beantwoord

Eerste klas opheffen voor meer op afstand reizen


Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Vanwege de corona lijkt het mij voor de ns een goede maatregel 1 en 2de klas gelijk te trekken zo kunnen mensen meer verspreid zitten. De gesloten coupes kunnen dan eventueel voor zakelijk gebruik worden gebruikt. 

Ps ik zou het ook noodzakelijk vinden als er een reisomroep is binnen de treinen er wordt toegevoegd dat mensen afstand hiuden en hoe ze dat moeten doen. Ik heb de ervaring dat sommige mensen erg laks zijn. 

icon

Beste antwoord door MoDe 5 mei 2020, 22:28

U bent de zoveelste die deze vraag stelt. De 1e klas is voor iedereen met een geldig plaatsbewijs voor de 1e klas beschikbaar. Ook jij kunt een1e klas kaartje kopen als je extra ruimte (en comfort) wilt hebben. Vrijgeven gaat niet gebeuren. Dat is niet eerlijk tegenover hen die wel extra willen betalen om in de 1e klas te kunnen zitten.

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een restant uit het verleden, toen er inderdaad nog een duidelijker klassenmaatschappij was. Het zou, net als bij de Thalys, vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat geeft de essentie in de huidige tijd aan. Iedereen mag nu een eersteklas kaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Lang geleden wel. Het is dus nu minder een kwestie van maatschappelijke klassen en meer van een bestedingskeuze.  Nu is het goed, zolang je maar voor het extra comfort betaalt. De eerste klas is in de trein niet sneller dan de tweede klas. ;-)

De eerste klas kent wel meer een lees- en werkcultuur, die samenhangt met het  opleidingsniveau en de inkomens die daar aan gerelateerd zijn. Dat valt niet te ontkennen. Maar echt iedereen mag een eersteklas kaartje kopen en er dan in reizen. Wil iemand eerste klas reizen dan is dat een keuze, die andere uitgaven in de weg kunnen staan. Zo werkt het natuurlijk wel. Je kunt geld maar een keer uitgeven.

Ik rij geen auto maar reis wel eerste klas. Ik benoem  iemand die wel auto rijdt toch ook niet als elitair, of als niet-medeburger omdat hij wel auto rijdt en ik niet? Door deze keuze hou ik geld over op vervoer en dat besteedde ik aan mijn, mogelijk in de ogen van sommigen, wat elitaire computer.

De eerste klas levert overigens veel meer inkomsten op dan mensen vaak denken. Ongeveer een vijfde van de inkomsten, en de reizigers in de tweede klas zouden nog wel eens kunnen schrikken van de prijsverhoging van hun kaartjes als deze inkomsten er niet meer zouden zijn. Impliciet betalen de eersteklasreizigers juist fors voor hun medeburgers en zeker voor de studenten. Het geld moet ergens worden opgebracht. NS wordt als bedrijf gerund, dat wilde de overheid ook na de privatisering.

Verder is de roep om in de eerste klas te mogen zitten zonder de bijna 70 procent extra te moeten betalen er wel vaker, met wisselende argumenten. NS heeft duidelijk aangegeven dat het beleid is de eerste klas niet af te schaffen. Ook omdat de inkomsten niet gemist kunnen worden en dit de tweedeklaskaartjes minder duur maakt.

De eerste klas zal alleen in bijzondere situaties worden vrijgegeven.

 

 

Reputatie 6

Als je de eerste klasse vrijgeeft dan gaat iedereen daar zitten. Geen goed idee dus.

Reputatie 6

En dan zitten de reizigers die zonder noodzaak reizen straks eerste klas zonder extra betalen en diegene die moeten reizen en daar extra eerste klas voor betalen moeten staan.

Ik heb altijd tweede klas gereisd en de laatste jaren betaal ik gewoon extra omdat ik ouder ben,

Nu met corona reis ik vanwege het risico helemaal niet en laat de plaatsen graag over aan mensen die moeten reizen.

En ga er maar vanuit dat het voor de drukte helemaal niets uitmaakt.

Iedereen heeft de vrije keuze om eerste of tweede klas te reizen en of je daar voor wilt betalen.

