beantwoord

Eerste klas kaartje en derde klas staan in de trein... kan je je geld terug krijgen?

• 9 oktober 2017
  • 72 reacties
  • 2266 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste,

Vorige week ben ik met 4 collega's naar Amsterdam gegaan. Op de terug weg moesten we staan in de kleine ruimtes bij de wc omdat alles vol zat terwijl wij een eersteklas kaartje hadden gekocht met het idee dat we dan niet hoeven te staan.

Kunnen we ons geld terugkrijgen?

Mvg

Nadia
icon

Beste antwoord door Erryt NS 9 oktober 2017, 11:18

Welkom op het NS Forum, Nadiaz,

Ik snap je frustratie en heb ook begrip voor je vraag, maar zoals Slidestops en Thom al aangeven heb je volgens de voorwaarden geen recht op een compensatie. Ik wil je wel vragen om de drukte in de trein te melden via onze Druktemelder app zodat wij naar een oplossing kunnen zoeken dat je voortaan niet in deze trein hoeft te staan.
Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 7
In dit geval heb je (helaas) geen recht op restitutie.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen heb je een vervoersbewijs en geen recht op een zitplaats. Dat geldt zowel in de tweede als in de eerste klas. Je eersteklaskaartje wordt dan inderdaad erg duur. Je hebt geen recht op geld terug.
Welkom op het NS Forum, Nadiaz,

Ik snap je frustratie en heb ook begrip voor je vraag, maar zoals Slidestops en Thom al aangeven heb je volgens de voorwaarden geen recht op een compensatie. Ik wil je wel vragen om de drukte in de trein te melden via onze Druktemelder app zodat wij naar een oplossing kunnen zoeken dat je voortaan niet in deze trein hoeft te staan.
Reputatie 3
Ach,ik haal maar weer eens een oude koe uit de sloot:
Er wordt te weinig gecontroleerd op vervoersbewijzen en als er al gecontroleerd wordt wordt een tweede klas passagier meestal gewoon weggestuurd zonder boete.
Reputatie 2
In dit geval heb je (helaas) geen recht op restitutie.

Hahaha, hoelang gaan jullie die onzin nog verkopen? Het is alsof je bij de bakker een brood koopt en dat de bakker zegt: je hebt geen recht op een vers brood. Kan allemaal wel waar zijn, maar hoelang denk je dat je tevreden klanten houdt? Geef die mannen hun geld terug.
Reputatie 7
Badge
Ooh god, APeX is weer bezig hoor.
Je kent de regels toch wel mag ik hopen? Je koopt geen zitplaatsbewijs, je koopt een vervoersbewijs. Snap je dat een beetje... APeX?
Reputatie 3
Apex snapt dat wellicht, maar een onwetende klant die een eerste klas kaartje koopt met het idee om comfortabel vervoerd te worden niet.
In die zin heeft Apex gelijk en wordt niet de dienst geleverd waarvoor men betaald heeft.
Ach nu op dit moment ic maastricht 9.30 sloterdijj. 1 klas vol. Ipsos heeft zojuist gecontroleerd. 2e klaskaarten die zich verontschuldigen en vragen of gegevens niet worden opgeslagen. Conductrice zit tegrnover mij en doet niets, ja lekker omroepen dat je voor schiiphol enz.
Reputatie 7
Badge
Ik werd gisteren toevallig ook gecontroleerd door een Ipsos. Aardige mensen zijn dat altijd wel vind ik.
Reputatie 2
Apex snapt dat wellicht, maar een onwetende klant die een eerste klas kaartje koopt met het idee om comfortabel vervoerd te worden niet.
In die zin heeft Apex gelijk en wordt niet de dienst geleverd waarvoor men betaald heeft.

