beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken

Reputatie 6

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

icon

Beste antwoord door West 17 August 2022, 15:04

Bekijk origineel

85 reacties

Nergens, de vakbonden zullen dit wel zo laat mogelijk per dag bekend maken om zoveel mogelijk overlast voor de reizigers te veroorzaken. Het doel van stakingen is uiteraard niet om NS te treffen maar de reizigers.

De regio's maken in principe niet uit omdat machinisten door heel NL rijden, overal zou normaal gesproken de hinder van uitvallende treinen gevoeld worden en dan het meest rondom de genoemde regio's.

Tenzij de NS weer dienstkaartjes gaat wijzigen maar dan kom je in het gebied van “besmet” werk voor de andere collega's. Hou maar rekening met een flink verstoorde treinenloop.

Reputatie 7
Badge

Nergens, de vakbonden zullen dit wel zo laat mogelijk per dag bekend maken om zoveel mogelijk overlast voor de reizigers te veroorzaken. Het doel van stakingen is uiteraard niet om NS te treffen maar de reizigers.

Reizigers zijn een bijzaak. Het gaat de vakbonden in het algemeen om de NS-medewerkers. Dat reizigers getroffen worden is daardoor onvermijdelijk.

Hoewel de FNV het vervelend vindt dat reizigers door de stakingen worden getroffen, zegt de vakbond dat de stakingen uiteindelijk ook in het belang van de reizigers zijn. "We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Treinen vallen daardoor uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren"

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi), in de praktijk spreekt echter iedereen van de wet op besmet werk. Via eerdere jurisprudentie is (na rechtszaken aangespannen door.de vakbonden) bepaald dat werknemers van andere standplaatsen binnen hetzelfde bedrijf daar niet onder vallen, wat in de prijktijk betekent dat een bedrijf bij stakingen het werk onbeperkt kan herverdelen onder zijn eigen personeel. Ook niet-stakend personeel vragen om over te werken (binnen de daarvoor geldende regels) is toegestaan. 

Of NS niet gebaat is bij escalatie betwijfel ik. Met een eis van 20% is het verstandig vakbonden en personeel zo snel mogelijk ondubbelzinnig duidelijk te maken dat over een dergelijke eis domweg niet te onderhandelen valt. NS kan dat ook in de media straks makkelijk verkopen, in de tot nu toe in 2022 afgesloten CAO's is de gemiddelde loonsverhoging (inclusief prijscompensatie) ongeveer 5%, de pensioenen stijgen gemiddeld 1-2%. Wie is er dan onredelijk als het spoorwegpersoneel 20% eist? Niet NS lijkt me. 

Reputatie 7

In principe (en dat is ervanuitgaande dat we het hier over de NS regio-indeling hebben:

 

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

En, uiteraard onder voorbehoud, mag je er m.i. dus vanuitgaan dat er van/naar/via deze plaatsen geen treinverkeer zal zijn op de genoemde data. Een trein die op 24 augustus van Rotterdam naar Groningen rijdt zal dus rijden tot de laatste personeels-overstandplaats voor de eindbestemming waar niet gestaakt wordt (dus in dit geval Amersfoort). 

Mocht het zo zijn dat betreffende trein van Rotterdam naar Groningen normaal door personeelsleden met standplaats Groningen wordt gereden, dan wordt er mogelijk vervanging gezocht en indien die er niet is, wordt de trein alsnog de gehele route opgeheven.

Reputatie 6
Badge +1
  • 24 augustus: regio Noord NL
  • 26 augustus: regio West NL
  • 29 augustus: regio Noord West NL
  • 30 augustus: regio Midden NL
  • 31 augustus: regio's Oost en Zuid NL

Bron

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

Reputatie 7
Badge +3

Op dit soort momenten is NS slachtoffer van de eigen (veel te) gecompliceerde personeelsplanning. Diensten van standplaatsen waar gestaakt wordt, moeten worden verdeeld over andere standplaatsen. 

De estaffettestakingen zijn vanuit vakbondsoogpunt dan ook veel effectiever dan een landelijke staking. Er hoeven zo veel minder uitkeringen uit de stakingskassen gedaan te worden om toch het halve en misschien wel hele land plat te leggen. Bijna een week ernstige ontregelingen voor weinig kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Dat is inderdaad een minder gelukkige uitspraak. 

