Eerste klas zwartrijden

Geen controle terwijl de eerste klas vol zit met zwartrijders. Waarom betaal ik nog extra ?

156 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik neem aan voor een eerste klasse kaartje? Of omdat je niet wilt behoren tot die groep zwartrijders.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een algemeen erkend probleem. Zoals een modern Nederlands spreekwoord luidt: De gelegenheid maakt de zwartrijder.

Voor mensen die het oude vorm nog kennen: Het huis staat dag en nacht met de deuren en ramen wijd open voor de dief.

Het beleid van NS behoeft bijstelling. Die zeventig procent mag toch nog wel ergens voor dienen, al beschouw ik het in eerste instantie als een moreel probleem. Als het beleid is dat de conducteur zich meer met service en veiligheid bezig moet houden, dan lijkt controle en handhaving de best denkbare service en draagt het bij aan de veiligheid. Zwartrijden zorgt voor zestig procent van de problemen in de trein.

De reizigers die maar zonder betaling gaat zitten, vormen sowieso al niet heb beste gedeelte van de reizigers.

Controle en handhaving is in de tweede klas net zo nodig. Wie weet zou een deel van deze mensen daar al betrapt kunnen worden.

Feitelijk is hun agressie wel een veiligheidsprobleem voor de conducteur, maar de angst ervoor werkt nu in te grote mate verlammend. De conducteur besluit tot agressiemijdend gedrag en ja, die wil ook heel thuiskomen.
Ik ervaar geen agressiviteit maar het feit dat de eerste klas steeds meer wordt gebruikt door reizigers met een tweede klas kaart. En er is geen enkele controle. Door de poortjes is controle tweede klas overbodig.
Reputatie 7
Badge +4
Dat laatste betwijfel ik als ik in mijn woonplaats kijk naar het incheckgedrag van een aanzienlijke crimineel opererende minderheid. Op veel plaatsen gaat het inderdaad wel goed, gelukkig wel.
Badge +3
In Duitsland hebben ze van zwartrijden een misdrijf gemaakt, omdat het blijkbaar de spuigaten uit liep.

Veelplegers riskeren een gevangenisstraf van een jaar.

Reputatie 7
Badge +4
De Duitse omgangscultuur is een andere. Je moet de ander kunnen vertrouwen, denk maar eens aan de vijfcent-discussie met ontslag van een paar jaar geleden. Merkel liet zich er wijselijk niet over uit. Duitsers zien zwartrijden als diefstal, wat het natuurlijk ook is. Ik heb natuurlijk een paar jaar in Duitsland doorgebracht en het verbaast me niet.

Zes maal zwartrijden en gevangenisstraf is stevig, maar ik denk wel dat het afschrikt.

Sterk van de Duitsers dat ze ook de sociale kant zien.

Opa zou me over de knie leggen 😃, maar de Duitsers doen het aanmerkelijk beter dan de Nederlanders. Controle in burger, perfect.
Reputatie 6
Badge
Alsjeblieft zeg. "Criminelen" houden zich bezig met misdrijven. Zwart reizen is nog altijd geen misdrijf.

Regelmatige herhaling is wat mij betreft hooguit een taakstraf waard.
We kunnen het hebben over straffen. De sleutel ligt bij de controle lees conducteur . En die is er niet. Wordt dit ook door de ns gelezen? En ook een reactie van ns ?
Reputatie 7
Badge +4
Alsjeblieft zeg. "Criminelen" houden zich bezig met misdrijven. Zwart reizen is nog altijd geen misdrijf.

Regelmatige herhaling is wat mij betreft hooguit een taakstraf waard.

Sinds wanneer is diefstal geen misdrijf? Als je 10/17e van je aankopen bij Albert Heijn afrekent, is dat toch echt winkeldiefstal. Dat gebeurt hier ook en dan ga ik nog van het positieve uit, dus dat ze een tweedeklaskaartje bezitten. Robert plaatste een leuke bijdrage over zwartrijden in Duitsland. Daar wordt het als misdrijf vervolgd.

