beantwoord

Eerste klas, geld terug bij volle trein als de eerste klas wordt vrijgegeven?


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19693 reacties
Ik had gisteren een merkwaardige ervaring. Op Schiphol de ICDirect genomen naar Breda om 21.39. Trein vreselijk vol en de conductrice gaf aan dat passagiers eerste klas mochten gaan zitten. Had ik geen moeite mee.

Ze kwam echter met een merkwaardig omroepbericht. Nadat ze had verteld dat dit mocht zei ze: " De passagiers in de eerste klas kunnen het prijsverschil terugvragen. Vermeld treinnummer 972 in uw aanvraag bij Klantenservice."

Volgens mij bestaat deze mogelijkheid helemaal niet. Klantenservice reageerde, na langdurige navraag, met: Als het is gezegd moeten we er wat mee doen maar kon er verder niks mee. Het is natuurlijk ook een nagenoeg onwerkbaar iets. Bij mij alleen zou het dan met vol tarief om 13,30 gaan. Dat loopt met alle eersteklaspassagiers dan wel knap op met een dergelijke maatregel. Ik heb me nog afgevraagd of het specifiek voor ICDirect was. Daar wijken wel meer dingen af.

Voor het grijpgrage volkje: Het gaat me niet om een vergoeding, met mijn Dalvrij abonnement is dat ook niet te berekenen maar waar is het op gebaseerd dat dit zou kunnen? Ik had de jongedame er even op willen aanspreken, ik zag haar met een soort walkietalkie met de collega's overleggen maar ze stapte in Rotterdam uit. De vervangers tussen Rotterdam en Breda waren heel correct maar wisten het ook niet. De jongedame leek zeker van haar zaak en had ook overleg gevoerd.

Wie weet hoe dit zit? Lijkt me een klusje NS.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 6 juni 2016, 12:47

Hoi Thom. Dit is geen gangbare werkwijze en ik weet ook niet hoe mijn collega dit voor zich zag. Het is een mooi gebaar, maar ik vraag me af of dit is afgestemd met Klantenservice. Ik verwacht persoonlijk van niet. Mochten we nu veel verzoeken binnenkrijgen n.a.v. deze reis, dan weet ik in ieder geval van de situatie, waarvoor dank.

Ik kan helaas niet meer nagaan wie de conductrice was die dit omriep. Mocht je het ooit nog meemaken, zou je dan de melding direct willen doen, of de medewerker willen aanspreken? Ik ga er dan graag mee aan de slag!
Bekijk origineel

33 reacties

Ik had gisteren een merkwaardige ervaring. Op Schiphol de ICDirect genomen naar Breda om 21.39. Trein vreselijk vol en de conductrice gaf aan dat passagiers eerste klas mochten gaan zitten. Had ik geen moeite mee. Ik wel.

de reiziger stapt uit/wordt de trein uitgestuurd/stapt uberhaupt niet in bij het instapproces en neemt een latere trein waar wel in de tweede klas kan worden gestaan

Omdat mensen niet de trein aan hun voorbij laten gaan om er voor te zorgen dat een trein niet onveilig/onwerkbaar vol wordt, wordt toegestaan dat ze naar de eerste klas gaan, nou volgens mijn wereldbeeld niet.
Reputatie 6
Badge
Dat ben ik met je eens, kapebo. Als er keiharde woorden staan, moeten ze ook waar gemaakt worden. Anders betaal je extra voor geen extra voordelen en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Reputatie 2
In de brochure van de NS wordt de eerste klasse omschreven als comfortabelere stoelen, stopcontacten en rustiger.

Je koopt een vervoersbewijs en geen zitplaats.

Welnu, als je moet staan in de eerste klasse, wat is dan het extra comfort zoals de NS het omschrijft? Alleen het stopcontact als die er al is.

Je zou in dat geval dezelfde reis met min of meer hetzelfde comfort ook in de tweede klasse gemaskt kunnen hebben.