Waar NS-ers veel duidelijker over moeten zijn is dat de werkdruk de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Er werken nu 13% minder mensen voor NS dan 5 jaar geleden terwijl er evenveel treinkilometers geproduceerd worden. 
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-ns-medewerkers-krimpt-al-vijf-jaar-maar-het-aantal-kilometers-niet~b07ff01f/
Dan zijn er ook nog een keer 1100 openstaande vacatures. 

Geen wonder dat het personeel wel een beetje klaar is met NS.

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Er wordt al zelden gecontroleerd, maar gratis reizen aankondigen mag niet in Nederland. Door de rechter verboden (niet door de vakbonden)

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Reputatie 7
Badge +1

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

 

Mensen willen zich graag voorbereiden. Ik heb van Loes vernomen dat de staking op zondagavond om 11 uur is aangekondigd door de vakbonden. Ik vind dat NS wel heel erg lang de tijd neemt om de conscequenties voor de reiziger duidelijk te maken. Bedrijf lijkt mij meer en meer de weg kwijt te zijn.  

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 

Die 20% betreft uiteraard de loonkosten, de loonsverhoging is daar maar een onderdeel van. Er ligt al een bod van 8% loonsverhoging (de vakbond noemt dat echter geen loonsverhoging maar prijscompensatie), de looneis die je nu noemt komt daar dus bovenop. Voor de laagste lonen wordt trouwens veel meer extra geeist.

Maar dan zijn er ook zeer extreme eisen met betrekking tot roosters, die nog ruimer (lees: inefficiënter) moeten worden en daarnaast vooral tot grote extra kosten in het weekend gaan leiden.

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

De NS kan wel aangeven dat het 20% is bij elkaar maar welke salarisschaal hebben ze daarvoor genomen?  Er wordt een eenmalige uitkering gevraagd en als je die omslaat op de laagste schaal dan is de verhoging procentueel erg groot.

De NS rommelt wel vaker met cijfertjes, dat deden ze ook in het eerste corona jaar door flink af te schrijven op van alles en nog wat en dan lopen kermen over een flink verlies. Tja dat kan elk bedrijf als je rommelt met cijfertjes zoals het jou goed uitkomt.

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

En het is niet voor niets dat er personeelsgebrek is, onvrede maakt dat medewerkers vertrekken.

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  En ook tekort aan medewerkers daar heeft voor veel uitval van treinen gezorgd.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. Onvrede is gewoon groot op de werkvloer en nu wordt het aangekondigt zodat reizigers er rekening mee kunnen houden.

 

@iMark

Productiviteitsverhoging heb je bij alle bedrijven en is hard nodig om de in Nederland nog steeds flink sneller dan de inflatie stijgende loonkosten te kunnen blijven betalen. Denk bijv. aan steeds luxere verlofregelingen, een vervroegde uittredings regeling en de explosief gestegen pensioenpremies. Dat moet allemaal wel betaald worden ook al ziet de werknemer dat niet iedere maand op zijn bankrekening 

Die 1100 vacatures zitten trouwens voor een flink deel ook bij ondersteunende diensten zoals bij technici in werkplaatsen en bij de IT. En die staken nooit, het is altijd en eeuwig hommeles bij het rijdend personeel.

Verder ontbreekt het aan creativiteit. Iedereen weet dat de huidige manier van inzet van conducteurs totaal inefficiënt is. Heel veel mensen met minimale toegevoegde waarde om het maar netjes te zeggen. Maar iets willen veranderen ho maar.

Reputatie 7
Badge +3

Ook de ondersteunende diensten vallen onder de CAO. Werknemers van NS geven terecht aan dat NS een aantrekkelijke CAO moet hebben om nieuwe medewerkers te werven. 

Er wordt al veel geklaagd over defecte treinen en haperende ICT. Dat gaat echt niet opgelost worden als NS geen aantrekkelijke werkgever is.

