beantwoord

Etten Leur Breda te laat en te vol

• 28 September 2021
  • 10 reacties
  • 329 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

De trein van Etten Leur naar Breda is iedere dag te laat in Breda waardoor de aansluiting richting Den Haag, overstaptijd 8 minuten, niet altijd gehaald wordt. De oorzaak: overvolle trein die aankomt waar mensen uit Etten Leur nog bij moeten. Soort Japanse metro. Langere trein of dubbeldekker laten rijden? Voor veiligheid van de passagiers en zodat iedereen mee kan en op tijd op zijn bestemming aankomt. 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 28 September 2021, 11:19

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Het helpt als u een tijd aangeeft voor deze trein. Ik gok ergens in de spits, maar voor een melding hebben de moderators echt een vertrektijd op Etten Leur nodig, zodat de betreffende afdeling deze trein in het vizier krijgt.

Reputatie 2

Hi AvanS en welkom op de NS Community! 
Ik begrijp dat het erg frustrerend is als je door de drukte vaak de aansluiting richting Den Haag mist. Het direct inzetten van extra materiaal gaat helaas niet zo makkelijk. Zou je hiervoor de druktemelder in willen vullen? Met deze meldingen wordt het goed inzichtelijk waar de knelpunten liggen en of het om een structureel of incindenteel probleem gaat. Bij een structureel probleem kan er actie ondernomen worden.

Trein van 8.06. In de randstad alleen dergelijke volle treinen gezien in de winter als door sneeuw zo goed als alle treinen zijn uitvallen. 

Reputatie 7

De treinen in de ochtendspits tussen 8.00 en 9.00/10.00  zijn regelmatig erg kort tussen Roosendaal en Breda. In Roosendaal zit deze vaak al gelijk vol. Heel veel studenten uit Zeeland /Bergen op Zoom die overstappen om naar Breda/Tilburg te gaan (forensen zijn er nauwelijks). De IC wacht nogal eens op deze overstappers. Wat je ziet is dat meerderen dan maar 1e klas gaan zitten omdat ze niet willen staan.

Ook in Etten-Leur in de spits veel instappers, deze moeten standaard weer staan tegenwoordig. In Breda stroomt driekwart van de trein leeg, maar ook weer veel nieuwe instappers.

Ik was net op station Breda en verbaas me over de enorme drukte in de treinen. Het lijkt wel pré-corona.

Reputatie 7
Badge

Als ik die trein (3626) eens bekijk op Treinposities, rijdt ie met tussen de 7 en 9 rijtuigen ICM die inderdaad als vol gemarkeerd staan.

Het probleem is dat die trein niet veel langer uitgevoerd zal kunnen worden en dubbeldekkers zijn redelijk schaars de laatste tijd met het buiten dienst staan van de DDZ.

Zal 'm eens melden, maar reken er niet op dat er ander materieel of langer materieel gaat worden ingezet.

Reputatie 7
Badge

Update: Deze trein staat reeds op de radar van de betreffende afdeling en men is zoekende naar een oplossing, maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf is het vinden van groter materieel een flinke opgave.

Men durft dan ook niet te zeggen of en zo ja wanneer er een oplossing gevonden is. Helaas.

cc @Lorena NS

Mooi. 

Reputatie 1

Update: Deze trein staat reeds op de radar van de betreffende afdeling en men is zoekende naar een oplossing, maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf is het vinden van groter materieel een flinke opgave.

Men durft dan ook niet te zeggen of en zo ja wanneer er een oplossing gevonden is. Helaas.

cc @Lorena NS

De 3600 is sinds begin september weer behoorlijk met wat ICM gaan rijden, voorheen was dit zo’n 90% VIRM. Waarom is dit aangepast? Ik vind ICM qua comfort 1 van de beste treinen, maar qua capaciteit zijn ze echt waardeloos in de Nederlandse spits.

Reputatie 7
Badge

Sorry, had jouw opmerking even gemist.

Ik weet niet wat de redenen zijn om VIRM daar weg te halen, maar mijn vermoeden is dat elders in het land de capaciteit van de dubbeldekkers harder nodig is.

Reizigersaantallen lopen aardig snel weer op naar het ‘oude’ niveau, waardoor we alle treinen die we inzetbaar hebben, zo slim mogelijk moeten verdelen. Jammer genoeg delft de 3600 daarin een beetje het onderspit.

Hopelijk kunnen we, als ze verbouwd en weer goedgekeurd zijn, de DDZ stellen hier gaan gebruiken, zodat er wat meer lucht komt voor de reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter zag ik een opmerking van een collega machinist van je dat het er inderdaad op lijkt dat DDZ gepland wordt in de 3600. Daarnaast zouden ze ook komen in de (1)1700 en (1)1600. Dat zal uiteraard pas zijn wanneer ze weer inzetbaar zijn.

Reageer