beantwoord

Eerste klas opheffen voor meer op afstand reizen

Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 5

1e klas vrijgeven in deze tijd lijkt mij een niet zo goed idee, er zijn ook treinen met kleine 1e klas coupe's.
Dan krijg je daar weer een plaats gebrek en dan kunnen reizigers met een een 1e klas abonnement 2e klas gaan reizen. Verder sluit ik me aan bij de reactie van MoDe. 

Badge

ik heb al 3 x 595 euro bespaard, 1e klas ns maandkaart. Volgens mij kunnen ze beter de 1e klas coupe ruimte aan reizigers die zonder mondkapje mogen reizen. dus geen 1e klas en 2e klas meer, maar reizen met mondkapje (voor modaal) en reizen zonder mondkapje (boven modaal).

Lijkt mij wel een goed idee.

Tot je de bijtelling auto ziet, de belasting dienst is heel blij met mensen met een auto van de zaak.

Reputatie 5

Waarom zouden mensen met een boven modaal inkomen zonder mondkapje mogen reizen en mensen met en beneden modaal inkomen verplicht met mondkapje reizen? Corona virus maakt geen onderscheid in hoeveel of hoe weinig inkomen iemand heeft.

Reputatie 4

ik heb al 3 x 595 euro bespaard, 1e klas ns maandkaart. Volgens mij kunnen ze beter de 1e klas coupe ruimte aan reizigers die zonder mondkapje mogen reizen. dus geen 1e klas en 2e klas meer, maar reizen met mondkapje (voor modaal) en reizen zonder mondkapje (boven modaal).

Lijkt mij wel een goed idee.

Tot je de bijtelling auto ziet, de belasting dienst is heel blij met mensen met een auto van de zaak.

Ik heb geen bijtelling. M'n werkgever betaalt alles.

Ook ik ben van mening dat de eerste klas opgeheven zou moeten worden tijdens de coronacrisis. Het gaat mij niet zozeer om klasseverschil, maar om het feit dat het voor iedereen veiliger reizen zou betekenen. Staat het belang van reizigers die meer betalen boven het belang van genoeg afstand kunnen houden in de trein? Ik vind van niet. Als het de verspreiding van covid tegengaat is het een klein offer.

Reputatie 6

Alsof dat de verspreiding tegen gaat. Het zou al schelen als reizigers die zonder noodzaak reizen thuis blijven. 

Niet volledig nee, maar als je er logisch over nadenkt verkleind het wel de kans op verspreiding en er zullen altijd mensen zijn die zonder noodzaak reizen. Als je weet dat mensen blijven reizen maak het dan op z'n minst zo veilig mogelijk.

Reputatie 6

Als je de eerste klasse vrijgeeft dan gaat iedereen daar zitten. Geen goed idee dus.

Tja das een sterk argument, maar maak het dan beschikbaar voor mensen met een zwakkere weerstand. Oudere mensen of mensen met astma, etc. De eerste klas staat nu bijna volledig leeg. Terwijl we juist ruimte nodig hebben om afstand te houden.

Reputatie 6

En dan zitten de reizigers die zonder noodzaak reizen straks eerste klas zonder extra betalen en diegene die moeten reizen en daar extra eerste klas voor betalen moeten staan.

Ik heb altijd tweede klas gereisd en de laatste jaren betaal ik gewoon extra omdat ik ouder ben,

Nu met corona reis ik vanwege het risico helemaal niet en laat de plaatsen graag over aan mensen die moeten reizen.

En ga er maar vanuit dat het voor de drukte helemaal niets uitmaakt.

Iedereen heeft de vrije keuze om eerste of tweede klas te reizen en of je daar voor wilt betalen.

Reputatie 6

Oudere mensen met een zwakke weerstand of astma zullen als ze verstandig zijn sowieso niet reizen in OV. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja das een sterk argument, maar maak het dan beschikbaar voor mensen met een zwakkere weerstand. Oudere mensen of mensen met astma, etc.

Dan zijn er morgen drie miljoen mensen met astma.

Reputatie 4

Gewoon 1e klas aanhouden zoals het uit. Als het vaccin er is, gaan we gewoon 1e klas en 2e klas reizen.

