Ervaringen en ergernissen NS

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Rond Eindhoven zijn veel drukkere stations met uurdiensten. Dus dan lijkt me een kwartierdienst voor Kethel sowieso misplaatst.
Badge +3
Ik vind de regio Eindhoven een schrijnend voorbeeld van het stellen van verkeerde prioriteiten. Rond Utrecht is veel geïnvesteerd in het kader van Randstadspoor. Als ProRail en NS een zinnig project zoeken om uit te voeren dan lijkt Brabantspoor me uitgelezen kans. Spoorverdubbeling, meer Sprinterdiensten en extra capaciteit voor goederentreinen.
Én misschien een intercity die alle grote Brabantse steden direct verbindt? Oh wacht, die bestond al, de lijn Venlo-Den Haag... maar die is opgeofferd zodat hunkerende zielen zomaar 5 minuten eerder zouden kunnen aankomen in Den Haag vanuit Eindhoven... want tja, die 5 minuten, dat doet het hem natuurlijk, dat is het verschil tussen wel of niet forenzen, wel of niet de trein nemen...
Reputatie 6
Een doorgaande intercity Eindhoven - Arnhem/Nijmegen zou fijn zijn. Consequentie is de verdubbeling van de brug bij Ravenstein. Steek daar geld in. En komt er ooit een doorgaande trein tussen Maastricht en Nijmegen?
Verder zouden er veel meer nieuwe stations bij moeten komen in de (nabije) toekomst. Zeker bij dorpen/stadjes rondom grotere steden (dat zijn eigenlijk buitenwijken geworden) die aan of zeer nabij het spoor liggen. Voorbeelden zijn Berkel-Enschot en Udenhout bij Tilburg. Van Udenhout naar Tilburg is nu een half uur met de bus, richting Den Bosch is nagenoeg geen openbaar vervoer. Verder station Breda - Oost. En de al veel besproken wel/niet spoorlijn Breda-Oosterhout/Utrecht. Wensen genoeg hoor. Allemaal in het kader van beter Brabantspoor. Veel meer frequent rijdende regionale treinen in de toekomst graag.
Badge +3
En komt er ooit een doorgaande trein tussen Maastricht en Nijmegen?
Dat vermoed ik niet, omdat Roermond - Nijmegen nog gereden wordt door Arriva, en bovendien nog enkelspoor is en (misschien inmiddels wel?) niet geëlektrificeerd is...

Als NS die zou moeten rijden zou het sowieso via Ehv en Ht zijn, en da's behoorlijk om.
Reputatie 1
En juist die minimale vertraging kan je makkelijk inhalen omdat er ruimte zit tussen de stations. Het 'zuinige rijden' (met max 1500 KVA, geen idee hoe ver je mag, maar tot 5000 of zoiets) even terzijde.. Gas er op dus, want 140 km/u mag ook op veel baanvakken!

Ik haak heel even hierop. Het zuinige rijden wij (of horen wij) alleen te rijden als we op tijd zijn. We rijden zuiniger door de trein uit te laten rollen. Op de meeste series kan je ongeveer 5 tot 7 minuten van te voren uit rollen en dan kom je op tijd aan. Dit is de rijtijdspeling die je normaal hebt om vertraging in te halen. Als je dus op tijd rijd kan je die speling gebruiken om energie te besparen. Als je hierdoor je aansluiting mist heeft de machinist niet in de gaten dat die te laat is, of past op een verkeerde manier het zuinige rijden toe.
Nog een wat algemenere aanvulling / invulling van het lijstje. Technisch / procesmatig gaat er veel goed: de treinen rijden goed op tijd, vertragingen zijn door de hoge frequentie zeer beperkt. Ik kan meestal zitten en kan in de IC-treinen best behoorlijk werken. De stations en treinen zijn netjes, de app (sorry, niet die van NS, want daar zit geen info over materieelsamenstelling in) geeft mij de informatie die ik wil, vaak sneller dan omroep of conducteur. De basis is dus best op orde denk ik.
Wat ik eigenlijk vaak mis bij NS is het gevoel dat men blij is met klanten, vooral vaste (de nick is niet voor niets gekozen, dit is mijn 26e Ov-jaarkaart). Dat ligt voor mij in een aantal dingen, zoals:
* de geforceerde goed nieuws-omroep (we zijn op tijd) terwijl bij problemen informatie niet, slecht of laat komt (al is mijn app natuurlijk supersnel)
* nauwelijks kaartcontrole (op mijn treinreizen niet meer dan 10% controle), nauwelijks optreden tegen zwartrijders (op volgende station uitstappen en kaartje kopen - natuurlijk, dat doen ze) of 2e klas-kaarten in 1e klas (naar tweede klas svp, ja, de blauwe stoeltjes - tuurlijk meneer, morgen weer hetzelfde smoesje)
* al meerdere malen moeite moeten doen om een abonnement te verlengen (wil NS mij wel als klant?)
* teruglopende kwaliteit / meerwaarde eerste klas, in Sprinters is de kleur van de bekleding het enige onderscheid (wil NS überhaupt wel 1e klas-reizigers?)

Het zijn kleine dingen die mij niet weerhouden om dagelijks in de trein te stappen, maar die niet het 'yes'-gevoel geven van 'fijn weer met de trein'. De passie lijkt een beetje te ontbreken, al kom ik gelukkig ook de nodige NS'ers tegen die die uitstraling wel hebben en die net even dat bijzondere stapje doen in gewone en ongewone situaties. Bijvoorbeeld de conducteur die toen een jongedame door iemand door de trein heen werd gestalkt deze dame in de eerste klas zette, haar in het oog hield (de stalker zat namelijk voor de deur van de eerste klas) en op het uitstapstation zorgde voor politie die de dame veilig begeleidde. Of de conductrice die op een rit van een uur meerdere malen door de coupé kwam om de kaartjes van nieuwe instappers te controleren met een prachtige combinatie van vriendelijkheid en vastberadenheid. Of de machinist die bij vertraging de overstappers meldt op welke manier zij hun net vertrokken aansluitende trein kunnen inhalen (op sommige verbindingen kan dat).
Badge +3
Misschien wel op 1 voor wat betreft ergernissen: de te vroeg vertrekkende treinen.
Reputatie 6
Station Kethel is vooral een lobby van de gemeente Schiedam maar haalt volgens alle schattingen de benodigde 1000 reizigers per dag niet.

Viersporigheid is misschien wel wenselijk maar lijkt me van een anderw orde dan bijv. de slechte verbindingen rond Eindhoven.

Viersporigheid tussen Schiedam en Delft is - als straks de extra sporen tussen Rijswijk en Delft gereed zijn - zeker wenselijk en zinvol. Het komt nu al vaak voor, dat door één vertraagde trein, er een chaos van jewelste ontstaat.

Voor wat betreft station Kethel: schattingen blijken nogal eens voorzichtig. De metro Rotterdam - Den Haag is daar een goed voorbeeld van.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Het probleem rond Eindhoven zijn niet de IC-verbingen maar de infrequente sprinters naar Deurne en Weert.
Reputatie 4
Het aantal reizigers naar Heeze, Maarheeze of de Helmondse stoptreinstations valt volgens mij erg tegen in de daluren. Den Bosch Nijmegen lijkt me eerder een traject om 2x per uur op zondag een trein te laten rijden.

Reageer