Reputatie 7

Niks mis met 1e klas reizen. Fijn dat de keuze er is. Net als je in hotels en B&B's verschillende kamers hebt en kunt kiezen. Als de goedkoopste categorie kamers volgeboekt is maar er is veel vraag, gaan de duurdere hotelkamers ook niet naar het goedkopere tarief. Integendeel. Dan is het ook: betaal wat meer- anders is het jammer maar helaas. Gelukkig kan je in de trein wel altijd mee, maar betaal je niet voor 1e klas dan moet je toch in de 2e gaan zitten of staan. Tenzij het zo uitzonderlijk vol is dat de conducteur omroept dat er een uitzondering wordt gemaakt. Ik reis 1e klas en heb geen auto. Juist daarom is de 1e klas goed betaalbaar voor mij en ik vind het veel fijner reizen dan in de vaak rumoerige 2e klas.

Zou graag zien dat mensen de regels respecteren en niet verkeerd gaan zitten met allerlei smoesjes of non-argumenten. Nog altijd zie ik vaak mensen die doen alsof hun neus bloedt, eigen regels maken of even hun telefoon op komen laden en er vanuit gaan dat er toch geen controle komt (wat ook in 95% van de gevallen zo is). Ergerniswekkend.

Reputatie 6

Alsof dat de verspreiding tegen gaat. Het zou al schelen als reizigers die zonder noodzaak reizen thuis blijven. 

Reputatie 7
Badge +4

Er is niks elitair aan het kunnen zitten in de trein. Dat hoort normaal te zijn voor iedereen. Het hoort bij de dienst en NS moet waar leveren voor het geld. De investeringen hebben al plaats gevonden dus als de normale omstandigheden er weer zijn, komen die extra tweedeklasplaatsen en dat is goed voor iedereen. NS moet gewoon een goed product leveren en keuzevrijheid is niet elitair. Cola is er ook als merk en als huismerk.

Naar bedrijfsresultaat gerekend, en dat moet u toch aanspreken, leveren die plaatsen juist veel op, zelfs als er ruimte over is. Iedereen mag een eersteklas kaartje kopen, dan kies je er voor om je geld daar voor uit te geven en dan kunnen andere dingen niet, zo is het met elke besteding. Ik geef geen geld uit voor een auto, dat zal niemand elitair vinden, maar koop wel een uitgebreide computer. Dat mag in een vrij land met ondernemersgewijze productie.

Reputatie 6

Oudere mensen met een zwakke weerstand of astma zullen als ze verstandig zijn sowieso niet reizen in OV. 

Tegenwoordig reis ik overwegend korte trajecten, daar kies ik ervoor 2e klas te reizen. Maar lange voor afstanden vind ik 1e klas wel erg prettig en ben ook bereid om daar wat extra voor te betalen. Zonder de keuze zou het altijd iets duurder zijn dan nu met het comfort van 2e klas, of alles naar 1e klas brengen waar dan voor all reizen een hoger prijskaartje aan zal hangen.

 

Overigens overweeg ik wel om zodra het weer drukker wordt in de treinen ook op de korte afstanden over te stappen naar 1e klas, zeker zolang we nog niet uit de Covid-19 ellende zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

ik heb al 3 x 595 euro bespaard, 1e klas ns maandkaart. Volgens mij kunnen ze beter de 1e klas coupe ruimte aan reizigers die zonder mondkapje mogen reizen. dus geen 1e klas en 2e klas meer, maar reizen met mondkapje (voor modaal) en reizen zonder mondkapje (boven modaal).

Lijkt mij wel een goed idee.


Iedereen moet met een mondkapje reizen, dus snap niet waarom je mensen die niet met een mondkapje willen reizen wil gaan belonen met een 1 klasplek tegen 2e klas tarief.

Mensen betalen extra voor de 1e klas vanwege comfort en ruimte. En die groep moet dan de ruimte delen met mondkapje weigeraars?

Reputatie 7
Badge +3

Tja das een sterk argument, maar maak het dan beschikbaar voor mensen met een zwakkere weerstand. Oudere mensen of mensen met astma, etc.

Dan zijn er morgen drie miljoen mensen met astma.

