beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken

Reputatie 6

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

icon

Beste antwoord door West 17 August 2022, 15:04

Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Daar zou ik niet te erg op rekenen. De Intercity's keren allemaal in Utrecht. Tussen Gouda en Utrecht rijden twee Sprinters per uur. Ook kun je nog vanaf Breukelen naar Gouda.

Badge +3

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Uit een ander topic en https://nieuws.ns.nl/staking-heeft-vrijdag-grote-gevolgen-op-het-spoor/ begrijp ik dat er gereden wordt van/naar Gouda en ook Alphen a/d Rijn. De intercity’s van/naar Gouda (die normaal naar Rotterdam/Den Haag rijden) stoppen daarbij extra in Woerden.

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Dat is wat de NS roept, niet wat de bonden eisen dat is een ander percentage met een eenmalige uitkering. De NS houdt er net als zovaak een eigen rekensommetje op na.

Ga nu eerst eens kijken wat de verschillende bonden eisen en maak je eigen rekensommetje. En dan meot je de eerdere toezegging van de NS om de pensioenpremies te herstellen even buiten beschouwing laten want dat is een toezegging die bij de vorige CAO is gemaakt omdat daar toen een stap in terug is gezet vanwege corona.

 

En nu begin je in een andere post weer over de conducteurs maar dat is gewoon een verplichting uit de concessie dat die op de trein aanwezig zijn. Dus opgelegd door het ministerie.

Rijdend staakt inderdaad eerder dan de rest omdat daar de meeste druk vanuit gaat, mochten de monteurs gaan staken dan merk je dat direct terug in het aantal inzetbare treinen want als een trein zijn keuring niet tijdig heeft gehad kan deze niet rijden. 

Overigens vind ik de opmerking over rijdend maakt altijd hommeles en de andere afdelingen niet wel een erg trieste opmerking, andere afdelingen staakten namelijk ook mee toen het over het pensioen ging 3 jaar geleden alleen heb je dat niet gemerkt en merk je stakingen bij rijdend meteen.

Er wordt gewoon opgekomen voor hun salaris en omstandigheden waaronder gewerkt moet worden maar ik begrijp dat jij liever minder rijdend personeel ziet en een flink uitgedunde dienstregeling met volle treinen doordat er weinig personeel overblijft als het zo doorgaat bij de NS.

 

Reputatie 6

Wanneer is de planner bijgewerkt voor morgen? 

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Reputatie 7
Badge +3

Ook de ondersteunende diensten vallen onder de CAO. Werknemers van NS geven terecht aan dat NS een aantrekkelijke CAO moet hebben om nieuwe medewerkers te werven. 

Er wordt al veel geklaagd over defecte treinen en haperende ICT. Dat gaat echt niet opgelost worden als NS geen aantrekkelijke werkgever is.

@iMark

Productiviteitsverhoging heb je bij alle bedrijven en is hard nodig om de in Nederland nog steeds flink sneller dan de inflatie stijgende loonkosten te kunnen blijven betalen. Denk bijv. aan steeds luxere verlofregelingen, een vervroegde uittredings regeling en de explosief gestegen pensioenpremies. Dat moet allemaal wel betaald worden ook al ziet de werknemer dat niet iedere maand op zijn bankrekening 

Die 1100 vacatures zitten trouwens voor een flink deel ook bij ondersteunende diensten zoals bij technici in werkplaatsen en bij de IT. En die staken nooit, het is altijd en eeuwig hommeles bij het rijdend personeel.

Verder ontbreekt het aan creativiteit. Iedereen weet dat de huidige manier van inzet van conducteurs totaal inefficiënt is. Heel veel mensen met minimale toegevoegde waarde om het maar netjes te zeggen. Maar iets willen veranderen ho maar.

Reputatie 7
Badge +3

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Dat is inderdaad een minder gelukkige uitspraak. 

Waar NS-ers veel duidelijker over moeten zijn is dat de werkdruk de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Er werken nu 13% minder mensen voor NS dan 5 jaar geleden terwijl er evenveel treinkilometers geproduceerd worden. 
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-ns-medewerkers-krimpt-al-vijf-jaar-maar-het-aantal-kilometers-niet~b07ff01f/
Dan zijn er ook nog een keer 1100 openstaande vacatures. 

Geen wonder dat het personeel wel een beetje klaar is met NS.

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? 

Zolang er een eis van 20% op tafel ligt heeft praten vrees ik weinig zin. Dat geld is er gewoon niet.

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Reputatie 7
Badge

Er zullen af en toe vast wel gesprekken zijn maar zolang niemand toegeeft gebeurt er ook niks.

Reputatie 6

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? Ik vind reizen plannen nu wel heel lastig zo moet ik n en de hele regio indeling is ook superinduideli

Reputatie 1

@AnneE Als je met Eurostar reist, houd https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie en https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie in de gaten. Waarschijnlijk wordt morgen meer duidelijk. Overigens zou ik me op dit moment niet al teveel zorgen maken. Thalys verwacht bijvoorbeeld geen of nauwelijks hinder voor komende vrijdag en legt tussen Amsterdam en Lille praktisch hetzelfde traject als de Eurostar af. Het lijkt mij dus vrij waarschijnlijk dat de Eurostar ook gewoon rijdt.

