beantwoord

Eerste klas opheffen voor meer op afstand reizen

  • 5 mei 2020
  • 70 reacties
  • 2344 Bekeken

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Vanwege de corona lijkt het mij voor de ns een goede maatregel 1 en 2de klas gelijk te trekken zo kunnen mensen meer verspreid zitten. De gesloten coupes kunnen dan eventueel voor zakelijk gebruik worden gebruikt. 

Ps ik zou het ook noodzakelijk vinden als er een reisomroep is binnen de treinen er wordt toegevoegd dat mensen afstand hiuden en hoe ze dat moeten doen. Ik heb de ervaring dat sommige mensen erg laks zijn. 

icon

Beste antwoord door MoDe 5 mei 2020, 22:28

U bent de zoveelste die deze vraag stelt. De 1e klas is voor iedereen met een geldig plaatsbewijs voor de 1e klas beschikbaar. Ook jij kunt een1e klas kaartje kopen als je extra ruimte (en comfort) wilt hebben. Vrijgeven gaat niet gebeuren. Dat is niet eerlijk tegenover hen die wel extra willen betalen om in de 1e klas te kunnen zitten.

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U bent de zoveelste die deze vraag stelt. De 1e klas is voor iedereen met een geldig plaatsbewijs voor de 1e klas beschikbaar. Ook jij kunt een1e klas kaartje kopen als je extra ruimte (en comfort) wilt hebben. Vrijgeven gaat niet gebeuren. Dat is niet eerlijk tegenover hen die wel extra willen betalen om in de 1e klas te kunnen zitten.

Gaat niet gebeuren.

Goedemorgen Amna. Welkom bij de NS Community.

Zoals reeds aangegeven staat dit niet op de planning. Ook een omroep in de treinen om afstand te houden zal geen goede ontvangst krijgen denk ik. Er wordt duidelijk aangegeven waar je wel of niet mag zitten, evenals dat er beschermende doorzichtige wanden zijn geplaatst bij de zitplaatsen.

Er wordt duidelijk aangegeven waar je wel of niet mag zitten, evenals dat er beschermende doorzichtige wanden zijn geplaatst bij de zitplaatsen.

 

Dat is toch alleen nog maar een proef? De treinen die ik deze week heb gezien hadden dat in elk geval niet.

@Sascha NS 

Dat in de trein is inderdaad een proef, zoals @Popeye aangeeft, ik ben er ook nog geen een tijdens dienst tegengekomen, want ik kom niet vaak in de regio Zwolle - Groningen.

Omroepen doen de meeste HC als we inschatten dat er problemen kunnen ontstaan. Verder weet je nooit wie bij hetzelfde huishouden hoort, want die hoeven geen 1,5 meter afstand te houden. Ik heb het gelukkig niet bedacht, want het is onduidelijk om dat na te gaan.

Bedankt voor de toelichting Popeye en Loes

Reputatie 7
Badge +4

@Amna , iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Als u niet voor de eerste klas wilt betalen, kunt u ook niet eersteklas reizen. Zo simpel is het, en uw argumentatie kan op de grote hoop van mensen die wel eerste klas willen reizen, maar er niet voor willen betalen.

U ziet hoe eenvoudig het is om eerste klas te reizen. Het kost geld en het is maar net of u het er voor over heeft of niet. U moet zelf kiezen waar u uw geld aan besteedt. Dat kan ook extra betalen voor de eerste klas zijn. Wel zo eerlijk naar alle mensen die dat wel doen. Dan is het pas echt gelijk getrokken.

Reputatie 1

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De discussie over het opheffen van de eerste klas in de trein is op zich relevant en wordt ook regelmatig gevoerd. Wat daarbij vaak vergeten wordt is dat de kaartjes voor alle niet-eerste klasreizigers duurder worden omdat zij gezamenlijk het gebrek aan inkomsten zullen moeten opbrengen. Het is dan een beetje opportunistisch om de coronaviruscrisis aan te grijpen om snel een politiek te punt maken over het afschaffen van de eerste klas.

Verder moet de trein kunnen concurreren met de auto en dan is het prettig wanneer de trein een wat luxer alternatief heeft voor mensen die daarvoor willen betalen.

Op veel lijnen in met name de Randstad is de trein niet heel anders de metro en er is best iets voor te zeggen om de eerste klas in Sprinters op te heffen. Helaas zou dat tot grote tariefmatige problemen leiden omdat op dezelfde trajecten vaak ook IC’s rijden. Wanneer er op een traject een mix rijdt van treinen met en zonder eerste klas is het voor een bepaalde treincategorie afschaffen van de eerste klas bijna onuitvoerbaar.

