Ik zou deze graag in de trein willen meenemen. Kan dat en zo ja, wat kost het extra?
hallo iedereen, erg interessant. ik heb een crossmotor zonder motorblok die ongeveer 1,65 lang is. er zit dus geen plaat op. hij weegt zo'n 50kg. er zit geen motor in. geen elektromotor en geen verbrandingsmotor. mag deze wel mee als bagage? hoe kan ik hem anders vervoeren over 85km zonder auto/rijbewijs?
Nee. Een crossmotor is ook zonder motor niet in een trein toegestaan, ook niet als bagage. Huur een busje met chauffeur.
hallo iedereen, erg interessant. ik heb een crossmotor zonder motorblok die ongeveer 1,65 lang is. er zit dus geen plaat op. hij weegt zo'n 50kg. er zit geen motor in. geen elektromotor en geen verbrandingsmotor. mag deze wel mee als bagage? hoe kan ik hem anders vervoeren over 85km zonder auto/rijbewijs?
Beetje laat, 8 jaar, maar in principe vallen elektronisch aangedreven scooters onder brandstofscooters. Elektriciteit is gewoonweg een brandstof om je scooter voort te laten bewegen, waardoor deze dus alwel onder brom- snorscooters of fietsen met brandstofmotor valt.
Wat wil je hier mee bereiken na zo lange tijd?
Her klopt trouwens niet wat je zegt. NS gebruikt niet 'brandstofscooters' maar 'verbrandingsmotor'
Beetje laat, 8 jaar, maar in principe vallen elektronisch aangedreven scooters onder brandstofscooters. Elektriciteit is gewoonweg een brandstof om je scooter voort te laten bewegen, waardoor deze dus alwel onder brom- snorscooters of fietsen met brandstofmotor valt.
In Nederland is slechts een beperkt aantal van dergelijke apparaten toegestaan op de openbare weg. Staat je apparaat niet op de lijst op de website https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2019/elektrische-steps-in-nederland dan is die niet toegelaten. Als gebruiker ben je niet verzekerd etc.
Niet zomaar een step kopen in het buitenland en meenemen naar Nederland. Zo’n step mag misschien wel mee in de trein maar je mag er niet mee rijden. :-)
Dit is een electronische step, en die zou dus zonder probleem mee mogen op de trein…
Een elektrische scooter heeft gelukkig geen licht ontvlambare benzine bij zich, maar hoe wil je, zoals Hertog al aangeeft die scooter veilig de trein in krijgen? De SLT is nog het meest gelijkvloers, maar hoe wil je hem in de andere treinen krijgen zonder hulpmiddelen? Het scootmobiel heeft ook zijn afmetingen, maar dat gaat altijd gepaard met een AVG, hulp met de verrijdbare brug om deze erin te krijgen.
De veiligheid zit hem dus erin om hem veilig in de trein te krijgen en het kan gevaar opleveren voor andere reizigers als de scooter valt. Vandaar dat ook een elektrische scooter niet mee mag. Een scootmobiel kan natuurlijk ook omvallen, maar daar zijn op het moment van de AVG begeleiding collega's bij, die daar voor getraind zijn. Officieel staat in onze regels dat een hoofdconducteur geen AVG begeleiding mag uitvoeren. In geval van een calamiteit helpen we natuurlijk wel.
Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen, anders hoor ik het graag.
Beste Loes,
Allereerst bedankt voor d reactie.
Mijn gedachte ging uiteraard naar een verrijdbare brug.
Wat gevaar betreft, ik zal de E scooter echt niet uit het oog verliezen (m.a.w. ik blijf er bij tijdens de rit.
Als de scooter om zou vallen ('als') dan zal de scooter meer schaden heb dan de NS of medepassagier.
Ook kan ik mededelen dat de accu's die gebruikt worden zijn speciale zgn. AGM accu's en gaan niet lekken of zo als ze op een zijkant of ondersteboven liggen.
Groet La Chouffe.:(
Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'in de trein'.
Ik denk dat NS gewoon moet aangeven dat alleen fietsen, al dan niet elektrisch, toegestaan zijn en het hele verhaal over de verbrandingsmotor moet weglaten. De bepaling lijkt me iets uit de Spartamettijd.
"Een elektrische scooter mag met mij helaas niet mee. De voorwaarden zijn wat uit de oude tijd, maar het gaat om alle soorten brom- en snorfietsen. Het heeft zowel met veiligheid te maken als met ruimte. "
Zo lang in de voorwaarden staat dat brom- en snorfietsen NIET mogen worden vervoerd, zonder dat daarbij uitzonderingen worden gemaakt voor bepaalde uitvoeringen, geldt die regel gewoon voor ALLE soorten, dus zowel die exemplaren die aangedreven worden door een verbrandingsmotor, als ook de uitvoeringen met een elektromotor.
