beantwoord

Eerste klas kaartje en derde klas staan in de trein... kan je je geld terug krijgen?

• 9 oktober 2017
  • 72 reacties
  • 2265 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Badge +3
Over geld terug en klanten vertrouwen gesproken...

Stond vandaag bij een supermarkt (okee, het was ALDI) met een embellage/statiegeld bonnetje van 6 oktober dus nog geen week oud. Werd niet geaccepteerd, de kassa gaf aan "is al geboekt".

Een andere caissière zei "hé, dat had ik ook met een flessenbonnetje van eergisteren". Filiaalmanager erbij die mij vertelde "kan niet, deze is gebruikt dus je hebt pech".

Onmogelijk zei ik... alhoewel, ik had hem 2 dagen eerder wel proberen in te leveren bij een ander filiaal, waar hij niet gescand kon worden (moet dus bij zelfde filiaal als waar je je flessen ingeleverd hebt, weer wat geleerd maar op zich wel logisch anders klopt de administratie natuurlijk niet).

Het ging om een luttele € 1,95 maar ik hield voet bij stuk (met inmiddels een hele rij mopperende mensen achter me) en legde een stuiver neer.

"Ik wil nu 2 euro of anders mijn lege flessen terug, want ik weet niet wat de wet zegt of welke (laat maar zien!) regels jullie hanteren, maar bij de AH mag je een statiegeldbonnetje ook gewoon tot 2 maanden later inleveren".

Uiteindelijk zijn ze maar (3 man sterk die mijn gelijk in twijfel trokken) gezwicht...
"Dank jullie wel, volgende klant met hetzelfde 'probleem' dan ook maar geloven"?
Reputatie 6
Badge
Ja, want de ALDI mag blij zijn dat het niet allang van de kaart geveegd is door de veel beter draaiende Duitse equivalent Lidl.
Reputatie 4
Misschien is het een goed idee als conducteurs bij een volle trein ook even omroepen dat het niet toegestaan is om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten? Regelmatig hoor ik medereizigers zeggen: "Ja, maar als de 2e klas vol zit mag je ook in de 1e klas gaan zitten".

Probleem is ook dat mensen niet bekeurd worden voor het zitten in de 1e klas, maar alleen weggestuurd. Ja, op zo'n manier zorg je er wel voor dat iemand er de volgende keer doodleuk weer gaat zitten.
Reputatie 7
Probleem is ook dat mensen niet bekeurd worden voor het zitten in de 1e klas, maar alleen weggestuurd. Jawel hoor, dagelijks 😉
Reputatie 6
Er glippen er denk ik erg veel doorheen hoor. Gisteravond reisde ik van Enschede naar Den Haag CS. Een rechtstreekse trein. Ik zat 2e klas, maar aan de andere kant van het klapdeurtje is de 1e klas en je kan alles zien. Omdat in de 2e klas de "viertjes" in de coupé vol zaten, liepen er 4 jongeren (studenten?) al mompelend en lachend " nou dan gaan we toch gewoon daar zitten" naar de 1e klas en gingen daar met z'n vieren zitten. De hele rit naar Den Haag geen controle gehad. De jongeren stapten in Utrecht uit. Ik denk dat de kans om niet bekeurd te worden vele malen groter is dan om wel een boete te krijgen. Terzijde, de nonchalante houding van die lui verbaasde me nogal.
Reputatie 4
Probleem is ook dat mensen niet bekeurd worden voor het zitten in de 1e klas, maar alleen weggestuurd. Jawel hoor, dagelijks ;)Ik heb een weekend vrij 1e klas, zit vrijwel elk weekend wel een dag in de trein, maar heb serieus nog nooit meegemaakt dat iemand een boete kreeg voor het zitten in de 1e klas. Wel elke keer mensen die weggestuurd worden (als er tenminste überhaupt al gecontroleerd wordt).
Vorige week nog 2 oudere dames. Geen 1e klasse kaartje maar wel heel bewust gaan zitten. Bespraken zelfs nog dat ze of heel dom zouden doen dat ze niet wisten dat ze in de 1e klasse zaten of snel weg zouden gaan onder het mom "we waren op weg naar de wc". De trein was druk maar niet zo druk dat er geen zitplaatsen waren in de 2e klasse.

In mijn jaren met 1e klasse ervaring nog nooit meegemaakt dat er boete werd uitgeschreven. Wel trouwens regelmatig dat de 1e klasse vol zat met (voor het grootste deel 1e klas reizigers) en er nieuwe 1e klasse reizigers moesten staan.
Je moet ook geen eerste klas kaartje kopen, zekerniet in de spits. Met een tweede klas kaartje kun je gewoon in de eerste klas zitten. Je wordt hooguit naar de tweede klas gestuurd, indien ze controleren, wat vaakniethet geval is dus kun je gewoon lekker blijven zitten.
Reputatie 3
Je moet ook geen eerste klas kaartje kopen, zekerniet in de spits. Met een tweede klas kaartje kun je gewoon in de eerste klas zitten. Je wordt hooguit naar de tweede klas gestuurd, indien ze controleren, wat vaakniethet geval is dus kun je gewoon lekker blijven zitten.
Ik kom bij jouw geld uit je portemonee halen als je er toch niet naar kijkt.
Ik word hooguit naar buiten gestuurd.

Daarnaast lijkt het me goed dat iedereen zich afvraagt op je jezelf 's avonds recht in de blauwe ogen kan aankijken wetende dat je een product hebt afgenomen waarvoor je niet betaald hebt.
Reputatie 6
Zulk berekenend gedrag zie je tegenwoordig veel in deze maatschappij. Mentaliteitskwestie, in de hand gewerkt door softe of geheel afwezige handhaving.
Reputatie 7
Badge +4
KJ: Daarnaast lijkt het me goed dat iedereen zich afvraagt op je jezelf 's avonds recht in de blauwe ogen kan aankijken wetende dat je een product hebt afgenomen waarvoor je niet betaald hebt.

