Ervaringen en Tips 9-EURO-Ticket


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Sinds 1 juni kun je bij de VRR automaat voor €9 per kalendermaand een kaartje kopen, waarmee je met alle lokale bussen en treinen (géén ICE, IC of EU sneltreinen zonder meerkosten kunt reizen. Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen? 
Kun je dit ticket ook al in Nederland gebruiken? 
Heb je leuke ideeën voor een dagje uit?

 


 

 


41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier is, zoals wel verwacht had kunnen worden, al een zeer lang draad over-met >100 reacties.

Geldt IN NL enkel op vanaf Hengelo+Enschede in de lokale treinen-ook al kan je het bvb in Arnh of V´lo kopen-je moet BIJkopen tot 1e halte in DE (Kaldenkirchen of Elten).

Heb het uiteraard en vanaf dag 1 benut-ben nu net weer terug. Zoals dus ook verwacht: extreem druk, nog extremer, veel treinen zo overvol dat de Bahnpolizei ze moest komen ontruimen. EN; In DE op alle OV nog steeds MSN=MUndNasenSchutz op en dat wordt ook gecontroleerd-dat weerhoudt al 95% van NLers.

Ook als treinen niet overvol zijn, zijn ze vrijwel altijd te laat en zeer veel treinen valln uit-geheel zonder systeem-vanwege Personalmangel-opeens besef je dat NS ondanks alle klachten nog meevalt.

Als je je erdoor kan worstelen: ook in CZ en SK zijn deze zomer, vanaf 1/7, zeer goedkope weekkaarten voor ale treinen (resp 33//29€) en in DK voor alle  OV (rond de 77€). LUX is altijd al gratis.

Reputatie 2

Volgens de app van DB (DB Navigator) kun je dit 9-eur-ticket al gebruiken vanaf Arnhem. 
 

Er was vanochtend tussen Arnhem (v06:45) en Duisburg geen conducteur die in de RE 19 trein van VIAS Rail GmbH “Welkom bij Abellio” iets kon vertellen over de geldigheid van dit ticket in een Duitse trein om het Nederlandse traject. Het was daardoor onduidelijk of je met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel (NS Flex Vrij of NS Flex Weekend Vrij voor €1,70 (via NS International) nog een aanvullend kaartje nodig zou hebben vanaf de grens tot het eerste treinstation over de grens (Emmerich-Elten).


 


 

 

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb tussen 1 en 4 juni gebruik gemaakt van dit ticket. De eerste dagen woensdag en donderdag verliepen meestal goed alhoewel ik met forse vertragingen te maken kreeg. De derde dag vrijdag zag je al aanzienlijk drukkere treinen en zaterdag 4 juni was een gekkenhuis en af en toe een hel. Ben uiteindelijk een paar uur later thuisgekomen. Met mondkapjes verschillende ervaringen. Handhaving is wel beter dan destijds in Nederland. Desondanks zie je af en toe reizigers zonder mondkapjes of niet correct gedragen. Zag zelfs een conducteur die zijn neus niet bedekt had.

Reputatie 7
Badge +2

Geldt IN NL enkel op vanaf Hengelo+Enschede in de lokale treinen-

In Hengelo wel ja, maar vanuit Enschede niet! Daarnaast is het ook geldig in diverse bussen vanuit Aachen naar Nederland.

En op veel lijnen waar je niet met het 9-euro-ticket de grens over kunt, kan je dat wel met je Nederlandse abonnement (naar Weener, Gronau en Aken; ook per bus naar Kaldenkirchen)

Reputatie 6

 

En op veel lijnen waar je niet met het 9-euro-ticket de grens over kunt, kan je dat wel met je Nederlandse abonnement (naar Weener, Gronau en Aken; ook per bus naar Kaldenkirchen)

Dat had naar Emmerich ook allang gemoeten, maar dat is keer op keer uitgesteld. Nu wordt weer een nieuwe verwachte datum genoemd vanaf wanneer dit mogelijk is (eind juni/begin juli) maar het is al nagenoeg zeker dat ook dit niet gehaald wordt en het dus voor de zoveelste keer wordt uitgesteld.

En ondertussen is er verwarring over het stukje van de grens tot Emmerich-Elten waar dus nog steeds een aanvullend ticket voor nodig is, maar volgens sommigen niet. Het gaat om welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Geldt IN NL enkel op vanaf Hengelo+Enschede in de lokale treinen-

In Hengelo wel ja, maar vanuit Enschede niet!

Maar wat als DB het nu aanbiedt als je een reis vanaf Enschede vraagt? Want dat is nu de toestand.