Derhalve zou in voorkomende gevallen een dergelijke rit door de conducteur als calamiteitenrit aanmeld moeten worden, zodat via mijn NS het verschil in prijs tussen eerste en tweede klasse terug gevraagd kan worden.
Nog los van de zitplaatskans, die ik wel als een stuk hoger ervaar, absoluut rust. Voor de luxe stoelen hoef je het niet te doen, dat geluk is beperkt tot een ICM, maar ik merk wel dat je tussen een totaal andere groep mensen komt waarvan er vaak veel meer ook aan het werk zijn. Prettig, want ik werk of lees ook graag onderweg. En als je, net als ik, niet helemaal tot de standaard doelgroep behoort dan krijg je daar gratis het genot bij van weggekeken worden door 'de elite' 😳
Dat verschilt inderdaad per trein. In de sprinter heb je trouwens vaak wel meer rust in de 1e klas dan in de 2e klas. Ook is de kans op een zitplaats tijdens de spits groter (mits mensen zonder een 1e klas vervoerbewijs inderdaad niet in de 1e klas gaan zitten). Ik reis zelf dagelijks met de sprinter, en ik ervaar de 1e klas in de sprinter als comfortabeler (meer ruimte) en rustiger.
Reputatie 4
@Sivan Als ik met de sprinter ga zit ik in de eerste klasse met hetzelfde comfort als in de 2de klasse.
En is in de intercity's de vloer zachter zodat je comfortabeler staat?
En waar bestaan die extra faciliteiten dan uit? (ik ben maar af en toe een eerste klas reiziger)
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor je antwoord maar toch even muggeziften: Het zou betekenen dat je je met je tweede klas kaartje je niet in de eersteklas mag bevinden. Dat kan niet zo zijn want je moet er wel door kunnen lopen om verderop een tweedeklas stoel te vinden. Dan bevind je je er toch echt en dat zou dat niet mogen. Dit kan niet zo zijn.

De term bevinden maakt wel duidelijk dat je met een tweedeklaskaartje dus niet in de eerste klas mag staan.
Het is opgelost als je je met een tweedeklaskaartje je niet in de eerste klas mag ophouden. Er doorlopen mag dan wel, er onnodig blijven niet.
Ik vraag me af of dit ergens te vinden is. Het zal wel zo zijn en dan verstopt in een omschrijving maar ik vind het weer even te mooi om me daar in te verdiepen 😉 Een formeel antwoord zou ik op termijn wel prettig vinden.
We moeten denk ik een onderscheid maken tussen gevoelsmatig recht en wetmatig recht. Ik kan me heel goed voorstellen dat een 1e klas vervoerbewijs gevoelsmatig meer recht geeft op een zitplaats, maar dit maakt het geen absoluut recht. Zoals eerder gezegd geeft een vervoerbewijs (ongeacht de klasse) je het recht om je in die klas te bevinden (te staan of te zitten). Dit staat in artikel 2.6 van de AVR-NS. In die zin heeft een 1e klas vervoerbewijs dus de “meerwaarde” bovenop een 2e klas vervoerbewijs dat je het recht hebt om je in de 1e klas te bevinden. Zoals gezegd geeft een vervoerbewijs (ongeacht de klasse) je het recht om je in die klas te bevinden (te staan of te zitten). De discussie over het al dan niet aanbieden van voldoende zitplaatsen is uiteraard heel terecht, maar van een andere orde.

Wat betreft het reizen met 1e klas: dit is een wat luxere comfortklasse. Het onderscheidt zich van de tweede klas door comfortabelere en ruimere zitplaatsen en op sommige plekken extra faciliteiten. Vaak is het bovendien rustiger in de eerste klas dan in de tweede klas. Ik neem aan dat jij een reden hebt dat je voor de 1e klas kiest? Dan ben je waarschijnlijk ook bekend met de 'voordelen' ervan?

