Ervaringen en Tips 9-EURO-Ticket


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Sinds 1 juni kun je bij de VRR automaat voor €9 per kalendermaand een kaartje kopen, waarmee je met alle lokale bussen en treinen (géén ICE, IC of EU sneltreinen zonder meerkosten kunt reizen. Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen? 
Kun je dit ticket ook al in Nederland gebruiken? 
Heb je leuke ideeën voor een dagje uit?

 


 

 


41 reacties

Ter info : Emmerich heeft twee liften om naar volgend perron te gaan.

Wachtruimtes zijn op de perrons vh station, wel droog maar open.

Reputatie 2

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

Reputatie 2

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

Helaas is NS International een paar dagen geleden gestopt met het online of telefonisch

boeken van tickets tussen Elten en Arnhem / Zevenaar.

Het goedkoopste kaartje tussen Elten & Zevenaar kost via de VRR app €2,90 (Preisstufe A1).

Volgens de DB Navigator app kun je met je 9-Euro-Ticket reizen naar Arnhem

 

 

Kun je vanaf Hengelo naar Duitsland met het 9 euro is mijn vraag of is ie niet geldig in nl groetjes floris 

Badge +3

Kun je vanaf Hengelo naar Duitsland met het 9 euro is mijn vraag of is ie niet geldig in nl groetjes floris 

Alleen met de RE 61, dus via Oldenzaal de grens over. Dit is een uitzondering voor het Niedersachsen vervoersgebied. Vanaf of naar andere stations in Nederland geldt het niet.

Ik heb het 9 euro bij de db gekocht mag je dan vanaf Hengelo 9 euro ticket al gebruiken of moet je dan kaartje bij kopen  groetjes floris 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het 9 euro bij de db gekocht mag je dan vanaf Hengelo 9 euro ticket al gebruiken of moet je dan kaartje bij kopen  groetjes floris 

Waarom deze reactie?? Antwoord staat er toch al?

Reputatie 7
Badge +1

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

NEE! LEzen-zoals hierboven al enkele keren uitdrukkelijk is benoemd: dit staat ook in de gründliche DE-Regelung: tot/van laatste station/stopplaats IN Duitsland. Kijk maar op vrr.de. Net zoals in Belgie met NMBS al die veel goedkopere biljetten enkel binnenlands gelden en niet tot grenspunten.

Nog zotter is dus inderdaad dat Westfalen zich beroept op NRW-regeling, waar VRR ook onder valt en het wel laat gelden tot Enschede en hun bussen in NL.

En voor de hele gretige uitzonderingenvinders; met dat ticket kan je dus ook-maar dan enkel met eb, pendelen tussen Oldenzaal en Hengelo. Aldaar schijnt eb inmiddels de verkoop van gewone biljetten-ook als die wat minder kosten als 9, gestaakt te hebben op de treinautomaten

Badge +3

En voor de hele gretige uitzonderingenvinders; met dat ticket kan je dus ook-maar dan enkel met eb, pendelen tussen Oldenzaal en Hengelo. Aldaar schijnt eb inmiddels de verkoop van gewone biljetten-ook als die wat minder kosten als 9, gestaakt te hebben op de treinautomaten

Een paar maanden kunnen pendelen tussen Hengelo en Oldenzaal voor 9 euro per maand?

Ga je gang inderdaad (want het kán, is een e-ticket).

Maar er wordt van je verwacht dat je op zijn minst grensoverschrijdend reist natuurlijk! 😅

Mijn ervaring met het 9 euro ticket vanaf Arnhem:

Op Arnhem inchecken met ARRIVA, bij station Emmerich (niet Emmerich elten) staan er paaltjes naast de trap waar je moet uitchecken op ARRIVA. Vanaf daar is je 9 euro ticket geldig.

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Reputatie 7
Badge +3

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Dat kan alleen als het rijk meebetaalt. Hier in Nederland gaan de vervoerbedrijven failliet als zij zo'n goedkoop abonnement moeten aanbieden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Reputatie 7
Badge +3

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Men zal de auto niet laten staan, dat deed men ook niet toen de benzineprijzen op z'n hoogst stonden. Men zal extra tripjes maken met OV omdat dat gratis is. Ik verwacht niet dat de 2e auto eruit gaat.

Wanneer trein gratis is, zal ik niet vaker gaan reizen. Ik heb geen auto, nooit gehad, en verwacht niet vaker te reizen als het goedkoper of gratis is. Reizen met de trein is niet leuk meer, door o.a. vertraging/uitval, vieze treinen, onveiligheid, mentaliteitsverandering. Ik reis al lang niet meer voor mijn plezier.

Reputatie 7
Badge

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen en daar is men in Duitsland amper in geslaagd. Het 9 euro ticket werd vooral gebruikt voor plezierreizen met als gevolg overvolle treinen op bepaalde dagen en tijden. En dat heeft het imago van het OV niet echt goed gedaan.

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen 

Nee. Het was vooral bedoeld als compensatie voor de gestegen kosten van levensonderhoud. Dat staat ook gewoon op de website van de Duitse regering.

Warum gab es das 9-Euro-Ticket?

Das 9-Euro-Ticket ist eine Initiative der Bundesregierung als Teil des Energie-Entlastungspaketes, auf das sich der Koalitionsausschuss am 23. März 2022 verständigt hatte. Damit hat die Bundesregierung Bürgerinnen und Bürger zum einen wegen der stark gestiegenen Kosten für Strom, Lebensmittel, Heizung und Mobilität finanziell direkt entlastet. Zum anderen hat sie einen Anreiz zum Umstieg auf den klimaschonenden ÖPNV und zur Einsparung von Kraftstoffen gesetzt.

Men wil ook graag mensen uit de auto krijgen, maar dat wil men al veel langer. Dit ticket was een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daardoor gestegen prijzen voor levensonderhoud. Zonder die oorlog was dit ticket er niet gekomen 

En in Duitsland wordt het door een meerderheid van de bevolking en een ruime meerderheid in de politiek als een groot succes beschouwd die de prijzen van het OV in Duitsland voorgoed zal veranderen. 

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/9-euro-ticket-beschlossen.html

Volkert Wissing: Das 9-Euro-Ticket ist ein großer Erfolg und zeigt, wie wir vorangehen müssen, wenn wir im ÖPNV nachhaltig etwas verändern möchten. Es funktioniert plötzlich etwas, was viele nicht für möglich gehalten haben. Ich freue mich auch, dass es jetzt viele Vorschläge dazu gibt, wie ein mögliches Anschluss-Ticket aussehen könnte. Wir werden all das genau prüfen und evaluieren, auch eigene Modelle durchrechnen und mit den Ländern beraten. Wir müssen uns genau anschauen, zu welchem Preis man ein solches Ticket deutschlandweit anbieten könnte. Unser Ziel ist es, den Tarif-Dschungel zu beseitigen und das ÖPNV-Angebot für die Bürgerinnen und Bürger möglichst einfach und attraktiv zu gestalten. Am Ende muss es natürlich auch in die Haushalte der Länder und des Bundes passen.

En ja. Het Duitse OV zal met een opvolger waarschijnlijk structureel drukker gaan worden en dat is inderdaad helaas niet voor iedereen prettig 

Reageer