Reputatie 7

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

Overal heb je klasseverschil. In vliegtuigen met businessclass, in theaters met verschillende rangen, in internationale treinen, allemaal ingericht naar wat iemand wenst en ervoor wil betalen. Het is kort door de bocht om alles en iedereen hierin gelijk te willen trekken. Ieder mens is gelijkwaardig maar niet ieder mens heeft behoefte aan dezelfde diensten en als er vraag naar is en men ervoor wil betalen, wordt dat geboden. In metro’s en de bus heb je ook geen 1e klas, hoor ik wel eens. Dat klopt maar het is een beetje appels en peren vergelijken, in een eenvoudige stadsbus 1e klas is geen optie en heeft geen zin. In het buitenland heb je vaak wel langere busverbindingen tussen steden en dorpen en daarin heb je vaak ook wel klasseverschil, bijvoorbeeld Spanje heeft dat. In die luxe bussen boek je dan een plaats en die is op bepaalde tijden ook weer goedkoper/duurder. Ik zou in de Sprinter ook geen 1e klas verwachten (stelt ook nul komma nul voor), alleen tariefmatig roept dat inderdaad problemen op.  

Reputatie 5

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

 

Ik ben tegen het afschaffen van de 1e klas. Ik ben zelf ook een 1e klas reiziger. Deze voorziening moet blijven. In normale tijden. Maar dit zijn geen normale tijden. Als echt 75% van de zitcapaciteit wordt afgeplakt en groepen mensen niet mogen reizen, dan moet je toch iets verder kijken dan je eigen belang en het comfort en rust dat je geniet als 1e klas reiziger. Zoals met alle andere Corona maatregelen moeten we juist nu solidair zijn met elkaar. Op deze manier kunnen we dan in ieder geval een beperkt aantal extra zitplaatsen creëren. We zitten toch al ruim uit elkaar, dus de huidige toegevoegde waarde van de 1e klas is al behoorlijk verminderd. 
Zoals ik al in een ander topic had bepleit ben ik voorstander van het tijdelijk opheffen van de 1e klas, met tariefcompensatie, zolang deze beperkingen duren. Als we weer naar het beetje normale normaal gaan moet de 1e klas weer in ere hersteld worden. Verreweg de meesten onder ons denken daar anders over, dus het gaat zeker niet gebeuren.

Ik geef ook alleen maar mijn mening, er zijn echter wel kwesties waar we ons drukker om kunnen maken.

We zijn allemaal gelijk aan elkaar.

Klopt. Als u een eerste klas kaartje wil kopen, mag dat gewoon. Het idee dat een ander dat recht niet zou hebben, is discriminatie en heeft geen plaats in onze samenleving. Gelukkig heeft iedereen zelf de vrijheid om te kiezen of ze het wel of niet belangrijk genoeg vinden om er wat extra voor te betalen. En willen we naar een samenleving waar iedereen van het duurzame OV gebruik maakt, dan moet je accepteren dat sommige mensen daar op eigen kosten bepaalde voorwaarden aan stellen. Eerste klas reizigers stellen bepaalde voorwaarden, en betalen genoeg bij dat het ook voor de tweede klas reiziger voordelig is.

Tegenwoordig reis ik overwegend korte trajecten, daar kies ik ervoor 2e klas te reizen. Maar lange voor afstanden vind ik 1e klas wel erg prettig en ben ook bereid om daar wat extra voor te betalen. Zonder de keuze zou het altijd iets duurder zijn dan nu met het comfort van 2e klas, of alles naar 1e klas brengen waar dan voor all reizen een hoger prijskaartje aan zal hangen.

 

Overigens overweeg ik wel om zodra het weer drukker wordt in de treinen ook op de korte afstanden over te stappen naar 1e klas, zeker zolang we nog niet uit de Covid-19 ellende zijn. 

Er zijn allerlei manieren om het op te lossen:

  • alleen 2e klas in Sprinters. Officieel geen 1e klas meer in Intercity's, maar meer comfort en ruimte voor iedereen tegen een hoger tarief.
  • nieuwe premium treinsoort naast de Sprinters en Intercity’s, puur bedoeld voor de lange afstanden. 1e klas schrappen in de bestaande treinsoorten, en tegen hoger tarief een soort van “Business Class” in de premium trein.
  • helemaal geen 1e klas meer. Lagere tarieven voor iedereen, maar de zakelijke reiziger gaat terug de auto in. Iedereen die meer verwacht wordt in feite uit het OV geweerd.
  • in coronatijd tijdelijk de 1e klas vrijgeven, maar betalende reizigers voorrang geven en hen de middelen geven om een zitplaats op te eisen.

