Eerste klas zwartrijden

Toon eerste bericht

156 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Maar hoezo kunnen de HC'S het niet accepteren als iemand aangeeft al door een collega te zijn gecontroleerd? Kan dat dan niet even snel nagevraagd worden bij die collega in plaats van iemand in een vervelende situatie te forceren?

Al komen ze 10 keer langs om te controleren (in mijn geval zou dat een zeer knappe prestatie zijn, zit per trein maar iets langer dan 10 minuten), vanaf de 3e keer zou ik wel gaan verzuchten “alweer”.
Die collega had ik overgenomen landrsthrn. Anders vragen we dat natuurlijk na. Maar ik ga dus geen moeite doen om een afgestapte collega te contacten of hij iemand met dat signalement heeft gecontroleerd. Dacht dat die wel duidelijk was.
Op een rit van Maastricht naar Alkmaar waar een reiziger de hele rit erin zat gaf aan dat we wel erg actief waren. 3x controle in dezelfde trein.
Reputatie 7
Badge

Al komen ze 10 keer langs om te controleren (in mijn geval zou dat een zeer knappe prestatie zijn, zit per trein maar iets langer dan 10 minuten), vanaf de 3e keer zou ik wel gaan verzuchten “alweer”.

Laten we niet dromen over 3 of 10x controle op een rit. Laten we eerst eens zorgen voor 1x controle op ELKE rit, en daarna streven naar 2x controle op een langere rit. Dan hebben we al heel veel bereikt.

Nu moeten we - lees ik zo - blij zijn dat er nog conducteurs zijn die snelwandelend een serviceloopje doen.
Reputatie 7
Badge

Nu moeten we - lees ik zo - blij zijn dat er nog conducteurs zijn die snelwandelend een serviceloopje doen.

Dat heeft niemand beweerd hoor. Dat zijn je eigen woorden.
Ga een weekje met me mee op reis door het land, the Henk experience, dan ervaar je het 🙂
Gaaf. Mag ik mee Henk ??
Reputatie 7
Badge
Ga een weekje met me mee op reis door het land, the Henk experience, dan ervaar je het :)

Met alle respect. Maar ik had het niet tegen jou.
Gaaf. Mag ik mee Henk ??
Maar natuurlijk! Wanneer gaan we? 😃 😃

Met alle respect. Maar ik had het niet tegen jouw.
Dat snap ik, maar dat is nou net de grap van een openbaar forum. Ik sluit me overigens volledig bij klant_Jac aan.
Ik weet dat jullie het beide goed bedoelen Trein-D en Henk. En het klopt natuurlijk wel, iedereen is vrij om binnen de huisregels op iedereen te reageren. Zo werkt een openbaar forum nou eenmaal. Maar weer on-topic. Want dit onderwerp leeft wel.
Dit onderwerp leeft zeker, ook bij mij. Ik reageer op Trein-D en klant_Jac, waar de discussie over het eerste klas zwartreizen en vooral de beperkte controle gaat. Ik zie geen probleem? 🙂
Ik ook niet. Dat scheelt.
Reputatie 7
Badge
Ik ben het eens met Klaas-Jan. En nu graag weer on-topic.
Reputatie 6
Badge
Als het topic zo leeft, stel ik voor dat een Moderator een terugkoppeling voor ons gaat regelen. Ik wil wel eens weten wat ns dit keer zal beloven aan dit probleem te gaan doen.
Reputatie 7
Badge +3

Laten we niet dromen over 3 of 10x controle op een rit. Laten we eerst eens zorgen voor 1x controle op ELKE rit, en daarna streven naar 2x controle op een langere rit. Dan hebben we al heel veel bereikt.

Daar droom ik zeker niet over en daar gaat het ook niet om..
Laat ik het dan anders zeggen. Zelf als zou ik, hoe onwaarschijnlijke ook, op een lange reis in dezelfde trein waar er totaal maar 10 reizigers zitten en de HC van gekkigheid niet meer wat te doen en nog maar eens iedereen gaat controleren, 10 keer worden gecontroleerd, ga ik nog niet weigeren mijn vervoersbewijs te laten zien.
Dus kom maar langs Loes :$

Wanneer je 's avond met de auto onderweg een alcoholcontrole hebt gehad en 50 km verderop controleren ze ook, ga je toch ook niet weigeren?
Reputatie 7
Badge +3
Ga een weekje met me mee op reis door het land, the Henk experience, dan ervaar je het :)
Na de groepsborrel de groepsreis met Henk als reisleider 😛
Nah, gekkigheid natuurlijk, maar er zijn o.a. best wat collega's die ik graag eens mee zou willen hebben. Gewoon, om te ervaren hoe het is om niet op de fiets naar het werk te kunnen maar werkelijk de trein te moeten nemen over langere afstanden 🙂
Badge +3
Vroegâh toen ik nog wekelijks Eindhoven - Amsterdam reed was het vrij normaal dat je meerdere keren een conducteur zag die kaartjes knipte. Maar goed, toen kon je ook nog gewoon in de trein een kaartje kopen, met een toeslag van een knaak of zo.

