Ergeren anderen zich ook mateloos aan/in de 'stilte'-coupé?

• Intercity
  • 7 reacties
Ik kan een lang verhaal houden.
Maar de NS-KS maakte zich met een computerberichtje in 1 klik af van mijn klacht.
NS doet er niks aan. Dat moeten wij doen, maar was dat de bedoeling?
De mensen zijn zich vaak niet bewust van de STILTE-coupé.
Het wordt niet duidelijk genoeg aangegeven !
Verder zijn de afscheidingen van andere ruimtes volstrekt onvoldoende:
Iedereen kakelt maar door achter de glazen afscheidingen in de 'normale' coupé, dat is ook toegestaan, maar moet ik daarvan meegenieten? En de ruimte bij de treindeuren zijn ook niet goed afgescheiden.
Al met al: WAARDELOOS.
En natuurlijk krijg je soms nog een grote bek van de medepassagiers.

Er moet heel wat gebeuren.
Misschien moet ROVER aan de bel trekken.

33 reacties

Eso es.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt eisen dat mensen in de stiltecoupe stil zijn maar niet dat mensen in aangrenzende coupé's zich ook aan jou gaan aanpassen.
Ik spreek niet de mensen aan die NIET in de Stiltecoupé zitten.

Maar wél:

NS, die niet zorgt voor goed geïsoleerde stilte-coupé's, en die ook niet duidelijk aangeeft dat het hier een stiltecoupé betreft. Logisch dat velen niet snel doorhebben dat ze daar zitten.
Reputatie 7
Meer als 90% van de mensen heeft direct door dat ze in een stiltecoupé zitten (dit is onderzocht), maar geven hier dus geen gehoor aan. Om de trein geluiddicht te maken, gaat wel zo ontzettend veel kosten, dat dat niet gaat gebeuren.
Een Stiltecoupé hoort niet in hetzelfde rijtuog te zitten als een 'normale' coupé. Eens zal dat gaan gebeuren, dat lijkt mij logisch. Maar wél blijven reageren en NS wakker houden!
Reputatie 7
Badge +3
Ha ha, dat betekent dat je dus een heel rijtuig moet gaan reserveren als stiltecoupe?
Uiteraard.
En er zijn VEEL liefhebbers voor deze Stilte-coupé.
Genoeg andere wagons over voor levendiger types.
Reputatie 7
Badge +3
In een aantal treinen, vaak dubbeldekkers zitten stiltecoupés van 1e en 2e klas naast elkaar, daar heb je minder last van de buren.
Hallo WNN, welkom op het NS Serviceforum. Vervelend om te lezen dat je zulke negatieve ervaringen hebt met de Stiltecoupé.

Zoals Slidestops aangeeft hebben we vorig jaar een onderzoek uit laten voeren waarbij we ook geëxperimenteerd hebben met andere methoden om de Stiltecoupé aan te geven. Hieruit is gebleken dat zo'n 92% van de reizigers wel weet dat ze in de Stiltecoupé zitten, maar ervoor kiezen om het niet na te leven. De experimenten met andere methoden om de Stiltecoué aan te geven waren dan ook geen succes.

Ik snap dat je graag wilt dat er door ons meer controle wordt uitgevoerd om de stilte te handhaven, maar in de realiteit is dat niet mogelijk. Conducteurs hebben vele taken tijdens een treinrit en kunnen niet permanent in een Stiltecoupé gaan staan om ervoor te zorgen dat het wordt nageleefd. Oorspronkelijk is de Stiltecoupé ook een intiatief geweest van reizigers zelf en het blijft uiteindelijk ook iets wat reizigers met elkaar, voor elkaar moeten realiseren. Bij extreme overlast kun je altijd een conducteur opzoeken, maar over het algemeen is het toch echt het meest effectiefst om de overlastveroorzakers er zelf op aan te spreken.

Wat betreft de Stiltecoupé's die direct naast een reguliere coupé zitten snap ik dat dit suboptimaal geplaatst is. Jouw feedback hierover zal ik doorgeven, maar zoals Slidestops ook al aangeeft zal het erg veel kosten om een Stiltecoupé volledige geluidsdicht te maken. Ik verwacht zelf niet dat hier op korte termijn iets aan veranderd.
Reputatie 1
Ik vraag me altijd af of mensen die sommige woorden in caps typen echt denken dat ze dan meer gelijk hebben ofzo.
Schreeuwerig gedoe hier altijd.
Reputatie 6
Zo... 92% is zich ervan bewust in een stiltecoupé te zitten, maar dit dan gewoon niet na te leven.... wat is er verkeerd gegaan in deze maatschappij? Overigens heb ik meerdere malen gemerkt dat mensen denken in een stiltecoupé te zitten, maar dat is het dan niet. Zij interpreteren het ronde icoontje met de koptelefoon, boek en laptop als stiltecoupé. Dit icoontje vind je terug in zowel stilte- als gewone coupés. Verwarrend. Wederom: zet gewoon in grote zwarte letters "stilte/silence" op de klapdeuren en misschien bovenop de stoelen.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat de stiltecoupé tot nu toe niet echt een succes eigenlijk, ik weet niet welke geitenwollen-sok dit heeft bedacht maar ik vind het maar een slecht idee. Niemand houd zich eraan en de mensen die wel echt stilte willen raken super gefrustreerd (wat ik heel goed begrijp).

