beantwoord

Eerste klas opheffen voor meer op afstand reizen

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Vanwege de corona lijkt het mij voor de ns een goede maatregel 1 en 2de klas gelijk te trekken zo kunnen mensen meer verspreid zitten. De gesloten coupes kunnen dan eventueel voor zakelijk gebruik worden gebruikt. 

Ps ik zou het ook noodzakelijk vinden als er een reisomroep is binnen de treinen er wordt toegevoegd dat mensen afstand hiuden en hoe ze dat moeten doen. Ik heb de ervaring dat sommige mensen erg laks zijn. 

icon

Beste antwoord door MoDe 5 mei 2020, 22:28

U bent de zoveelste die deze vraag stelt. De 1e klas is voor iedereen met een geldig plaatsbewijs voor de 1e klas beschikbaar. Ook jij kunt een1e klas kaartje kopen als je extra ruimte (en comfort) wilt hebben. Vrijgeven gaat niet gebeuren. Dat is niet eerlijk tegenover hen die wel extra willen betalen om in de 1e klas te kunnen zitten.

Bekijk origineel

70 reacties

Badge +3

Hee, dat is apart want in 2020 was 1e klas nog 63% duurder dan 2e klas.

Dat is dus verhoogd naar 65%, zoals het ook in 2018 was (en eerder nog 67%).

Reputatie 5

Ahaha ik kijk wel heel scheel inderdaad. Excuus. 65% verschil. Dat betekent bij eenzelfde besmettingsgraat dat de zitplaatsen 128%*128% meer ruimte mogen kosten (lengtexbreedte). Dat zal wellicht ongeveer kloppen? Dan is er nog niet gecompenseerd voor de, vermoed ik, lagere bezettingsgraad. Waarmee m'n conclusie wellicht nog steeds staat. Denk ik. Meer kritiek is natuurlijk welkom! ;)

Reputatie 7
Badge +3

32% duurder? Dan vraag ik me af hoe jij rekent.

2e klas is €27,40 en 1e klas €45,21.  Die €27,40 plus 32% is bij mij echt geen €45,21. Daar mis je dan inderdaad wat, heel wat procentjes.

Reputatie 5

Als ik even random kijk naar de tarieven tussen Maastricht en Schiphol, is de eerste klas 32% duurder dan de tweede klas. Me dunkt dat een eerste klas stoel meer dan 32% éxtra ruimte kost in de trein, zelfs als de gemiddelde bezetting even hoog is als in de tweede klas (wat ik betwijfel). Ergo...de eerste klas wordt juist gesubsidieerd door de tweede klas toch? Of mis ik iets hier? :)

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb (nog) niet gehoord of gelezen dat de tarieven in Standard Class in het VK zijn gestegen door het afschaffen van de 1e klas. Het lijkt me niet. Er werd nauwelijks gebruik gemaakt van de 1e klas op regionale lijnen.

Het afschaffen van de 1e klas maakt de exploitatie eenvoudiger en dus goedkoper. Bovendien worden de vaak korte treinen beter benut omdat alle zitplaatsen gebruikt kunnen worden. Of er wordt een fietscompartiment gemaakt zonder dat dat ten koste gaat van het aantal stoelen in de Standard Class.

Reputatie 7

Heel veel vervoerders hebben de 1e klas inmiddels afgeschaft en bieden alleen nog “Standard Class” aan. 

Voor regionale (stop)treinen is afschaffing 1e klas begrijpelijk (heeft bijna geen meerwaarde- zie de vrij onzinnige 1e klas in sprinters en stoptreinen in Nederland), maar op lange afstand in intercity' s vind ik 1e klas toch veel prettiger reizen. Heb er in het VK helaas nooit in gereisd vanwege de exorbitante tarieven (ooit eens een 1e klas enkeltje Londen - York gezien voor bijna 200 GBP) , terwijl je om het zo maar eens te zeggen voor een paar pond naar de andere kant van het land vloog.

Zijn de standard class tarieven dan ook flink gestegen? 

Reputatie 7
Badge +3

In een land als het Verenigd Koninkrijk, waar men nog veel scherper is op klasseverschillen dan op het Europese vasteland, wordt dan ook niet meer over tweede klas maar over “Standard Class” gesproken. Als je luxer dan Standard wilt reizen dan kun je bijbetalen voor de 1e klas, tegen enorme prijzen. 

