En nog maar een keer

• 24 november 2020
  • 16 reacties
  • 400 Bekeken

Weer een weekeinde geen treinen tussen Amersfoort centraal en Schothorst. Zijn die werkzaamheden nog niet klaar? Ook leuk voor die mensen die lekker willen shoppen met black friday en met tassen vol in de bus moeten gaan zitten als ze naar huis gaan. 

Ga eens om de tafel zitten met Prorail om anders werkzaamheden 1x langer te laten duren i.p.v. iedere maand een weekeinde en als er evenementen zijn zoals black friday ff geen werkzaamheden te doen.

Ik ga wel weer zien hoeveel tijd ik nu weer verlies. Ik heb late diensten dus minder bussen

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het emplacement in Amersfoort wordt in een aantal stappen vernieuwd waardoor er steeds weer opnieuw werkzaamheden en beperkingen zijn. Het duurt inderdaad allemaal wel lang en wordt zoals gebruikelijk bij ProRail zeer klantonvriendelijk uitgevoerd.  

Wat Black Friday er mee te maken heeft ontgaat me. Dat is bij mijn weten een Amerikaanse  commerciële onzin-dag en die is sowieso niet in het weekend. 

Reputatie 6

Wellicht bedoelt @Niekje69 dat mensen met de trein naar Amersfoort komen om in de winkels te profiteren van de black friday aanbiedingen. Maar volgens mij is het in deze tijden niet de bedoeling dat we massaal de binnensteden ingaan. En worden dit soort aanbiedingen vooral online gekocht. Ik ben het er wel mee eens dat het de spuigaten uitloopt met werkzaamheden. 

Badge

Tja door het zwaar belaste spoor in Nederland is er vaker onderhoud noodzakelijk, het spoor wordt op sommige plekken gewoon tot het uiterste belast als je kijkt naar hoeveel treinen er overheen kunnen rijden en dat houdt in dat er meer slijtage is.

Daarnaast wordt er op veel plekken groot onderhoud uitgevoerd waarbij ook wissels worden vervangen, kabels en seinen. Blijkbaar is dat allemaal inmiddels zo verouderd dat dit aan vervanging toe is.

Reputatie 6

Dat klopt ook wel. Als er geen onderhoud is dan kunnen treinen ook niet rijden. En daar zal de klant ook niet blij mee zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Tja door het zwaar belaste spoor in Nederland is er vaker onderhoud noodzakelijk, het spoor wordt op sommige plekken gewoon tot het uiterste belast als je kijkt naar hoeveel treinen er overheen kunnen rijden en dat houdt in dat er meer slijtage is.

Daarnaast wordt er op veel plekken groot onderhoud uitgevoerd waarbij ook wissels worden vervangen, kabels en seinen. Blijkbaar is dat allemaal inmiddels zo verouderd dat dit aan vervanging toe is.

In het buitenland wordt het spoor ook intensief bereden. In Japan op drukke lijnen soms iedere twee tot drie minuten en toch zijn daar alle werkzaamheden's nachts tussen 1 en 5 uur als het vervoer stilligt. Het enige verschil is dat personeel in Japan geen toeslagen krijgt voor werken in de avond, in het weekend of 's nachts en ik heb het gevoel dat dat er heel veel mee te maken heeft waarom het het onderhoud op het spoor in Nederland zo extreem klantonvriendelijk wordt georganiseerd.  

Zo hebben wij onze voordelen weer ten opzichte van Japan. Dit heeft Stijn destijds mooi verwoord in een topic over zijn eigen ervaring met treinreizen in Japan. Het gras is altijd ergens anders wat groener.

Reputatie 7

Het lijkt wel alsof er enorm veel achterstallig onderhoud is op veel en vaak ook dezelfde %trajecten. Alsof er een grote inhaalslag gemaakt moet worden. Hoe dan ook, onderhoud en het snel volledig buiten dienst stellen van trajecten (ipv enkelsporig langzaam rijden zoals veel in het buitenland gebeurt tenzij het niet anders kan) is niet bevorderlijk voor ov-gebruik en laat mensen meer de auto instappen omdat dat in zo'n geval zeeën van tijd bespaart en je geen gehannes met een bus hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Enkelsporig rijden met snelheidsbeperking zit er in Nederland niet meer in. Het wordt veel te onveilig gevonden na meerdere ongelukken met fatale afloop.

