estafettestaking, waar en wanneer? | NS Community
beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24567 Bekeken

Reputatie 6

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

icon

Beste antwoord door West 17 August 2022, 15:04

Bekijk origineel

85 reacties

Nergens, de vakbonden zullen dit wel zo laat mogelijk per dag bekend maken om zoveel mogelijk overlast voor de reizigers te veroorzaken. Het doel van stakingen is uiteraard niet om NS te treffen maar de reizigers.

Reputatie 6
Badge +1
  • 24 augustus: regio Noord NL
  • 26 augustus: regio West NL
  • 29 augustus: regio Noord West NL
  • 30 augustus: regio Midden NL
  • 31 augustus: regio's Oost en Zuid NL

Bron

De regio's maken in principe niet uit omdat machinisten door heel NL rijden, overal zou normaal gesproken de hinder van uitvallende treinen gevoeld worden en dan het meest rondom de genoemde regio's.

Tenzij de NS weer dienstkaartjes gaat wijzigen maar dan kom je in het gebied van “besmet” werk voor de andere collega's. Hou maar rekening met een flink verstoorde treinenloop.

Reputatie 7
Badge

Nergens, de vakbonden zullen dit wel zo laat mogelijk per dag bekend maken om zoveel mogelijk overlast voor de reizigers te veroorzaken. Het doel van stakingen is uiteraard niet om NS te treffen maar de reizigers.

Reizigers zijn een bijzaak. Het gaat de vakbonden in het algemeen om de NS-medewerkers. Dat reizigers getroffen worden is daardoor onvermijdelijk.

Hoewel de FNV het vervelend vindt dat reizigers door de stakingen worden getroffen, zegt de vakbond dat de stakingen uiteindelijk ook in het belang van de reizigers zijn. "We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Treinen vallen daardoor uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren"

Reputatie 7

In principe (en dat is ervanuitgaande dat we het hier over de NS regio-indeling hebben:

 

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

En, uiteraard onder voorbehoud, mag je er m.i. dus vanuitgaan dat er van/naar/via deze plaatsen geen treinverkeer zal zijn op de genoemde data. Een trein die op 24 augustus van Rotterdam naar Groningen rijdt zal dus rijden tot de laatste personeels-overstandplaats voor de eindbestemming waar niet gestaakt wordt (dus in dit geval Amersfoort). 

Mocht het zo zijn dat betreffende trein van Rotterdam naar Groningen normaal door personeelsleden met standplaats Groningen wordt gereden, dan wordt er mogelijk vervanging gezocht en indien die er niet is, wordt de trein alsnog de gehele route opgeheven.

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  Bij een vorige staking heeft de NS al laten zien zich te verlagen tot zulke stappen door andere treinnummers toe te kennen aan reguliere treinen maar pas op want stakende collega’s nemen het je niet in dank af als je zo’n trein gaat rijden. Zorg dat je het telefoonnummer van je vakbond bij de hand hebt op de stakingsdagen zodat je kunt overleggen als het je wordt opgedrongen.

 

Succes met de stakingen NS-personeel. Vooral niet opgeven 👍

Sommige eisen die ik zie staan zouden al ingewilligd moeten worden zonder staking. Serieus, wat is 14 euro per uur nou? Beschamend dat er mensen bij NS (moeten gaan) werken die het met minder moeten doen. Zelfs daar kom je in veel situaties al amper van rond tegenwoordig. Blij dat er dit jaar in meerdere sectoren op wordt gestaan tegen belabberde beloningen, onmogelijke roosters, oneindige flexcontracten en weet ik veel wat voor onzin.

'Is het' er niet? Nou prima, dan gaan die mensen zelf maar met een trein rondrijden.  

Reputatie 6

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  Bij een vorige staking heeft de NS al laten zien zich te verlagen tot zulke stappen door andere treinnummers toe te kennen aan reguliere treinen maar pas op want stakende collega’s nemen het je niet in dank af als je zo’n trein gaat rijden. Zorg dat je het telefoonnummer van je vakbond bij de hand hebt op de stakingsdagen zodat je kunt overleggen als het je wordt opgedrongen.

 

Maar als je vanaf of tot een standplaats rijdt waar niet gestaakt wordt, is dat dan ook besmet werk? Soms gaat daar regulier ook personeel van de trein op of af

Reputatie 3

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

 

 

 

Weet iemand of te verwachten is dat op 31 augustus de internationale treinen tussen Limburg/Noord-Brabant en België geraakt worden? Ik heb het dan specifiek over de Intercity Brussel, Thalys en de verbinding Maastricht-Luik.

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Er wordt al zelden gecontroleerd, maar gratis reizen aankondigen mag niet in Nederland. Door de rechter verboden (niet door de vakbonden)

Reputatie 5

Kunnen ze niets anders bedenken dan staken? Bijvoorbeeld het (hoofd)kantoor van NS blokkeren of zoiets. Dan tref je de directie/ het bestuur van NS direct. Nu tref je vooral een heleboel reizigers die helemaal geen partij zijn is dit conflict tussen NS en werknemers/vakbonden.