Aan de andere kant zijn de voorwaarden natuurlijk geldig maar als de maximumnorm voor een rolstoel 1.50 is, zal dat zeker ook gelden voor uw scooter. Met deze afmetingen zal het niet mogen maar daar moet NS dan maar uitsluitsel in geven.
In artikel 10.6 wordt gesproken over snor- en bromfietsen, zonder dat daar specifiek over verbrandingsmotor wordt gesproken
Bedankt voor de reactie's.
Als er naar de afmeting van de scooter kijkt zal men vaststellen dat de vrijwel gelijk is aan een stadsfiets.
Mijn scooter is dan ook niet zo'n retro look scooter, maar een ouderwets oude 'Vespa look" recht toe recht aan model.
Groet La Chouffe
P.S de afmeting in cm = lang 160 cm & breed 70 cm
"10.6 Het vervoer in een Vervoermiddel van brom- en snorfietsen, fietsen met verbrandingsmotor, bakfietsen, fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan."
Pas bij fietsen wordt over een verbrandingsmotor gesproken..
Strikt genomen zou je onder de aanduiding "brom- en snorfietsen" dus zowel die vervoermiddelen met een verbrandingsmotor, als ook de elektrische exemplaren kunnen volstaan, omdat bij die aanduiding geen verder onderscheid wordt gemaakt.
Waar artikel 10.6 ook nog het vervoer verbiedt van wagens en karren, die toch ook redelijke afmetingen kunnen hebben, sluit ik niet uit dat een conducteur het vervoer van een scooter - op grond van de afmetingen - ook zal weigeren.
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe onze "huis conducteurs", alsmede de moderators (bij navraag) hier tegenaan zullen kijken.
Een elektrische scooter heeft gelukkig geen licht ontvlambare benzine bij zich, maar hoe wil je, zoals Hertog al aangeeft die scooter veilig de trein in krijgen? De SLT is nog het meest gelijkvloers, maar hoe wil je hem in de andere treinen krijgen zonder hulpmiddelen? Het scootmobiel heeft ook zijn afmetingen, maar dat gaat altijd gepaard met een AVG, hulp met de verrijdbare brug om deze erin te krijgen.
De veiligheid zit hem dus erin om hem veilig in de trein te krijgen en het kan gevaar opleveren voor andere reizigers als de scooter valt. Vandaar dat ook een elektrische scooter niet mee mag. Een scootmobiel kan natuurlijk ook omvallen, maar daar zijn op het moment van de AVG begeleiding collega's bij, die daar voor getraind zijn. Officieel staat in onze regels dat een hoofdconducteur geen AVG begeleiding mag uitvoeren. In geval van een calamiteit helpen we natuurlijk wel.
Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen scheppen, anders hoor ik het graag.
Hoef je ook niet te zeulen met minstens 60 kilo om dat ding in een VIRM, SGMM of MAT'64 e.d. te krijgen.
Benieuwd hoe Loes hier tegenaan kijkt. Of ie met haar mee mag of niet.
Ik vind dit wel een hele leuke trouwens. 😉 Persoonlijk zou ik het me niet op de hals halen. Ik vind een fiets meenemen al ellende.
Maar juist omdat die categorie met een "komma" wordt afgesloten betekent dat strikt genomen dat het op dit moment voor alle brom- en snorfietsen geldt.
Want pas daarna wordt een aparte categorie aangesneden, de fiets met verbrandingsmotor (Solex, Berini en jouw Spartamet). Dat waren inderdaad allemaal gewone fietsen met hulpmotor.
Als een conducteur zich strikt houdt een brom- en snorfiets, dan zal ie niet mee mogen, desnoods op basis van de afmetingen.
Maar er zullen ongetwijfeld conducteurs zijn die met jou meegaan: geen verbrandingsmotor dus zie dat apparaat van - pakweg - 60-70 kilo maar in de trein getild te krijgen.
In artikel 10.6 wordt gesproken over snor- en bromfietsen, zonder dat daar specifiek over verbrandingsmotor wordt gesproken :
"10.6 Het vervoer in een Vervoermiddel van brom- en snorfietsen, fietsen met verbrandingsmotor, bakfietsen, fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan."
Pas bij fietsen wordt over een verbrandingsmotor gesproken..
Strikt genomen zou je onder de aanduiding "brom- en snorfietsen" dus zowel die vervoermiddelen met een verbrandingsmotor, als ook de elektrische exemplaren kunnen volstaan, omdat bij die aanduiding geen verder onderscheid wordt gemaakt.
Waar artikel 10.6 ook nog het vervoer verbiedt van wagens en karren, die toch ook redelijke afmetingen kunnen hebben, sluit ik niet uit dat een conducteur het vervoer van een scooter - op grond van de afmetingen - ook zal weigeren.
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe onze "huis conducteurs", alsmede de moderators (bij navraag) hier tegenaan zullen kijken.
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/dagkaart-hond-fiets.html
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.