estafettestaking, waar en wanneer? | NS Community
beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24567 Bekeken

Reputatie 6

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

icon

Beste antwoord door West 17 August 2022, 15:04

Bekijk origineel

85 reacties

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Misschien dan toch maar 100 euro netto per maand erbij?

Het is bij de vakbond niet of-of maar en-en. 

Badge +3

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Ik lees van alles over compensatieregelingen (extra toeslagen voor minima) vanuit de overheid, maar die zeggen min of meer terecht dat werk wel moet lonen (tering naar de nering) en de werkgevers (de NS is géén staatsbedrijf en krijgt geen overheidssubsidie) het maar met de werknemers (en vakbonden) moeten oplossen.

En ik vermoed niet dat veel NS werknemers te maken hebben of krijgen (hooguit bij part time) met toeslagen. Dat is een vak apart eigenlijk (waar is het omslagpunt om meer uren te gaan/willen werken voor minder geld?)

Dus ik vermoed niet dat als bijv. @Loes toezegt om nog een jaar te blijven in plaats van Kleuterjuf worden (dat betaalt misschien wel veel meer!) er ineens fors op vooruit zal gaan…

‘An offer you cannot refuse’ 🤣 maar ja zij werkt (zoals iedereen bij de NS behalve de bobo's aan de top?) dus via een cao contract en dus bijbehorende salaristabel?

Reputatie 4

waarom staken ze niet in het weekend?  Ze willen toch zo min mogelijk reizigers treffen.

Laten we dan vooral het volk wat wel wil werken gewoon naar hun werk gaan.  (of doe het tussen 20.00 en 6.00).

 

Ik ga ervanuit dat de rechter de staking verbied. Staken is een recht, maar het moet wel een terechte staking zijn. Ik blijf erbij dat conducteurs meer bankhangen dan echt werken, of koffie drinken en swipen moet tot hun taken behoren.

 

Iedereen heeft last vd stijgende prijzen, we zullen het er,mee moeten doen…. allemaal… dus ook het conducteurtje….

Dat extra loon kan ik nog wel begrijpen. Met 20% loonstijging zit je rond de verwachte inflatie voor de komende 2,5 jaar. En natuurlijk is die 20% onderhandelingstactiek. Goede kans dat je uiteindelijk op 12% uitkomt. Maar als de vakbonden 12% hadden geroepen, wordt het er uiteindelijk misschien 10%.

Tegenover de tegemoetkoming aan de looneis zou ik dan graag zien dat de vakbonden hun verzet tegen de eenmansbediening laten varen. Uiteindelijk is dat een tussenoplossing, tot de trein straks automatisch rijdt en de machinist de conducteur kan worden. Helemaal geen personeel aan boord is natuurlijk levensgevaarlijk in geval van een incident, dus dan komt de conducteur weer terug.

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort.

Top! Dus jij wordt mijn privé-chauffeur? 

 

 

 

Badge +3

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

Een HC die niet eens bereid is om te controleren op geldige vervoerbewijzen (al was het maar de 1e klas scheefrijders wegsturen in plaats van beboeten)… 🤔

En dat zou dan (arbeidsvoorwaarden?) elke 45 minuten even moeten gebeuren?

Dan houdt het inderdaad ergens op! En nee., als reiziger ga ik niemand zelf de 1e klas uit jagen (hooguit luide ‘reizigers’ in een stiltecoupé erop wijzen dat zoiets echt niet de bedoeling is) 

Gewoon beboeten dus (zoek de HC of schakel V&S in) en dat is dan 190+ euro graag per persoon (bij ook nog herrie maken in een stiltecoupé zonder geldig vervoerbewijs) …

Tegen mij (reiziger) “hou je bek, waar bemoei jij je mee?”…

Nou ja, “als jijzelf nou eens nagedacht zou hebben als men je zometeen met YouTube gefilmd geweld de trein uit tieft” (met nog de vrijwillge keuze om je te gedragen zoals wij -je medereizigers- of de NS willen, of anders een vette boete)?

En ja, dan staat de trein maar even wat langer stil, want aan een zakkenroller (trein ook 20 minuten vertraging) met een geldig vervoerbewijs verdien je minder!😅

Degenen die zich daarover rot lachen hebben de overmacht tegenover @Loes en komen er (bijna altijd) met een simpele waarschuwing vanaf.

Dat dus graag anders (kortere lijntjes met V&S/politie?) 😴

Iemand die het echt niet weet pik je er feilloos uit, dus ja als toezichthouder/handhaver mag je ‘discrimineren’ bij controle (dus selectieve steekproef) 

De NS kan wel aangeven dat het 20% is bij elkaar maar welke salarisschaal hebben ze daarvoor genomen?  Er wordt een eenmalige uitkering gevraagd en als je die omslaat op de laagste schaal dan is de verhoging procentueel erg groot.

De NS rommelt wel vaker met cijfertjes, dat deden ze ook in het eerste corona jaar door flink af te schrijven op van alles en nog wat en dan lopen kermen over een flink verlies. Tja dat kan elk bedrijf als je rommelt met cijfertjes zoals het jou goed uitkomt.

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

En het is niet voor niets dat er personeelsgebrek is, onvrede maakt dat medewerkers vertrekken.

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  En ook tekort aan medewerkers daar heeft voor veel uitval van treinen gezorgd.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. Onvrede is gewoon groot op de werkvloer en nu wordt het aangekondigt zodat reizigers er rekening mee kunnen houden.

 

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Nogmaals dit zijn allemaal extra eisen die nog bovenop de prijscompensatie komen.