Vaak wist die dan ook bij de tweede (of derde) keer dat je al gecontroleerd was, maar met de huidige reizigersaantallen is dat natuurlijk niet meer te doen.
Eerlijk gezegd, met waardering voor alle bijdragen, begrijp ik nog steeds niet waarom er niet gewoon regelmatiger gecontroleerd wordt in de trein. Sleutelkastjes, stations met bogen, allemaal leuk, maar zodra je weer in de trein bent na vertrek, of dat nou achterin of voorin is, zit je toch niet vastgelijmd aan die plaats? Dan kan je toch gewoon gaan lopen door die trein om te controleren?

Pejeka, dit is dus weer erg negatief. Je kan ook eerst even proberen om je wat meer in te leven in dit beroep en hoe zwaar het misschien wel soms zou kunnen zijn. En daarna kan je proberen om met een wat mildere toon aan te geven dat je het vervelend vind dat er te weinig word gecontroleerd.

Verder ben ik het helemaal eens met West Addle. De toon is zo negatief de laatste tijd en er word door een klein groepje forumleden gewoon echt neergekeken op NS en de werknemers.

Ik kan me inleven in de zwaarte van allerlei beroepen. Een stratenmaker heeft ook een zwaar beroep, maar als hij door mij ingehuurd wordt om mijn oprit netjes te bestraten, en ik breek vervolgens mijn nek omdat hij de klinkers holderdebolder neergesmeten heeft, dan uit ik kritiek. Of moet ik dan mijn mond houden, omdat die beste man toch al een zwaar beroep heeft en je dus niks mag zeggen?

En zo ook bij een conducteur. Die hoort gewoon in de trein zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, en regelmatig te controleren. Vind je dat te zwaar, dan moet je een andere baan kiezen. Simpel.
Als het topic zo leeft, stel ik voor dat een Moderator een terugkoppeling voor ons gaat regelen. Ik wil wel eens weten wat ns dit keer zal beloven aan dit probleem te gaan doen.

Ik ben alle feedback op een rijtje aan het zetten en dan ga ik het intern bespreken en daarna terugkoppelen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens heb ik vanmiddag een levensechte HC gespot in mijn coupe 😳 Mogelijk zag ik zelfs nog een 2e die door de schuifdeuren de volgende bak in ging.
Geen controle, maar gewoon met normale pas door de coupe. Serviceronde?
Was in het voorste stel achterste bak van trein 2456.

Detail, was in de verse gereviseerde VIRM 9425 (volgens mij de 1e dag in reizigersdienst) en zag er afgezien van wat baggervoetstappen op het balkon schoner uit dan ik een trein ooit gezien heb.
Ik spiegel het altijd maar aan mijn eigen treinreizen. Gisteren een enkele reis met de Intercity Direct gemaakt en controle, vervolgens met de sprinter van Amsterdam Centraal naar Almere en een serviceronde en in de intercity van Almere naar Hoogeveen wederom controle en een duidelijk zichtbare HC. En allemaal erg vriendelijk. Daar word ik blij van!
Gevoelig onderwerp zo aan alle reacties terug te lezen. Het is ook niet niets waar we het over hebben. Ik ben het er mee eens dat zichtbaarheid toch wel het belangrijkste is. Gezien mijn achtergrond als HC zijn er diverse oplossingen hetzij een service ronde of enkel de 1e klasse controleren i.c.m. 2e klasse service ronde. Dat laatste had sterk mijn voorkeur in overvolle treinen. Doordat je enkel controle inzet in enkel de 1e klasse (bij bijv. spits treinen) kun je tot zekere hoogte het probleem doen afnemen.
Een nieuw gezicht. ?‍?

Welkom Jorian! 😉
Reputatie 7
Badge +4
Gevoelig onderwerp zo aan alle reacties terug te lezen. Het is ook niet niets waar we het over hebben. Ik ben het er mee eens dat zichtbaarheid toch wel het belangrijkste is. Gezien mijn achtergrond als HC zijn er diverse oplossingen hetzij een service ronde of enkel de 1e klasse controleren i.c.m. 2e klasse service ronde. Dat laatste had sterk mijn voorkeur in overvolle treinen. Doordat je enkel controle inzet in enkel de 1e klasse (bij bijv. spits treinen) kun je tot zekere hoogte het probleem doen afnemen.

Het zou al een mooie verbetering zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Die collega had ik overgenomen landrsthrn. Anders vragen we dat natuurlijk na. Maar ik ga dus geen moeite doen om een afgestapte collega te contacten of hij iemand met dat signalement heeft gecontroleerd. Dacht dat die wel duidelijk was.
Op een rit van Maastricht naar Alkmaar waar een reiziger de hele rit erin zat gaf aan dat we wel erg actief waren. 3x controle in dezelfde trein.

En ik zou me ook nog voor kunnen stellen dat iemand bij een 1e controle wel een geldig vervoersbewijs heeft en later bij een 2e controle niet, bv bij een dagretour waarbij van de route afgeweken wordt of dat men dan 1 of meerdere stations te ver zit.
Of iemand is na de 1e controle 1e klas gaan zitten omdat 'ie niet verwacht nog een keer controle te krijgen.

Reageer