Eerste klas zwartrijden

Toon eerste bericht

156 reacties

Ik rijd altijd met veel plezier zwart in de eerste klas tussen amsterdam en utrecht in de spits. Niemand controleert en ik zit liever dan dat ik sta. Een betere vraag is waarom er nog twee klasses zijn? Het is publiek vervoer, en voor de wet zijn we allemaal gelijk. Geen enkel ander OPENBAAR vervoer kent klasses. Maar serieus al die zure koppen van die zakenmannen zijn goud

En ik maar denken dat je niet meer zo enthousiast was wat betreft zwartrijden. Mag ik Thom aanhalen..
Reputatie 7
Badge

En ik maar denken dat je niet meer zo enthousiast was wat betreft zwartrijden. Mag ik Thom aanhalen..

Maar dat is ook helemaal niet zo. Ik vind zwart rijden vreselijk.

btw, ik dacht dat Sjembek een grapje maakte. Ik wist niet dat hij serieus was.
Badge +3
Het toilet in duiken bij het zien van een conducteur? Laten ze hem dan wel op zijn vrij? Een bezet toilet wekt namelijk argwaan.
Geef ze de kost, de personen die bij zien van controle ineens opstaan en zich waar dan ook heen bewegen?

Toilet was een optie (want een conducteur moet wachten totdat je daar klaar bent. maar doen ze nooit toch) :?

Toiletten in de trein mogen tegenwoordig ook gebruikt worden op een station, er wordt niet meer 'geloosd' op het spoor.
Reputatie 6
Badge
Ach, die jongen bedoelt het vast goed. Zijn interpunctie is wel erg ver ontwikkeld voor een kind onder de 12.
Reputatie 6
Badge
En laten we eerlijk zijn: die zure koppen van zakenmannen zijn écht goud waard 😃
Badge
Het toilet in duiken bij het zien van een conducteur? Laten ze hem dan wel op zijn vrij? Een bezet toilet wekt namelijk argwaan.
Geef ze de kost, de personen die bij zien van controle ineens opstaan en zich waar dan ook heen bewegen?

Toilet was een optie (want een conducteur moet wachten totdat je daar klaar bent. maar doen ze nooit toch) :?

Laatst zag (en hoorde!) ik een HC in de 1700 nog iemand met verheven stem en hard geklop op de deur van het toilet af sommeren. Volgens mij was dat uiteindelijk gelukt ;)

(Het feit dat ik die HC maar al te goed kon verstaan, is dan weer voer voor discussie over slecht isolerende deuren die de stiltecoupés in beginsel nutteloos maken, maar laten we dat bewaren voor een andere keer 🙂 )
Reputatie 7
Badge
Conducteur zijn, je moet het maar kunnen.
Badge
Héé, geweldig idee! Laten we die campagne overnemen en voor spoorwegpersoneel gaan gebruiken! ;)

(Oh nee, laat maar, hij werkt bij Defensie toch voor geen meter 😛 )
Reputatie 7
Badge
Héé, geweldig idee! Laten we die campagne overnemen en voor spoorwegpersoneel gaan gebruiken! ;)

(Oh nee, laat maar, hij werkt bij Defensie toch voor geen meter 😛 )

Maar het klinkt wel leuk vind ik. Dat geeft het geheel een spannend laagje.
Laatst zag (en hoorde!) ik een HC in de 1700 nog iemand met verheven stem en hard geklop op de deur van het toilet af sommeren. Volgens mij was dat uiteindelijk gelukt ;)
Dat zie je vaak inderdaad, en uiteindelijk zijn ze gewoon met de sleutel te openen als iemand de deur echt niet wil (of kan) openen natuurlijk. En er zijn ook de nodige HC's die de deur van een beschikbare WC even openen om te checken of er geen verstoppertje wordt gespeeld.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel prettig want mensen moeten de WC ook wel eens gebruiken en die moeten dan wachten tot de niet-betalers uitstappen. Ik hou niet van zwartrijden maar zwartrijders in de WC is in hoger wordende nood helemaal geen pretje.

De conducteur klopt, zegt dat die binnenkomt en geeft nog even tijd te fatsoeneren. Lijkt me een redelijk iets.
https://www.ad.nl/den-bosch/naakte-man-met-sabel-gevonden-in-wc-van-trein-hij-draaide-volledig-door~a06756c4/
Ik rijd altijd met veel plezier zwart in de eerste klas tussen amsterdam en utrecht in de spits. Niemand controleert en ik zit liever dan dat ik sta. Een betere vraag is waarom er nog twee klasses zijn? Het is publiek vervoer, en voor de wet zijn we allemaal gelijk. Geen enkel ander OPENBAAR vervoer kent klasses. Maar serieus al die zure koppen van die zakenmannen zijn goud

De vraag "waarom" is simpel te beantwoorden. Er zijn mensen die bereid zijn (aanzienlijk) meer te betalen voor zitcomfort, (werk)ruimte en de beschikking over een stopcontact. Dat de coupé nagenoeg altijd beschikbare zitplekken heeft is natuurlijk ook erg prettig.
Reputatie 6
Badge
Zitcomfort: verschil is er amper, alleen VIRM heeft qua comfort echt een voordeel en SGM en SLT hebben zelfs letterlijk dezelfde stoelen met alleen een rode bekleding in plaats van blauw.

Werkruimte: heb je ook in de tweede klas. Moet je tijdens de spits alleen wel ff een muziekje opdoen als je je niet kan concentreren en accepteren dat men kan meegluren.

Beschikking over een stopcontact: schaf een powerbank aan, geen stopcontact meer nodig.