Als je het mij vraagt is de huidige situatie prima, hoewel er dan ook gegarandeerd in iedere trein een 1e klas aanwezig moet zijn met extra voorzieningen. Er moet op gelet worden dat vervoerders hier niet de kantjes vanaf lopen door alleen een ander kleurtje voor de stoelen te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

 

Wij zijn echt niet gelijk aan elkaar. Naast dat ik 'vind ik' zou schrijven, hebben jij en ik waarschijnlijk niet hetzelfde beroep, hetzelfde salaris, hetzelfde huis, dezelfde ambities, dezelfde reisgewoonten etc. En dan vergeet ik nog dat ik duidelijk het verschil tussen mannen en vrouwen zie.

Ook een 1e klas coupé ziet er niet hetzelfde uit als de 2e klas. Daarom betaal je meer voor een 1e klaskaartje. En dat zal voorlopig niet veranderen.

 

 

Reputatie 5

Tegenwoordig reis ik overwegend korte trajecten, daar kies ik ervoor 2e klas te reizen. Maar lange voor afstanden vind ik 1e klas wel erg prettig en ben ook bereid om daar wat extra voor te betalen. Zonder de keuze zou het altijd iets duurder zijn dan nu met het comfort van 2e klas, of alles naar 1e klas brengen waar dan voor all reizen een hoger prijskaartje aan zal hangen.

 

Overigens overweeg ik wel om zodra het weer drukker wordt in de treinen ook op de korte afstanden over te stappen naar 1e klas, zeker zolang we nog niet uit de Covid-19 ellende zijn. 

Je hebt gelijk, ik ben het helemaal met je eens…..als alles weer normaal is.

Maar precies om de vetgedrukte regel die jij hier boven schrijft, ben ik voorstander om de 1e klas tijdelijk op te heffen, uiteraard op voorwaarde dat jij ook het 2e klas tarief betaald. Het prijsverschil incasseert de NS dan maar even niet, de maatregelen kosten toch al meer dan genoeg. En heb je geluk, dan zit je met meer comfort en anders gewoon ‘oude’ 2e klas. 

Maar omdat jij je een hogere prijs kunt veroorloven en bijv. Anna niet, maak jij een grotere kans op een zitplaats dan zij. En dat is wat ik bedoel met solidariteit in dit opzicht.

Verder maak ik er niet zo’n groot punt van, het zal relatief niet zo heel veel zoden aan de dijk zetten. 

Reputatie 1

Beste mensen zoveel meningen

De trein de verschillen wel of niet zal ons niet leren over waarden in een samenleving. 

Solidariteit is een woord wat mij raakte. 

Ik hoop dat we met zijn allen meer menselijk worden en vriendelijk en aandachtig voor onze medemens zijn. Ook in de trein. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn het is niet geen hogere prijs kunnen veroorloven, maar niet willen veroorloven. Immers in de optiek van @Amna zijn wij allemaal gelijk dus moet zij ook hetzelfde betalen als @Popeye voor de 1e klas 😉

Pfff, stel je voor dat iedere keer dat er iemand over de 1e klas zeurt, dat ze 10% meer gaan betalen voor hun eigen rit :joy:

Tegenwoordig reis ik overwegend korte trajecten, daar kies ik ervoor 2e klas te reizen. Maar lange voor afstanden vind ik 1e klas wel erg prettig en ben ook bereid om daar wat extra voor te betalen. Zonder de keuze zou het altijd iets duurder zijn dan nu met het comfort van 2e klas, of alles naar 1e klas brengen waar dan voor all reizen een hoger prijskaartje aan zal hangen.

 

Overigens overweeg ik wel om zodra het weer drukker wordt in de treinen ook op de korte afstanden over te stappen naar 1e klas, zeker zolang we nog niet uit de Covid-19 ellende zijn. 

Je hebt gelijk, ik ben het helemaal met je eens…..als alles weer normaal is.

Maar precies om de vetgedrukte regel die jij hier boven schrijft, ben ik voorstander om de 1e klas tijdelijk op te heffen, uiteraard op voorwaarde dat jij ook het 2e klas tarief betaald. Het prijsverschil incasseert de NS dan maar even niet, de maatregelen kosten toch al meer dan genoeg. En heb je geluk, dan zit je met meer comfort en anders gewoon ‘oude’ 2e klas. 

Maar omdat jij je een hogere prijs kunt veroorloven en bijv. Anna niet, maak jij een grotere kans op een zitplaats dan zij. En dat is wat ik bedoel met solidariteit in dit opzicht.

Verder maak ik er niet zo’n groot punt van, het zal relatief niet zo heel veel zoden aan de dijk zetten. 