Wie weet zijn er ook twee reebruine ogen die de spiegel aankijken en hun gestolen voordeel juist niet willen vergeten.*)

De jager had in overdrachtelijke zin vaker moeten schieten.

😉 verwijzing naar een tophit in 1956.

Daarnaast lijkt het me goed dat iedereen zich afvraagt op je jezelf 's avonds recht in de blauwe ogen kan aankijken wetende dat je een product hebt afgenomen waarvoor je niet betaald hebt.

Je hebt helemaal gelijk KJ. Misschien komt vandaag de hc nog even langs om kaartjes te controleren. Het streven is om eens per 45 minuten een keer door de trein te lopen. Denk niet dat ik vandaag die blauwe ogen van de hc te zien krijg. Als de NS medewerkers zoveel administratieve taken moeten doen met als gevolg dat handhaving bijzaak geworden is, dan heb je als organisatie toch een probleem. Of is er een grote groep conducteurs die geen moeite heeft om zichzelf recht in de blauwe ogen aan te kijken als ze niet controleren en handhaven? Het is toch geen mentaliteitskwestie?
Reputatie 7
Badge +4
Als iedereen nou eens de eigen verantwoordelijkheid neemt en niet eerst wijst naar de ander, is het zowel voor conducteurs als voor reizigers opgelost. Zelfverantwoordelijke zelfbepaling, vrijheid en verantwoordelijkheid, om eens wat te noemen.
Reputatie 7
Badge
Ik ben het eens met Thom en Klaas-Jan.
Reputatie 6
Het probleem met 'handhavers' is dat het vaak hollen of stilstaan is.

Ik heb de controleur dus wel in actie gezien bij meisjes die eersteklasse reizen en dat ging als volgt.
Een-na-laatste trein van Brussel Nationaal Luchthaven naar Antwerpen.
De NMBS zet op die lijn altijd zijn oudste materiaal in - kwestie van de buitenlanders kennis te laten maken met België.

Dat zijn rode treinen, aan de buitenkant volgespoten met graffiti. Aan de binnenkant heb je de keuze tussen de tweedeklasse - neplederen bankjes met graffiti volgespoten - of de "eerste" klasse - stoffen bankjes, meestal volgekotst.
Het verschil tussen de twee is bij zo'n oude fluitketel nauwelijks te zien en ook niet echt relevant.
Jullie kunnen je wel voorstellen, dat er in zo'n late trein nauwelijks volk zit.

Enfin, bref... als je daar eersteklasse gaat zitten op dat tijdstip, dan is dat dus een eerlijke vergissing.

De controleur is heel manhaftig geweest: die heeft de vier tienermeisjes gewoon uit de trein gesmeten. Daar stonden ze dan, op station Mechelen, om 23h00.

Eerlijk gezegd heeft hij ze zo snel buiten gestampt, dat de trein al vertrokken was vooraleer ik door had wat er nu eigenlijk zo juist was gebeurd.
Leuk die houding van NS uit de jaren 50 (toen werd er wel gehandhaafd overigens) , maar als er niet gehandhaafd wordt krijg je overtredingen.

Maar hier rijdt ook iedereen keurig de maximumsnelheid altijd natuurlijk 😃
Reputatie 6
Badge
Nee, daar heb je navigatie voor, die traceert alle Flitspalen zodat je harder kan.
Ik heb sinds kort tot volle tevredenheid een Weekend Vrij-abonnement. Hoewel ik doordeweeks gewoon gebruik mag maken van mijn "Student week vrij-abonnement", kies ik in het weekend voor de 1e klas. Daar betaal ik dan ook voor, simpelweg omdat het er doorgaans rustiger is en er meer gelegenheid bestaat om te kunnen werken. Het prijsverschil tussen de 2e en 1e klas is voor wat betreft Weekend Vrij dan ook minimaal. Het verbaast mij - zoals velen hier - dan ook dat de NS weliswaar handhaaft maar de niet-betalende reiziger met een knipoog wegstuurt. Zeker als het prijsverschil zo klein is, bestaat er toch voldoende reden om de reiziger die bewust reist in een andere klasse dan waarvoor hij of zij heeft betaald te beboeten? Een upgrade naar de 1e klas is in het weekend al voor €5,- mogelijk. @Thom, hartelijk dank voor al die fantastische reacties die je overal plaatst, ik lees ze vaak met plezier.
Als iedereen nou eens de eigen verantwoordelijkheid neemt en niet eerst wijst naar de ander, is het zowel voor conducteurs als voor reizigers opgelost. Zelfverantwoordelijke zelfbepaling, vrijheid en verantwoordelijkheid, om eens wat te noemen.

Ik wijs niet naar een ander. Ik betaal keurig voor mijn 1e klasse vervoersbewijs, en ik verwacht daarvoor dat de conducteur erop toeziet dat mensen die daar niét voor hebben betaald, mijn duurbetaalde plaats niet wederrechtelijk innemen. Want dáár wordt die conducteur weer voor betaald, om dat te doen. Of zie ik het nou verkeerd?
Reputatie 7
Badge +4
Misschien moet u toch nog even lezen wat ik schrijf. Het gaat helemaal niet over u.
Afgelopen weekend naar Nijmegen geweest. Vanuit Helmond intercity naar Den Bosch, daar overgestapt op intercity naar Nijmegen. Zaterdag heen, zondag omgekeerde richting terug. Beide reizen geen conducteur gezien...

Reageer