Ervaringen en ergernissen NS

Badge +3
Ik werd gevraagd (door gewaardeerde NS moderator) om hier iets actiever te zijn dus doe ik dat...
Op persoonlijke titel. Grappig dat een aantal (ik zie er 9) al door mij i.p.v. de NS opelost zijn. Okee, dat waren inkoppertjes of simpele vragen. Zo kan ik het ook. De volgende wat lastiger vragen:

Ik wil een Top 5 of Top 10 aanbieden aan NS, maar wel met jullie hulp (mag positief en negatief zijn, en ze hebben ook wel hun eigen analytics maar die schijnen niet aan te komen of genegeerd te worden, dus vandaar even dit opzetje). Vul het aan alsjeblieft!

1. HSL (rijdt naar het gevoel van reizigers vaker niet dan wel) Kop die maar in, ben Sharon Dijksma niet en kan tegen kritiek.. ;)

2. Wifi in de trein (gaat al beter maar laat veel te wensen over) en waarom niet in de meeste Sprinters? UMTS/ HSDPA oftwel 2G/3G dekking is niet zo lastig in de meeste tunnels.. dus die ICD is al helemaal geen excuus. Sterker nog, dat netwerk is er al bijna overal!

3. Kan die aansluiting op station X niet een minuutje wachten, de deuren worden dicht gegooid terwijl er nog duidelijk mensen aan het instappen, overstappen of zelfs nog wilden uitstappen?
Doe dat vooral niet vele minuten voor de tijd die de stationsklok aangeeft (okee, verteksein is heilig, dus gáán?) maar let even op bij vertraging want +3 wordt gewoon op borden aangegeven als +5 en de eventuele omroep zegt dat ook "vertrekt over enkele minuten".
Dus bij vertraging klinkt het voor de reiziger als, take your loss en dan geen haast (en zeker niet voor overstappers die anders +15 of +30 krijgen) En juist die minimale vertraging kan je makkelijk inhalen omdat er ruimte zit tussen de stations. Het 'zuinige rijden' (met max 1500 KVA, geen idee hoe ver je mag, maar tot 5000 of zoiets) even terzijde.. Gas er op dus, want 140 km/u mag ook op veel baanvakken!

4. Ik kan niet van station A naar B, #hoedan niet alle reizigers hebben een app met actuele info. Zorg op ELK station voor goede info op de CTA schermen (en op het juiste perron) en niet dingen zoals "20:38 IC naar Eindhoven rijdt niet, next train 20:38 naar Maastricht, rijdt tot Eindhoven" en zo.
Okee, soms weet niemand waar ze uit komen, als ze al rijden!

5. Als iemand duidelijk een vaste reiziger is, en problemen had met inchecken, fix dat meteen en niet via een web-form of UVB dat niet werkt en verwijs ze naar https://youtu.be/gbzc77Tz6PA, en geef vooral iedereen die claimt het voordeel van de twijfel (we zijn over het algemeen braaf en maken daar geen misbruik van!)
Die info kan elke HC zien in de RailPocket. Zet daar de eventuele voorgaande 'illegale' reizen in voor die ov-chipkaart en donder ze dán pas de trein uit om in te checken en dat kwartier of halfuur te wachten.

6. Poortjes, de allergrootste frustratie voor velen om even iets te doen op een station. Ik begrijp dat een station geen openbaar winkelcentrum is, maar zo promoten jullie (NS) het wél. Dus even naar de AH ToGo of Leonidas op Utrecht of zo, of iemand uitzwaaien is pech. Zorg dan maar dat je een ov-chipkaart hebt, met minimaal 66 (abonnement) of €16 er op hebt staan om sowieso binnen te komen als je niet gaat reizen (je kaart mag -€ 4,00 staan)
.
Lng verhaal maar natuurlijk, zodra iemand in kan checken, kan die ook in een trein stappen, en kan vervolgens overal naar toe zonder verantwoording verder. Maar diegene moet dan ook wel weer uitchecken, dus per salso is het compleet verwaarloosbaar lijkt me, dus daar ook mee stoppen graag (want bij niet uitchecken mist ov-chipkaart die 10 of 20 euro incheck en juist dát is onwaarschijnlijk want de meeste zwartrijders reizen tussen grote steden en lopen tegen gesloten poortjes aan)
Bovendien pikt meestal de HC ze er wel uit (met boete en dan géén UVB en zo, maar lik op stuk beleid en dus bij willekeurig station door VenS uit de trein geplukt worden)

7. Grappig, iemand zei, in Japan werkt het precies zoals al jaren. Als je niet met de trein gaat maar toch het station in wilt, dan koop je gewoon het goedkoopste kaartje (in NL is dat € 2,30 meen ik) en dan mag je gewoon het station in. Er zijn tenslotte ook geen kaartjes voor de Efteling om één enkel ritje ritje met de https://www.efteling.com/nl/park/attracties/python te maken...