Asjeblieft zeg, diefstal nog bagatelliseren ook 😉 Een taakstraf volgt overigens op een misdrijf, dus kennelijk is het het wel.
Welkom op het NS Serviceforum adnederlof. Zeker lezen wij mee. Dit forum is in eerste instantie een klant-helpt-klant-platform, maar wij zijn bijna de hele dag aanwezig, omdat de feedback die gegeven wordt op dit forum zeer waardevol is. En je hebt zeker een punt. Ik kan mij voorstellen dat de betalende 1e klas reiziger baalt van 'grijsrijders'. Ons rijdend personeel is in eerste instantie gastheer aan boord van zijn of haar trein. Daarnaast, minstens zo belangrijk, is de conducteur er voor de veiligheid. Zowel sociale veiligheid als (bijvoorbeeld) het uitvoeren van een veilige vertrekprocedure.

Controle komt pas later. Zichtbaarheid en klantvriendelijkheid staan hoger op de prioriteitenlijst. Wil dat zeggen dat we niet meer controleren? Zeker wel! Zelf heb ik maandag een flinke reis gemaakt (400+ treinkilometers) en ben vijf keer gecontroleerd! Maar je signaal is duidelijk en we kaarten dit regelmatig aan. Ik heb begrip voor je frustratie, maar wil er toch echt aan toevoegen dat je uiteindelijk verantwoordelijk bent voor jezelf en niet voor anderen. Wat ik daarmee bedoel is dat jij jezelf met een schoon geweten in de spiegel kan aankijken omdat je keurig een vervoerbewijs koopt voor de juiste klasse. Je rekent je pak melk bij de Appie ook netjes af lijkt me. De grijsrijders lopen vanzelf een keer tegen de lamp en dan zijn de boetes niet mals. Zelf heb ik dit al meerdere keren gezien.

Tot slot, reis je vaak met dezelfde trein op een bepaald traject en tijdstip? Dan ga ik er specifiek melding van maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ervaar geen agressiviteit maar het feit dat de eerste klas steeds meer wordt gebruikt door reizigers met een tweede klas kaart. En er is geen enkele controle. Door de poortjes is controle tweede klas overbodig.
De agressie komt vaak na een controle, bleek ook vandaag helaas weer (bij Arriva):
https://www.ad.nl/dordrecht/man-mept-machinist-in-het-gezicht~a0648142/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

In 2002 had het NRC al een artikel waarin werd aangegeven dat NS minder controleert door agressie.
Er zou in het jaar ervoor (dus 2001) nog maar 40 procent van de treinkaartjes worden gecontroleerd terwijl dat tien jaar daarvoor nog 60 procent was.
Volgens een bestuurder van de FNV was er toen al sprake van een vicieuze cirkel: door toegenomen agressie controleren conducteurs minder en door minder controle neemt het aantal zwartrijders verder toe en zwartrijders zouden volgens NS zorgen voor de meeste agressie in de trein, namelijk 70 procent.
Intussen hebben we poortjes op veel stations en ik vraag me af hoeveel procent van de kaartjes nu nog gecontroleerd wordt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2002/08/16/ns-controleert-minder-kaartjes-door-agressie-7602083-a491794
Reputatie 6
Badge
Liever opkomen voor boefjes dan pleiten voor totale waanzin als gevangenisstraffen voor zoiets lichts. Ik zie het al voor me: komt er een zwartrijder de gevangenis in. "Zeg, waarvoor zit jij hier?" "Euhm, meerdere keren zwart gereisd."

Gooi dan maar de uitvinder van de ov-chipkaart achter de tralies, die steelt ten slotte ook.
Wat mij ook de laatste tijd is opgevallen dat er in de meeste treinen in verhouding weinig gecontroleerd word. Af en toe komt er een knipsmurf aan die de kaarten controleert maar er word niet genoeg gehandhaafd. Toen ik vroeger in Amsterdam ging wonen werd er weinig op mijn traject gecontroleerd. De OV poortjes helpen blijkbaar niet overal en is niet zwartrijders-bestendig. Dat geldt zowel in de 1e klasse als in de 2e klasse. Maar ik denk dat de boete tegen het zwartrijden nog veel hoger zou moeten. Maar een celstraf tegen het zwartrijden zie ik namelijk niet (gauw) in het NL wetboek staan. Dat zou anders in Duitsland kunnen zijn.
Reputatie 6
Badge
Hogere boetes helpen niet, wat beter helpt is de pakkans aanzienlijk verhogen. Wat heb je nou aan die hogere boetes als de mensen toch nooit gepakt worden?
Badge +3
Zelf heb ik maandag een flinke reis gemaakt (400+ treinkilometers) en ben vijf keer gecontroleerd!