Zie bijvoorbeeld dit krantenbericht uit 2006: https://www.bndestem.nl/overig/baanwerkers-hebben-het-gevaarlijkste-beroep~a5bdb112/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Reputatie 5

Zo hebben wij onze voordelen weer ten opzichte van Japan. Dit heeft Stijn destijds mooi verwoord in een topic over zijn eigen ervaring met treinreizen in Japan. Het gras is altijd ergens anders wat groener.

Onzin, helaas. Natuurlijk zijn er wel een paar dingen die hier beter gaan dan in Japan. Utopia bestaat niet. Maar in het algemeen heeft Nederland niet meer dan een modelspoorclub vergeleken met Japan. Als ik naar Japan ga ben ik zo gewend aan de situatie, telkens als ik terug kom kost het me weken om weer te wennen aan alles wat hier niet werkt.

Reputatie 7

Enkelsporig rijden met snelheidsbeperking zit er in Nederland niet meer in. Het wordt veel te onveilig gevonden na meerdere ongelukken met fatale afloop.

Zie bijvoorbeeld dit krantenbericht uit 2006: https://www.bndestem.nl/overig/baanwerkers-hebben-het-gevaarlijkste-beroep~a5bdb112/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Hoe zit dat bijv in het buitenland? Als ik in Zwitserland ben zie ik daar vanuit de trein overdag regelmatig spoorwerkers die aan het werk zijn. De trein er op het andere spoor vaak langs. Is dat daar niet gevaarlijk? Andere normen? Wat je ook vaak ziet is dat de trein gewoon omrijdt. Vaak heb je dan 15-30 minuten vertraging maar dat is exact ingecalculeerd. Verder eigenlijk alleen busvervoer als het echt niet anders kan en dan vaak ook nog eens alleen op de latere avond en de vroegere ochtend. Veel nachtwerk dus. Kostbaar inderdaad, dat wel.

Omrijden kan er natuurlijk makkelijker omdat er in het laagland veel meer spoor ligt dan bij ons. Kan de IC Basel - Zürich niet via Olten, dan rijdt ie al snel om via een wat noordelijker route. Wat dat betreft hebben wij in Nederland een erg karig spoornet met heel beperkte omrijmogelijkheden. 

Reputatie 5

En daar zit hem de pijn: De politiek wil zo “efficient” mogelijk gebruik maken van het spoor. En dan efficient op de schaal van euro's. Dat levert dit soort rariteiten op, wat op zich vanuit de politiek gezien nog een keuze kan zijn.

Wat ik wel vreemd vind is dat de gehele sector hier zomaar in meegaat. Kennelijk beseft men zich niet dat dit de kern van het product “treinreizen” raakt. Ik vermoed dat deze extreme onbetrouwbaarheid  veel klanten kosten, maar ga dat maar eens meten. Dat is niet te doen. Er wordt oppervlakkig gepraat over reizigersgroei, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat die groei nog veel groter zou zijn als de trein niet zo'n onbetrouwbaar product zou zijn. Again, meer dan die gedachte hier delen kan ik niet, want het is niet meetbaar.

Als je het als sector oke vind dat je kernproduct (reizen met een redelijke en betrouwbare reistijd) dusdanig de nek om wordt gedraaid, neem je jezelf niet echt serieus. En als de OV sector zichzelf niet serieus neemt, hoe moeten mensen van buiten de sector dat nog doen dan? 

Reputatie 7
Badge +3

Het is lastig om verschillende landen met elkaar te vergelijken. Spoorwegnetten en werkmethodes zijn historisch gegroeid. Het is tamelijk simplistisch om Nederland te vergelijken met Japan of Zwitserland. Wat natuurlijk niet betekent dat we niet van andere landen zouden kunnen leren.