Conclusie: je kan je amper luxe voelen en het is vooral te doen om de veel grotere kans op een lege stoel. En die wordt dus steeds vaker gestolen door mensen die er niet voor betaald hebben.

Waar doet men het dan nog écht voor?
Badge +3
Vanaf FLIRT (en nieuwer, ze komen er aan!) heb je ook overal stopcontacten en USB en Wi-Fi in sprinters.

En een WC.. Dat van de kleur op de stoelen klopt wel ongeveer. Wellicht wat extra beenruimte of geen gillende kids om je heen als voordeel?
Reputatie 7
Badge

Nou ik weet het niet hoor, maar ik ben van plan om volgend jaar over te stappen naar een 1e klas abonnement. Ik vind het namelijk een beetje te druk worden in de 2e klasse, want in de 2e klasse een zitplaats vinden is tegenwoordig een onwijze speurtocht gewoon.
Reputatie 6
Badge
Welk traject reis je als ik vragen mag, Trein-D?
Zitcomfort: verschil is er amper, alleen VIRM heeft qua comfort echt een voordeel en SGM en SLT hebben zelfs letterlijk dezelfde stoelen met alleen een rode bekleding in plaats van blauw.

Werkruimte: heb je ook in de tweede klas. Moet je tijdens de spits alleen wel ff een muziekje opdoen als je je niet kan concentreren en accepteren dat men kan meegluren.

Beschikking over een stopcontact: schaf een powerbank aan, geen stopcontact meer nodig.

Conclusie: je kan je amper luxe voelen en het is vooral te doen om de veel grotere kans op een lege stoel. En die wordt dus steeds vaker gestolen door mensen die er niet voor betaald hebben.

Klopt. In de meeste treinen tegenwoordig heb je alleen een andere kleur bekleding, maar de stoelen en ruimte zijn hetzelfde als tweede klas, niks meer comfort...

De onlangs buiten gebruik gestelde Plan V hadden nog wél een echte eerste klasse...
Reputatie 7
Badge
Welk traject reis je als ik vragen mag, Trein-D?
Ut - Utm :?
Het is en wordt steeds drukker in de trein. Het gaat goed met de economie, mensen krijgen steeds vaker een baan buiten hun woonplaats en de trein is door fileleed soms een aantrekkelijk alternatief, zeker wanneer je in een grote stad moet zijn. We proberen zo goed mogelijk op drukte in te spelen, maar het is ondertussen wachten op nieuw materieel. Het lukt overigens steeds beter om iedereen een zitplaats te geven, maar tijdens de pieken in de spits is staan soms onvermijdelijk. Zelfs in de 1e klas. Als dit komt door reizigers die met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas zitten is dit natuurlijk kwalijk. En de frustratie daarover snap ik wel.

Er is aandacht voor geweest met zelfs een verzoek aan treinpersoneel bij grote drukte eventueel alleen de 1e klas te controleren. Dit verzoek is echter al van een tijdje geleden. Ik wil benadrukken dat de echte prioriteit van treinpersoneel niet controleren is. Gastheerschap aan boord en veiligheid gaan altijd voor. Ik heb opmerkingen en ervaringen uit dit topic gedeeld met de teammanagers en er zal aandacht aan worden geschonken. In welke vorm weet ik niet, maar het is goed dat dit soort signalen bekend worden. Blijf de ervaringen ook vooral delen.
Reputatie 7
Badge

Ut - Utm :?

Nee dat is niet zo. Maar hoe kom je hier zo bij eigenlijk? Of ben je weer leuke grapjes aan het maken?
(ik vind die afkortingen erg moeilijk te lezen trouwens)
Utrecht CS - Utrecht Maliebaan. Zal vast een flauw grapje zijn geweest 😉
Reputatie 7
Badge
Ooh oke, wat grappig en gezellig weer.
Ja die afkortingen vind ik moeilijk en ik moet iedere keer weer in een lijst zoeken om er achter te komen om welke plaatsnaam het nu eigenlijk gaat.
Bij gastheerschap denk ik in eerste instantie aan zichtbaarheid. Onvindbaarheid is nog erger, maar niet uitzonderlijk. Het is mij al een paar keer overkomen dat de conducteur gewoon niet te vinden is in de trein omdat uiteindelijk blijkt dat deze een uur lang 'alleen' in de cabine heeft zitten 'werken'. En als 'ze' dan in de trein aan aan het werk zijn hoor ik vaak de verhalen van groepjes NS personeel die luidruchtig en duidelijk verstaanbaar hun leven en werk 'zittend' bespreken. Natuurlijk loopt er bij ieder station even iemand naar de deur om deze te openen en te sluiten. En ja, er zijn ook hc's die hun werk zeer serieus nemen en wel controleren evenals v&s personeel. Een tijdje terug ben ik eens samen met iemand, na een bak koffie, op Amsterdam Centraal op zoek gegaan naar een medewerker v&s. Resultaat 0,0 na 25 minuten en ook in de trein kom ik ze zelden tegen. Als controleren niet de eerste prioriteit is van hc's en ze het zo druk hebben met andere werkzaamheden, stuur dan v&s wat vaker op pad. Gastheerschap begint met zichtbaarheid.
Reputatie 7
Badge +3

Er is aandacht voor geweest met zelfs een verzoek aan treinpersoneel bij grote drukte eventueel alleen de 1e klas te controleren.

Zoals vanmorgen ook gemeld in een ander topic, vandaag in de 2427 werd omgeroepen dat je met een 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mocht zitten, maar alleen met een 1e klas vervoersbewijs. En wanneer je het wel deed dat je dan een boete van tenminste 50 euro riskeerde.
Of er daar ook daadwerkelijk gecontroleerd werd kon ik niet, ik zat zelf in de 2e klas.

Reageer