Eerste klas zwartrijden

Toon eerste bericht

156 reacties

Badge +3
Nogmaals, de 'grijsreizers' denken/weten vaak maar al te goed op welke trajecten of waar in de trein ze controle kunen verwachten, of gaan bij het zien aankomen van controle spontaan even naar het toilet.

Dus meer Jorians en Slidestops (VenS) controles dan maar? Bij overvolle treinen zou juist de 1e klas aandacht moeten hebben want de 2e klas zit/staat toch te vol om er doorheen te komen.
Dat is geen vast gegeven, ik zie ook een hoop grijsrijders in o.a. de categorie 'als de trein vol is mag je 1e klas zitten'.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is geen vast gegeven, ik zie ook een hoop grijsrijders in o.a. de categorie 'als de trein vol is mag je 1e klas zitten'.

Als mensen dat beweren, dan kun je ook weinig intelligentie meer verwachten 😉

Bij overvolle treinen zou juist de 1e klas aandacht moeten hebben want de 2e klas zit/staat toch te vol om er doorheen te komen.

Klopt, dat is precies wat ik kenbaar probeer te maken in mijn vorige post. De 1e klasse verdiend meer aandacht tijdens de spits en dat is voor ons ook zeker een prioriteit. Het is dan ook zeker geen schande om het prijsverschil (2e - 1e klasse) + wettelijke verhoging uit te schrijven. Men zou toch langzamerhand moeten weten wat het verschil is tussen deze twee klasse's.
Reputatie 7
Badge +4
Natuurlijk weet men dat. Er zijn maar weinigen die niet weten dat ze in de eerste klas zitten, zo dom kun je niet zijn. Maar men weet ook dat de pakkans laag is, de kans op een boete klein als men wordt betrapt en dat agressie en vertragende non-coöperatie vaak nog kan lonen ook.

Zonder controle word je niet gepakt en met controle meestal ook niet. Ik vraag me af of NS cijfers heeft over het aantal boetes op grond hiervan. Ik verwacht overigens niet dat onze spoorwegen die vrij zullen geven.
Reputatie 6
Badge
Het toilet in duiken bij het zien van een conducteur? Laten ze hem dan wel op zijn vrij? Een bezet toilet wekt namelijk argwaan.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een tijd tot/van Delft Zuid gereisd. Eind van de dag was in meer dan de helft van de keren die sprinter zo vol dat je niet 2e klas kon zitten, balkon was behoorlijk vol. Vaak kwam het zo uit dat ik instapte bij een deur met aan de ene kant een 1e klas en aan de andere kant een 2e klas coupe. En er waren er bijna altijd wel 1 of 2 die zeiden, "oh dan mag je 1e klas" of je zag gewoon aan ze dat geen 1e klas kaartje hadden. Was toen nog SLT (6 of 😎, dus zullen er bij de andere 1e klas coupes ook nog wat geweest zijn.

Maar in de meeste keren was het zo dat er veel mensen uitgingen in Delft en misschien drie kwart van de mensen die stonden kon dan gaan zitten. De nieuwkomers in Delft hadden dan pech, en wellicht gingen er daar ook weer enkelen 1e klas zitten.
Reputatie 7
Badge +4
'Dan mag je eerste klas gaan zitten', is wensdenken. Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het te doen is een dure keuze, dat is zo.
Reputatie 7
Badge
Hey maar ff serieus. Ligt het nou aan mij of word er de laatste tijd toch echt meer gecontroleerd in de trein. Vorige week ben ik al vaak gecontroleerd en deze avond ook al. Volgens mij worden de touwtjes wel degelijk wat strakker gespannen hoor.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kreeg ook de indruk, maar ik weet niet of het beleid is. of toeval.
Dat mag aan NS-kant niet gemeten worden momenteel zonder de vakbonden tegen je in het harnas te jagen, dus een goed antwoord daarop is eigenlijk niet te geven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik merk het nog niet.

Vandaag wel in 2 treinen een HC gezien, maar geen controle. Vanmorgen in de sprinter vanaf De Vink vertelde een HC aan de blinde reiziger, waarmee ik ongeveer iedere ochtend op het perron sta, praatje mee maak en die ik naar de deur begeleid, dat er deze week vanwege werkzaamheden Zandvoort - Haarlem andere materieel kan rijden op de sprinters Haarlem - Den Haag, dus kans op andere instaphoogte (normaal SGM5, vanmorgen hadden we een SLT4). Dat soort info geef ik ook altijd door aan deze man voor instappen wanneer het afwijkt, hoewel hij zelf al hoort aan het geluid. SGM komt vaak krakend tot stilstand 😃
Reputatie 6
Badge
Ik niks van gemerkt, eergisteren (bedoel ik dus zondag, tis 12 uur geweest) nog Rotterdam - Amersfoort zonder controle.
Badge +3
Hey maar ff serieus. Ligt het nou aan mij of word er de laatste tijd toch echt meer gecontroleerd in de trein. Vorige week ben ik al vaak gecontroleerd en deze avond ook al. Volgens mij worden de touwtjes wel degelijk wat strakker gespannen hoor.
En wat was het antwoord als je onterecht 1e klas zat 'omdat je nergens anders kon zitten' tenslotte?

