beantwoord

Ergernissen in de stiltecoupé.

  • 4 November 2017
  • 42 reacties
  • 10003 Bekeken

Altijd als ik met de trein ga, zit ik in de stiltecoupé. Dan kan ik wat leren, lekker naar buiten staren en wegdromen en geen lawaai om me heen. Het is dan ook buitengewoon irritant als mensen gaan lopen praten in een stiltecoupé. Vaak zeg ik er wat van en krijg ik een boze blik. Kan de NS niet wat doen aan mensen die praten in een stiltecoupé?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 November 2017, 15:05

Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3

In sommige treinen (ICR?) claimt het personeel een ‘zeszitje’ voor zichzelf (1e klas stilte) en of je dan in de naastgelegen coupé kunt meegenieten boeit ze blijkbaar niet zo… 

Reputatie 5

En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?

Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!

Reputatie 7
Badge +3

En dat soort personeel vraagt om een hele stevige loonsverhoging?

Ga eerst je vak maar eens goed uitvoeren!

Dat personeel heeft 5% vanaf juli 2022 + 2,5% per 1 januari 2023 voor elkaar gekregen. Cao is voor 1,5 jaar.

Waarom zijn er stiltecoupes waar je tegenover elkaar zit? Dat is onlogisch en nodigt alleen maar uit dat daar juist groepen gaan zitten kletsen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben inmiddels wel zo ver dat het hele concept stilte coupé wel geschrapt kan worden. Gisteren ook weer in een ultra korte trein tussen Haarlem en Den Haag gezeten. 1 persoon was aan het bellen in de stilte coupé en werd daar door een reiziger op geattendeerd. Persoon stopte met bellen. Een andere persoon begon echter een gesprek op het balkon naast de stiltecoupé en was nog veel duidelijker hoorbaar dan de persoon die in de coupé zelf zat te bellen. Daarnaast was er een baby op het balkon aan het huilen. Het was dus allesbehalve rustig in de stiltecoupé  

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn er stiltecoupes waar je tegenover elkaar zit? Dat is onlogisch en nodigt alleen maar uit dat daar juist groepen gaan zitten kletsen. 

Omdat het concept stiltecoupe pas nadat de treinen besteld waren bedacht is. Maar of het uitnodigt of niet, je hebt de stilte te respecteren.

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven. 

Het geld dat je daarmee ophaalt kan dan gebruikt worden om de coupe qua geluid beter te isoleren en om de stoelopstelling wat aan te passen.

Reputatie 4

Ik ben geen natuurtalent in het confronteren van vreemdelingen, maar ik heb de laatste jaren wel voorgenomen mensen die de stiltecoupé negeren gewoon aan te spreken. Ik wil gewoon in de rust met de trein reizen en ik heb het een beetje gehad met hufters die mij mijn treinreis onnodig lopen te verzieken.

Wat ik gemerkt heb is dat het in een kleine meerderheid van de gevallen gaat om relatief fatsoenlijke medereizigers die het gewoon niet door hadden. Vriendelijk en beleefd vragen om stilte en ze op de stiltecoupé wijzen is dan meestal voldoende voor een verontschuldiging gevolgd door stilte ofwel door een verplaatsing naar een reguliere coupé.

Helaas zijn er ook veel gevallen waarbij ik dan een grote lelijke smoel terugkrijg. Demografisch gezien zijn ze vaak mannelijk en met een leeftijd van in de twintig.

Vandaag had ik zo’n geval. De hele stiltecoupé zat vol, maar een groepje van 4 à 5 kerels in de twintig deden lomp, luidruchtig en verzaakten behoorlijke overlast in de coupé. Toen ik ze erop aansprak kreeg ik ziektes en geaardheden naar mij toe geslingerd. Ik twijfelde of ik de confrontatie wilde voortzetten, en besloot ertegen; ze waren met vijf en ik met één, en de rest van de coupé zat volgens mij ook niet te wachten op een verbale escalatie. Ik met de rest van de coupé hebben een groot gedeelte van de rit last van ze moeten hebben. Tijdens de hele reis geen één conducteur gezien, zoals gewoonlijk.

Stil zijn in de stiltecoupé is gewoon een huisregel van de NS - net als dat roken niet is toegestaan in de trein - dus is het van de zotte dat de NS het handhaven van de stiltecoupé overlaat de reizigers zelf. “Maar het personeel kan niet overal tegelijk zijn” is dan een van de gebruikelijke antwoorden, maar dat hoeft niet eens; als conducteurs nou eens überhaupt frequent door de trein zouden lopen, zou veel van de overlast meteen gesignaleerd en beteugeld kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren op een lange reis iemand die al een tijd zat te bellen in de stiltecoupe aangesproken. De persoon reageerde niet en ging gewoon door met het gesprek. Het helpt dan niet als iemand zegt dat het toch niet te verstaan is, dus waarom zeg ik er wat van. Gemeld aan conducteur (voor het eerst in lange tijd controle), die de persoon aansprak. Het bleef even stil en toen ging het gesprek weer verder, uiteindelijk werd er 1,5 uur lang gebeld. Van die hinderlijke piepjes van diverse smartphones heb ik maar niets meer gezegd. 

Juist bij lange reizen kiest ik bewust voor de stiltecoupe. Het zou fijn zijn als medereizigers de stilte daar respecteren.

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Beide misschien dan maar beter afschaffen 

Reputatie 4

Wellicht zou je kunnen overwegen om een toeslag van een paar euro te heffen voor het gebruik van de stiltecoupe zodat alleen de echte fans overblijven.