Mensen verwachten nu eenmaal, als ze betalen voor een vervoersbewijs, dat ze comfortable vervoerd worden. Dan kan je volgens de regeltjes nog zoveel gelijk hebben, mensen voelen zich bekocht. Zo simpel is het. Voor figuren als Trein-D is dat te ingewikkeld om te begrijpen.
Trein-D is niet helemaal goed in zijn hoofd geloof ik. Als een persoon notabene meer betaald voor een vervoersbewijs, mag je toch tenminste wel verwachten dat diegene niet ergens bij een stinkende wc hoeft te gaan staan. Wel betalen maar er niks voor krijgen, wat voor een service is dat in hemelsnaam?
Reputatie 7
Badge
Trein-D is niet helemaal goed in zijn hoofd geloof ik. Als een persoon notabene meer betaald voor een vervoersbewijs, mag je toch tenminste wel verwachten dat diegene niet ergens bij een stinkende wc hoeft te gaan staan. Wel betalen maar er niks voor krijgen, wat voor een service is dat in hemelsnaam?

De regels vriend! Dan zijn nou eenmaal de regels oke! Iedereen word geacht die te kennen.

En als jij het daar niet mee eens bent HoredCow, dan ga je gewoon lekker met de auto joh. Veel plezier in de file nog!
Hou doe.

En nog even wat anders, ik ben prima in orde oke...
Met een eerste klas kaartje ben je toch ook beter af? Je mag dan bij drukte tenminste staan in de eerste klas en dat staat relaxter dan in de tweede klas.

Ik vind wel dat zodra er omgeroepen wordt dat iedereen mag plaatsnemen in de eerste klas, het prijsverschil voor reizigers met een eerste klas kaartje terugbetaald moet worden.
Reputatie 2

Trein-D heeft nogal vreemde ideeen. Het is namelijk heel erg ingewikkeld. De bakker geeft de prijs van een brood, niet van een vers brood, maar van een brood. In de voorwaarden van de bakker staat dat hij geen vers brood hoeft te geven, ik moest dat maar weten. Ik ben maar naar een andere bakker gegaan. Dat is een heel erg moeilijk concept. Geef die mensen hun geld terug, of in ieder geval dat van het 1ste klas kaartje!

Ik werd gisteren toevallig ook gecontroleerd door een Ipsos. Aardige mensen zijn dat altijd wel vind ik.

Huisregels vriend! Je wordt geacht die te kennen.
Je kent de regels toch wel mag ik hopen? Je koopt geen zitplaatsbewijs, je koopt een vervoersbewijs. Snap je dat een beetje... APeX?

Dat neemt niet weg dat NS een inspanningsverplichting heeft om reizigers een zitplaats te bieden.
Specifiek met betrekking tot de 1e klas kun je dan denken dat NS ervoor zorgt dat die plaatsen niet worden bezet door reizigers die geen 1e klas kaartje hebben. Daarover lopen al meerdere draadjes dat de inspanning van de zijde van NS op dat gebied ver te zoeken is. Als aan die inspanningsverplichting niet wordt voldaan. is het niet meer dan redelijk dat de reiziger daarvoor wordt gecompenseerd.
Maar goed, hoe bewijs je het en wie is bereid voor zo'n relatief klein bedrag de juridische weg te bewandelen?
Reputatie 7
Badge

Trein-D heeft nogal vreemde ideeen. Het is namelijk heel erg ingewikkeld. De bakker geeft de prijs van een brood, niet van een vers brood, maar van een brood. In de voorwaarden van de bakker staat dat hij geen vers brood hoeft te geven, ik moest dat maar weten. Ik ben maar naar een andere bakker gegaan. Dat is een heel erg moeilijk concept. Geef die mensen hun geld terug, of in ieder geval dat van het 1ste klas kaartje!