Bovenstaande (en de mooie aanvullingen van de andere forumleden) is in mijn ogen voldoende om dit onderwerp te dekken.
Reputatie 7
Badge +3
Maar laat ik even de vraag omdraaien dan: wat krijg je volgens jullie precies wel bij 'eerste klasse'?.Draai jij de vraag lekker om. Ga ik wat anders doen.
Reputatie 7
Badge +4
En nu begin je maar over wat anders?
Reputatie 1
Maar laat ik even de vraag omdraaien dan: wat krijg je volgens jullie precies wel bij 'eerste klasse'? In het buitenland krijg je voor 40/50% een stuk meer luxe dan de ca. 70% extra bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
De spoortokkies zien ogenblikkelijk mogelijkheden: Je zit in de eerste klas, ziet dat er mensen moeten staan - en declareren maar.
http://nos.nl/artikel/2109497-rutte-belooft-tokkie-om-af-te-zien-van-tokkie.html
Reputatie 7
Badge +4
Populair gezegd: Je mag je wel in de eerste klas bevinden maar je mag je er niet ophouden. Iemand die er doorheen loopt om een plek te vinden in de tweede klas doet niets fout. Voor staan in de eerste klas kun je dus worden bekeurd, het mag niet, al zal het met het bekeuren vaak zo'n vaart niet lopen.
Reputatie 7
Badge +3
Je koopt bij NS reeds decennia geen plaatsbewijs maar een vervoerbewijs. Of dat geldig is in zowel de eerste als tweede klas of alleen in de tweede klas maakt voor het principe niets uit. Geldig zijn in de ruimste zin van het woord: je in een bepaald gedeelte van de trein bevinden. Met een vvb voor de tweede klas mag je je niet in de eerste klas bevinden, dus ook niet staan.

Verder dien je volgens het AVR-NS als reiziger alle aanwijzingen van het personeel op te volgen. Dus als de conducteur zegt dat je vanwege uitzonderlijke omstandigheden met je tweede klas vvb in de eerste klas mag staan, dan is dat OK. Als hij zegt dat je moet ophoepelen uit de eerste klas met je tweede klas vvb, dan dien je op te volgen.

Het is wel grappig dat deze discussie steeds weer terugkeert en dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze iets nieuws gevonden hebben. Het is allemaal verspilde moeite.

Wat sommigen schijnen te vergeten is dat ze zich akkoord verklaren met het AVR-NS en de Huisregels op het moment dat ze een trein van NS instappen.
Reputatie 7
Badge +4
Je stelt :NS definieert het product als "een kans op eerste-klas-zitplaats",

Vervolgens verwijs je naar:

(https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf)

Wijs eens aan waar dat letterlijk staat in de AVR.
Reputatie 7
Badge +4
Om in de stemming te komen, er was al eerder een topic. De conducteur bekeurt gewoon.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/boete-krijgen-de-spits-volle-trein-andere-de-1e-klas-staat-22268
Reputatie 1

Wijs mij eens aan waar je dit op baseert. Waar definieert NS het product zo? Graag een bronvermelding en niet wat je denkt of vermoedt.

AVR (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf)
AVR 2.4.3: "
"Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse". Plaatsnemen betekent "gaan zitten" volgens de Van Dale. Voor de rest worden er geen verschillen gemeld tussen eerste en tweede klasse. Zelfs niet qua garantie op een zitplaats.
Reputatie 7
Badge +4


Deze discussie gaat erom wat het product "eerste klasse" precies inhoudt, dat is toch wel iets stuk serieuzers. NS definieert het product als "een kans op eerste-klas-zitplaats", maar ik denk dat het daarmee tekortschiet.[/quote]


Wijs mij eens aan waar je dit op baseert. Waar definieert NS het product zo? Graag een bronvermelding en niet wat je denkt of vermoedt. Je hebt geen garantie voor een zitplaats in welke vorm ook. Het is een vervoersbewijs. Waar baseer je op dat je met een tweedeklaskaartje in de eerste klas mag staan?
Reputatie 1
Waar baseer je dat op? Als de eerste klas vol is, moet je ook staan. Je staat dan wel eerste klas en dat is heel fijn natuurlijk. 😉

Met een tweede klas-kaartje mag je ook in de eerste klasse staan, dus daar zit geen verschil in. Je mag alleen niet "plaatsnemen", dat is zitten (staat in het AVR).