Er is zelfs in de 1e klas amper controle, dus dit gaat zeker niet werken.

Beide misschien dan maar beter afschaffen 

Of conducteurs/personeel gaan eens hun werk doen

Reputatie 7

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. Zelfs met de beste bedoelingen is dat een onmogelijke taak. Slechts een klein deel weet of begrijpt het concept stilte niet, een veel groter deel heeft er lak aan. This is why we cannot have nice things.

Reputatie 7

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. 

Toch typisch altijd dat zaken zoals deze, zonder aanwezig personeel in menig buitenland beter werken dan in Nederland (sprekend uit eigen ervaring). In het algemeen gezegd: een combinatie van publiek, cultuur en volksaard.

Reputatie 4

IMO kan de stiltecoupe beter worden opgeheven. De aso regeert, helaas, in Nederland en de enige echte oplossing zou pas zijn als er in iedere stiltecoupe (in de meeste treinstellen zijn er meerderen) altijd personeel aanwezig is. Zelfs met de beste bedoelingen is dat een onmogelijke taak. Slechts een klein deel weet of begrijpt het concept stilte niet, een veel groter deel heeft er lak aan. This is why we cannot have nice things.

En door deze houding verliest het fatsoen keer op keer op keer terrein aan de verhuftering in de trein, de rest van het OV en de samenleving. Met het opheffen van deze zaken roep je de verhuftering geen halt toe maar maak je het reizen met de trein wel minder aangenaam voor iedereen.

Stilte- en eersteklascoupé’s zijn een prima en geen onredelijke service en voorzien in een reële behoefte van reizigers. De oplossing is dan ook niet ingewikkeld en is een grijsgedraaide plaat op dit forum, maar de NS vertikt het simpelweg om die oplossing uit te voeren.

Reputatie 7

@JCarlJ ik ben het met je eens hoor dat het eeuwig zonde is en de aso het spelletje niet zou mogen winnen. Maar wat is volgens jou dan een realistische oplossing ? Je kan niet alles op het personeel afschuiven want daar is gewoon niet genoeg personeel voor. In een dubbeldekker intercity heb je al gauw 3 a 4 afdelingen stilte, hoe ga je die allemaal handhaven als er overal hardnekkige aso's in zitten die weer van zich zullen laten horen zodra het personeel weg is gelopen ?! Dat is als ze zich überhaupt al iets van t personeel aantrekken, wat toch geen boete kan schrijven voor het niet naleven van stilte. Immers van een reiziger die het aan de aso vraagt trekt men zich meestal ook al niks aan. Bovendien gaan op ditzelfde forum vaak geluiden op dat de conducteur maar helemaal van de trein af moet en alles goedkoper gemaakt moet worden.

Hou er rekening mee dat bedrijfstechnisch gezien de enige realistische oplossingen: 1 een bedrijf niet méér geld kosten of 2; een bedrijf juist extra geld opleveren. 

Persoonlijk lijkt de enige realistische oplossing mij dan ook het opheffen van de stiltecoupe, hoe jammer dat ook is, maar t haalt wel de valse verwachting weg dat er een ruimte is waar de aso z'n bek dichthoud. 

 

Reputatie 4

@West Frequentie is alles. Wat wij vragen is niet onredelijk. Het is al jarenlang een grijsgedraaide plaat op dit forum, maar toch draai hem nog een keer: conducteurs zijn niet zichtbaar genoeg zijn in de trein. Wat wij vragen is dat conducteurs gewoon hun taak serieus gaan nemen door frequent en stelselmatig door de trein lopen en te controleren - gewoon hun werk dus. Dat alleen al zal wonderen doen voor de sociale veiligheid in de trein en zal overlastgevers en zwartrijders op de radar zetten.

Trouwens zitten veel conducteurs wel stelselmatig verscholen in de 1e klascoupé of de machinistencabine. Wat let ze om ook gewoon in een 2e klas(stilte)coupé of ander te gaan zitten? Dit hoeft geen extra geld te kosten, ze zijn eenmaal toch al op hun werk.

Dat is als ze zich überhaupt al iets van t personeel aantrekken, wat toch geen boete kan schrijven voor het niet naleven van stilte. Immers van een reiziger die het aan de aso vraagt trekt men zich meestal ook al niks aan. Bovendien gaan op ditzelfde forum vaak geluiden op dat de conducteur maar helemaal van de trein af moet en alles goedkoper gemaakt moet worden.

Asociale reizigers trekken zich niets aan van andere reizigers omdat laatstgenoemde geen bevoegdheden hebben om de huisregels te handhaven. Personeel wel. Een conducteur kan prima een overlastgevende reiziger - bijvoorbeeld als hij/zij rookt in de trein - de aanwijzing geven om de trein te verlaten bij het volgende station, dan wel een team van V&S inschakelen om dit voor elkaar te krijgen.

Wat dat laatste zinnetje betreft over afschaffen van conducteurs, u begrijpt ook wel dat dat een uiting is van frustratie van de reizigers over de vele conducteurs die blijkbaar hun werk niet doen.

Ik wil niet alle NS-personeel over één kam scheren trouwens. Ik heb ook hardwerkende conducteurs meegemaakt die zich met hart en ziel inzetten voor de betalende reiziger en raddraaiers aanpakken. Het is alleen zo jammer allemaal dat we blijkbaar afhankelijk zijn van het goede geluk om ‘net de juiste’ te hebben, in plaats van dat dit beleidsmatig opgelost wordt.

Reageer