Heel veel vervoerders hebben de 1e klas inmiddels afgeschaft en bieden alleen nog “Standard Class” aan. De Britse NS-dochter Abellio biedt bijvoorbeeld alleen nog 1e klas aan in de Intercitytreinen tussen Londen en Norwich. Op alle overige trajecten is de 1e klas afgeschaft.

Een restant uit het verleden, toen er inderdaad nog een duidelijker klassenmaatschappij was. Het zou, net als bij de Thalys, vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat geeft de essentie in de huidige tijd aan. Iedereen mag nu een eersteklas kaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Lang geleden wel. Het is dus nu minder een kwestie van maatschappelijke klassen en meer van een bestedingskeuze.  Nu is het goed, zolang je maar voor het extra comfort betaalt. De eerste klas is in de trein niet sneller dan de tweede klas. ;-)

De eerste klas kent wel meer een lees- en werkcultuur, dat samenhangt met het  opleidingsniveau en de inkomens die daar aan gerelateerd zijn. Dat valt niet te ontkennen. Maar echt iedereen mag een eersteklas kaartje kopen en er dan in reizen. Wil iemand eerste klas reizen dan is dat een keuze, die andere uitgaven in de weg kunnen staan. Zo werkt het natuurlijk wel. Je kunt geld maar een keer uitgeven.

Ik rij geen auto maar reis wel eerste klas. Ik benoem  iemand die wel auto rijdt toch ook niet als elitair, of als niet-medeburger omdat hij wel auto rijdt en ik niet? Door deze keuze hou ik geld over op vervoer en dat besteedde ik aan mijn, mogelijk in de ogen van sommigen, wat elitaire computer.

De eerste klas levert overigens veel meer inkomsten op dan mensen vaak denken. Ongeveer een vijfde van de inkomsten, en de reizigers in de tweede klas zouden nog wel eens kunnen schrikken van de prijsverhoging van hun kaartjes als deze inkomsten er niet meer zouden zijn. Impliciet betalen de eersteklasreizigers juist fors voor hun medeburgers en zeker voor de studenten. Het geld moet ergens worden opgebracht. NS wordt als bedrijf gerund, dat wilde de overheid ook na de privatisering.

Verder is de roep om in de eerste klas te mogen zitten zonder de bijna 70 procent extra te moeten betalen er wel vaker, met wisselende argumenten. NS heeft duidelijk aangegeven dat het beleid is de eerste klas niet af te schaffen. Ook omdat de inkomsten niet gemist kunnen worden en dit de tweedeklaskaartjes minder duur maakt.

De eerste klas zal alleen in bijzondere situaties worden vrijgegeven.

Thanks voor de heldere uitleg! Dit verklaart het. Top reactie dit.

Reputatie 7

Niks mis met 1e klas reizen. Fijn dat de keuze er is. Net als je in hotels en B&B's verschillende kamers hebt en kunt kiezen. Als de goedkoopste categorie kamers volgeboekt is maar er is veel vraag, gaan de duurdere hotelkamers ook niet naar het goedkopere tarief. Integendeel. Dan is het ook: betaal wat meer- anders is het jammer maar helaas. Gelukkig kan je in de trein wel altijd mee, maar betaal je niet voor 1e klas dan moet je toch in de 2e gaan zitten of staan. Tenzij het zo uitzonderlijk vol is dat de conducteur omroept dat er een uitzondering wordt gemaakt. Ik reis 1e klas en heb geen auto. Juist daarom is de 1e klas goed betaalbaar voor mij en ik vind het veel fijner reizen dan in de vaak rumoerige 2e klas.

Zou graag zien dat mensen de regels respecteren en niet verkeerd gaan zitten met allerlei smoesjes of non-argumenten. Nog altijd zie ik vaak mensen die doen alsof hun neus bloedt, eigen regels maken of even hun telefoon op komen laden en er vanuit gaan dat er toch geen controle komt (wat ook in 95% van de gevallen zo is). Ergerniswekkend.