We zijn allemaal gelijk aan elkaar.

Klopt. Als u een eerste klas kaartje wil kopen, mag dat gewoon. Het idee dat een ander dat recht niet zou hebben, is discriminatie en heeft geen plaats in onze samenleving. Gelukkig heeft iedereen zelf de vrijheid om te kiezen of ze het wel of niet belangrijk genoeg vinden om er wat extra voor te betalen. En willen we naar een samenleving waar iedereen van het duurzame OV gebruik maakt, dan moet je accepteren dat sommige mensen daar op eigen kosten bepaalde voorwaarden aan stellen. Eerste klas reizigers stellen bepaalde voorwaarden, en betalen genoeg bij dat het ook voor de tweede klas reiziger voordelig is.

Reputatie 4

zou 3e klas kunnen toevoegen.

Die hebben we juist net afgeschaft. :wink:

ik weet niet uit welk tijdperk jij vandaan komt.

Als je 1e klas verwijderd zullen de prijzen voor 2e klas gaan stijgen. Ik weet niet of je er van bewust bent.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik ben van mening dat de eerste klas opgeheven zou moeten worden tijdens de coronacrisis. Het gaat mij niet zozeer om klasseverschil, maar om het feit dat het voor iedereen veiliger reizen zou betekenen. Staat het belang van reizigers die meer betalen boven het belang van genoeg afstand kunnen houden in de trein? Ik vind van niet. Als het de verspreiding van covid tegengaat is het een klein offer.

In principe zou er zoveel mogelijk thuis gewerkt moeten worden en is er eind september al  gevraagd om reizen te beperken. Als zoveel mogelijk mensen zich daar aan houden, zal er genoeg ruimte in het OV overblijven voor hen die echt moeten reizen. 1e klas openstellen voor iedereen met 2e klaskaartje zal er voor zorgen dat deze snel voller komt te zitten dan de 2e klas. Voor Corona regelmatig meegemaakt dat men met 2e klaskaartje zonder toestemming van conducteur 1e klas ging zitten omdat het in de 2e klas te druk zou zijn. En dan bleek dat groot gedeelte van de stoelen gebruikt werd door jassen/tassen en zat ik die met 1e klaskaartje rustig dacht te reizen zelfs in stilte coupé in het gekakel. 

Ik zie al maanden dat mensen die niet extra willen betalen voor de 1e klas vragen om deze open te stellen omdat dat veiliger zou zijn of daar maar gaan zitten met 2e klas kaartje omdat ze het in de 2e klas te druk vinden, terwijl er genoeg vrije plaatsen zijn. Dat is niet eerlijk tegenover mensen die wel willen betalen voor extra comfort en ruimte.

Veiliger reizen in Coronatijd is alleen reizen als het echt nodig is.

Reputatie 7
Badge +4

Het verlies aan inkomsten zal toch ergens gecompenseerd moeten worden, linksom of rechtsom. Het percentage inkomsten van de eerste klas lag bij de laatste cijfers rond de 20. Er zijn geen actuele cijfers bij mijn weten.  Gezien de massale aanwezigheid van goedkope abonnementen en voorheen acties, die  er in de eerste klas er niet zijn,  plus de druktemijdende TrajetVrijreizigers, zou het percentage nog hoger kunnen liggen ook. NS zal een dergelijke prijsverhoging willen voorkomen en bovendien heeft het reizigerspubliek in de eerste klas vaak de insteek dat men wel meer wil betalen voor een beter product. Trajectvrijreizigers gingen ook vanwege de drukte ook vaker eerste klas reizen. Eerste klas is nu ook aantrekkelijker voor de lange afstand of in de spits. Van Boskoop naar Alphen eerste klas reizen in een coupé waar dezelfde stoelen staan als in de tweede klas, is in het regionaal vervoer inderdaad niet zo aantrekkelijk.

Ik denk dat ik niet meer met de trein zou reizen als er geen eerste klas was. Er was met de toegenomen drukte ook al een verschuiving naar een veel drukkere eerste klas in de spits en dat zijn reizigers die flink opbrengen voor NS.

