Energiezuinig rijden en vertraging

• 9 januari 2015
  • 13 reacties
  • 664 Bekeken

Laatste jaren is het bij de NS erg in om zo zuinig mogelijk te rijden. Dit houd in dat men de trein zo lang mogelijk laten uitrollen om nog net op het nippertje op tijd te zijn. Echter maak ik ook regelmatig meet dat men het uitrollen erg fanatiek doet terwijl men enkele minuten vertraging heeft.

Om een voorbeeld te noemen net de rit van Eindhoven Beukelaan naar Tilburg. Het is erg belangrijk dat de trein echt op tijd is in Tilburg (om 35) om de IC naar Roosendaal te halen (een officiele overstal die om 37 gaat).

Meermaals (zoals ook vandaag met ritnummer 5256) heb ik meegemaakt dat men op deze rit al paar minuten te laat vanuit beukenlaan vertrekt en alsnog fanatiek energiezuinig rijd. Dat wil zeggen eenmaal optrekken tot baanvak snelheid en dan soms tot 5 km laten uitrollen tot onder de 100km/h. Gevolg: overal klokt met enkele tot vijf minuten vertraging. In tilburg daardoor al meermaal voor mn neus de deur dicht zien gaan van m'n overstap. Het gaat hier ook duidelijk om uitrollen en niet met beperkte snelheid achter een goederen trein rijden omdat er wel steeds eenmalig naar baanvak snelheid opgetrokken wordt.

Is dit normaal tegebwoordig? Ik heb sterk het idee dat vanuit management gezegd wordt: liever paar minuten te laat(we worden van vanaf vijf minuten op de vingers getikt) en wat extra geld in het laadje dan flink doorrijden en op tijd zijn, dat kost geld.

In combinatie dat in Tilburg wanneer we uitstappen soms letterlijk de deur voor onze neus (soms om 36 al !!) van onze overstap dichtgegooid werd (terwijl er van tilburg naar breda ruim een paar minuten speling zit om die ene minuut in te halen) vind ik dit niet erg klant/reizigersvriendelijke werkwijze.

13 reacties

Bij deze leek het me terrecht om te melden dat het ook goed kan gaan in deze treinserie. Vandaag de 5200 genomen vanaf Beukenlaan waar men ruim drie minuten te laat vertrok. We kwamen tilburg bijna 2 minuten te vroeg !! binnen om 33. Met goed pittig rijden, snelheid erin houden, vlot afremmen, snel sleutelen en in Oisterwijk op spoor 2 binnen rijden valt er dus vijf ! minuten in te halen. Dit met mat64 rond half zes savonds. Mijn complimenten aan dit team!
Juist met MAT'64 dat als stoptrein vaak remt, maar daarbij geen energie kan terugleveren aan de bovenleiding, kan energiezuinig rijden een groot verschil maken.
Reputatie 1
Badge
voor SPRinters is dat energiezuinig rijden amper van belang, geldt alleen voor ICs met lange trajecten nonstop. Zelf gebruik ik geregeld de SLT (sletje bijgenaamd door personeel) van Zwolle naar AMs-Cs. Die is vrijwel altijd 2-3 min te vroeg, zodat ik een aantal anders niet haalbare overstaps wel kan doen. maar zekerheid heb je nooit.
Nee, dat rijdt nog steeds rond op die lijn. De rijtijd is nog steeds 40 minuten van 's-Hertogenbosch naar Nijmegen en er is blijkbaar nog geen rekening gehouden met die extra stop, wat mij zeer verbaasd.
De dienstregeling 2014 reed er SLT, daarvoor en nu rijdt er weer Mat'64 en daar zit het in.

Is dat Mat'64 van 4400-9600 Nijmegen - 's-Hertogenbosch - Deurne gekomen, waar sneller materieel nodig was om een stop op Nijmegen Goffert ertussen te kunnen wurmen?
Reputatie 7
Badge
Dat is jammer, maar nooit volledig uit te bannen.
Hoezo niet? Weten machinisten niet of ze al dan niet vertraagd zijn en weten ze dus niet of ze al dan niet EZR kunnen toepassen?
Er wordt op verschillende manieren gestimuleerd om EZR toe te passen door lokaal management. Het is namelijk 1 van de 'targets' die gehaald moeten worden.
Daarbij gebeurt het ook nog wel eens dat een trein die vertraagd is, vertraagd blijft, hoe hard je je best ook doet om die vertraging in te lopen. Ik bel dan meestal de treindienstleider even op met het verzoek om me 'door te zetten' (dat betekent dat men de seinen op alle haltes op groen zet) en meld dat ik de opgelopen vertraging in wil halen. Als dat meerdere malen niet gehonoreerd wordt (om wat voor reden dan ook), kun je denken dat je dan maar net zo goed EZR kunt gaan toepassen.

Ook zijn we nog steeds allemaal mensen en waar mensen werken, worden fouten gemaakt.
Reputatie 6
Hoezo niet? Weten machinisten niet of ze al dan niet vertraagd zijn en weten ze dus niet of ze al dan niet EZR kunnen toepassen?
Reputatie 7
Badge
EZR (Energie Zuinig Rijden) doen we inderdaad alleen als het kan.
Dus alleen als we keurig op tijd rijden en de ruimte hebben om de trein uit te laten rollen.
Het is een mooi systeem, echter zijn er altijd collega's (een enkeling) die de bedoeling niet helemaal begrepen hebben en ook als ze vertraging hebben EZR toe gaan passen.

