Elektrische scooter mee in de trein? | NS Community
beantwoord

Elektrische scooter mee in de trein?


Ik heb een scooter deze heeft géén benzine motor, maar wordt volledig via accu aangedreven, gelijk als een scootmobiel.
Ik zou deze graag in de trein willen meenemen. Kan dat en zo ja, wat kost het extra?
icon

Beste antwoord door Loes 12 July 2014, 19:07

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hij heeft geen verbrandingsmotor en ik heb niet kunnen vinden dat het niet mag. U heeft dan een dagkaart fiets nodig voor zes euro. U dient in de buurt te blijven en de conducteur kan zonodig eisen stellen mbt de plaatsing en het ruimtebeslag. In juli en augustus zijn er geen beperkingen in de reistijden.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/dagkaart-hond-fiets.html
Temeer omdat een scooter nogal behoorlijke afmetingen kan hebben, ben ik de algemene voorwaarden er eens op na gaan slaan.

In artikel 10.6 wordt gesproken over snor- en bromfietsen, zonder dat daar specifiek over verbrandingsmotor wordt gesproken :

"10.6 Het vervoer in een Vervoermiddel van brom- en snorfietsen, fietsen met verbrandingsmotor, bakfietsen, fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan."

Pas bij fietsen wordt over een verbrandingsmotor gesproken..
Strikt genomen zou je onder de aanduiding "brom- en snorfietsen" dus zowel die vervoermiddelen met een verbrandingsmotor, als ook de elektrische exemplaren kunnen volstaan, omdat bij die aanduiding geen verder onderscheid wordt gemaakt.

Waar artikel 10.6 ook nog het vervoer verbiedt van wagens en karren, die toch ook redelijke afmetingen kunnen hebben, sluit ik niet uit dat een conducteur het vervoer van een scooter - op grond van de afmetingen - ook zal weigeren.

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe onze "huis conducteurs", alsmede de moderators (bij navraag) hier tegenaan zullen kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik eigenlijk ook maar als je het over een verbrandingsmotor hebt, heb je het ook over een bromfiets dan wel een snorfiets. Het wordt expliciet genoemd. Daaruit zou je kunnen afleiden dat een dergelijk vervoermiddel wel mag als het dan maar geen verbrandingsmotor heeft, anders heeft het noemen ervan geen zin. Punt blijft dan het ruimtebeslag. Een elektrische fiets maakt dan niet uit maar een brede bromfiets weer wel. Maar in principe wordt er gesproken over een verbrandingsmotor en die hoort toch echt bij de brom- of snorfietsen. Of de regel zou gemaakt moeten zijn vanwege de Spartametachtigen. Hoe dan ook het wordt niet expliciet verboden en het zou alleen op basis van het ruimtebeslag mogen. Ik heb wel een maximummaat voor een rolstoel gezien en daar valt een snorfiets binnen. Het is een grijs gebied. Een conducteur kan dan beslissen maar er zouden eenduidige regels moeten zijn. La Chouffe doet er wijs aan op een rustige tijd de scooter mee te nemen. Eigenlijk zou NS het verlossende woord moeten spreken. Het lijkt nu niet verboden. Zelf zou ik in dit geval overigens niet gaan slepen en een NS-scooter huren.
Het zou mij niets verbazen dat het verbod om snor- en bromfietsen te vervoeren inderdaad nog stamt uit de tijd dat die apparaten nog uitsluitend van een een verbrandingsmotor waren voorzien.
Maar juist omdat die categorie met een "komma" wordt afgesloten betekent dat strikt genomen dat het op dit moment voor alle brom- en snorfietsen geldt.
Want pas daarna wordt een aparte categorie aangesneden, de fiets met verbrandingsmotor (Solex, Berini en jouw Spartamet). Dat waren inderdaad allemaal gewone fietsen met hulpmotor.