Reputatie 6

Dan krijg je géén ticket geldig vanaf Enschede, maar een 9 euro ticket die geldig is in Duitsland. Hetzelfde geldt voor bijv. Arnhem. DB zit volgens mij helemaal fout om het 9 euro ticket aan te bieden bij een reis die begint in Enschede of Arnhem, aangezien vanaf deze trajecten tot het eerste Duitse station dit ticket niet geldig is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

Reputatie 7
Badge +1

IHet kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Het zijn wel de clubs als de VRR die de geldigheid bepalen...

Reputatie 7
Badge

Zelf twijfelde ik ook dit weekend vanuit Venlo naar NRW. Inderdaad juist omdat de DB App ‘m aanbiedt.

Heb heen wel voor 1,60 een kaartje gekocht, terug maar laten zitten. Geen conducteur gezien, dus ook niet kunnen vragen. Ik denk dat het eigenlijk wel moet en dat DB kijkt naar de tariefpunten die normaal nog onder een Duits tarief vallen. Grijs gebied maar die euro is ook niet het probleem bij deze actie. Hoogstens de tegenstrijdige communicatie! ;) Daar VRR er vrij duidelijk over is, dat het gekocht moet worden...

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

Persoonlijk ben ik afgelopen zaterdag met het 9 euro ticket de grens over gegaan via Hengelo en terug Nederland in via Enschede. De Eurobahn conducteur heeft mij verteld dat het 9 euro ticket inderdaad vanaf Hengelo geldig was bij controle. De DB Regio conductrice is bij de stop op station Gronau de hele trein door geweest om te controleren dat iedereen die de grens over ging een geldig ticket had (ingecheckte OV chipkaart met weekend vrij vanaf Gronau in mijn geval) voor het grensstukje waarbij zij expliciet aangaf dat het 9 euro ticket niet geldig was de grens over naar Enschede. In hoeverre dit juist is gezien de DB voor deze route dus wel 9 euro tickets verkoopt, weet ik niet. Het DB Regio personeel op de trein handelt in elk geval onder de veronderstelling dat je een grens overschrijdend aanvullend ticket nodig hebt. 

Reputatie 7
Badge +4

Vanaf Hengelo is het negeneutoticket geldig. Dat ontdekte @rvdborgt op een FAQ waarbij het Land Niedersachsen dit aangaf. Voor Gronau geldt dit niet want het is geen Niedersachsen. De conductrice hanteerde de regel dat het ticket geldig is tot het laatste Duitse station. 

Ik heb in een ander draadje aangegeven hoe het op de site van bahn.de aangeboden wordt en dan koopt u de reis  met een negeneuroticekt, maar kom daar maar eens om. Wat ik als mogelijkheid zie wordt nergens gecommuniceerd. Die discussie hoort ook niet bij een conductrice neergelegd te worden.

De conductrice heeft op dit moment gelijk want er is gecommuniceerd dat het kaartje tot Gronau geldig is en dan moet er worden ingecheckt in Gronau. 

Reputatie 6

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

U hebt helemaal gelijk. Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket. Maar het gaat mij meer hier om: deze onduidelijkheid levert zoveel discussie en mogelijk ook ergernis van de reiziger op. Waarom zo moeilijk doen over dat kleine stukje, welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied? Ik heb het dan over Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten. Ook gezien de allang beloofde en keer op keer uitgestelde OV chip paaltjes die er nog steeds niet staan, zou je voor dit specifieke traject kunnen zeggen dat het ticket vanaf de grens geldig is en met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel je dus geen extra ticket nodig hebt.

Vanaf Hengelo is het negeneutoticket geldig. Dat ontdekte @rvdborgt op een FAQ waarbij het Land Niedersachsen dit aangaf. Voor Gronau geldt dit niet want het is geen Niedersachsen. De conductrice hanteerde de regel dat het ticket geldig is tot het laatste Duitse station. 

Ik heb in een ander draadje aangegeven hoe het op de site van bahn.de aangeboden wordt en dan koopt u de reis  met een negeneuroticekt, maar kom daar maar eens om. Wat ik als mogelijkheid zie wordt nergens gecommuniceerd. Die discussie hoort ook niet bij een conductrice neergelegd te worden.

De conductrice heeft op dit moment gelijk want er is gecommuniceerd dat het kaartje tot Gronau geldig is en dan moet er worden ingecheckt in Gronau. 

Ben persoonlijk ook niet van de discussies hoor. Gewoon ingecheckt, voordat de conductrice langs kwam al omdat ik inderdaad op de hoogte was van deze regelgeving. En als er geen paaltjes zijn op het station waar ik de grens passeer koop ik gewoon een kaartje. Maar wilde er mee aangeven dat je beroepen op de DB site hoogstwaarschijnlijk niet zal gaan werken in praktijk, ondanks dat je formeel misschien wel gelijk hebt omdat het wel als zodanig verkocht wordt (zeker in een DB Regio trein op basis van een DB reis- en ticketadvies. Bij andere vervoerders vind ik het nog weer wat anders). 