Succes met de stakingen NS-personeel. Vooral niet opgeven 👍

Sommige eisen die ik zie staan zouden al ingewilligd moeten worden zonder staking. Serieus, wat is 14 euro per uur nou? Beschamend dat er mensen bij NS (moeten gaan) werken die het met minder moeten doen. Zelfs daar kom je in veel situaties al amper van rond tegenwoordig. Blij dat er dit jaar in meerdere sectoren op wordt gestaan tegen belabberde beloningen, onmogelijke roosters, oneindige flexcontracten en weet ik veel wat voor onzin.

'Is het' er niet? Nou prima, dan gaan die mensen zelf maar met een trein rondrijden.  

Hoort Gouda bij regio West? Met andere woorden vertrekken er vrijdag treinen vanuit Gouda naar Utrecht?

Gouda is niet echt een standplaats van de NS maar van R-net treinen die daar rijden die uiteindelijk weer onder de NS vallen. In hoeverre er treinen gaan rijden op deze trajecten is even afwachten tot de NS de reisplanner geactualiseerd heeft.

Reputatie 3

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

 

 

 

Reputatie 5

Kunnen ze niets anders bedenken dan staken? Bijvoorbeeld het (hoofd)kantoor van NS blokkeren of zoiets. Dan tref je de directie/ het bestuur van NS direct. Nu tref je vooral een heleboel reizigers die helemaal geen partij zijn is dit conflict tussen NS en werknemers/vakbonden.

Reputatie 7

Nederland holt op allerlei vlakken achteruit. Een leidend voorbeeld is het niet meer.

Als het gerommel in het ov de komende maanden aanhoudt, waar ik toch wel bang voor ben, en de betrouwbaarheid en het reisplezier niet toeneemt, toch maar weer nadenken of ik niet beter richting auto kan gaan. Hoewel dat ook ontzettend prijzig is. Maar blijkbaar kan vrijwel iedereen dat (nog) wel betalen gezien al dat blik op de weg. Er zijn er die liever droog brood eten dan hun auto weg te doen. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Succes met de stakingen NS-personeel. Vooral niet opgeven 👍

Sommige eisen die ik zie staan zouden al ingewilligd moeten worden zonder staking. Serieus, wat is 14 euro per uur nou? Beschamend dat er mensen bij NS (moeten gaan) werken die het met minder moeten doen. Zelfs daar kom je in veel situaties al amper van rond tegenwoordig. Blij dat er dit jaar in meerdere sectoren op wordt gestaan tegen belabberde beloningen, onmogelijke roosters, oneindige flexcontracten en weet ik veel wat voor onzin.

'Is het' er niet? Nou prima, dan gaan die mensen zelf maar met een trein rondrijden.  

Straks natuurlijk ook niet klagen als de tarieven 10% omhoog gaan. Je kunt allerlei eisen gerechtvaardigd vinden maar 20% loonsverhoging gaat er echt niet komen. De reden is dat dat geld er toch echt niet is, of jij dat nou leuk vindt of niet. 

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Badge +3

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

@Tamzin heeft gelijk maar de juiste term is niet ‘besmet werk’ maar ‘onerkruipersverbod’, zie https://www.absoluteadvocaten.nl/arbeidsrecht/onderkruipersverbod

Er mogen dus geen uitzendkrachten (of Arriva personeel e.d.) ingehuurd worden, maar de term ‘besmet werk’ lijkt ook gebruikt te worden in situaties waar werkwillig personeel van het eigen bedrijf het werk van stakende werknemers overneemt (herverdeling, extra diensten, etc.) waardoor het effect van een staking (deels) teniet gedaan wordt.

Dat laatste mag gewoon, en stakende werknemers mogen dat niet in de weg staan (door bijv. blokkades).

Reputatie 7
Badge +3

Ik bewonder het optimisme. NS zou er verstandig aan doen om op dit soort dagen een afgeschaalde dienstregeling als basis te gebruiken. Het is al nauwelijks mogelijk om zonder stakingen de normale dienstregeling te rijden. Of om lijst met treinseries te publiceren die afgeschaald worden of helemaal niet rijden

Dit is eigenlijk veel te ingewikkeld voor NS. Een scenario waarbij alle treinen geannuleerd worden is zo ongeveer het enig haalbare.

Reageer