Waarom bij voorbaat de 1e klas opheffen, ook in situaties dat dit niet noodzakelijk is. Een conducteur heeft de bevoegdheid om de 1e klas open te stellen voor 2e klas kaarthouders als daar noodzaak toe is, te grote drukte kan daar een reden toe zijn, die beoordeling laat ik graag over aan iemand die ter plaatse aanwezig is en niet op voorhand van achter een toetsenbord.

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

Overal heb je klasseverschil. In vliegtuigen met businessclass, in theaters met verschillende rangen, in internationale treinen, allemaal ingericht naar wat iemand wenst en ervoor wil betalen. Het is kort door de bocht om alles en iedereen hierin gelijk te willen trekken. Ieder mens is gelijkwaardig maar niet ieder mens heeft behoefte aan dezelfde diensten en als er vraag naar is en men ervoor wil betalen, wordt dat geboden. In metro’s en de bus heb je ook geen 1e klas, hoor ik wel eens. Dat klopt maar het is een beetje appels en peren vergelijken, in een eenvoudige stadsbus 1e klas is geen optie en heeft geen zin. In het buitenland heb je vaak wel langere busverbindingen tussen steden en dorpen en daarin heb je vaak ook wel klasseverschil, bijvoorbeeld Spanje heeft dat. In die luxe bussen boek je dan een plaats en die is op bepaalde tijden ook weer goedkoper/duurder. Ik zou in de Sprinter ook geen 1e klas verwachten (stelt ook nul komma nul voor), alleen tariefmatig roept dat inderdaad problemen op.  

Mischien een idee om even in deze tijd een uitzondering te maken (in ieder geval niet op drukke trajecten) en geen 1e klas kaartjes te verkopen, anders blijven er een hoop passagiers op het station staan met lege 1e klas coupés en stations met mensen massa's waar geen 1,5 meter kan worden gewaarborgd.

Reputatie 7
Badge +4

Er worden geen uitzonderingen gemaakt. De eerste klas abonnementen lopen ook gewoon door, met de daarbij behorende prijs. Met de sociale eis van van alleen reizen als het nodig is, en met een weer steeds frequentere treinenloop, zullen er niet vaak mensen blijven staan. 

U mag als u dat wil eerste klas reizen, maar u betaalt dan hetzelfde als normaal. Niemand wordt geweigerd, iedereen mag een eersteklaskaartje kopen. Het is maar net of u het geld er voor over heeft, het is inderdaad fors duurder.

 

De trein mijden bij niet-noodzakelijke reizen levert in de huidige omstandigheden de meeste ruimte op, ik denk eerder dat het manco is dat veel mensen zonder echte noodzaak toch op stap gaan. Die ga je niet nog eens extra faciliteren met gratis in de eerste klas. Het is eenvoudig in te schatten dat de eerste klas dan vol zit. Een deel van de reizigers kan de weelde van geringe controle toch al niet dragen, laat staan als de eerste klas ook nog vrijgegeven wordt. Dat zal dus ook niet gebeuren.

Reputatie 4

ik heb al 3 x 595 euro bespaard, 1e klas ns maandkaart. Volgens mij kunnen ze beter de 1e klas coupe ruimte aan reizigers die zonder mondkapje mogen reizen. dus geen 1e klas en 2e klas meer, maar reizen met mondkapje (voor modaal) en reizen zonder mondkapje (boven modaal).

Lijkt mij wel een goed idee.

Badge +3

Er was al een idee om de 1e klas vrij te geven voor mensen met (aantoonbaar) essentiële beroepen, zodat die tenminste op 1,5 meter konden reizen.

Maar goed, dat was vóór het hervatten van de reguliere dienstregeling op 2 juno. Heeft niet veel zin om daar alsnog over te gaan steggelen, wie wel? wie niet? Business as usual.. (met nog altijd plek genoeg in 2e klas voorlopig).

En dan zelfs nog senioren die vragen of ze hun (1e klas) keuzedagen eigenlijk wel mogen gebruiken om naar hun (schoon)moeder van 92 te kunnen gaan in het weekend! :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

ik heb al 3 x 595 euro bespaard, 1e klas ns maandkaart. Volgens mij kunnen ze beter de 1e klas coupe ruimte aan reizigers die zonder mondkapje mogen reizen. dus geen 1e klas en 2e klas meer, maar reizen met mondkapje (voor modaal) en reizen zonder mondkapje (boven modaal).

Lijkt mij wel een goed idee.


Iedereen moet met een mondkapje reizen, dus snap niet waarom je mensen die niet met een mondkapje willen reizen wil gaan belonen met een 1 klasplek tegen 2e klas tarief.

Mensen betalen extra voor de 1e klas vanwege comfort en ruimte. En die groep moet dan de ruimte delen met mondkapje weigeraars?

Reageer