 

Het afschaffen van de eerste klas is onverstandig. Investeer in meer tweedeklas zitplaatsen. Als je goedkope studentenabonnementen afgeeft, moet je ook zorgen dat er extra capaciteit in de treinen is. Mensen mogen best kunnen kiezen voor (fors) duurder vervoer met meer comfort. De tweede klaskaartjes worden er minder duur door en dat verschil zou wel eens groter kunnen zijn dan veel mensen denken.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

 

Wij zijn echt niet gelijk aan elkaar. Naast dat ik 'vind ik' zou schrijven, hebben jij en ik waarschijnlijk niet hetzelfde beroep, hetzelfde salaris, hetzelfde huis, dezelfde ambities, dezelfde reisgewoonten etc. En dan vergeet ik nog dat ik duidelijk het verschil tussen mannen en vrouwen zie.

Ook een 1e klas coupé ziet er niet hetzelfde uit als de 2e klas. Daarom betaal je meer voor een 1e klaskaartje. En dat zal voorlopig niet veranderen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn het is niet geen hogere prijs kunnen veroorloven, maar niet willen veroorloven. Immers in de optiek van @Amna zijn wij allemaal gelijk dus moet zij ook hetzelfde betalen als @Popeye voor de 1e klas 😉

Een restant uit het verleden, toen er inderdaad nog een duidelijker klassenmaatschappij was. Het zou, net als bij de Thalys, vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat geeft de essentie in de huidige tijd aan. Iedereen mag nu een eersteklas kaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Lang geleden wel. Het is dus nu minder een kwestie van maatschappelijke klassen en meer van een bestedingskeuze.  Nu is het goed, zolang je maar voor het extra comfort betaalt. De eerste klas is in de trein niet sneller dan de tweede klas. ;-)

De eerste klas kent wel meer een lees- en werkcultuur, dat samenhangt met het  opleidingsniveau en de inkomens die daar aan gerelateerd zijn. Dat valt niet te ontkennen. Maar echt iedereen mag een eersteklas kaartje kopen en er dan in reizen. Wil iemand eerste klas reizen dan is dat een keuze, die andere uitgaven in de weg kunnen staan. Zo werkt het natuurlijk wel. Je kunt geld maar een keer uitgeven.

Ik rij geen auto maar reis wel eerste klas. Ik benoem  iemand die wel auto rijdt toch ook niet als elitair, of als niet-medeburger omdat hij wel auto rijdt en ik niet? Door deze keuze hou ik geld over op vervoer en dat besteedde ik aan mijn, mogelijk in de ogen van sommigen, wat elitaire computer.

De eerste klas levert overigens veel meer inkomsten op dan mensen vaak denken. Ongeveer een vijfde van de inkomsten, en de reizigers in de tweede klas zouden nog wel eens kunnen schrikken van de prijsverhoging van hun kaartjes als deze inkomsten er niet meer zouden zijn. Impliciet betalen de eersteklasreizigers juist fors voor hun medeburgers en zeker voor de studenten. Het geld moet ergens worden opgebracht. NS wordt als bedrijf gerund, dat wilde de overheid ook na de privatisering.

Verder is de roep om in de eerste klas te mogen zitten zonder de bijna 70 procent extra te moeten betalen er wel vaker, met wisselende argumenten. NS heeft duidelijk aangegeven dat het beleid is de eerste klas niet af te schaffen. Ook omdat de inkomsten niet gemist kunnen worden en dit de tweedeklaskaartjes minder duur maakt.

De eerste klas zal alleen in bijzondere situaties worden vrijgegeven.

 

 

Thanks voor de heldere uitleg! Dit verklaart het. Top reactie dit.

 

Reputatie 7
Badge +3

U bent de zoveelste die deze vraag stelt. De 1e klas is voor iedereen met een geldig plaatsbewijs voor de 1e klas beschikbaar. Ook jij kunt een1e klas kaartje kopen als je extra ruimte (en comfort) wilt hebben. Vrijgeven gaat niet gebeuren. Dat is niet eerlijk tegenover hen die wel extra willen betalen om in de 1e klas te kunnen zitten.

