beantwoord

Eerste klas kaartje gekocht, maar zit vol met hooligans

Ik ben naar een concert van Guus geweest in Eindhoven. Snachts om 0:34 de trein naar Rotterdam genomen (die om 0:55 vertrok). Expres eerste klas genomen, omdat ik verwachte dat de tweede klas druk zou zijn met zatte lui. Heel de eerste klas zat dus ook vol hiermee. Conducteur is langsgelopen, geen kaartjes gecontroleerd, en nix gezegd. Als ik dit had geweten had ik een tweede klas kaartje gekocht!! Hoe krijg ik restitutie hiervoor?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 15 juni 2016, 09:50

Ik heb via privéberichten contact gehad met Thommus. Bij wijze van coulance heb ik hem een vergoeding gegeven van het verschil tussen een 2e klas retour en zijn 1e klas vervoerbewijs.
Bekijk origineel

16 reacties

Hoi Thommus, welkom op het NS serviceforum.

Jammer dat je een negatieve ervaring hebt gehad vannacht. Hoe weet je dat de 'zatte lui' in de trein geen geldig vervoerbewijs hadden voor de trein? Spijtig dat de conducteur niet de vervoerbewijzen heeft gecontroleerd. Wellicht voelde hij zich niet veilig en heeft hij daarom besloten om dit op deze manier aan te pakken. Ik kan je geen geld teruggeven, omdat je betaalt voor de reis. Je betaalt niet om gecontroleerd te worden door de conducteur. Ik hoop dat je volgende ervaring met NS beter zal zijn.
Hoe weet je dat de 'zatte lui' in de trein geen geldig vervoerbewijs hadden voor de trein?
Thommus stelt nergens dat dat het geval zou zijn.
Beste Minke, ik zeg niet dat ze geen geldig vervoersbewijs hadden, maar wel dat ze niet (zoals ik) extra betaald hadden voor 1ste klas. Namelijk door de volgende conversatie: "Dit is eerste klas, hier mogen we niet zitten.", "ach joh, we gaan hier gewoon zitten, ze komen toch niet controleren...."

Verder impliciceert u dus, dat een 1ste klas toeslag niet nodig is, want "ik betaal voor de reis"

Ik betaal extra voor iets dat jullie niet waar (kunnen) maken, dus blijven jullie in deze in gebreke.

Had ik trouwens al gezegd dat het een stiltecoupé was??????
Goedemorgen Thommus. Het is altijd erg vervelend wanneer je reis niet loopt zoals je hoopte, zeker wanneer je extra betaalt voor een 1e klas vervoerbewijs, in de hoop dat je zo geen last zult hebben van andere reizigers. Normaliter klopt die theorie ook.

Je hebt in de 1e klas kunnen reizen, en dat is waarom Minke aangeeft dat ze geen restitutie kan geven. Dat jouw ervaring niet prettig was geeft niet vanzelf recht op een vergoeding. Desalniettemin kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je naam en adres, en het nummer van jouw OV-chipkaart of eenmalige chipkaart? Een privébericht stuur je door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.
Ik heb via privéberichten contact gehad met Thommus. Bij wijze van coulance heb ik hem een vergoeding gegeven van het verschil tussen een 2e klas retour en zijn 1e klas vervoerbewijs.
Dankjewel. Meer had ik ook niet eerlijk gevonden. Dankjewel.
Geen dank Thommus! Hopelijk is de volgende ervaring in de trein beter, en heb je toch nog genoten van het concert.
Reputatie 2
ze moeten de 1e klasse rijtuigen zodanig aanpassen dat alleen toegankelijk is voor 1e klasse reizigers door met je ov chipkaart met 1e klasse vervoersbewijs de deuren te openen.

Het beste was ook dat 1e klasse zitplaatsen aan het begin of eind van de trein te plaatsen. dan heb je ook geen last van gasten die door de 1e klasse ruimte lopen.
Reputatie 7
Badge +4
Voor en achter de eerste klas zijn vaak tweedeklascoupés en als het aan de ene kant vol is, zal men toch door de eerste klas moeten om een plaats te vinden. Technisch lijkt het wel te kloppen maar het gaat niet werken in de dagelijkse praktijk.
De overlast door zwartrijders in de eerste klas is groot maar dat is alleen met grote pakkans, intensieve controle en het daadwerkelijk beboeten op te lossen.

Het huidige beleid, zoals het zich in de praktijk manifesteert, bevordert het zwartrijden.

De constructie van bestaande treinen verander je ook niet. In de Thalys is dat wel goed geregeld en ook in de IC Berlijn, al moet je soms wel ver naar achteren of voren lopen daar.

