen controle is geweest. Zoals iMark al heeft aangegeven, corona is geen excuus want dit speelde ook al jaren voor de coronacrisis.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.


Probleem is dat mensen vinden dat als zij het te druk vinden in Corona tijd (geen 1,5 afstand kunnen houden, naast iemand moeten zitten) zij recht hebben op een zitplaats in de 1e klas met 2e klas kaartje.

Controle kan zorgen dat het zwartreizen in de 1e klas niet toeneemt en mensen die er wel voor betalen zich minder hoeven af te vragen waarvoor ze nog zoveel extra betalen. Door de zwartrijders wordt de kans op een zitplek voor wel 1eklasbetalenden kleiner.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is Loes de enige die nog steeds controleert.

We love Loes!

Zou het hier dan Loes geweest zijn die deze zwartrijder heeft gecontroleerd of zijn er toch nog anderen die ook controleren?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1677548662/zwartrijder-heeft-machete-van-45-centimeter-op-zak

Deze zwartrijder had daarnaast nog de pech dat er ook nog agenten in burger in de trein zaten die zijn “fruitschilmesje” iets te groot vonden. 

Reputatie 2

Goedemiddag MamR en welkom bij de NS Community!

Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.

We zijn nu anderhalf jaar verder en het is alleen maar slechter geworden. Op het Utrecht Amsterdam traject ben ik al weken niet meer gecontroleerd. Als mensen al betrapt worden op 1ste klas zitten zonder daar voor te betalen, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze dan ook een boete krijgen.

‘Zichtbaarheid van personeel’ betekent dat ze een keer door de trein wandelen. Ook leuk maar nog steeds zwaar onvoldoende.

Reputatie 7

Deze maand op 23 dagen gereisd (en dus 46 reizen gemaakt) en hierin drie keer gecontroleerd. Nog steeds minimaal maar al meer dan de hele vorige maand. Nog steeds bijna iedere dag (groepjes) jeugd in de 1e klas, af en toe spiedend of er een conducteur aan komt, maar ze hebben geluk. Ze nemen het ervan. Lijkt af en toe wel alsof ik in de 1e klas in een schoolkantine zit. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat controleren moet je ook langzaam opbouwen. Stel dat reizigers nu elke 2 of 3 reizen gecontroleerd worden, die schrikken zich dan een hartverlamming. Dat wil je niet hebben als NS. 😄 NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

Reageer