De regels met betrekking tot vervoerbewijzen bestaan reeds tientallen jaren. Als er juridische aanknopingspunten zouden zijn, was er allang jurisprudentie. Die is er niet. Dus trek zelf de conclusies.

Dat komt denk ik vooral omdat het weinig oplevert. We zijn wel Nederlanders he 😉 De rechtszaken die de NS vooral aan de broek krijgt, gaan over concessies en over ontslagen/salarissen: grote financiële kwesties dus.


Ik wens Charlotte en anderen dan ook veel sterkte in hun strijd tegen de windmolens.
https://www.facebook.com/CharlottesLaw/posts/1020469531333259

Deze discussie gaat erom wat het product "eerste klasse" precies inhoudt, dat is toch wel iets stuk serieuzers. NS definieert het product als "een kans op eerste-klas-zitplaats", maar ik denk dat het daarmee tekortschiet.
Reputatie 7
Badge +3
De regels met betrekking tot vervoerbewijzen bestaan reeds tientallen jaren. Als er juridische aanknopingspunten zouden zijn, was er allang jurisprudentie. Die is er niet. Dus trek zelf de conclusies.

Ik wens Charlotte en anderen dan ook veel sterkte in hun strijd tegen de windmolens.
https://www.facebook.com/CharlottesLaw/posts/1020469531333259
Reputatie 1
Ook een eerste klas-vervoerbewijs is niet meer dan een vervoerbewijs. Het is geen plaatsbewijs of een garantiebewijs voor een zitplaats. Het vervoerbewijs geeft je het recht je in de eerste klas te bevinden, zittend dan wel staand.
Nogmaals, dat is inderdaad wat er in het AVR van de NS staat. Maar er zijn best wat aanknopingsunten in de wet waardoor een rechter hiermee korte metten kan maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ook een eerste klas-vervoerbewijs is niet meer dan een vervoerbewijs. Het is geen plaatsbewijs of een garantiebewijs voor een zitplaats. Het vervoerbewijs geeft je het recht je in de eerste klas te bevinden, zittend dan wel staand.
Reputatie 1
@Sivan: ik heb het even opgezocht, maar er bestaat nog geen jurisprudentie over dit onderwerp.
Het is de mening van de NS dat je geen recht op compensatie hebt als je moet staan als eerste-klas-reiziger, maar ik denk niet dat een rechter daarmee akkoord zou gaan.
Thom, begrijpelijk dat je daar geen zin had. Wel top dat je zelf even nog contact met mijn collega's hebt gezocht.

Daan, wanneer jij een vervoerbewijs hebt gekocht en je kunt door een gebrek aan zitplaatsen niet zitten, dan is dat inderdaad erg vervelend. Het geeft je echter geen recht op een compensatie: een vervoerbewijs geeft geen garantie op een zitplaats, en wij maken daarin ook geen onderscheid tussen 1e en 2e klas. Dat neemt niet weg dat je altijd een verzoek om compensatie bij ons kunt indienen, voorzien van een begeleidend schrijven. Zoals Thom noemt, kan onze Klantenservice dan kijken of coulance mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +4
Erkennen is één, coulance is twee maar daarmee is het geen recht. Begrip hebben voor een probleem en er vervolgens in een individueel geval er wat aan doen, betekent niet dat iedereen die nu niet kan zitten in de eerste klas, recht heeft op compensatie. Het is natuurlijk zo lek als een mandje en fraudegevoelig.

De spoortokkies zien ogenblikkelijk mogelijkheden: Je zit in de eerste klas, ziet dat er mensen moeten staan - en declareren maar.

Het lijkt me ongewenst en onuitvoerbaar.

Reageer