Ervaringen met internationale nachttreinen | NS Community

Ervaringen met internationale nachttreinen

  • 3 December 2021
  • 27 reacties
  • 3645 Bekeken

Reputatie 7
Badge
  • Super user
  • 1977 reacties

Als de coronamaatregelen weer worden versoepeld, dan ben ik van plan om met de NightJet naar Zurich, Wenen of Innsbruck te reizen.

Zelf denk ik erover om een privé coupé te boeken, en waarschijnlijk de slaap coupé.

​​​​​​Nu was ik benieuwd of anderen hier ook ervaring hebben met internationale nachttreinen. En met name tijdens de nacht. 

Kan je makkelijk in slaap komen? Zijn er mensen die misschien oordopjes gebruiken? Of andere tips hebben om een beetje goed uitgerust op je bestemming aan te komen.

Let me know... 😉

 


27 reacties

De nachtjet naar Wenen ben ik al 2 keer mee geweest vriendelijk en behulpzaam personeel en als je vragen had tijdens je reis mocht je die stellen aan je vaste trein steward aanboort. Echt een leuke ervaring ook om te reizen per nachttrein zo kriskras door Europa.
 

Oordopjes, slaapkussen en of slaapmasker raad ik wel aan zelf om mee te nemen, dat slaapt even wat lekkerder namelijk en is wat je zelf prettig vindt. 

Reputatie 7
Badge +1

Een extra kussen en masker heb ik nooit nodig maar oordopjes wel. In de trein is altijd wat achtergrondgeluid en met oordopjes slaap ik dan een stuk beter.

Reputatie 7
Badge

Ik slaap nooit goed in een nachttrein. Kom altijd lastig in slaap. 

Ik slaap altijd en overal. In het vliegtuig snurk ik ook als eerste van iedereen en het lukt me soms bijna om bij het opstijgen niet wakker te worden. Ik heb vaak in de binnenlandse treinen geslapen, maar nog nooit in een slaaptrein. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal zijn.

In veel nachttreinen zijn de bedden aan de korte kant en dat slaapt niet lekker als je lang bent.

Reputatie 7
Badge +1

In veel nachttreinen zijn de bedden aan de korte kant en dat slaapt niet lekker als je lang bent.

Dat hangt van je slaaphouding af.

Reputatie 7
Badge +4

Aar, het is totaal afhankelijk van je medepassagiers. De realiteitsparadox waar we in de normale treinen last van hebben, vind je bij Nederlanders ook terug in de slaaptrein.Maar echt: de meeste mensen deugen. Als je dit wilt vermijden en je je het kunt permitteren, zou ik altijd voor de slaapcoupé gaan. Daarmee elimineer je het probleem voor een groot deel.

Je tackelt daarmee ook het coronabesmettingsprobleem in een kleine coupé met meerdere mensen.

 

Ik heb nog niet met de Nightjet gereisd, wel veel met nachttreinen inderdaad. Hoewel volgens mij de machinisten doorgaans wel hun best doen met geleidelijk rijden, ontkom je niet aan stops onderweg met soms in- of uitstappende passagiers, en de nodige herrie van dien op de stations. 

Erryt zal meteen slapen en snurken maar de doorsneemens  zal last hebben van de onrust. Ik onderschrijf zeker wat @Tamzin schrijft. Ik hou ik als ik slaap geen rekening met mijn slaaphouding en pas er met mijn 1m90 ook niet goed in. Dat is niet te veranderen als je je omdraait en je daaraan voorafgaand uitrekt.

Toch is het me over het algemeen goed bevallen. Ik heb indertijd ritten gemaakt met de Fietsvakantietrein vanuit de Dordogne, uit Parijs (bijna 8 uur!), ook vanuit  en naar Zwitserland en in de communistische tijd van Warschau naar Berlijn. Het doet wonderen als je het een beetje met je medepassagiers kunt vinden. Dat is de beste investering als de slaapcoupé te duur is. Twee nachten winst op een vakantie is best de moeite waard, zeker bij een korte.

Je bespaart een hotelovernachting en dat kun je ook gewoon uitgeven aan een betere plek in de trein. Het is absoluut mijn keuze, zeker in de huidige omstandighedendie te veel mensen afhouden van een verantwoordelijke keuze voor de medemens.

Het is maar wat u wilt, en veel hangt van het toeval af. Je eigen slaapgewoonten neem je mee en beter slapen is niet aannemelijk.

