beantwoord

Enorm drukke, miezerige trein Rotterdam CS --> Den Haag CS

• 24 juni 2016
  • 8 reacties
  • 227 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Ik stond vandaag dus op Rotterdam CS te wachten op de sprinter naar Den Haag CS van 17.17 uur, tot ik mij een hoedje schrok. Er stonden zeker 80 man te wachten op de trein, die 3 minuten te laat aankwam. Maar dat was niet het ergste, het ergste was namelijk de lengte van de trein, die in mijn ogen een grote grap was.

De trein was maar 4 (!) bakken lang in plaats van de normale 10 (!) bakken, PRECIES op het voor deze sprinter drukste middagspits tijdstip van de dag. Ik had het geluk net een plekje op een uitklapbare stoel te bemachtigen, maar de rest moest allemaal staan. Er kwamen bijna geen plekken beschikbaar na al het uitstappen van de reizigers. Uiteraard stond iedereen op elkaar geplakt en bleven er zeker 30 man achter, noodgedwongen verplicht te wachten op de volgende trein.

Ik vraag mij toch echt af: Hoe flikt de NS het om op zo'n druk traject in zo'n populaire sprinter, de lengte zowat naar 1/3 van het origineel te brengen? Snapt men dan niet dat deze trein langs drie drukbevolkte steden komt? En wat doet de NS er aan om dit in het vervolg te voorkomen? Want er rijdt wel gewoon om het kwartier een trein.

In de bijlage wat foto's van de drukte (als ze in strijd zijn met de regels, mogen ze uiteraard direct geblokkeerd/verwijderd worden).
icon

Beste antwoord door Brian NS 24 juni 2016, 11:13

Beste landrsthrn,

Dit was gisteren een uitzondering qua lengte. Normaal gesproken rijdt deze trein met meer bakken. Het is wel zo dat we op dit soort trajecten, en helemaal in de spits, ook staanplaatsen inplannen. Het zal dus geen uitzondering zijn dat je een keer moet staan.
Bekijk origineel

8 reacties

Dat past makkelijk volgens de sprinternormen van ns: vier staanplaatsen per m2. Daar kan altijd wel een slt4 rijden 😉
Reputatie 6
Badge
Dat denk jij misschien, maar dit was dus de zomer. En wat dacht je dat er gebeurd zou zijn als er 4 bakken in de winter zouden rijden? Jij zou er niet bij hebben gekund, hoor.
Uiteraard stond iedereen op elkaar geplakt en bleven er zeker 30 man achter, noodgedwongen verplicht te wachten op de volgende trein.
Dit gaat over een andere trein dan die op de foto's, begrijp ik?
Reputatie 6
Badge
Uiteraard stond iedereen op elkaar geplakt en bleven er zeker 30 man achter, noodgedwongen verplicht te wachten op de volgende trein.
Dit gaat over een andere trein dan die op de foto's, begrijp ik?

Nee, ik maakte een foto bij het uitstappen, haha. Dat was inmiddels al bij Delft, waar de meesten er uit gingen. Als ik in die drukte een foto had willen maken van de drukte, had ik zelf moeten staan op het balkon....
Beste landrsthrn,

Dit was gisteren een uitzondering qua lengte. Normaal gesproken rijdt deze trein met meer bakken. Het is wel zo dat we op dit soort trajecten, en helemaal in de spits, ook staanplaatsen inplannen. Het zal dus geen uitzondering zijn dat je een keer moet staan.
Reputatie 6
Badge
Dan nog is mijn vraag, waarom deze trein dus zo kort was die dag, niet beantwoord. Bij de treinen die dubbel zo lang zijn, wordt namelijk ook rekening gehouden met staplaatsen. Wat is dan de verwachting voor een trein die maar de helft zo lang is?
Dat heeft dus niets met het verwachte aantal reizigers te maken. Zoiets wordt meestal veroorzaakt door defect materieel of door een eerdere grote verstoring waardoor er ander materieel komt te rijden dan vooraf gepland was.
Mijn opmerking was sarcastisch. Ik weet hoe druk de sprinters in de spits in Delft zijn. Ik zit er namelijk op school. Vroeger met het spoorviaduct was altijd goed te zien hoe vol de sprinters zijn. Een slt4 is simpelweg tekort.

Reageer