Ook kan het zo zijn (zoals Loes al zei), dat een trein op een bepaald punt te laat vertrekt maar zoveel rijtijdspeling heeft dat er toch ruimte overblijft om EZR toe te passen.

Voor wat betreft de serie waar je het over hebt (5200) kan ik geen oordeel vormen. Kom er niet zo heel vaak en deze dienstregeling nog helemaal niet (zit momenteel thuis).
Waar ik het wel mee eens ben is dat binnenkomen op Oisterwijk spoor 3 een zeer onhandige keuze is van de planning.
Hallo Loes, dank je voor reacite!

Hoi trein00,

Er speelt sinds deze nieuwe dienstregeling een heel ander probleem op die route, die vroeger er ook was. De dienstregeling 2014 reed er SLT, daarvoor en nu rijdt er weer Mat'64 en daar zit het in. Ook door de verbouwing van station Eindhoven start deze trein vanaf spoor 34 en is afhankelijk van zijn vertrek van meerdere treinen, namelijk de intercity's die naar het zuiden gaan en naar het noorden gaan.
Zelf heb ik het druk genoeg om snel te sleutelen en tijdig in Tilburg te komen, maar sinds de Mat'64 er weer rijdt is het weer als vanouds knokken.

Het klopt dat deze trein afhankelijk is van IC's in Eindhoven, dit is me al eens opgevallen. Het gaat mij om dat als men te laat vertrekt alsnog fanatiek energiezuinig rijdt en de trein soms half het traject laten uitrollen tot lage snelheid en zo de vertraging alleen maar oploopt. Dit gebeurd gelukkig niet altijd en vaak is er ook een machinist die wel stevig doorrijd en de rijtijden (als de vertraging in het begin niet te groot is) wel goed gehaald worden of zelfs 1 a 2 minuten ingehaald worden. Dit speelt niet alleen op de 5200 maar ook op andere stoptrein lijntjes valt dit me op (zoals die naar Nijmegen vanuit Ehv). Het probleem speelde overigens vorig jaar net zo goed met de SLT, je kon het toen zelfs van de schermen aflezen de snelheid. Ook toen kwam men zo nu en dan te laat aan vanwege langdurig uitrollen.

Ik ben dan HC, dus als ik het mis heb, zal een machinist hier nog op reageren, maar energiezuinig rijden doet men alleen als men het kan, dus als de trein op tijd rijdt, dan nog hebben ze vaak rijtijd over, maar op deze lijn, de 5200 spelen andere belangen. Ik snap ook niet dat deze sprinter in Oisterwijk niet standaard op spoor 2 wordt binnengenomen, maar steeds op spoor 3 volgens dienstregeling. Gevolg is dat de machinist ruim voor Oisterwijk moet afremmen ivm een wissel en na vertrek niet meteen kan doortrekken ook weer omdat deze door een wissel moet. Spoor 2 kan men recht binnenkomen en rechtdoor vertrekken waardoor je al snel 1 minuut tijdwinst kan boeken als het niet meer is.
Dit is meer de reden achter de vertragingen, dus ik hoop dat men dit gaat oppakken.

Het vertrekken vanaf spoor 2 in Oisterwijk is ook een goed punt! Soms gebeurd dit en gaat ook stuk vlotter dan vanaf spoor 3.
Intercity's razen voorbij aan spoor 2 en bij vertraging wil een treindienstleider wel eens meedenken om de sprinter op spoor 2 binnen te nemen. Spoor 3 is alleen interessant bij keringen of calamiteiten.
Reputatie 6
Veiligheid voor alles toch?
Ik snap ook niet dat deze sprinter in Oisterwijk niet standaard op spoor 2 wordt binnengenomen, maar steeds op spoor 3 volgens dienstregeling.
Het verminderen van het risico op een aanrijding op de overweg naar het eilandperron weegt zwaarder dan de punctualiteit.
Hoi trein00,

Er speelt sinds deze nieuwe dienstregeling een heel ander probleem op die route, die vroeger er ook was. De dienstregeling 2014 reed er SLT, daarvoor en nu rijdt er weer Mat'64 en daar zit het in. Ook door de verbouwing van station Eindhoven start deze trein vanaf spoor 34 en is afhankelijk van zijn vertrek van meerdere treinen, namelijk de intercity's die naar het zuiden gaan en naar het noorden gaan.
Zelf heb ik het druk genoeg om snel te sleutelen en tijdig in Tilburg te komen, maar sinds de Mat'64 er weer rijdt is het weer als vanouds knokken.
Ik ben dan HC, dus als ik het mis heb, zal een machinist hier nog op reageren, maar energiezuinig rijden doet men alleen als men het kan, dus als de trein op tijd rijdt, dan nog hebben ze vaak rijtijd over, maar op deze lijn, de 5200 spelen andere belangen. Ik snap ook niet dat deze sprinter in Oisterwijk niet standaard op spoor 2 wordt binnengenomen, maar steeds op spoor 3 volgens dienstregeling. Gevolg is dat de machinist ruim voor Oisterwijk moet afremmen ivm een wissel en na vertrek niet meteen kan doortrekken ook weer omdat deze door een wissel moet. Spoor 2 kan men recht binnenkomen en rechtdoor vertrekken waardoor je al snel 1 minuut tijdwinst kan boeken als het niet meer is.
Dit is meer de reden achter de vertragingen, dus ik hoop dat men dit gaat oppakken.

Reageer