De meeste ruzie´s in de trein ontstaan dan ook juist vaak in de stiltecoupé.
Reputatie 6
Mijn ervaring in Duitsland is beter. In het algemeen houdt men zich er beter aan. Mentaliteit/cultuurverschil.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn in Duitsland vrijwel geen stiltecoupes. Alleen in IC en ICE zijn er vaak een of twee kleine coupé's terwijl het in Nederland halve rijtuigen zijn.
Reputatie 2
Er zijn in Duitsland vrijwel geen stiltecoupes. Alleen in IC en ICE zijn er vaak een of twee kleine coupé's terwijl het in Nederland halve rijtuigen zijn.

In de Metronom, een RE (regionale trein) tussen oa Bremen en Hamburg is een volledig rijtuig een Ruhewagen, boven en onder, eerste en tweede klas. En dit staat ook met grote letters op de zijkant van het rijtuig aan gegeven.

Ook de IC2 dubbeldekker van DB,die oa tussen Leer en Bremen rijdt, heeft een half rijtuig bovenin een eerste klas stilte coupe.

Daarentegen ben ik in de IC's nog geen stilte coupes tegen gekomen.
Reputatie 7
Badge +3
De IC2 is gewoon een IC. Die gaat de komende jaren bijna alle oude IC wagens vervangen.

In de oude IC wagens zit er volgens mij alleen een in de eerste klas.
Badge +3
Onlangs wel een paar buitenlanders gewezen op de wens om stil te zijn. De persoon die zat te bellen snapte mijn gebaar direct (stil zijn anders kan het je geld kosten), en ging op het balkon verder met zijn telefoongesprek.

Wat ik wel nogal ongedefinieerd vind is de rust- en werkzone (die met het boekje, laptop en koptelefoon), want daar mag je gewoon zachtjes praten of je telefoon beantwoorden. Maar waar ligt de grens?
Reputatie 7
Badge
Mijn ervaring in Duitsland is beter. In het algemeen houdt men zich er beter aan. Mentaliteit/cultuurverschil.

Ja maar we zijn nu niet in Duitsland. 🙂 We zijn nu in Nederland.
Reputatie 6
In de Duitstalige landen zijn mensen in het algemeen volgens mij sowieso minder luidruchtiger dan bij ons. Is althans mijn ervaring. Het is wat formeler en ingetogener. Behalve dan de stappers in het weekend die al indrinken in de trein ? , of naar een vrijgezellenfeest, dan wel vrolijke drukte ?
Reputatie 6
@ Trein-D
Misschien kunnen we nog wat van Duitsland leren.... ?
Reputatie 7
Badge
@ Trein-D
Misschien kunnen we nog wat van Duitsland leren.... ?

Ach, het gras lijkt altijd groener aan de overkant he. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Soms is het gras aan de overkant gewoon groener.
Die RUHEWAGENin Duitsland met heel duidelijke aanduidingen, lijkt de oplossing.
Wat de Stiltecoupé in NL betreft:
Juist omdat het geen RUHEWAGEN is, krijg je al gauw ergernissen, die ik nou juist wilde voorkómen.
Het komt aan op sociale contrôle en idem gedrag. Inderdaad, in D. is men, in normale tijden, correcter qua gedrag en gezag.
Ik heb regelmatig in het Ruhebereich van IC en ICE in Duitsland gezeten en merk daar geen verschil met Nederland. Er wordt ook daar gewoon gebeld en gesproken. Het enige voordeel is dat de kans op kinderen er een stuk kleiner is.
In Nederland wil er dan nog wel eens een reiziger, al dan niet op compleet overspannen manier, iets van zeggen, maar dat heb ik in Duitsland nog nooit meegemaakt.
Een vriendelijk verzoek, i.c.m. de boodschap dat het een S-coupé, wordt meestal welwillend aangehoord, maar er zijn altijd uitzonderingen.
De beste manier om me niet te ergeren: de NORMALE coupé....

Reageer