Reputatie 7
Badge +4

Een restant uit het verleden, toen er inderdaad nog een duidelijker klassenmaatschappij was. Het zou, net als bij de Thalys, vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat geeft de essentie in de huidige tijd aan. Iedereen mag nu een eersteklas kaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Lang geleden wel. Het is dus nu minder een kwestie van maatschappelijke klassen en meer van een bestedingskeuze.  Nu is het goed, zolang je maar voor het extra comfort betaalt. De eerste klas is in de trein niet sneller dan de tweede klas. ;-)

De eerste klas kent wel meer een lees- en werkcultuur, die samenhangt met het  opleidingsniveau en de inkomens die daar aan gerelateerd zijn. Dat valt niet te ontkennen. Maar echt iedereen mag een eersteklas kaartje kopen en er dan in reizen. Wil iemand eerste klas reizen dan is dat een keuze, die andere uitgaven in de weg kunnen staan. Zo werkt het natuurlijk wel. Je kunt geld maar een keer uitgeven.

Ik rij geen auto maar reis wel eerste klas. Ik benoem  iemand die wel auto rijdt toch ook niet als elitair, of als niet-medeburger omdat hij wel auto rijdt en ik niet? Door deze keuze hou ik geld over op vervoer en dat besteedde ik aan mijn, mogelijk in de ogen van sommigen, wat elitaire computer.

De eerste klas levert overigens veel meer inkomsten op dan mensen vaak denken. Ongeveer een vijfde van de inkomsten, en de reizigers in de tweede klas zouden nog wel eens kunnen schrikken van de prijsverhoging van hun kaartjes als deze inkomsten er niet meer zouden zijn. Impliciet betalen de eersteklasreizigers juist fors voor hun medeburgers en zeker voor de studenten. Het geld moet ergens worden opgebracht. NS wordt als bedrijf gerund, dat wilde de overheid ook na de privatisering.

Verder is de roep om in de eerste klas te mogen zitten zonder de bijna 70 procent extra te moeten betalen er wel vaker, met wisselende argumenten. NS heeft duidelijk aangegeven dat het beleid is de eerste klas niet af te schaffen. Ook omdat de inkomsten niet gemist kunnen worden en dit de tweedeklaskaartjes minder duur maakt.

De eerste klas zal alleen in bijzondere situaties worden vrijgegeven.

Er is niks elitair aan het kunnen zitten in de trein. Dat hoort normaal te zijn voor iedereen. Het hoort bij de dienst en NS moet waar leveren voor het geld. De investeringen hebben al plaats gevonden dus als de normale omstandigheden er weer zijn, komen die extra tweedeklasplaatsen en dat is goed voor iedereen. NS moet gewoon een goed product leveren en keuzevrijheid is niet elitair. Cola is er ook als merk en als huismerk.

Naar bedrijfsresultaat gerekend, en dat moet u toch aanspreken, leveren die plaatsen juist veel op, zelfs als er ruimte over is. Iedereen mag een eersteklas kaartje kopen, dan kies je er voor om je geld daar voor uit te geven en dan kunnen andere dingen niet, zo is het met elke besteding. Ik geef geen geld uit voor een auto, dat zal niemand elitair vinden, maar koop wel een uitgebreide computer. Dat mag in een vrij land met ondernemersgewijze productie.

Toch wordt het "1ste" en "2de" klas genoemd.

Plus dat het verschil tussen uw computer en die van iemand anders niet zichtbaar is in de openbare samenleving. Ook is de overheid aandelhouder en maakt dit het ingewikkelder, het is dus in principe ook een voorziening van de staat en dus zou Gelijkheid (tussen arm en rijk) hierin een groter belag moeten hebben vind ik. 

PLUS dat in deze bijzondere tijden waarin de armere mensen uit de samenleving (financieel) als meer de dupe zijn van de corona crisis dus ongunstiger uitkomen omdat zij minder kunnen missen en zeker niet voor een treinkaartje. De mensen die het breder hebben worden in dit geval dus wederom beter beschermd. 

Er is niks elitair aan het kunnen zitten in de trein. Dat hoort normaal te zijn voor iedereen. Het hoort bij de dienst en NS moet waar leveren voor het geld. De investeringen hebben al plaats gevonden dus als de normale omstandigheden er weer zijn, komen die extra tweedeklasplaatsen en dat is goed voor iedereen. NS moet gewoon een goed product leveren en keuzevrijheid is niet elitair. Cola is er ook als merk en als huismerk.