8. I rest my case, maar het kan véél beter dus, NS!

36 reacties

Reputatie 6
Badge
Nog een paar:

Deuren sluiten terwijl mensen nog aan het uitstappen zijn.

Oude, sterke verbindingen opgeven voor nieuwe verbindingen die zeer onbetrouwbaar zijn.

Grote achterstanden met terugbetalen GTBV.

IC International in een onbelangrijke plaats als Hilversum.

6x per uur treinen tussen Eindhoven en Amsterdam, waar sprinterverbindingen zwaar onder moeten leiden.

Maar ja, wat doe je eraan? (Mompelt een 4-letter woord met maar 1 klinker...)
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
De poortjes dienen niet alleen om het zwartrijders moeilijker te maken maar vooral ook mensen die op het station niets te zoeken hebben buiten de poort te houden. Rotterdam C was vroeger berucht om al het gespuis wat daar de hele dag rondliep en ook Eindhoven (waar de poortjes nog niet gesloten zijn) heeft bijv. veel last van dit soort volk.

Verder reizen de meeste zwartrijders niet tussen de grote steden maar juist op de korte sprinter-afstand rond de grotere steden. Dat heeft te maken met de combinatie van drukke treinen en lage pakkans.
Reputatie 6
Badge
Rotterdam Noord - Centraal/Alexander is een erg goed voorbeeld hiervan, Tamzin. Noord heeft nog altijd geen poortjes, wat logisch is met 2k reizigers per dag.

Vanaf Alexander kan je 5 minuutjes lopen naar Oosterflank/Graskruid, waar ook geen poortjes zitten. Ken zelfs mensen die dit regelmatig doen.
Reputatie 7

5. Als iemand duidelijk een vaste reiziger is, en problemen had met inchecken, fix dat meteen en niet via een web-form of UVB dat niet werkt en verwijs ze naar https://youtu.be/gbzc77Tz6PA, en geef vooral iedereen die claimt het voordeel van de twijfel (we zijn over het algemeen braaf en maken daar geen misbruik van!)
Die info kan elke HC zien in de RailPocket. Zet daar de eventuele voorgaande 'illegale' reizen in voor die ov-chipkaart en donder ze dán pas de trein uit om in te checken en dat kwartier of halfuur te wachten.

In dit geval reageer ik even als BOA, niet vanuit de service kant. Een reiziger zonder vervoersbewijs, bewust of onbewust, overtreedt artikel 70 WPV2000. Het feit dat dit een vaste klant is maakt niet uit. Ik vergelijk het vaak met door rood rijden terwijl je dat nooit doet, of een keer vergeten af te rekenen bij de supermarkt waar je altijd komt. Zo werkt het voor de NS ook. Je betaald niet voor iets waar je wel gebruik van maakt. Bewust of onbewust, is dat een overtreding.
Ervaringen en ergernissen NS!!!

Ik ben een Nederlander woonachtig voor de NS in het Buitenland ( België )
Online niks kan bestellen van welke Aktie's of aanbiedingen dan ook .
Omdat ik al +/- 3a4 jaar tegen de NS aan het vertellen ben dat ze hun Site eens moeten aanpassen zo dat Nederlanders met een Nederlands bank Rekening nummer ook van uit Belgie of als voorbeeld Duitsland zouden kunnen reizen met een NS Kaart of welke vorm dan ook .
Maar dit nog steeds niet mogelijk is en als je per telefoon Contact opneemt je 10 werk dagen tot een maand op je aktie kan en mag wachten om van deze gebruikt te maken.
Ik vind dit diep en diep triest en kan me er Kwaad om maken dat de NS er niks mee doet en alles zo ingewikkeld moet gaan !!!!!!
ik heb vandaag 4 verschillende medewerkers aan de telefoon gehad en de 4e persoon heeft mij uit eindelijk kunnen helpen maar wacht lekker 10 dagen wachten op ....
pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Reputatie 7
Badge
En juist die minimale vertraging kan je makkelijk inhalen omdat er ruimte zit tussen de stations. Het 'zuinige rijden' (met max 1500 KVA, geen idee hoe ver je mag, maar tot 5000 of zoiets) even terzijde.. Gas er op dus, want 140 km/u mag ook op veel baanvakken!