 

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

Karig? Kom op zeg, de CAO is nu al zeer luxe vergeleken met het bedrijfsleven. Wat verwacht je, twee keer modaal voor functies op MBO-niveau en dan ook nog bij een bedrijf dat zware verliezen maakt?

 

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  

De megastoring van 3 april was toch echt bij NS.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. 

Hoe harder er gestaakt wordt hoe groter de druk in de media op vakbond en personeel wordt om hun absurde eisen maar snel te vergeten. Als je 20% eist terwijl de gemiddelde bejaarde dit jaar 1-2% krijgt maak je je niet populair maar word je zakkenvuller genoemd.

Misschien moet NS gezien de absurde eisen maar eens gebruik gaan maken van het uitsluitingsartikel in de stakingswet: het voltallige personeel onbetaald naar huis sturen voor de duur dat er gestaakt wordt. Kijken hoe lang personeel en vakbonden dat vol houden.

@Tamzin  Voor de onregelmatigheid en de schalen waar de meeste medewerkers in zitten bij de NS durf ik het inderdaad karig te noemen, er is een enorme vraag naar personeel en de lonen zijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn elders echt beter dan bij de NS op dit moment.  Maar het is duidelijk dat jij daar totaal geen zich op hebt, het is voor NS personeel bijvoorbeeld bijna onmogelijk om verlof te krijgen op dagen dat jij het wil en dat is elk jaar in grote delen van het land DRAMA met hoofdletters. Die vrije dagen zijn een opgebouwd recht in een CAO.

Het is niet voor niets dat de uitstroom momenteel groter is dan de instroom, de laatste jaren is het flink verslechterd bij de NS. En ik ken genoeg oud collega’s die er nu nog werken maar ook bezig zijn om weg te gaan als er niets veranderd bij de NS komende tijd. De tijd dat de NS een goede werkgever was is echt geweest.

 

En het personeel is er echt klaar mee hoe het management met ze omgaat dat blijkt wel uit de stakingsbereidheid want bij de laatste staking lag die stukken lager dan nu.

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …
In mijn optiek is dit juist publiciteit waar je als NS-medewerker niet op zit te wachten.

Zonder context klinkt dit als graaien in een tijd waarin juist ervoor gewaarschuwd door de DNB om niet te ver te gaan met koopkrachtreparaties.

Extra medewerkers aan willen trekken door een hoger loon gaat ook lastig worden. Die medewerkers moeten ergens vandaan komen en geeft een hoog risico op waterbedeffect waarbij een andere branche problemen krijgt.

Situatie is ruk. Ben daarom wel benieuwd hoe de vakbonden een dergelijke hoge looneis ethisch gezien willen verkopen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat we gewoon even rustig moeten afwachten. Speculeren over de eventuele acties heeft weinig zin. Misschien wordt er dit weekend nog wel onderhandeld.

Aangezien ik het ook van de media heb vernomen, is er dus gelekt en ook ik wacht af hoe nu verder. 

VVMC heeft inderdaad reeds een mail uitgestuurd naar haar leden dat de FNV gelekt zou hebben.

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

En weet iemand of Ns dan bussen inzet....

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …

De vakbonden ontkennen niet dat hun eisen neerkomen op 20% maar vinden dat dan maar moet. Naast 8% prijscompensatie worden er nog aanvullende extra looneisen gesteld, wordt er een veel luxere vroegpensioen regeling geëist en ook zijn er nog zeer dure eisen met betrekking tot de roosters en weekendwerk.

Reputatie 6
Badge +1

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

En weet iemand of Ns dan bussen inzet....

Volgens mij mag dat niet. 

De reizigersaantallen zijn ook veel te groot om bussen te kunnen organiseren, laat staan met de tekorten die nu al spelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook al mag het wel, die bussen (of beter gezegd chauffeurs) zijn er niet. Zie bv de diverse werkzaamheden waarbij gezegd wordt dat er niet voldoende bussen zijn en het advies het traject of de spit te mijden of de ingelaste werkzaamheden bij Amersfoort afgelopen dinsdagavond waarbij er helemaal geen bussen reden. 

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Lekker handig voor mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer en door bepaalde fysieke problemen niet KUNNEN autorijden… 

Reputatie 7
Badge

Het gaat er niet beter op worden helaas.

Reputatie 6

Ik was heel blij met onze verhoging dit jaar in de CAO maar dat was nog voor de inflatie (1,5% en dan daarna nog eens 2%). Als ik dan nu getallen lees van 8% tot 20%, dan denk ik, gelukkig is onze CAO eind dit jaar weer afgelopen ;) maar ja elke loonsverhoging zal weer elders vandaan moeten worden gehaald.

Ik reis de laatste tijd weer wat meer met de trein, omdat ik er weer wat meer zin in heb en ook omdat ik dan wat makkelijker naar grotere steden kan zonder na te moeten denken over parkeren. Maar de komende tijd reken ik maar even niet op de trein....

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen

 

Vriendelijke Groeten,

Een wanhopige student 😩 

Reputatie 7

Nederland holt op allerlei vlakken achteruit. Een leidend voorbeeld is het niet meer.

Als het gerommel in het ov de komende maanden aanhoudt, waar ik toch wel bang voor ben, en de betrouwbaarheid en het reisplezier niet toeneemt, toch maar weer nadenken of ik niet beter richting auto kan gaan. Hoewel dat ook ontzettend prijzig is. Maar blijkbaar kan vrijwel iedereen dat (nog) wel betalen gezien al dat blik op de weg. Er zijn er die liever droog brood eten dan hun auto weg te doen. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Reputatie 7

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen.

Vrijdag 26 augustus is de staking in regio West - waar Delft onder valt. Gaat de staking door, dan kan je er vanuit gaan dat er niks rijdt. 

Reageer