Eerste klas zwartrijden


Geen controle terwijl de eerste klas vol zit met zwartrijders. Waarom betaal ik nog extra ?

156 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Grote jongen. Plassen en naar bed. 😉
Een nieuw gezicht. ?‍?

Welkom Jorian! 😉
Reputatie 7
Badge +4
De Duitse omgangscultuur is een andere. Je moet de ander kunnen vertrouwen, denk maar eens aan de vijfcent-discussie met ontslag van een paar jaar geleden. Merkel liet zich er wijselijk niet over uit. Duitsers zien zwartrijden als diefstal, wat het natuurlijk ook is. Ik heb natuurlijk een paar jaar in Duitsland doorgebracht en het verbaast me niet.

Zes maal zwartrijden en gevangenisstraf is stevig, maar ik denk wel dat het afschrikt.

Sterk van de Duitsers dat ze ook de sociale kant zien.

Opa zou me over de knie leggen 😃, maar de Duitsers doen het aanmerkelijk beter dan de Nederlanders. Controle in burger, perfect.
Ik bekijk het natuurlijk vanuit de andere kant en ben altijd blij als ik een 2e HC bij me heb. Dan kan je gewoon meer doen. Zelf reis ik als reiziger zeer weinig met de trein. Heb geen vergelijkingsmateriaal. Mijn ouders reizen wel geregeld met de trein en die worden 50% van de keren gecontroleerd. De meeste controle vindt plaats op de langere trajecten. Zelf ben ik, zoals bekend meer van de controle dan de service en ik blijf ook na stations met gesloten poortjes controleren. De top 10 is al bekend waarom...

Oh ja. Heb ik in smurfenland wat gemist? Knipsmurf :?....
Badge +3
Jammer dat Wes gaat stoppen met bijdragen. Ik lees de achtergrondverhalen van Hc's (en ander personeel) graag omdat ze ons inzicht verschaffen in het dagelijkse werk op en rond de trein. Het is jammer wanneer kritiek op NS door sommigen zo negatief wordt opgevat. Aan de andere kant is het niet verwonderlijk wanneer er geklaagd wordt over het feit dat er niets (of onvoldoende) gedaan wordt aan telkens terugkerende thema's als:
1. Geen controle/boetes (in de de eerste klas).
2. Te vroeg vertrekkende treinen.
3. Geen handhaving van het stiltegebod in de stiltezones.
4. Geen handhaving het rookverbod.
5. Te korte treinen.
6. Vieze toiletten.

Deze punten zijn alleen door NS zelf op te lossen. Het serviceforum biedt NS een gratis schat aan informatie over de knelpunten in de bedrijfsvoering. Dat er af en toe wat ongenuanceerd gediscussieerd wordt is helaas niet te voorkomen. Maar dat doet niets af aan de nuttige functie van het forum. NS zou nog veel meer met de informatie kunnen doen zodat het reizen per trein nog prettiger wordt dan het in de meeste gevallen al is. Iedereen die regelmatig het forum bezoekt kan toch niet anders dan concluderen dat NS regelmatig zeer monopolistische trekjes vertoont en zich niets gelegen laat liggen aan kritische opmerkingen van de klanten.

Iedere klacht is een gratis advies hoe je de bedrijfsvoering kunt verbeteren.
Gaaf. Mag ik mee Henk ??
Ik weet dat jullie het beide goed bedoelen Trein-D en Henk. En het klopt natuurlijk wel, iedereen is vrij om binnen de huisregels op iedereen te reageren. Zo werkt een openbaar forum nou eenmaal. Maar weer on-topic. Want dit onderwerp leeft wel.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is geen vast gegeven, ik zie ook een hoop grijsrijders in o.a. de categorie 'als de trein vol is mag je 1e klas zitten'.

Als mensen dat beweren, dan kun je ook weinig intelligentie meer verwachten 😉

Bij overvolle treinen zou juist de 1e klas aandacht moeten hebben want de 2e klas zit/staat toch te vol om er doorheen te komen.


Klopt, dat is precies wat ik kenbaar probeer te maken in mijn vorige post. De 1e klasse verdiend meer aandacht tijdens de spits en dat is voor ons ook zeker een prioriteit. Het is dan ook zeker geen schande om het prijsverschil (2e - 1e klasse) + wettelijke verhoging uit te schrijven. Men zou toch langzamerhand moeten weten wat het verschil is tussen deze twee klasse's.
Bij gastheerschap denk ik in eerste instantie aan zichtbaarheid. Onvindbaarheid is nog erger, maar niet uitzonderlijk. Het is mij al een paar keer overkomen dat de conducteur gewoon niet te vinden is in de trein omdat uiteindelijk blijkt dat deze een uur lang 'alleen' in de cabine heeft zitten 'werken'. En als 'ze' dan in de trein aan aan het werk zijn hoor ik vaak de verhalen van groepjes NS personeel die luidruchtig en duidelijk verstaanbaar hun leven en werk 'zittend' bespreken. Natuurlijk loopt er bij ieder station even iemand naar de deur om deze te openen en te sluiten. En ja, er zijn ook hc's die hun werk zeer serieus nemen en wel controleren evenals v&s personeel. Een tijdje terug ben ik eens samen met iemand, na een bak koffie, op Amsterdam Centraal op zoek gegaan naar een medewerker v&s. Resultaat 0,0 na 25 minuten en ook in de trein kom ik ze zelden tegen. Als controleren niet de eerste prioriteit is van hc's en ze het zo druk hebben met andere werkzaamheden, stuur dan v&s wat vaker op pad. Gastheerschap begint met zichtbaarheid.
Reputatie 7
Badge +3

Er is aandacht voor geweest met zelfs een verzoek aan treinpersoneel bij grote drukte eventueel alleen de 1e klas te controleren.

