Ervaringen gevraagd over 1e klas en drukte/rustig reizen

• 9 september 2020
  • 3 reacties
  • 161 Bekeken

Hallo allemaal,

graag vraag ik jullie ervaringen over het volgende.

Het gaat over het reizen in de eerste klas. Ik reis weinig met de trein, omdat ik de drukte niet aankan. Nu overweeg ik het vaker te gaan proberen in de eerste klas (en dan in de stiltecoupé). Ik ben meestal niet gebonden aan spitsuren en qua dagen heb ik een redelijke flexibiliteit; dus ik plan zoveel mogelijk om in daluren te reizen. Nu vraag ik me af of er verschillen zijn in hoe druk het is in de trein in de 1e klas als je een vrijdagavond vergelijkt met een zaterdagochtend/middag. Of als je een vrijdagavond vergelijkt met een donderdagmiddag/avond, tijdens de daluren.

En als je een zondagavond vergelijkt met een maandagmiddag/avond. Is de drukte ongeveer vergelijkbaar?

Het zou misschien een mooi (flex) abonnement voor me zijn als ik 1e klas Weekend vrij ga reizen, als het lukt. Ik zou dan bijvoorbeeld regelmatig vrijdag om 19.30 uur reizen en op de zondagavond. Ik woon in de buurt van Nijmegen en reis meestal vanaf Nijmegen via Arnhem, en dan verder naar Zutphen of richting Utrecht.

Hopelijk kunnen jullie me meer vertellen over jullie ervaringen. Qua kosten zou een 1e klas Weekend vrij abonnement iets voor me kunnen zijn, maar alleen als de drukte haalbaar is voor me.

Bedankt voor het meedenken.

Toevoeging: het Weekend vrij abonnement is ook geldig op feestdagen. Wat zijn jullie ervaringen met reizen voor, tijdens of na de feestdagen?

Ik heb het idee dat het bijvoorbeeld 23 december rustiger in de trein zal zijn dan 24 of 25 december. Klopt dat?

3 reacties

Interresante maar wat moeilijke vraag @Groenn immers het gaat wel over heel wat data. In het algemeen is het na 18.30 uur niet echt druk meer in de treinen, zeker op dit moment niet. Maar dit geldt ook vaak overdag in de IC treinen. Soms nog geen 10 reizigers…

Hierbij zijn in het algemeen de IC treinen erg stil, de Sprinter drukker. Ik zie veel treinen zowel IC als Sprinter waarbij de eerste klas geheel leeg is.

Qua drukte en vooral weinig mondneuskapjes scoren de Sprinters tussen Barendrecht en Den Haag opvallend slecht.

Over specifieke dagen en momenten is weinig te zeggen, dit wisselt sterk en is van verschillende factoren afhankelijk.

Het beste is en blijft het proefondervindelijk zelf uitproberen. Veel reisplezier toegewenst.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ervaring is wel dat het aan de randen van de daluren drukker in de trein is dan in de spits. Veel reizigers die vroeger in de spits reisden, reizen nu in de daluren om drukte te mijden, maar het materieel is daar (nog) niet op afgestemd.

Wat de mondkapjes er mee te maken hebben, geen idee.

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

Goed om te weten dat de IC treinen meestal stiller zijn dan de Sprinters.

En dat het aan de randen van de daluren drukker kan zijn.

Reageer