Een of twee glazen rode wijn helpen enorm.:innocent:

 

Ik ben wel een beetje jaloers op @Erryt NS .

Reputatie 6

Nou is dat niet helemaal hetzelfde, maar jaren geleden ben ik eens met de nachttrein naar Andorra gegaan (en weer terug). Ik kan niet zeggen dat dat een heel fijne ervaring was. Je slaapt met zes man in een coupé en als je boven ligt kun je maar beter een sterke blaas hebben:joy:. Ik weet nog dat de “bedden” hard waren en - inderdaad - te kort. Maar het ergste vond ik toch wel dat we regelmatig gewoon een tijd stil stonden, soms wel een paar uur. En dat je om een uur of vier (en dat is niet overdag...) over moest stappen.

Ik hoop dat die NighJet een wat meer comfortabele ervaring geeft...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb door de jaren heen ook redelijk wat ervaringen gehad met nachtreinen. 

Mijn laatste ervaring is van zo’n 15 jaar geleden toen we met de CityNightLine van Amsterdam naar Basel SBB zijn gereisd. Dat was een zeer comfortable tweepersoons slaapcoupé met douche. 

Ik heb indertijd ook in nachttreinen met couchette gereisd. Dat vind ik een stuk minder comfortabel, zeker wanneer je een coupé met 5 anderen deelt. Je komt ‘s ochtends nogal verreisd aan en de wasmogelijkheden zijn niet om over naar huis te schrijven.

Ik slaap overigens makkelijk in ieder vervoermiddel. Geen oordopjes of wat dan ook nodig.

Andere slaaptreinervaringen die ik me kan herinneren:

Couchette van Amersfoort naar Kopenhagen, couchette van Amsterdam naar Parijs, couchette van Lyon naar Nantes, slaaprijtuig van Irun naar Lissabon, slaaprijtuig van Glasgow naar Londen, couchette van Amsterdam naar Florence, slaaprijtuig van Parijs naar Nice.

We kijken er erg naar uit om in 2022 een rit te maken met de nieuwe nachttrein die van Brussel via Amsterdam en Berlijn naar Praag gaat rijden. Een retour naar Wenen met de NightJet lijkt me ook prima.

Mijn ervaring heeft wel geleerd dat het reizen in een slaaprijtuig veel comfortabeler is dan een de couchette. Het alleen reizen maakt het gebruik wel duur als je de hele coupé alleen wilt hebben. Anders gaan de reserveringen op indeling en moet je de coupé delen met één of twee personen van hetzelfde geslacht.

Het meest comfortabele slaaprijtuig waarin ik ook gereisd heb was dat van de CityNightLine. Het was heel prettig om ‘s ochtends te kunnen douchen in een rijdende trein. Het kost natuurlijk wel een bak energie om al dat schone en vuile water mee te nemen.

Een nadeel van de nachttreinen is soms wel het rangeren in de nacht. Dat gaat niet altijd even zachtzinnig. De CityNightLIne had een heel rangeercircus in Koblenz Hbf. Allerlei doorgaande rijtuigen uit Hamburg, Dortmund en Amsterdam werden dan opnieuw samengesteld tot twee treinen naar Wenen en Zürich. 

Een ander soort reis door de nacht die heel comfortabel is: met de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich (of omgekeerd). Vroeger veel met de combinatie trein en boot gedaan. Tegenwoordig met enige regelmaat (als corona dat toelaat) voor familiebezoek in Engeland. We investeren dan in een duurdere hut. Dat slaapt uitstekend en is nog veel comfortabeler dan een nachttrein. Ideaal wanneer je ‘s ochtends rond 09:00 uur in Londen wilt aankomen. Tip: als lid van de ANWB krijg je altijd 8% korting op tickets en hutten. https://www.anwb.nl/ledenvoordeel/stena-line 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Nou is dat niet helemaal hetzelfde, maar jaren geleden ben ik eens met de nachttrein naar Andorra gegaan (en weer terug). Ik kan niet zeggen dat dat een heel fijne ervaring was. Je slaapt met zes man in een coupé en als je boven ligt kun je maar beter een sterke blaas hebben:joy:. Ik weet nog dat de “bedden” hard waren en - inderdaad - te kort. Maar het ergste vond ik toch wel dat we regelmatig gewoon een tijd stil stonden, soms wel een paar uur. En dat je om een uur of vier (en dat is niet overdag...) over moest stappen.