Applaus, je bent de eerste! Reken je de 3 piepjes voor het netjes inchecken (1 piepje) en uitcheken (2 piepjes) dan ook mee als controle?

Nee, serieus maar ook off topic... Ik heb de afgelopen 2 dagen ruim 1300 km afgelegd (over de weg weliswaar) en ben helemaal niet gecontroleerd of geflitst.

Waarom niet? Omdat ik (door evaring arm/rijk) precies weet waar ik te grazen genomen kan worden, en als er surveillancewagens zoals Blik op de Weg, Politie op je Hielen of Wegmisbruikers mij volgen, ik dat ook super snel door heb als doorgewinterde verkeersovertreder.

Bovendien rijd ik keurig met de rest van het verkeer mee, dus als je 70 mag (ik noem de ring om Emmen) en iedereen rijdt 90, dan doe ik dat ook want anders schieten ze je links en rechts voorbij (vergelijk het met "dan is je zitplaats 1e klas vergeven").

Zie je de analogie? Het mag niet, maar omdat het kán en iedereen het doet....
Reputatie 7
Badge +3
Zelf heb ik maandag een flinke reis gemaakt (400+ treinkilometers) en ben vijf keer gecontroleerd!
Hier een zelfde ervaring, maar dan afgelopen zomer op een zaterdag, zo'n 400 - 450 treinkilometers, in meer dan 10 treinen gezeten en iets van 4 of 5 keer gecontroleerd. Maar blijkbaar is dat al zo bijzonder dat het het vermelden waard is. Voor mij was dat toen echt verbazingwekkend want zo vaak was ik in totaal misschien het hele half jaar ervoor gecontroleerd en dan op eens zo vaak op 1 dag. Ik wist niet wat me overkwam.

De grijsrijders lopen vanzelf een keer tegen de lamp en dan zijn de boetes niet mals. Zelf heb ik dit al meerdere keren gezien.

Een boete is dan misschien niet mals, maar even een simpel rekensommetje. Ik betaal nu €115 per maand voor mijn abonnement. Zeg dat ik 1 keer per maand wordt gecontroleerd (haal ik denk ik nog niet eens). UVB is €50, mijn ritprijs is €4.50 (€7.70 voor 1e klas). Met 1 keer per maand controle en UVB zou ik goedkoper uit zijn, en kan ik lekker 1e klas (zwart) reizen. De pakkans is nu gewoon te klein.
Mee eens, mensen doen het ook bij de Belastingdienst, het mag niet, maar als je er mee wegkomt of het loont (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, alle forumleden bv)

Celstraf voor zwartrijden is absurd, voor echte diefstal krijg je dat ook nauwelijks.

Meer controle is wenselijk.
Ik bekijk het natuurlijk vanuit de andere kant en ben altijd blij als ik een 2e HC bij me heb. Dan kan je gewoon meer doen. Zelf reis ik als reiziger zeer weinig met de trein. Heb geen vergelijkingsmateriaal. Mijn ouders reizen wel geregeld met de trein en die worden 50% van de keren gecontroleerd. De meeste controle vindt plaats op de langere trajecten. Zelf ben ik, zoals bekend meer van de controle dan de service en ik blijf ook na stations met gesloten poortjes controleren. De top 10 is al bekend waarom...