Er wordt duidelijk aangegeven waar je wel of niet mag zitten, evenals dat er beschermende doorzichtige wanden zijn geplaatst bij de zitplaatsen.

 

Dat is toch alleen nog maar een proef? De treinen die ik deze week heb gezien hadden dat in elk geval niet.

@Sascha NS 

Dat in de trein is inderdaad een proef, zoals @Popeye aangeeft, ik ben er ook nog geen een tijdens dienst tegengekomen, want ik kom niet vaak in de regio Zwolle - Groningen.

Omroepen doen de meeste HC als we inschatten dat er problemen kunnen ontstaan. Verder weet je nooit wie bij hetzelfde huishouden hoort, want die hoeven geen 1,5 meter afstand te houden. Ik heb het gelukkig niet bedacht, want het is onduidelijk om dat na te gaan.

Reputatie 7
Badge +4

@Amna , iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en het wordt echt aan niemand geweigerd. Als u niet voor de eerste klas wilt betalen, kunt u ook niet eersteklas reizen. Zo simpel is het, en uw argumentatie kan op de grote hoop van mensen die wel eerste klas willen reizen, maar er niet voor willen betalen.

U ziet hoe eenvoudig het is om eerste klas te reizen. Het kost geld en het is maar net of u het er voor over heeft of niet. U moet zelf kiezen waar u uw geld aan besteedt. Dat kan ook extra betalen voor de eerste klas zijn. Wel zo eerlijk naar alle mensen die dat wel doen. Dan is het pas echt gelijk getrokken.

Reputatie 1

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

 

Reputatie 7

Hallo ik vind het antwoord op mijn voorstel betreuringswaardig ik denk niet alleen voor mijzelf maar voor alle mensen. Al heel lang vindt ik datde eerste klas niet thuishoort in de samenleving. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Of ik nou wel of niet meer betaal voor een kaartje. Maar hier draait altijd alles om geld niet om mensen.

De samenleving wordt meer samen in moeilijke tijden als er geen verschil is tussen 1ste en tweede klas maar het denken van de mens houdt ons gevangen in hokjes. 

Jammer dat er geen vriendelijke manieren 

zijn om elkaar als medereiziger te zien. 

 

Overal heb je klasseverschil. In vliegtuigen met businessclass, in theaters met verschillende rangen, in internationale treinen, allemaal ingericht naar wat iemand wenst en ervoor wil betalen. Het is kort door de bocht om alles en iedereen hierin gelijk te willen trekken. Ieder mens is gelijkwaardig maar niet ieder mens heeft behoefte aan dezelfde diensten en als er vraag naar is en men ervoor wil betalen, wordt dat geboden. In metro’s en de bus heb je ook geen 1e klas, hoor ik wel eens. Dat klopt maar het is een beetje appels en peren vergelijken, in een eenvoudige stadsbus 1e klas is geen optie en heeft geen zin. In het buitenland heb je vaak wel langere busverbindingen tussen steden en dorpen en daarin heb je vaak ook wel klasseverschil, bijvoorbeeld Spanje heeft dat. In die luxe bussen boek je dan een plaats en die is op bepaalde tijden ook weer goedkoper/duurder. Ik zou in de Sprinter ook geen 1e klas verwachten (stelt ook nul komma nul voor), alleen tariefmatig roept dat inderdaad problemen op.  

Reputatie 7
Badge +3

Tja das een sterk argument, maar maak het dan beschikbaar voor mensen met een zwakkere weerstand. Oudere mensen of mensen met astma, etc.

Dan zijn er morgen drie miljoen mensen met astma.

Hoewel er vaak wordt gezegd dat mensen met astma behoren tot de risicogroep wat Corona betreft, hoeft dat helemaal niet waar te zijn. Om het echt vast te stellen is wel meer onderzoek nodig.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5193704/corona-astma-covid-19-risicopatienten-rivm-longartsen

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 

Die opbrengsten van de eerste klas zouden hoog zijn als de bezettingsgraad ook hetzelfde zou zijn als in de tweede klas. Maar omdat de eerste klas het gros van de tijd matig bezet tot leeg is is de opbrengst per dag / per vierkante meter helemaal niet hoog. 

Reageer