Je lag dus in een couchette met 6 per coupé. Dat is heel iets anders dan wat de draadstarter van plan is: een privécoupé in het slaaprijtuig en dat is eeen stuk comfortabeler dan een couchette.

Reputatie 7

Ooit de trein naar Florence genomen en toen in een T3 overnacht. Toen ontdekt dat slapen in een trein niets voor mij is.

Reputatie 6

Nou is dat niet helemaal hetzelfde, maar jaren geleden ben ik eens met de nachttrein naar Andorra gegaan (en weer terug). Ik kan niet zeggen dat dat een heel fijne ervaring was. Je slaapt met zes man in een coupé en als je boven ligt kun je maar beter een sterke blaas hebben:joy:. Ik weet nog dat de “bedden” hard waren en - inderdaad - te kort. Maar het ergste vond ik toch wel dat we regelmatig gewoon een tijd stil stonden, soms wel een paar uur. En dat je om een uur of vier (en dat is niet overdag...) over moest stappen.

Je lag dus in een couchette met 6 per coupé. Dat is heel iets anders dan wat de draadstarter van plan is: een privécoupé in het slaaprijtuig en dat is eeen stuk comfortabeler dan een couchette.

Ja dat is duidelijk :wink:

Ik heb zeer onlangs gereisd met de Night Jet naar Zürich en terug. Ik had een 1 persoons slaapplek de luxe geboekt met eigen sanitair. Maar de wagon met deze slaapplaatsen was niet aanwezig. Zowel heen als ook terug niet. Zonder overleg kreeg ik een downgrade naar een 4p couchette zonder eigen sanitair (welke uiteraard goedkoper is). De opvang en uitleg was heen zeer slecht en terug was de uitleg redelijk. Het bleek geen incident maar structureel voor te komen.  NS levert dus niet waarvoor betaald is en zonder overleg krijg je een veel goedkoper alternatief. Of en hoe ik financiële compensatie krijg valt nog te bezien, ook daar moet je zelf achteraan. Ik ben zeer teleurgesteld en zal deze vorm van reizen niet meer kiezen of aanraden aan anderen.  

Reputatie 6

Ik heb wat afgetreind -en s nachts geslapen- jaren 80/begin 90 met interrail door Europa. Maar ja als je jong bent dan slaap je makkelijk en ben je ook sneller weer fris. Moet er nu als begin 50’er echt niet meer aan denken…..zeker niet met vreemden in een slaapruimte. Maar meer zien per trein dan per vliegtuig juich ik van harte toe!

Maar meer zien per trein dan per vliegtuig juich ik van harte toe!

Dan moet je sowieso niet met een nachttrein gaan.

Reputatie 6

Ik bedoelde meer reizen per trein dan per vliegtuig…excuus!

Reputatie 7
Badge

Het vervolg: Over anderhalve week stap ik in de Nightjet naar Wörgl en dan via Kitsbuhel en een bus naar Mattrei en ik ben op mijn bestemming. :)

De tickets heb ik een anderhalve maand via de ÖBB geregeld (die download ik komende week), en ik heb gekozen voor een slaapcabine voor mij alleen. Dat belooft een spannende rit te worden. Hopelijk kan ik een beetje slapen. Het is in ieder geval comfortabeler dan met de auto mee op de achterbank met een kussentje om je nek… ;)

Het kost wat, maar het is zeker een mooi avontuur!

Reputatie 6

Veel plezier! :-)

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb zeer onlangs gereisd met de Night Jet naar Zürich en terug. Ik had een 1 persoons slaapplek de luxe geboekt met eigen sanitair. Maar de wagon met deze slaapplaatsen was niet aanwezig. Zowel heen als ook terug niet. Zonder overleg kreeg ik een downgrade naar een 4p couchette zonder eigen sanitair (welke uiteraard goedkoper is). De opvang en uitleg was heen zeer slecht en terug was de uitleg redelijk. Het bleek geen incident maar structureel voor te komen.  NS levert dus niet waarvoor betaald is en zonder overleg krijg je een veel goedkoper alternatief. Of en hoe ik financiële compensatie krijg valt nog te bezien, ook daar moet je zelf achteraan. Ik ben zeer teleurgesteld en zal deze vorm van reizen niet meer kiezen of aanraden aan anderen.  

Ik hoop maar voor @Aar dat dit inmiddels is opgelost. Ben eigenlijk wel benieuwd of @JeroenBrans ooit de compensatie heeft ontvangen.

Reputatie 7
Badge +1

Veel plezier alvast! 