Het lopen door de trein ervaar ik ook niet als een probleem.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn een paar materieelsoorten waarbij NS gewoon tamelijk stupide ontwerpbeslissingen heeft genomen. Het vreemdste vind ik de VIRM waarin er rijtuigen half eerste klas zijn op het bovendek en geheel eerste op het benedendek. De SLT's zijn een stuk beter, met de 1e klas aan de beide einden van de trein. De ICM3 is ook niet handig met de 1e klas in het midden van de trein.
Verder helpt het niet mee dat er hier veel treinen rijden die uit meerdere treinstellen bestaan. Daardoor is er altijd op minimaal 2 plekken in de trein een 1e klas-gedeelte.
Reputatie 3
ze moeten de 1e klasse rijtuigen zodanig aanpassen dat alleen toegankelijk is voor 1e klasse reizigers door met je ov chipkaart met 1e klasse vervoersbewijs de deuren te openen.

In een andere variant zou dit een heel goed idee zijn! Vroeger kon je in de trein (een deel van je traject) "upgraden" naar 1e klasse met een overgangskaartje. Zelfs met de introductie van het treintarief was dat interessant, want het overgangskaartje bestond uit het prijsverschil tussen treintarief 1e en treintarief 2e klas. Daarmee was het prijsverschil niet veel anders dan aan het loket of uit de automaat.

Je zou nu wel de mogelijkheid in de trein kunnen maken "in te checken"/"up te graden" naar 1e klasse bij het begin van de 1e klasse. Ook zou je de mogelijkheid kunnen maken "uit te checken"/"down te graden" als je geen 1e klasse zitplaats meer kunt vinden. Tenslotte kun je die in/uitcheck kunnen koppelen aan het open/dicht gaan van de toegangsdeuren 1e klas als het rustig is, maar in de drukkere tijden is dat niet haalbaar.
Reputatie 2
Het is goed opgelost, al moest er eerst even voor geprotesteerd worden. Wat niet goed verlopen is is het feit dat NS geen S&V-personeel ingezet heeft, die kon ingrijpen bij hooligans. Te denken valt aan aparte ruimtes met groepsreservering, of waar hooligans in plaats kunnen nemen, zodat deze van de andere reizigers gescheiden kunnen worden. S&V kunnen dan ook gelijk boetes uitdelen bij baldadig gedrag, of andere overtredingen (ongeoorloofd plaatsnemen in de 1e klas bijv.). Als een hooligan op die manier zijn geld voor een volgende wedstrijd of twee bezoeken aan het cafe kwijtraakt, dat tikt bij dat soort lui er hard in. Daarnaast kunnen rechters (als zo'n iemand later een zware overtreding of misdrijf pleegt en daarvoor gedagvaard wordt) daar bij de strafoplegging rekening mee houden.
Reputatie 2

Het beste was ook dat 1e klasse zitplaatsen aan het begin of eind van de trein te plaatsen. dan heb je ook geen last van gasten die door de 1e klasse ruimte lopen.

In landen als België, Duitsland en Zwitserland is het zelfs niet toegestaan zich in de 1e klas compartimenten te begeven. In Zwitserland is zelfs iemand op de bon gegaan omdat deze bij het naderen van station Zürich HB door de 1e klas treinstellen naar voren liep om de aansluiting beter te kunnen halen. Zo streng hoeft dat nou ook niet, maar het geeft wel aan dat de regegevingen (en treinsamenstelling) daar beter geregeld is om het zog. 1e klasprobleem beter beheersbaar te maken.

In landen als België, Duitsland en Zwitserland is het zelfs niet toegestaan zich in de 1e klas compartimenten te begeven. In Zwitserland is zelfs iemand op de bon gegaan omdat deze bij het naderen van station Zürich HB door de 1e klas treinstellen naar voren liep om de aansluiting beter te kunnen halen. Zo streng hoeft dat nou ook niet, maar het geeft wel aan dat de regegevingen (en treinsamenstelling) daar beter geregeld is om het zog. 1e klasprobleem beter beheersbaar te maken.

In Duitsland staat in dubbeldekkers aangegeven: Hier fängt die 1e Klasse Zone an, ohne gültige Fahrkarte 1. Klasse dürfen Sie sich hier nicht befinden. Is bovendien op de grond en dergelijke aangegeven met rode strepen.
Badge
En jullie reageren samen op een topic van 2 jaar geleden alsof het actueel is ???
En jullie reageren samen op een topic van 2 jaar geleden alsof het actueel is ???
Als het niet meer actueel is, wat is er dan sinds 2 jaar geleden veranderd waardoor het niet meer actueel is?

Reageer