De keuze moet blijven bestaan. Je zou 3e klas kunnen toevoegen.

zou 3e klas kunnen toevoegen.

Die hebben we juist net afgeschaft. :wink:

Reputatie 4

ik weet niet uit welk tijdperk jij vandaan komt.

Als je 1e klas verwijderd zullen de prijzen voor 2e klas gaan stijgen. Ik weet niet of je er van bewust bent.

Ik weet niet of je er van bewust bent.

Nee, maar nu wel. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik ben van mening dat de eerste klas opgeheven zou moeten worden tijdens de coronacrisis. Het gaat mij niet zozeer om klasseverschil, maar om het feit dat het voor iedereen veiliger reizen zou betekenen. Staat het belang van reizigers die meer betalen boven het belang van genoeg afstand kunnen houden in de trein? Ik vind van niet. Als het de verspreiding van covid tegengaat is het een klein offer.

In principe zou er zoveel mogelijk thuis gewerkt moeten worden en is er eind september al  gevraagd om reizen te beperken. Als zoveel mogelijk mensen zich daar aan houden, zal er genoeg ruimte in het OV overblijven voor hen die echt moeten reizen. 1e klas openstellen voor iedereen met 2e klaskaartje zal er voor zorgen dat deze snel voller komt te zitten dan de 2e klas. Voor Corona regelmatig meegemaakt dat men met 2e klaskaartje zonder toestemming van conducteur 1e klas ging zitten omdat het in de 2e klas te druk zou zijn. En dan bleek dat groot gedeelte van de stoelen gebruikt werd door jassen/tassen en zat ik die met 1e klaskaartje rustig dacht te reizen zelfs in stilte coupé in het gekakel. 

Ik zie al maanden dat mensen die niet extra willen betalen voor de 1e klas vragen om deze open te stellen omdat dat veiliger zou zijn of daar maar gaan zitten met 2e klas kaartje omdat ze het in de 2e klas te druk vinden, terwijl er genoeg vrije plaatsen zijn. Dat is niet eerlijk tegenover mensen die wel willen betalen voor extra comfort en ruimte.

Veiliger reizen in Coronatijd is alleen reizen als het echt nodig is.

Reputatie 5

De eerste klas opheffen is niet eerlijk voor mensen die vol tarief voor moeten betalen.
Maar iedere keer als ik bij het centraal station in Tilburg werk zie ik veel jongeren die met de trein reizen.
Afgelopen week zag ik dat ze allemaal lekker zaten te eten aan de tafels in de stationshal. 
Ik zag afgelopen zaterdag middag ook weer een sprinter bij Tilburg Universiteit met daar in veel jongeren. Ik denk dat jongeren de verantwoording niet aankunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja das een sterk argument, maar maak het dan beschikbaar voor mensen met een zwakkere weerstand. Oudere mensen of mensen met astma, etc.

Dan zijn er morgen drie miljoen mensen met astma.

Hoewel er vaak wordt gezegd dat mensen met astma behoren tot de risicogroep wat Corona betreft, hoeft dat helemaal niet waar te zijn. Om het echt vast te stellen is wel meer onderzoek nodig.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5193704/corona-astma-covid-19-risicopatienten-rivm-longartsen

Reputatie 7
Badge +3

ik weet niet uit welk tijdperk jij vandaan komt.

Als je 1e klas verwijderd zullen de prijzen voor 2e klas gaan stijgen. Ik weet niet of je er van bewust bent.

Dat wordt altijd gezegd maar dat is in Japan ook niet gebeurd. En in Duitsland ook niet in het regionale vervoer.

Reputatie 7
Badge +4

Het verlies aan inkomsten zal toch ergens gecompenseerd moeten worden, linksom of rechtsom. Het percentage inkomsten van de eerste klas lag bij de laatste cijfers rond de 20. Er zijn geen actuele cijfers bij mijn weten.  Gezien de massale aanwezigheid van goedkope abonnementen en voorheen acties, die  er in de eerste klas er niet zijn,  plus de druktemijdende TrajetVrijreizigers, zou het percentage nog hoger kunnen liggen ook. NS zal een dergelijke prijsverhoging willen voorkomen en bovendien heeft het reizigerspubliek in de eerste klas vaak de insteek dat men wel meer wil betalen voor een beter product. Trajectvrijreizigers gingen ook vanwege de drukte ook vaker eerste klas reizen. Eerste klas is nu ook aantrekkelijker voor de lange afstand of in de spits. Van Boskoop naar Alphen eerste klas reizen in een coupé waar dezelfde stoelen staan als in de tweede klas, is in het regionaal vervoer inderdaad niet zo aantrekkelijk.