Als een conducteur zich strikt houdt een brom- en snorfiets, dan zal ie niet mee mogen, desnoods op basis van de afmetingen.
Maar er zullen ongetwijfeld conducteurs zijn die met jou meegaan: geen verbrandingsmotor dus zie dat apparaat van - pakweg - 60-70 kilo maar in de trein getild te krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het ook zeker geen onzin wat je schrijft maar als reden dat een verbrandingsmotor niet mag, wordt de veiligheid aangegeven, wat ook plausibel is. Maar als dat het argument is, zou het wel mogen als er maar geen sprake is van onveiligheid en daaraan voldoet een elektrisch aangedreven rijwiel met hulpmotor.

Ik vind dit wel een hele leuke trouwens. 😉 Persoonlijk zou ik het me niet op de hals halen. Ik vind een fiets meenemen al ellende.
Inderdaad een leuke topic. Ik zou die reiskosten lekker in m'n zak houden en heerlijk op die elektrische scooter door de natuur "razen". Effe kabeltje uitgooien tijdens een kop koffie (met vanwege de besparingen wat lekkers erbij) en dan weer de volgende etappe.
Hoef je ook niet te zeulen met minstens 60 kilo om dat ding in een VIRM, SGMM of MAT'64 e.d. te krijgen.

Benieuwd hoe Loes hier tegenaan kijkt. Of ie met haar mee mag of niet.
Een elektrische scooter mag met mij helaas niet mee. De voorwaarden zijn wat uit de oude tijd, maar het gaat om alle soorten brom- en snorfietsen. Het heeft zowel met veiligheid te maken als met ruimte.

Een elektrische scooter heeft gelukkig geen licht ontvlambare benzine bij zich, maar hoe wil je, zoals Hertog al aangeeft die scooter veilig de trein in krijgen? De SLT is nog het meest gelijkvloers, maar hoe wil je hem in de andere treinen krijgen zonder hulpmiddelen? Het scootmobiel heeft ook zijn afmetingen, maar dat gaat altijd gepaard met een AVG, hulp met de verrijdbare brug om deze erin te krijgen.
De veiligheid zit hem dus erin om hem veilig in de trein te krijgen en het kan gevaar opleveren voor andere reizigers als de scooter valt. Vandaar dat ook een elektrische scooter niet mee mag. Een scootmobiel kan natuurlijk ook omvallen, maar daar zijn op het moment van de AVG begeleiding collega's bij, die daar voor getraind zijn. Officieel staat in onze regels dat een hoofdconducteur geen AVG begeleiding mag uitvoeren. In geval van een calamiteit helpen we natuurlijk wel.

Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen, anders hoor ik het graag.
Temeer omdat een scooter nogal behoorlijke afmetingen kan hebben, ben ik de algemene voorwaarden er eens op na gaan slaan.

In artikel 10.6 wordt gesproken over snor- en bromfietsen, zonder dat daar specifiek over verbrandingsmotor wordt gesproken


Bedankt voor de reactie's.
Als er naar de afmeting van de scooter kijkt zal men vaststellen dat de vrijwel gelijk is aan een stadsfiets.
Mijn scooter is dan ook niet zo'n retro look scooter, maar een ouderwets oude 'Vespa look" recht toe recht aan model.


Groet La Chouffe
P.S de afmeting in cm = lang 160 cm & breed 70 cm

"10.6 Het vervoer in een Vervoermiddel van brom- en snorfietsen, fietsen met verbrandingsmotor, bakfietsen, fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan."

Pas bij fietsen wordt over een verbrandingsmotor gesproken..
Strikt genomen zou je onder de aanduiding "brom- en snorfietsen" dus zowel die vervoermiddelen met een verbrandingsmotor, als ook de elektrische exemplaren kunnen volstaan, omdat bij die aanduiding geen verder onderscheid wordt gemaakt.

Waar artikel 10.6 ook nog het vervoer verbiedt van wagens en karren, die toch ook redelijke afmetingen kunnen hebben, sluit ik niet uit dat een conducteur het vervoer van een scooter - op grond van de afmetingen - ook zal weigeren.