Zoals vanmorgen ook gemeld in een ander topic, vandaag in de 2427 werd omgeroepen dat je met een 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mocht zitten, maar alleen met een 1e klas vervoersbewijs. En wanneer je het wel deed dat je dan een boete van tenminste 50 euro riskeerde.
Of er daar ook daadwerkelijk gecontroleerd werd kon ik niet, ik zat zelf in de 2e klas.
Reputatie 7
Badge +3
Utrecht CS - Utrecht Maliebaan. Zal vast een flauw grapje zijn geweest ;)
Wat kost zo'n ritje trouwens (of Dvnk- Utm)? Planner geeft prijs onbekend.
https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/de-vink/utrecht-maliebaan

Ik durf het je zelf niet te zeggen, denk al jaren niet echt meer na over de prijs van een treinkaartje. Tik gewoon m'n kaart er tegenaan en klaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ik normaal ook, maar zat alvast ff te kijken voor de 23e qua tijden en zag dat prijs onbekend in de NS planner.
Met een beetje geluk kunnen we het afstemmen en stappen we allemaal uit dezelfde trein op utm 😛
Reputatie 7
Badge +3
Gereserveerde coupe?
Dat is vast wel te realiseren 😳
Reputatie 6
Badge
Ik neem aan voor een eerste klasse kaartje? Of omdat je niet wilt behoren tot die groep zwartrijders.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een algemeen erkend probleem. Zoals een modern Nederlands spreekwoord luidt: De gelegenheid maakt de zwartrijder.

Voor mensen die het oude vorm nog kennen: Het huis staat dag en nacht met de deuren en ramen wijd open voor de dief.

Het beleid van NS behoeft bijstelling. Die zeventig procent mag toch nog wel ergens voor dienen, al beschouw ik het in eerste instantie als een moreel probleem. Als het beleid is dat de conducteur zich meer met service en veiligheid bezig moet houden, dan lijkt controle en handhaving de best denkbare service en draagt het bij aan de veiligheid. Zwartrijden zorgt voor zestig procent van de problemen in de trein.

De reizigers die maar zonder betaling gaat zitten, vormen sowieso al niet heb beste gedeelte van de reizigers.

Controle en handhaving is in de tweede klas net zo nodig. Wie weet zou een deel van deze mensen daar al betrapt kunnen worden.

Feitelijk is hun agressie wel een veiligheidsprobleem voor de conducteur, maar de angst ervoor werkt nu in te grote mate verlammend. De conducteur besluit tot agressiemijdend gedrag en ja, die wil ook heel thuiskomen.
Ik ervaar geen agressiviteit maar het feit dat de eerste klas steeds meer wordt gebruikt door reizigers met een tweede klas kaart. En er is geen enkele controle. Door de poortjes is controle tweede klas overbodig.
Reputatie 7
Badge +4
Dat laatste betwijfel ik als ik in mijn woonplaats kijk naar het incheckgedrag van een aanzienlijke crimineel opererende minderheid. Op veel plaatsen gaat het inderdaad wel goed, gelukkig wel.
Badge +3
In Duitsland hebben ze van zwartrijden een misdrijf gemaakt, omdat het blijkbaar de spuigaten uit liep.

Veelplegers riskeren een gevangenisstraf van een jaar.

Reputatie 6
Badge
Alsjeblieft zeg. "Criminelen" houden zich bezig met misdrijven. Zwart reizen is nog altijd geen misdrijf.

Regelmatige herhaling is wat mij betreft hooguit een taakstraf waard.
We kunnen het hebben over straffen. De sleutel ligt bij de controle lees conducteur . En die is er niet. Wordt dit ook door de ns gelezen? En ook een reactie van ns ?
Reputatie 7
Badge +4
Alsjeblieft zeg. "Criminelen" houden zich bezig met misdrijven. Zwart reizen is nog altijd geen misdrijf.

Regelmatige herhaling is wat mij betreft hooguit een taakstraf waard.


Sinds wanneer is diefstal geen misdrijf? Als je 10/17e van je aankopen bij Albert Heijn afrekent, is dat toch echt winkeldiefstal. Dat gebeurt hier ook en dan ga ik nog van het positieve uit, dus dat ze een tweedeklaskaartje bezitten. Robert plaatste een leuke bijdrage over zwartrijden in Duitsland. Daar wordt het als misdrijf vervolgd.

Asjeblieft zeg, diefstal nog bagatelliseren ook 😉 Een taakstraf volgt overigens op een misdrijf, dus kennelijk is het het wel.

Reageer