Naar bedrijfsresultaat gerekend, en dat moet u toch aanspreken, leveren die plaatsen juist veel op, zelfs als er ruimte over is. Iedereen mag een eersteklas kaartje kopen, dan kies je er voor om je geld daar voor uit te geven en dan kunnen andere dingen niet, zo is het met elke besteding. Ik geef geen geld uit voor een auto, dat zal niemand elitair vinden, maar koop wel een uitgebreide computer. Dat mag in een vrij land met ondernemersgewijze productie.

Plus dat het verschil tussen uw computer en die van iemand anders niet zichtbaar is in de openbare samenleving. Ook is de overheid aandelhouder en maakt dit het ingewikkelder, het is dus in principe ook een voorziening van de staat en dus zou Gelijkheid (tussen arm en rijk) hierin een groter belag moeten hebben vind ik. 

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

Helemaal mee eens! 

Reputatie 7
Badge +4

Reputatie 7
Badge +3

Het beleid moet zijn dat iedereen normaal gesproken moet kunnen zitten, en dat moet hooguit niet haalbaar zijn in drukke spitsen op een aantal trajecten.

Dat moet het beleid helemaal niet zijn want dan wordt de trein volslagen onbetaalbaar. Geen elitair treinvervoer voor alleen mensen met veel geld. 

Overigens als je zoveel mensen een zitplaats wil geven moet je onmiddellijk alle eerste klas coupés ombouwen naar tweede klas want dan krijg je een veel efficiënter ruimtegebruik

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet goed te praten dat 10% van de treinreizigers geen mondkapje draagt. Tegelijkertijd maak ik me niet te veel zorgen wanneer zo’n halve zool maar niet binnen de 1,5 meter van mij komt. 

De belangrijkste maatregel is nog steeds dat je voldoende afstand houdt van elkaar.

Dat is juist het probleem met die Corona ontkenners, die houden geen afstand en zouden jou graag willen knuffelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet goed te praten dat 10% van de treinreizigers geen mondkapje draagt. Tegelijkertijd maak ik me niet te veel zorgen wanneer zo’n halve zool maar niet binnen de 1,5 meter van mij komt. 

De belangrijkste maatregel is nog steeds dat je voldoende afstand houdt van elkaar.

Reputatie 6

En daarmee belemmeren ze andere te reizen 10 % is te veel om andere veilig te laten reizen.

En vooral degene die moeten reizen ik reis op dit moment helemaal niet met de trein en maar af en toe met tram en bus als ik er niet aan ontkom bij afspraken met het ziekenhuis.

Ik heb het eerlijk gezegd gehad met dit stelletje idioten en hun quotes uit de vele fabelkrantjes op de sociale media die rond zwerven.

En het spijt me dat de grootse gek van viruswaanzin uit mijn stad komt.

Van mij mag men alles denken en zeggen maar hou je dan wel aan de regels zoals die gelden, om anderen niet in hun vrijheid te beperken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat verbaast me niks, dus vergelijken kan al niet meer. Het reizen wordt ook zeer bemoeilijkt vanwege het mondkapjesgedrag van onze hufterburgertjes. Als economisch gegeven is het natuurlijk rampzalig dat het aantal reizigers en daarmee de inkomsten zo teruglopen. Hopelijk werkt de vaccinatie om Nederland weer te normaliseren en uit de greep van viruswaanzinnigen te komen.

Persoonlijk ben ik niet zo gelukkig met de nutteloze besmettingsautonomen, te meer omdat het gevolg, de lockdown, gevaarlijk dichterbij komt. Dat is inderdaad een mening. een pejoratieve typering en een indicatie van mijn waardeoordeel met betrekking tot dit gedrag. ;-)

10% van de OV reizigers weigert mondkapje te dragen. Bron: NOS

Reputatie 7
Badge +4

Dat verbaast me niks, dus vergelijken kan al niet meer. Het reizen wordt ook zeer bemoeilijkt vanwege het mondkapjesgedrag van onze hufterburgertjes. Als economisch gegeven is het natuurlijk rampzalig dat het aantal reizigers en daarmee de inkomsten zo teruglopen. Hopelijk werkt de vaccinatie om Nederland weer te normaliseren en uit de greep van viruswaanzinnigen te komen.