Ik denk dat ik niet meer met de trein zou reizen als er geen eerste klas was. Er was met de toegenomen drukte ook al een verschuiving naar een veel drukkere eerste klas in de spits en dat zijn reizigers die flink opbrengen voor NS.

Het afschaffen van de eerste klas is onverstandig. Investeer in meer tweedeklas zitplaatsen. Als je goedkope studentenabonnementen afgeeft, moet je ook zorgen dat er extra capaciteit in de treinen is. Mensen mogen best kunnen kiezen voor (fors) duurder vervoer met meer comfort. De tweede klaskaartjes worden er minder duur door en dat verschil zou wel eens groter kunnen zijn dan veel mensen denken.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 

Die opbrengsten van de eerste klas zouden hoog zijn als de bezettingsgraad ook hetzelfde zou zijn als in de tweede klas. Maar omdat de eerste klas het gros van de tijd matig bezet tot leeg is is de opbrengst per dag / per vierkante meter helemaal niet hoog. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat blijkt niet uit eerdere cijfers. Dertien procent van de reizigers en twintig procent van de inkomsten. Dat telt en niet de indruk van de bezetting in de daluren. En gezien de toegenomen drukte en de overgang naar meer spitsrijders, naast het gegeven dat er weinig goedkope acties zijn zoals in de tweede klas, zijn dat indicatoren om eerder het tegenovergestelde te veronderstellen. We zagen allemaal hoe de eerste klas in de spits drukker werd, dat levert op voor de tweedeklasreiziger. Meer plaats en hogere inkomsten waarmee het prijsniveau wordt afgeremd. De opbrengsten zullen ergens vandaan moeten komen. Het zal je duidelijk zijn dat ik er niet zo blij mee ben dat NS geen cijfers verstrekt. Alleen cijfers van voor de Corona hebben zin, maar dat geldt voor alles in deze.

Ik ben gek op Statistiek en helemaal verrukt van het aantonen hoe mensen met statistieken kunnen liegen. Statistiek kan schijnexactheid bieden, daarom moet je er zo voorzichtig mee zijn. Dat ik een duidelijke persoonlijke voorkeur heb van reizen boven vervoer en niet zo gek ben op de vertramming van de spoorwegen, staat daar los van. Je moet persoonlijke voorkeuren en omgaan met statistiek scheiden. 

Het probleem is dat er te weinig zitplaatsen in de tweede klas zijn en men wel studenten binnenhaalt, maar het aantal zitplaatsen niet aanpast. Het beleid moet zijn dat iedereen normaal gesproken moet kunnen zitten, en dat moet hooguit niet haalbaar zijn in drukke spitsen op een aantal trajecten. Een groter wordende groep kan niet lang staande reizen. De dure eerste klas maakt mogelijk dat dit wel kan. De eerste klas is juist een win-win situatie.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Vandaag bericht NS dat het aantal reizigers dit jaar meer dan gehalveerd is.

Reputatie 7
Badge +4

Dat verbaast me niks, dus vergelijken kan al niet meer. Het reizen wordt ook zeer bemoeilijkt vanwege het mondkapjesgedrag van onze hufterburgertjes. Als economisch gegeven is het natuurlijk rampzalig dat het aantal reizigers en daarmee de inkomsten zo teruglopen. Hopelijk werkt de vaccinatie om Nederland weer te normaliseren en uit de greep van viruswaanzinnigen te komen.

Persoonlijk ben ik niet zo gelukkig met de nutteloze besmettingsautonomen, te meer omdat het gevolg, de lockdown, gevaarlijk dichterbij komt. Dat is inderdaad een mening, een pejoratieve typering en een indicatie van mijn waardeoordeel met betrekking tot dit gedrag. ;-)

Reageer