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk. Het mag soms wel wat sneller idd.

sommige machinisten rijden echt als slakken.
Reputatie 7
Het is soms wel mogelijk harder te rijden, maar als er iets voor zit word het ook lastig. 140 op een geel sein afrijden en voor de rode komen staan, is minder logisch als rustig doorrijden en overal door kunnen rijden.

Misschien leuk; de baanvaksnelheden in Nederland.

Er zijn een aantal plekken waar je 160 of 200 mag rijden, dit zal met een trein niet gaan, de ATB accepteert geen snelheden hoger als 140. De Thalys zou het wel kunnen, die heeft een extra module op de ATB.
Badge +3
Dat kaartje met baanvalsnelheden is nogal misleidend. NS heeft voor het binnenlands verkeer helemaal geen treinen die harder kunnen rijden dan 160 km/u en dat kunnen ze alleen op de HSL Zuid. De Thalystreinstellen hebben een extra stap in de ATB waardoor ze tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve 160km/u kunnen rijden. Een traject waar ze sinds de opening van de HSL Zuid niet meer rijden. Die extra stap is indertijd ontwikkeld voor Thalys maar heeft slechts 11 jaar praktisch nut gehad (tussen 1998 en 2009).

Het idee dat je onder 1500V 200km/iu kunt rijden tussen Lelystad en Zwolle is helemaal lachwekkend. Tegen de tijd dat je dat zou rijden moet je alweer afremmen. Treinen hebben onder 1500V relatief erg weinig vermogen. Onder 3000V is dat al wat beter (wat ProRail zou willen) maar dat blijft ook behelpen ten opzichte van 25kV.

Mijn belangrijkste klacht over de spoorsector is dat er allerlei hobbyprojecten zijn gestart die veel geld hebben gekost maar nauwelijks praktisch nut gehad hebben. Ook blinkt men in de sector niet uit in het bestellen van de juiste spullen. En zaken die allang geregeld hadden kunnen en moeten zijn, zoals het zelfstandig kunnen reizen door mensen met een beperking zijn dat nog steeds niet. De spoorsector blinkt uit in het stellen van de verkeerde prioriteiten.
Reputatie 7
Badge
Weetje wat ik denk....ik denk dat het wel goed zal komen.
Reputatie 7
Badge +3
Over verkeerde prioriteiten. Ik las dat ProRail weer tientallen miljoenen gaat uitgeven in Groningen om doorgaande treinen van Roodeschool naar Veendam mogelijk te maken.Dan ben je dus echt van de pot gerukt.
Reputatie 7
Badge
Ja maar ProRail is de laatste tijd ook wel echt super vervelend bezig vind ik. En volgens mij veroorzaakt ProRail ook veel vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Met het aflopen van alle grote projecten (HSL, Betuweroute, Hanzelijn, Sloelijn, Tweede Maasvlakte, stations in allerlei grotere steden, enz.) lijkt het werk bij ProRail aardig op te drogen en is men naarstig onnodige nieuwe projecten aan het verzinnen om maar bezig te blijven. Vandaar ook dat Pier Eringa pas geleden weer met grote nieuwe plannen kwam en de politiek vroeg om daarvoor even een paar miljard over te maken.
Reputatie 7
Ja maar ProRail is de laatste tijd ook wel echt super vervelend bezig vind ik. En volgens mij veroorzaakt ProRail ook veel vertragingen.Seinstoring, wisselstoring, overwegstoring, goederentrein voor laten gaan, sprinter voor IC, dat valt allemaal onder ProRail 🙂
Reputatie 7
Badge
Met het aflopen van alle grote projecten (HSL, Betuweroute, Hanzelijn, Sloelijn, Tweede Maasvlakte, stations in allerlei grotere steden, enz.) lijkt het werk bij ProRail aardig op te drogen en is men naarstig onnodige nieuwe projecten aan het verzinnen om maar bezig te blijven. Vandaar ook dat Pier Eringa pas geleden weer met grote nieuwe plannen kwam en de politiek vroeg om daarvoor even een paar miljard over te maken.

Ja belachelijk gewoon, een paar miljard! Alsof het niks is.
Het lijkt soms wel alsof ProRail expres op zoek is naar nieuwe projecten en dat allemaal van onze kosten. Ik vind dit gewoon echt niet kunnen eigenlijk.
Reputatie 7
Badge
Seinstoring, wisselstoring, overwegstoring, goederentrein voor laten gaan, sprinter voor IC, dat valt allemaal onder ProRail :)

Ja precies, kijk en dit bedoel ik dus.