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Reputatie 7
Badge

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Zolang reizigers moeten blijven inchecken maakt het de NS weinig uit.
En nee, zo mogen niet zomaar de poortjes openen voor iedereen, want dan zijn ze schuldig aan het opzettelijk toebrengen van fraude wat strafbaar is.

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

Succes met de stakingen NS-personeel. Vooral niet opgeven 👍

Sommige eisen die ik zie staan zouden al ingewilligd moeten worden zonder staking. Serieus, wat is 14 euro per uur nou? Beschamend dat er mensen bij NS (moeten gaan) werken die het met minder moeten doen. Zelfs daar kom je in veel situaties al amper van rond tegenwoordig. Blij dat er dit jaar in meerdere sectoren op wordt gestaan tegen belabberde beloningen, onmogelijke roosters, oneindige flexcontracten en weet ik veel wat voor onzin.

'Is het' er niet? Nou prima, dan gaan die mensen zelf maar met een trein rondrijden.  

Straks natuurlijk ook niet klagen als de tarieven 10% omhoog gaan. Je kunt allerlei eisen gerechtvaardigd vinden maar 20% loonsverhoging gaat er echt niet komen. De reden is dat dat geld er toch echt niet is, of jij dat nou leuk vindt of niet. 

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Badge +3

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

@Tamzin heeft gelijk maar de juiste term is niet ‘besmet werk’ maar ‘onerkruipersverbod’, zie https://www.absoluteadvocaten.nl/arbeidsrecht/onderkruipersverbod

Er mogen dus geen uitzendkrachten (of Arriva personeel e.d.) ingehuurd worden, maar de term ‘besmet werk’ lijkt ook gebruikt te worden in situaties waar werkwillig personeel van het eigen bedrijf het werk van stakende werknemers overneemt (herverdeling, extra diensten, etc.) waardoor het effect van een staking (deels) teniet gedaan wordt.

Dat laatste mag gewoon, en stakende werknemers mogen dat niet in de weg staan (door bijv. blokkades).

Reputatie 7

Als de estafettestakingen niet helpen, volgt in de 1e week van september een landelijke staking, lees ik. Ik begrijp veel van de eisen en die vind ik ook niet meer dan normaal, maar bij wat de bonden financieel allemaal willen, zet ik vraagtekens. Dat kan toch reëel gezien helemaal niet. O.a. automatische looncompensatie bij inflatie.... Als NS overstag gaat, is het personeel de koning te rijk, de reiziger niet want dat gaan ze in de tarieven voelen. Resultaat: nog meer ov-weglopers. Uiteindelijk wordt reizen zo te duur voor veel mensen, zeker als je beseft wat energie en wonen kost. 

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Badge +3

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 🤣 En als het per week is dan verdien je ook erg weinig (bij fulltime).

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi), in de praktijk spreekt echter iedereen van de wet op besmet werk. Via eerdere jurisprudentie is (na rechtszaken aangespannen door.de vakbonden) bepaald dat werknemers van andere standplaatsen binnen hetzelfde bedrijf daar niet onder vallen, wat in de prijktijk betekent dat een bedrijf bij stakingen het werk onbeperkt kan herverdelen onder zijn eigen personeel. Ook niet-stakend personeel vragen om over te werken (binnen de daarvoor geldende regels) is toegestaan. 

Of NS niet gebaat is bij escalatie betwijfel ik. Met een eis van 20% is het verstandig vakbonden en personeel zo snel mogelijk ondubbelzinnig duidelijk te maken dat over een dergelijke eis domweg niet te onderhandelen valt. NS kan dat ook in de media straks makkelijk verkopen, in de tot nu toe in 2022 afgesloten CAO's is de gemiddelde loonsverhoging (inclusief prijscompensatie) ongeveer 5%, de pensioenen stijgen gemiddeld 1-2%. Wie is er dan onredelijk als het spoorwegpersoneel 20% eist? Niet NS lijkt me. 

Badge +3

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi),

Zie mijn eerdere reactie.

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 

Die 20% betreft uiteraard de loonkosten, de loonsverhoging is daar maar een onderdeel van. Er ligt al een bod van 8% loonsverhoging (de vakbond noemt dat echter geen loonsverhoging maar prijscompensatie), de looneis die je nu noemt komt daar dus bovenop. Voor de laagste lonen wordt trouwens veel meer extra geeist.

Maar dan zijn er ook zeer extreme eisen met betrekking tot roosters, die nog ruimer (lees: inefficiënter) moeten worden en daarnaast vooral tot grote extra kosten in het weekend gaan leiden.

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Badge +3

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Daarmee wel eens, want van 20% loonkostenverhoging (voor werkgevers) gaat een werknemer natuurlijk maar een fractie zien op het loonstrookje.

Reageer