Oh ja. Heb ik in smurfenland wat gemist? Knipsmurf :?....
Hogere boetes helpen niet, wat beter helpt is de pakkans aanzienlijk verhogen. Wat heb je nou aan die hogere boetes als de mensen toch nooit gepakt worden? Daar heb jij gelijk in. Het kan pas als het door de NS beter wordt gehandhaafd. Maar ik zit mij af te vragen waarom mij dan vaak onnodig een NS abonnement moeten aanschaffen terwijl er in meeste gevallen geen knipsmurf te zien is. Dan zou ik blij zijn dat ik geen 1e klasse reis. Vroeger in de nachttreinen moest je door een ingang om voor dat je ging instappen je kaartje aan de knipsmurf laten zien maar dat zelfs zie ik allang niet meer! De overlast kan landelijk gezien op vele malen groter zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Als je de Thalys in wilt moet je ook langs de knipsmurf, en bij elke deur.
Badge +3
Van Eindhoven naar Woerden, Abcoude, Schiphol of Amsterdam (al dan niet met een omweg) is mijn meest gereisde traject en in intercity's misschien 1 op de 10 keer controle. Bij sprinters wat vaker, maar gaat een conducteur ook vaak gewoon in de 1e klas zitten.

Ik weet het, ze pikken de randfiguren er toch wel uit dus dat is het probleem niet, zolang er genoeg plek is in die 1e klas.

Woerden was overigens het eerste station met beheerste toegang (gesloten poortjes) en laat juist in de sprinter naar Utrecht veel fout volk zitten! Die worden er dan in Vleuten uit gezet (schrijven kost simpelweg te veel tijd en ze kunnen/willen zich bij eerste verzoek toch niet legitimeren) en dan lopen ze te schelden dat ze een halfuur moeten wachten de volgende trein...
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat de term Knipsmurf verwijst naar de manier van controleren in de Belgische stoptreinen. Dit wordt gedaan met een ding dat op een schaar lijkt.
Knipsmurf :? Sinds wanneer gebruiken de hc's colloïdaal zilver :S
Het is inderdaad ook afhankelijk van het traject. Zelf reis ik een paar keer in de week tussen Groningen en Zwolle/Utrecht/Gouda. Ik word bijna altijd (zeker 90% van de tijd) gecontroleerd tussen Groningen en Zwolle, en dan vooral tussen Groningen en Assen. Reizigers tussen Assen en Zwolle zullen wellicht een soortgelijke ervaring hebben als de topicstarter terwijl de conducteur wel degelijk netjes zijn of haar werk doet. Andersom krijg ik vaak controle tussen Zwolle en Assen en minder tussen Assen en Groningen. Het is ook wel logisch. Ik zou als conducteur wellicht ook kiezen voor een controleronde zodat ik ook nog even tijd over heb voor andere zaken, zoals service verlenen.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste controle vindt plaats op de langere trajecten.
Heb je denk ik gelijk in. Om naar werk te gaan zit ik maar relatief kort in een trein, 11 minuten in een sprinter plus net zo lang in een IC. Controle heb ik in ruim 3 jaar tot nu toe alleen in sprinters gehad, nog nooit in de IC's (2200 en 2400 serie in de spits, heel soms 1100).

En behalve controle van de HC's zou er meer en vaker controle door V&S teams moeten komen. Afgelopen week of de week ervoor zag ik op Delft nog een 4-man sterk team een sprinter naar Den Haag ingaan (wilde bijna zeggen 5-man sterk want eentje telde minstens voor 2 zo breed was 'ie, wanneer je dan als zwartrijder agressie vertoont heb je gewoon een doodswens), maar ook dat is al uitzonderlijk. In mijn 3 jaar forenzen heb ik misschien 3 of 4 keer controle door een V&S team gehad in een sprinter plus 1 keer uitgangscontrole op De Vink.

Zelf ben ik, zoals bekend meer van de controle dan de service en ik blijf ook na stations met gesloten poortjes controleren. De top 10 is al bekend waarom...
Misschien moet jij maar (vaker) op mijn traject werken :)

Oh ja. Heb ik in smurfenland wat gemist? Knipsmurf :?....
Heb je het nog niet gehoord, smurfen moeten nu ook een betaalde baan hebben ipv te luieren in het smurfendorp 😛

Reageer