Reputatie 7
Badge +4

Tja, maar zo werken de dingen niet en strikt genomen hebben die zaken niets met elkaar te maken. Met paaltjes op Elten was het allemaal wel veel makkelijker, maar die zijn er niet, wel in Gronau.

 

Het probleem is de communicatie maar ook hoe de haasjes lopen in Dld. Het is geen eenheidsstaat. NRW zou moeten overrulen zoals dat bij de noorderburen ook kan ;-)

 

Ik vind mijn eigen verhaal over bahn.de zeer verdedigbaar, maar daarmee ben je er niet.

Ik verlaag me niet tot het niveau van de discussiereiziger.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind mijn eigen verhaal over bahn.de zeer verdedigbaar, maar daarmee ben je er niet.

 

Zoals een zeer gewaardeerd communitylid ooit al schreef:

Een verhaal is geen vervoersbewijs en mensen met een verhaal hebben vrijwel nooit een geldig kaartje.

😉

Reputatie 7
Badge +4

Ik ken degene die dat was inderdaad zeer goed, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

U hebt helemaal gelijk. Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket. Maar het gaat mij meer hier om: deze onduidelijkheid levert zoveel discussie en mogelijk ook ergernis van de reiziger op. Waarom zo moeilijk doen over dat kleine stukje, welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied? Ik heb het dan over Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten. Ook gezien de allang beloofde en keer op keer uitgestelde OV chip paaltjes die er nog steeds niet staan, zou je voor dit specifieke traject kunnen zeggen dat het ticket vanaf de grens geldig is en met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel je dus geen extra ticket nodig hebt.

Het Duitse 9-euro kaartje is er gekomen om Duitse reizigers te compenseren en is geldig vanaf/tot het 1e grensstation waar de trein stopt in Duitsland. Begint jouw reis niet Duitsland, dan zul je dus een aanvullend kaartje moeten kopen tot het station waar het 9-euro kaartje geldig is, als op het Duitse station waar jouw reis begint geen Nederlands in/uitcheck paaltje staat. Dat de reistijd van de grens tot 1e grenstation 2 minuten is doet niet ter zake. Koop je het 9-euro ticket dan heb je te dealen met de voorwaarden die daarvoor staan en niet met wat jij vindt.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Er zijn uitzonderingen op de regel dat het 9-Euro-Ticket geldig is vanaf het eerste station in Duitsland. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op omdat het zo ongeveer per Verkehrsverbund anders is. 

Logisch dus dat mensen vragen hebben over de geldigheid van het Ticket bij de VRR. 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

Reputatie 7
Badge +3

't Is maar net wat je in die reactie leest.

Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket.

 

 

Reputatie 6

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan.

Nee, ik heb niet gezegd dat ik het onzin vind. Ik koop zelf ook gewoon zo'n ticket en formeel moet dat ook en is het geen probleem, ook al gaat het om 2 minuten reistijd, Duitsland is Duitsland.

Het gaat mij om de onduidelijkheid en verwarring die er nu heerst bij de reiziger. Op het ene traject kan het wel, het andere traject niet. DB geeft aan dat je wel met het 9 euro ticket mag reizen in het VRR grensgebied, van VRR mag het niet. De ene conducteur zegt dat je in geval van een Nederlands abonnement geen aanvullend ticket nodig heb, de andere zegt van wel. En er zijn reizigers die er van uitgaan, dat je, afgaande op de berichtgeving, in Emmerich kunt uitchecken. In een lokale krant stond zelfs afgelopen week nog dat dit nu al mogelijk is. Dus dit alles bij elkaar roept veel vragen en discussie op en hier en daar ook ergernis. Dus vandaar mijn opmerking of dit hele gedoe nou wel de moeite waard is voor die 2 minuutjes Duits traject.

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

 

Ik heb het topic net even doorgenomen maar ik heb nergens gelezen dat Fr-Arn het onzin vind om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied. Zou je jouw bewering even willen onderbouwen en als je dat niet kan misschien excuses aanbieden?? 

Afgelopen 1e Pinksterdag  geen enkel probleem op en neer naar Emmerich vanaf Arnhem. Het was dan ook erg druk en nauwelijks controle.

Vandaag zelfde rit, heen geen personeel gezien. In Emmerich waren wel twee Duitsers uit de trein gezet omdat ze geen kaartje naar Zevenaar hadden. Die moesten dus n uur wachten op de volgende trein.

Terug naar Arnhem (zonder extra kaartje; ik wist niet beter) werd ik aangesproken na Zevenaar en ik verwees naar de DB app en dat het afgelopen weekend geen probleem was.   Aber das stimmt nicht ! 

Ik had n kaartje moeten kopen. Brommend liep de conducteur verder.

Ik reisde dus met het €9 ticket.

In Arnhem ingescheckt bij NS en op perron uitgescheckt. Bij terugkomst het omgekeerde gedaan.

 

Reageer