Het aanleggen van meer spoor in Nederland waardoor via alternatieve routes gereisd kan worden is zeker iets dat het overwegen waard is. In dat verband is het een gemiste kans dat de Zuiderzeelijn nooit is aangelegd. Dat zou een extra route opleveren naar Friesland en Groningen op het moment dat er een versperring is tussen Zwolle en Meppel en het ganse Noorden verstoken blijft van een doorgaande treindienst. 

In veel landen wordt er nog steeds enkelsporig gereden terwijl aan het andere spoor gewerkt wordt. Daar zijn inmiddels allerlei signaleringmethoden voor die het veilig werken mogelijk moeten maken. Het nadeel van enkelsporig rijden is dat de capaciteit van een baanvak met zo’n driekwart afneemt. OP een baanvak met ieder uur een trein per richting is dat te doen. In Nederland niet. Bovendien heb je dan weer meer wisselverbindingen nodig en die kosten weer extra onderhoudscapaciteit. 

Een verbinding in de randstad die bij mij ook wel hoog op het lijstje staat is Haarlem/Amsterdam Zuid. Dan hoeft de omweg en overstap op Sloterdijk niet meer gemaakt te worden. Scheelt ook heel veel busverkeer van de Zuidtangent waar veel over geklaagd wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Een spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam Zuid zie ik in geen enkel plan terugkomen. Wel wordt er gesproken over de vertramming van de Zuidtangent. Het zou dan gaan om een nieuw busstation bij de Buitenrustbruggen met een tramhalte. Opvallend is dan wel dat die tram dan niet naar het station van Haarlem rijdt.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/275818/terugkeer-van-tram-in-haarlem-lijkt-een-kwestie-van-tijd

https://www.haarlem.nl/ov-knooppunt-haarlem-nieuw-zuid/

Reputatie 5

Het nadeel van enkelsporig rijden is dat de capaciteit van een baanvak met zo’n driekwart afneemt. OP een baanvak met ieder uur een trein per richting is dat te doen. In Nederland niet. Bovendien heb je dan weer meer wisselverbindingen nodig en die kosten weer extra onderhoudscapaciteit. 

Dat klopt natuurlijk helemaal. Toch zijn er in Nederland genoeg trajecten waar het nog niet zo vol zit. Alle NS trajecten ten zuiden van Sittard, tussen Roermond-Weert, alle NS trajecten ten noorden van Lelystad en Amsersfoort (wellicht muv Zwolle-Meppel), Zeeland, etc.

Op drukke trajecten kun je - zolang het weekend is, ook overwegen om treinen eruit te halen en waar nodig de treinen die blijven rijden te verlengen. Zelfs dan heb je vaak minder reistijd en meer comfort als reiziger, en (lijkt me?) is het ook goedkoper voor de vervoerder.

Reputatie 7

Er zijn veel trajecten waar het niet zo druk is inderdaad. Randstedelingen zijn gewend aan veel reismogelijkheden per uur op hun drukke volle spoor daar. Maar dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend voor veel andere regio's. 

Blijft zo jammer dat er zoveel spoor is weggehaald in Nederland (of nooit is aangelegd). Nederland had een mooi vertakt spoornet kunnen hebben. Er zijn voor zo'n klein vlak land als het onze relatief veel wat grotere plaatsen / kleine steden die (n)ooit een railverbinding hadden. Drachten, Oosterhout, Veghel, Hellevoetsluis, Uden, Emmeloord, Joure, Waalwijk, Wijk bij Duurstede.

Dan de opgebroken spoorlijnen. Er is geen spoorlijn Apeldoorn- Zwolle meer. Geen Arnhem- Apeldoorn. Geen Eindhoven - Nijmegen. Breda - Utrecht nooit aangelegd (en nu inmiddels ongelooflijk kostbaar en problematisch om dat wel te doen). Een minder uitgekleed spoornet had nu veel praktische oplossingen kunnen bieden en was een stimulans geweest om ov te gebruiken.

Reageer