Persoonlijk ben ik niet zo gelukkig met de nutteloze besmettingsautonomen, te meer omdat het gevolg, de lockdown, gevaarlijk dichterbij komt. Dat is inderdaad een mening, een pejoratieve typering en een indicatie van mijn waardeoordeel met betrekking tot dit gedrag. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Vandaag bericht NS dat het aantal reizigers dit jaar meer dan gehalveerd is.

Reputatie 7
Badge +4

Dat blijkt niet uit eerdere cijfers. Dertien procent van de reizigers en twintig procent van de inkomsten. Dat telt en niet de indruk van de bezetting in de daluren. En gezien de toegenomen drukte en de overgang naar meer spitsrijders, naast het gegeven dat er weinig goedkope acties zijn zoals in de tweede klas, zijn dat indicatoren om eerder het tegenovergestelde te veronderstellen. We zagen allemaal hoe de eerste klas in de spits drukker werd, dat levert op voor de tweedeklasreiziger. Meer plaats en hogere inkomsten waarmee het prijsniveau wordt afgeremd. De opbrengsten zullen ergens vandaan moeten komen. Het zal je duidelijk zijn dat ik er niet zo blij mee ben dat NS geen cijfers verstrekt. Alleen cijfers van voor de Corona hebben zin, maar dat geldt voor alles in deze.

Ik ben gek op Statistiek en helemaal verrukt van het aantonen hoe mensen met statistieken kunnen liegen. Statistiek kan schijnexactheid bieden, daarom moet je er zo voorzichtig mee zijn. Dat ik een duidelijke persoonlijke voorkeur heb van reizen boven vervoer en niet zo gek ben op de vertramming van de spoorwegen, staat daar los van. Je moet persoonlijke voorkeuren en omgaan met statistiek scheiden. 

Het probleem is dat er te weinig zitplaatsen in de tweede klas zijn en men wel studenten binnenhaalt, maar het aantal zitplaatsen niet aanpast. Het beleid moet zijn dat iedereen normaal gesproken moet kunnen zitten, en dat moet hooguit niet haalbaar zijn in drukke spitsen op een aantal trajecten. Een groter wordende groep kan niet lang staande reizen. De dure eerste klas maakt mogelijk dat dit wel kan. De eerste klas is juist een win-win situatie.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 

Die opbrengsten van de eerste klas zouden hoog zijn als de bezettingsgraad ook hetzelfde zou zijn als in de tweede klas. Maar omdat de eerste klas het gros van de tijd matig bezet tot leeg is is de opbrengst per dag / per vierkante meter helemaal niet hoog. 

Reputatie 7
Badge +4

Het verlies aan inkomsten zal toch ergens gecompenseerd moeten worden, linksom of rechtsom. Het percentage inkomsten van de eerste klas lag bij de laatste cijfers rond de 20. Er zijn geen actuele cijfers bij mijn weten.  Gezien de massale aanwezigheid van goedkope abonnementen en voorheen acties, die  er in de eerste klas er niet zijn,  plus de druktemijdende TrajetVrijreizigers, zou het percentage nog hoger kunnen liggen ook. NS zal een dergelijke prijsverhoging willen voorkomen en bovendien heeft het reizigerspubliek in de eerste klas vaak de insteek dat men wel meer wil betalen voor een beter product. Trajectvrijreizigers gingen ook vanwege de drukte ook vaker eerste klas reizen. Eerste klas is nu ook aantrekkelijker voor de lange afstand of in de spits. Van Boskoop naar Alphen eerste klas reizen in een coupé waar dezelfde stoelen staan als in de tweede klas, is in het regionaal vervoer inderdaad niet zo aantrekkelijk.

Ik denk dat ik niet meer met de trein zou reizen als er geen eerste klas was. Er was met de toegenomen drukte ook al een verschuiving naar een veel drukkere eerste klas in de spits en dat zijn reizigers die flink opbrengen voor NS.

Het afschaffen van de eerste klas is onverstandig. Investeer in meer tweedeklas zitplaatsen. Als je goedkope studentenabonnementen afgeeft, moet je ook zorgen dat er extra capaciteit in de treinen is. Mensen mogen best kunnen kiezen voor (fors) duurder vervoer met meer comfort. De tweede klaskaartjes worden er minder duur door en dat verschil zou wel eens groter kunnen zijn dan veel mensen denken.

Reageer