En hopelijk kom je zonder al te veel vertraging aan. Nightjet en punctueel zijn helaas niet dingen die hand in hand gaan.

Half mei nog met de Nightjet geweest vanuit Wenen naar Amsterdam. De trein is uiteindelijk met een vertraging van 3 uur de grens bij Emmerich overgestoken door werkzaamheden tussen Passau en Regensburg (trein reed om via München) en problemen rond Keulen. Tot overmaat van ramp reed de trein ook niet verder dan Utrecht.

Compensatie aangevraagd bij ÖBB, had het ticket ook daar gekocht en bij een automaat uitgeprint in Oostenrijk, maar het originele ticket moest of bij een ÖBB loket ingeleverd worden of per post verstuurd worden naar Oostenrijk. Weer terug naar Oostenrijk was geen optie, dus maar per post verstuurd, maar deze is waarschijnlijk niet aangekomen heb namelijk niets meer terug gehoord van ÖBB. 

Leuk vooruitzicht, Aar! Ik wens je alvast veel plezier.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik ga erg brutaal zijn, want ik verwacht stiekem wel een soort van reisverslagje hoor 😄.

Reputatie 7
Badge

Komt goed! 🙂

Reputatie 7
Badge

Afgelopen dinsdag heb ik omstreeks 20:13 de (met +15) de NightJet gepakt. Ik zat in wagen 282 en ik had een slaapcoupé voor mij alleen. Het was een coupé die voor maximaal drie personen gebruikt kan worden. Tot aan Köln heb ik lekker genoten van een lekkere versnapering, heb ik wat gelezen, muziek geluisterd en toen werd het al aardig donker. De steward van dienst vroeg of hij mijn bed mocht opmaken, en ik vond dat prima, Ik had ook wel zin om lekker languit te rusten, want de nacht duurt nog lang. In een handomdraai werden de stoelen opgeklapt en verscheen er een bed, en werd er uit de coupé een dekbed en kussen tevoorschijn getoverd. Rolgordijntje dicht en tijd om wat te lezen.

Rond een uur of 0:00 heb ik mij even omgekleed om daarna de lichten uit te doen. Het slapen is wel een dingetje in zo'n nachttrein met het geschommel, en de lichtjes hier en daar, en het raampje wat op een kier stond, maar lang leve het slaapmaskertje wat ik nog nooit eerder in mijn leven geprobeerd heb, en de oordopjes. Ik heb niet als een roos geslapen, maar ik heb gelukkig wel lekker kunnen rusten met momenten dat ik in slaap ben gevallen. Van het rangeren in Nürnberg heb ik weinig gemerkt. Omdat je dan stilstaat slaap je ook makkelijker. De rust was al het belangrijkste voor mij. Het is en blijft gewenning. Wie weet lukt het slapen de volgende keer een stuk beter. Toch ben ik die nacht wel even een paar keer naar het toilet gewandeld. De Nightjet sloffen zijn echt een uitkomst.

Omstreeks 6:30 werd ik wakker, en heb ik het rolgordijntje open gedaan om van het uitzicht te genieten. Om een uur of 7:30 werd mijn bed weer door de steward afgebouwd en kon ik weer in mijn coupé zitten. Ook werd er rond 8:00 uur mijn bestelde ontbijt (die ik de avond ervoor op een formulier had ingevuld) gebracht en kon ik heerlijk smullen van een lekker ontbijtje en een kop thee. Inmiddels zaten we al bij München, en Wörgl kwam aardig in zicht. Rond 9:37 kwam ik in Wörgl aan en had ik genoeg tijd om over te stappen naar Kitzbuhel. Daar aangekomen heb ik de bus naar Mattrei gepakt.

Een geslaagde ervaring. Ik zou het zo weer doen.

De terugreis gaat overigens met de auto.

Groeten uit Virgental! Tschüs!

 

Reputatie 3

Heel leuk om te lezen @Aar ! Ik geloof dat de goedkoopste optie voor de NightJet een zes-persoonscoupé is, toch?

Reputatie 7
Badge

Heel leuk om te lezen @Aar ! Ik geloof dat de goedkoopste optie voor de NightJet een zes-persoonscoupé is, toch?

Dat klopt. Vanaf 30 euro is dat. Veel jongere mensen maken daar gebruik van omdat het goedkoop is. Maar het heeft weinig comfort. Daarom kies ik voor een eigen slaapcoupé. Weinig 'prikkels', geen gesnurk. Ach, voor elk jaar moet het wel kunnen.

Reageer