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe onze "huis conducteurs", alsmede de moderators (bij navraag) hier tegenaan zullen kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Met 1 meter zestig valt u buiten de norm van 1,50 en dat was bij de meesten ook het gevoel al, Ik vraag me ook af of u het wel zou moeten doen. Onze huisconduccteur wijs het af op het gevoel en dat zal dan voor de meeste collega's ook wel gelden. Dat is een indicatie
Aan de andere kant zijn de voorwaarden natuurlijk geldig maar als de maximumnorm voor een rolstoel 1.50 is, zal dat zeker ook gelden voor uw scooter. Met deze afmetingen zal het niet mogen maar daar moet NS dan maar uitsluitsel in geven.
ik denk dat Loes voldoende duidelijk geweest is in haar reactie (nr.7) :
"Een elektrische scooter mag met mij helaas niet mee. De voorwaarden zijn wat uit de oude tijd, maar het gaat om alle soorten brom- en snorfietsen. Het heeft zowel met veiligheid te maken als met ruimte. "

Zo lang in de voorwaarden staat dat brom- en snorfietsen NIET mogen worden vervoerd, zonder dat daarbij uitzonderingen worden gemaakt voor bepaalde uitvoeringen, geldt die regel gewoon voor ALLE soorten, dus zowel die exemplaren die aangedreven worden door een verbrandingsmotor, als ook de uitvoeringen met een elektromotor.
Ik heb vandaag tijdens dienst bij een vijftal collega's navraag gedaan en iedereen was erg duidelijk, het mag helaas niet. Wat ik al eerder schreef valt de elektrische scooter onder het begrip brom- of snorfiets, herkenbaar aan de gele of blauwe nummerplaat. Deze collega's zouden overigens ook geen uitzondering maken, want het is een sta in de weg op het balkon. De grootte en zwaarte van de scooter zorgt ervoor dat bij een calamiteit er grote problemen kunnen ontstaan. Vandaar dat wij ook altijd kijken of de doorgangen vrij zijn van o.a. fietsen en koffers.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me ook volstrekt redelijk dat het niet mag, alleen NS is er niet erg duidelijk over. Hertog en ik waren het ook al over eens dat het sowieso niet verstandig zou zijn 😉 Maar de afmetingen zijn in ieder geval boven de 1.50 en dat was al het maximum dus het mag sowieso dan niet. Ik vond het wel een leuke brainteaser, dat moet ik toegeven. ;-)

Ik denk dat NS gewoon moet aangeven dat alleen fietsen, al dan niet elektrisch, toegestaan zijn en het hele verhaal over de verbrandingsmotor moet weglaten. De bepaling lijkt me iets uit de Spartamettijd.
Interessante kwestie inderdaad! Ik heb de reactie van Loes gemarkeerd als beste antwoord. De grootte en zwaarte van de scooter zorgt ervoor dat bij een calamiteit grote problemen kunnen ontstaan. Bedankt Loes voor je bijdrage aan dit topic. Ook denk ik dat de scooter erg in de weg zal staan en andere reizigers hindert.

Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'in de trein'.
Een elektrische scooter mag met mij helaas niet mee. De voorwaarden zijn wat uit de oude tijd, maar het gaat om alle soorten brom- en snorfietsen. Het heeft zowel met veiligheid te maken als met ruimte.

Een elektrische scooter heeft gelukkig geen licht ontvlambare benzine bij zich, maar hoe wil je, zoals Hertog al aangeeft die scooter veilig de trein in krijgen? De SLT is nog het meest gelijkvloers, maar hoe wil je hem in de andere treinen krijgen zonder hulpmiddelen? Het scootmobiel heeft ook zijn afmetingen, maar dat gaat altijd gepaard met een AVG, hulp met de verrijdbare brug om deze erin te krijgen.
De veiligheid zit hem dus erin om hem veilig in de trein te krijgen en het kan gevaar opleveren voor andere reizigers als de scooter valt. Vandaar dat ook een elektrische scooter niet mee mag. Een scootmobiel kan natuurlijk ook omvallen, maar daar zijn op het moment van de AVG begeleiding collega's bij, die daar voor getraind zijn. Officieel staat in onze regels dat een hoofdconducteur geen AVG begeleiding mag uitvoeren. In geval van een calamiteit helpen we natuurlijk wel.

Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen, anders hoor ik het graag.



Beste Loes,
Allereerst bedankt voor d reactie.
Mijn gedachte ging uiteraard naar een verrijdbare brug.
Wat gevaar betreft, ik zal de E scooter echt niet uit het oog verliezen (m.a.w. ik blijf er bij tijdens de rit.
Als de scooter om zou vallen ('als') dan zal de scooter meer schaden heb dan de NS of medepassagier.
Ook kan ik mededelen dat de accu's die gebruikt worden zijn speciale zgn. AGM accu's en gaan niet lekken of zo als ze op een zijkant of ondersteboven liggen.
Groet La Chouffe.:(
Dat maakt allemaal geen bal uit. Je mag je scooter gewoon niet meenemen in de trein.

Dit is een electronische step, en die zou dus zonder probleem mee mogen op de trein… 

Dit is mijn electronische scooter, en deze zou niet mee mogen op de trein… toch als ik het plaatje waar de bar en zadel aan vastzit verwijder is dit een step… die dan volgens NMBS wel zou mee mogen...indien dit dan toch nog een twijfel geval zou zijn heb ik nog een draagbare tas waarin ik hem kan stoppen… dit word dan beschouwd als handbagage waar het dan totaal geen probleem zou zijn om hem mee te nemen… dus snap je dat het moeilijk te volgen is met jullie redenering? 

 

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland is slechts een beperkt aantal van dergelijke apparaten toegestaan op de openbare weg. Staat je apparaat niet op de lijst op de website https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2019/elektrische-steps-in-nederland dan is die niet toegelaten. Als gebruiker ben je niet verzekerd etc.

Niet zomaar een step kopen in het buitenland en meenemen naar Nederland. Zo’n step mag misschien wel mee in de trein maar je mag er niet mee rijden. :-)

Beetje laat, 8 jaar, maar in principe vallen elektronisch aangedreven scooters onder brandstofscooters. Elektriciteit is gewoonweg een brandstof om je scooter voort te laten bewegen, waardoor deze dus alwel onder brom- snorscooters of fietsen met brandstofmotor valt.

Beetje laat, 8 jaar, maar in principe vallen elektronisch aangedreven scooters onder brandstofscooters. Elektriciteit is gewoonweg een brandstof om je scooter voort te laten bewegen, waardoor deze dus alwel onder brom- snorscooters of fietsen met brandstofmotor valt.

Wat wil je hier mee bereiken na zo lange tijd?

Her klopt trouwens niet wat je zegt. NS gebruikt niet 'brandstofscooters' maar 'verbrandingsmotor'

hallo iedereen, erg interessant. ik heb een crossmotor zonder motorblok die ongeveer 1,65 lang is. er zit dus geen plaat op. hij weegt zo'n 50kg. er zit geen motor in. geen elektromotor en geen verbrandingsmotor. mag deze wel mee als bagage? hoe kan ik hem anders vervoeren over 85km zonder auto/rijbewijs?

Reputatie 7
Badge +3

hallo iedereen, erg interessant. ik heb een crossmotor zonder motorblok die ongeveer 1,65 lang is. er zit dus geen plaat op. hij weegt zo'n 50kg. er zit geen motor in. geen elektromotor en geen verbrandingsmotor. mag deze wel mee als bagage? hoe kan ik hem anders vervoeren over 85km zonder auto/rijbewijs?

Nee. Een crossmotor is ook zonder motor niet in een trein toegestaan, ook niet als bagage. Huur een busje met chauffeur. 

Reageer