Ik ben geen HC maar dat is dus een UVB of anders (bij te weinig tijd) hup, bij volgende station 'als de wiedeweerga mijn trein uit' en 1e klas kaartje kopen of lopen!

Oh, en als je gaat schelden wordt het politie-inzet.. Dan heeft diegene waarschijlijk zijn/haar zin dat de hele trein vertraagd wordt maar het kán hoor, als die zoiets op het geweten wil hebben... toch, Slidestops en Jorian?
Dat gaat een heel circus worden dan, iedere keer politieassistentie wanneer iemand scheld :?
Reputatie 7
Badge

En wat was het antwoord als je onterecht 1e klas zat 'omdat je nergens anders kon zitten' tenslotte?

Ik ben geen HC maar dat is dus een UVB of anders (bij te weinig tijd) hup, bij volgende station 'als de wiedeweerga mijn trein uit' en 1e klas kaartje kopen of lopen!

Oh, en als je gaat schelden wordt het politie-inzet.. Dan heeft diegene waarschijlijk zijn/haar zin dat de hele trein vertraagd wordt maar het kán hoor, als die zoiets op het geweten wil hebben... toch, Slidestops en Jorian?

???
Reputatie 6
Badge
Bij gescheld de politie halen? Kom nou toch. Ik denk dat de politie nog liever komt om een pot aardbei jam te openen zodat iemand zijn vers gebakken croissantjes kan eten.
Reputatie 7
Badge
Ja dat lijkt mij ook. En trouwens ik scheld nooit geen eens. Ik ben netjes opgevoed.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen zag ik toen mijn sprinter op De Vink aan kwam rijden dat er een 4 man sterk V&S team aan het controleren was in het voorste stel. Zelf stap ik altijd in het achterste stel, wat ze waarschijnlijk al op het gedeelte Haarlem – Leiden hadden gedaan.
As we speak, IC direct 941. Bij vertrek uit Breda direct controle door twee vriendelijke heren. Top. Stappen af in Rotterdam, twee nieuwe tm's joinen de party, confisqueren een 1e klasse stiltehok en gaan gezellig zitten babbelen. Op Schiphol nemen ze nog net de moeite om samen even uit te stappen, te fluiten en de deuren te sluiten, om daarna snel weer plaats te nemen in het geconfisqueerde hok. Natuurlijk in de tussentijd netjes afgesloten voor normale stervelingen.

Doordat ze de ruimte aan de kant van de open coupe bezetten keken ze uitgebreid de coupe in, de wat minder vriendelijke, onderuitgezakte reiziger aan de andere kant van het gangpad naast mij schrok, wilde opstaan en weglopen, maar gelukkig, het werkoverleg was belangrijker. En dan hebben we het nog niet over de vele buitenlandse Schipholgangers die in Rotterdam de 1e klas binnenkwamen die duidelijk niet doorhadden dat het de 1e klas was.

Lekker gewerkt op deze grijze dinsdagmiddag 😃 😃 😃
Reputatie 7
Badge +3
Jij maakt wat mee zeg 😳
Valt an sich best mee, maar met de hoeveelheid kilometers die ik maak per week gaat het wel hard ja 😉
Ik rijd altijd met veel plezier zwart in de eerste klas tussen amsterdam en utrecht in de spits. Niemand controleert en ik zit liever dan dat ik sta. Een betere vraag is waarom er nog twee klasses zijn? Het is publiek vervoer, en voor de wet zijn we allemaal gelijk. Geen enkel ander OPENBAAR vervoer kent klasses. Maar serieus al die zure koppen van die zakenmannen zijn goud
Reputatie 7
Badge +4
Grote jongen. Plassen en naar bed. 😉
Reputatie 7
Badge
Ik rijd altijd met veel plezier zwart in de eerste klas tussen amsterdam en utrecht in de spits. Niemand controleert en ik zit liever dan dat ik sta. Een betere vraag is waarom er nog twee klasses zijn? Het is publiek vervoer, en voor de wet zijn we allemaal gelijk. Geen enkel ander OPENBAAR vervoer kent klasses. Maar serieus al die zure koppen van die zakenmannen zijn goud
:S

Maar ff serieus. Dit mag je eigenlijk niet doen he...foei foei. 😞

Reageer