Al deze zaken zoals seinstoringen, overwegstoringen, etc.
Dit zijn allemaal verantwoordelijkheden die onder ProRail vallen, maar ik vind niet dat ProRail dit goed aanpakt eigenlijk. Ze geven ook teveel geld uit aan projecten die wel even kunnen wachten.
Ze kunnen beter gewoon goed werk leveren aan het huidige spoor en zorgen dat dat goed loopt (zodat er niet steeds seinstoringen, wisselstoringen zijn die voor vertraging zorgen) en daarna pas kijken naar eventuele projecten die (misschien) belangrijk kunnen zijn voor de toekomst.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, er gaat te veel geld op aan allerlei onzinnige sexy projecten (o ja, ik vergat nog al het nieuwe stationsmeubilair dat overal schijnt te moeten komen) en te weinig aan onderhoud.

Een voorbeeld: alle zogenaamde nefit-klemmen waarmee de rails zijn vastgemaakt op de dwarsliggers hadden uiterlijk 2006 vervangen moeten zijn omdat ze los kunnen raken. En nog steeds heeft ProRail ze niet overal vervangen. Hetzelfde met die houten dwarsliggers, die overal in de wereld al lang zijn afgevoerd.
Badge +3
Weetje wat ik denk....ik denk dat het wel goed zal komen.
Zonder een bewindspersoon met verstand van zaken gaat dit echt niet goed komen.
Reputatie 7
Badge
Klopt, er gaat te veel geld op aan allerlei onzinnige sexy projecten (o ja, ik vergat nog al het nieuwe stationsmeubilair dat overal schijnt te moeten komen) en te weinig aan onderhoud.

Een voorbeeld: alle zogenaamde nefit-klemmen waarmee de rails zijn vastgemaakt op de dwarsliggers hadden uiterlijk 2006 vervangen moeten zijn omdat ze los kunnen raken. En nog steeds heeft ProRail ze niet overal vervangen. Hetzelfde met die houten dwarsliggers, die overal in de wereld al lang zijn afgevoerd.

Onbegrijpelijk. Ik vind dit echt niet kunnen gewoon.

En waar komt al dat geld vandaan dat word geïnvesteerd in al die projecten?........juist ja, van de reizigers.

Ik vind het maar schandalig!
Reputatie 7
Badge

Zonder een bewindspersoon met verstand van zaken gaat dit echt niet goed komen.

Ja oke, dat is ook wel zo.
Reputatie 6
Badge
In plaats van te investeren in de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag met bijna 2,5 miljoen inwoners die steeds drukker wordt investeert ProRail liever in een verlaten stukje aarde waar mensen nog niet de kosten voor 1 SGM2 per uur kunnen ophoesten? Wat een waanzin.
Reputatie 7
Badge +3
In de regio Rotterdam-Den Haag lijkt me extra investeren niet zo nodig gezien het huidige railaanbod van zowel NS als RET.

Het is grootste probleem lijkt me momenteel de economisch topregio Eindhoven met zijn regionale uurdiensten gedurende een deel van de week.
Reputatie 3
Het viersporig maken van Delft-Schiedam is toch wel belangrijk.
Pas na de vier sporen kan het station Kethel worden aangelegd
Reputatie 7
Badge +3
Station Kethel is vooral een lobby van de gemeente Schiedam maar haalt volgens alle schattingen de benodigde 1000 reizigers per dag niet.

Viersporigheid is misschien wel wenselijk maar lijkt me van een anderw orde dan bijv. de slechte verbindingen rond Eindhoven.
Reputatie 4
Misschien niet voor iedereen van belang maar het veranderen van de abbo's lijkt mij een goed idee. Naar het voorbeeld van de telecom wereld waar je beltegoed naar een ander kan sturen. Het idee hierachter... Als ik een abbo heb voor 20 km kan ik hier 365 x heen en terug reizen, ik gebruik hiervan, zoals de meesten maar 220 x. Het verschil zou ik buiten mijn traject willen gebruiken of weg willen geven.
Reputatie 3
Bij voldoende aanbod van treinen, en dat is niet 2 sprinters/uur in het weekend ben ik er van overtuigd dat station Kethel een succes kan worden. Zie het onverwachte succes van Randstadrail lijn E. (Eigenlijk gewoon de Rotterdamse metro)
Kan je mij duidelijk maken wat de problemen rondom Eindhoven zijn ?
Voor het verbeteren van de regionale uurdiensten hoeft er volgens mij niet te worden geïnvesteerd in de infra.

Reageer