Niet lullig bedoelt maar volgens mij ben jij gewoon zelf een koekenbakker.
De enige oplossing is een reserveringssysteem voor de eerste klas, of nog beter de eerste klas opheffen.
De NS/politiek wil immers zo graag naar een metroachtig systeem, aan hun treinen te zien klopt dat al aardig.
Reputatie 7
Badge

Dat neemt niet weg dat NS een inspanningsverplichting heeft om reizigers een zitplaats te bieden.
Specifiek met betrekking tot de 1e klas kun je dan denken dat NS ervoor zorgt dat die plaatsen niet worden bezet door reizigers die geen 1e klas kaartje hebben. Daarover lopen al meerdere draadjes dat de inspanning van de zijde van NS op dat gebied ver te zoeken is. Als aan die inspanningsverplichting niet wordt voldaan. is het niet meer dan redelijk dat de reiziger daarvoor wordt gecompenseerd.
Maar goed, hoe bewijs je het en wie is bereid voor zo'n relatief klein bedrag de juridische weg te bewandelen?

Dat is ook wel zo, maar ik heb toch ook nooit beweerd dat ik het er mee eens ben dat 1e klas reizigers niet hun geld terug krijgen als zij niet van de dienst gebruik hebben kunnen maken. Maar het zijn nou eenmaal de regels. Natuurlijk is het allemaal heel sneu en alles. Maar dat zijn wel de algemene voorwaarden...en als je het daarmee niet eens bent dan moet je ook niet voor de 1e klas gaan betalen.
Je betaalt meer voor een product omdat je verwacht er meer voor terug te krijgen.

Achter de regels/voorwaarden verschuilen is gewoon erg zwak, iedereen kan begrijpen dat klanten zich geschoffeerd voelen zo omdat NS er niets aan lijkt te doen.

Voer dan bv een reserveringssysteem in inderdaad.

Niet lullig bedoelt maar volgens mij ben jij gewoon zelf een koekenbakker.

Volgens de regels van het forum mag je ook niet schelden....
Reputatie 7
Badge

Voer dan bv een reserveringssysteem in inderdaad.

Kijk, dit is dan wel weer een goed idee inderdaad. Dit zou NS inderdaad gewoon moeten doen in de 1e klas. En dat zal dan ook dit probleem volledig oplossen.
Reputatie 7
Badge

Ooh, ik dacht altijd dat koekenbakker niet een (echt) scheldwoord was. Mijn excuses.
Reputatie 5
Of verander als NS gewoon die regels. Je bent een monopoly op het spoor (het hoofdrailnet dan), dan hebben burgers via een bepaald recht de kans op een referendum (om het maar even heel groot te maken).
Ik kan begrijpen dat mensen met een 2e klas kaartje nog wel eens moeten staan. Maar mensen met een 1e klas kaartje die moeten staan zijn gewoon de sjaak dan. Ik snap dat het moeilijk is te controleren, want iedereen kan zeggen dat ie moest staan.

NS kan precies zien hoeveel 1e klas producten er zijn verkocht in welke trein (met een kleine analyse). Zijn er bijv. 10 producten meer verkocht dan er zitplaatsen zijn, kunnen 10 mensen hun geld terugvragen. Ik geloof ook niet dat er in zo'n situatie meer dan 10 mensen zijn die uberhaupt hun geld terugvragen.

Doe als NS eens klantvriendelijk, want dat is het in dit geval echt niet.

Ooh, ik dacht altijd dat koekenbakker niet een (echt) scheldwoord was. Mijn excuses.

Het was ook maar een grapje over de regels.

Maar het zijn nou eenmaal de regels. Natuurlijk is het allemaal heel sneu en alles. Maar dat zijn wel de algemene voorwaarden...en als je het daarmee niet eens bent dan moet je ook niet voor de 1e klas gaan betalen.

Maar bij die algemene voorwaarden is het niet de bedoeling dat aan cherry picking wordt gedaan.
Een Vervoerbewijs geeft u recht op vervoer door NS, maar geeft u niet het recht op een zitplaats.
NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden, maar een zitplaats is niet in alle
omstandigheden beschikbaar.

Dus in ruil voor het afzien van het recht op een zitplaats, dient NS zich in te spannen om die zitplaats wel te bieden. Als dat niet gebeurt, sta je als bedrijf niet heel sterk meer om je te beroepen op die algemene voorwaarde. Maar nogmaals, hoe bewijs je het op een manier die juridisch standhoudt en wie begint eraan?

Reageer