beantwoord

Eerste klas, geld terug bij volle trein als de eerste klas wordt vrijgegeven?

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 1
Nee dat is niet zo Thom. Als je betaalt voor een 1e-klas kaartje, maar een 2e-klas (sta)plaats krijgt, is dat wettelijk gezien niet in orde. Je hebt wel betaald voor de eerste klas maar dit comfort niet gekregen. Dit heet "onverschuldigde betaling" in de wet, en dat heeft voorrang op de AVR van de NS.

De NS lijkt dit ook wel te erkennen, zie bijvoorbeeld http://www.klachtenkompas.nl/nederlandse-spoorwegen/1ste-klas-kaartje-maar-geen-zitplaats
Reputatie 7
Badge +4
Waar baseer je dat op? Als de eerste klas vol is, moet je ook staan. Je staat dan wel eerste klas en dat is heel fijn natuurlijk. 😉 Je hebt een vervoersbewijs, geen recht op een zitplaats, ook in de eerste klas niet.

De ergernis bestaat dan uit de zwartrijders die ten onrechte in de eerste klas zitten en reizen met een rotsmoes. Als je het geluk mag ervaren dat er controle is, komen er meestal spontaan een aantal plaatsen vrij.

Doorgaans kan ik overigens zitten in de eerste klas.
Reputatie 1
Als je als eerste-klas-reiziger niet kunt zitten, heb je volgens mij wel degelijk recht op compensatie.
Je betaalt immers voor een extra service (1e i.p.v. 2e).
Als je gewoon hebt kunnen zitten als 1e-klas-reiziger heb je geen recht op compensatie lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb nagenoeg meteen Klantenservice gebeld om helderheid te krijgen en het treinnummer ook genoemd. (Rond 21.50) Ik had geen zin om in Rotterdam, toen ze de trein verliet, haar aan te spreken en een trein later te moeten nemen. Het meisje is denk ik in de war geweest. Het is toch na te gaan wie in trein 972 in de trein zat die om 21.39 vertrok? Ze hoeft niet aan de schandpaal hoor, ik denk alleen dat het beter is dat ze het niet meer om zou roepen. Begin twintig, blank, donker haar naar achteren, wat vastgebonden. Oogde verder wel sympathiek.

We houden het maar op een vergissing van de conductrice.
Hoi Thom. Dit is geen gangbare werkwijze en ik weet ook niet hoe mijn collega dit voor zich zag. Het is een mooi gebaar, maar ik vraag me af of dit is afgestemd met Klantenservice. Ik verwacht persoonlijk van niet. Mochten we nu veel verzoeken binnenkrijgen n.a.v. deze reis, dan weet ik in ieder geval van de situatie, waarvoor dank.

Ik kan helaas niet meer nagaan wie de conductrice was die dit omriep. Mocht je het ooit nog meemaken, zou je dan de melding direct willen doen, of de medewerker willen aanspreken? Ik ga er dan graag mee aan de slag!
Reputatie 7
Badge +4
Wel positief en los van dit topic eigenlijk: Op de heenweg was het rustig maar er werd omgeroepen ( met omhaal van woorden) dat reizen met een tweedeklaskaartje en dan gaan zitten in de eerste klas niet mocht. Het kon worden beboet. Er moesten inderdaad een aantal passagiers ineens weg ;-)

Goed dat het omgeroepen wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Tja Loes, het kan zijn omdat ik Thomas heet maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Echter hoe kan ze het dan zo stellig beweren? Ik wil graag weten hoe het zit.
Owh, ik ben nu ook zeer nieuwsgierig, want dit klinkt mij onbekend in de oren.

Reageer