Hoe gaat het als je de 26e een ticket van Amsterdam naar Londen hebt? Gaat die trein ook maar tot Rotterdam of rijdt deze wel door naar Brussel en daarna naar Londen?

Reputatie 7

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

 

'Ik krijg het niet, dus mag de rest het ook niet'. 

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

Zichtbaar zijn hangt ook samen met veiligheid voor de medewerkers en de NS is zijn eigen pad aan het bewandelen en betrekt daar de medewerkers niet meer bij.  Zoals het af willen schaffen van de BOA zodat een conducteur eigenlijk amper nog wat kan doen, terugsturen van processen verbaal omdat men er geen moeite voor wil doen op het hoofdkantoor.

En de NS heeft het over 20% maar komt niet met een onderbouwing, de eisen van de bonden liggen lager en iedereen weet dat je altijd meer moet vragen dan dat je doel is om te krijgen.

En uit jouw woorden kan ik dan opmaken dat jouw werkgever geen moeite hoeft te doen om je te compenseren voor de inflatie, daar zal hij/zij blij mee zijn.

Reputatie 5

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

Badge +3

Weet nog niet of het eerder gepost is, maar https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/wuq2nk/reizen_met_de_staking_een_kleine_gids_door_een/

Hou er maar rekening mee dat het een grote puinhoop wordt aangezien zowel personeel als treinen landelijk rijden zal er aan beide gebrek zijn door het land heen. Of Solver gaat draaien om het probleem op te lossen vraag ik me af omdat er wel veel beperkingen zijn die in Solver verwerkt moet gaan worden om een dienstregeling op poten te krijgen.

Dan zit je ook nog met de vraag of personeel uit andere regio's andere diensten accepteren en/of ze bereid zijn naar de stakende regio te gaan reizen. Ik verwacht veel telefoontjes naar de bonden toe tenzij die nog met een statement gaan komen richting het personeel over wat ze wel en niet mogen/moeten accepteren vanuit de NS.

Grote kans dat de bijsturing het de stakingsdagen erg druk krijgt om toch treinen te laten rijden in de andere regio's want ik denk dat er in de stakende regio zo en zo geen trein zal rijden van de NS.

En de NS zal niet te vroeg haar plan ontvouwen om de stakingen te omzeilen, dit zodat de bonden er niet al vroeg op in kunnen spelen.

Bij 1 van de laatste CAO stakingen is het tussen management en stakers flink uit de hand gelopen door politie acties vanuit het management in Amsterdam, dit heeft een enorme vertrouwensbreuk opgeleverd. Laten we hopen dat het deze keer van beide kanten fatsoenlijk blijft verlopen, niemand is er bij gebaat als dit volledig uit de hand loopt.

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl zoeven het nieuws dat NS niet naar de rechter stapt om de stakingen te voorkomen. Ik denk dat wel naar de rechter stappen overigens geen slim idee was geweest.

https://www.nu.nl/economie/6219326/ns-stapt-niet-naar-de-rechter-om-stakingen-te-voorkomen.html

Reputatie 7
Badge +3

Ik bewonder het optimisme. NS zou er verstandig aan doen om op dit soort dagen een afgeschaalde dienstregeling als basis te gebruiken. Het is al nauwelijks mogelijk om zonder stakingen de normale dienstregeling te rijden. Of om lijst met treinseries te publiceren die afgeschaald worden of helemaal niet rijden

Dit is eigenlijk veel te ingewikkeld voor NS. Een scenario waarbij alle treinen geannuleerd worden is zo ongeveer het enig haalbare.

Reputatie 7

Er zal een programmaatje overheen gaan genaamd Solver. Ik vermoed dat de bijsturing de diensten van de stakende standplaatsen leeg haalt en vervolgens zal Solver proberen zoveel mogelijk te herverdelen. Ik vermoed dat dit proces in de komende uren gereed zal zijn en dan worden de nieuwe, herverdeelde diensten gepusht en de reisplanners daarop aangepast. 

Bedenk je wel dat ondanks dat dit proces wat langer duurt, het dus waarschijnlijk zoveel mogelijk in belang is van de reiziger omdat er uiteindelijk toch nog wat meer treinen zullen rijden, ook naar de stakende standplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +3

Op dit soort momenten is NS slachtoffer van de eigen (veel te) gecompliceerde personeelsplanning. Diensten van standplaatsen waar gestaakt wordt, moeten worden verdeeld over andere standplaatsen. 

De estaffettestakingen zijn vanuit vakbondsoogpunt dan ook veel effectiever dan een landelijke staking. Er hoeven zo veel minder uitkeringen uit de stakingskassen gedaan te worden om toch het halve en misschien wel hele land plat te leggen. Bijna een week ernstige ontregelingen voor weinig kosten.

Reputatie 7
Badge +1

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

 

Mensen willen zich graag voorbereiden. Ik heb van Loes vernomen dat de staking op zondagavond om 11 uur is aangekondigd door de vakbonden. Ik vind dat NS wel heel erg lang de tijd neemt om de conscequenties voor de reiziger duidelijk te maken. Bedrijf lijkt mij meer en meer de weg kwijt te zijn.  

Reageer