Extra Ventilatie vanwege Corona - Alle deuren automatisch open | NS Community
beantwoord

Extra Ventilatie vanwege Corona - Alle deuren automatisch open

  • 15 November 2021
  • 38 reacties
  • 1039 Bekeken

Hallo NS,

de overheid is eindelijk aan het benadrukken dat ventilatie helpt om Corona besmettingen te voorkomen.

Mijn vraag is om aan Nedtrain een software update te vragen om voorlopig alle treindeuren automatisch te openen  bij aankomst op het station. Iig van de stoptreinen.

Verwacht dat dit een positieve  bijdrage zal zijn, ook in het belang van je medewerkers.

 

groeten

 

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2021, 09:02

Bekijk origineel

38 reacties

Lijkt me in de winter niet gewenst. Treinen hebben trouwens sowieso al een ventilatiesysteem.

Reputatie 7
Badge +3

Thuiswerken indien dat kan, minder op bezoek gaan en minder funreizen kunnen ook een bijdrage leveren aan het verminderen van besmettingen.

Reputatie 7
Badge

Dat is niet alleen een software update, maar tevens een constructiewijziging en die kun je niet zomaar even doorvoeren.

Geventileerd wordt er sowieso in treinen, zonder mogen we niet rijden.

Reputatie 6

Thuiswerken indien dat kan, minder op bezoek gaan en minder funreizen kunnen ook een bijdrage leveren aan het verminderen van besmettingen.

In het ov waar al bijna geen besmettingen voorkomen het aantal besmettingen verminderen? Als er nu 2 besmettingen per 2000  reizigers voorkomen en door minder reizen wordt dat 1 op de 1000. Leuk voor de statistiek, die verandert helaas niet het blijft het zelfde percentage. Verder, zo een klein aantal  zal geen meetbare invloed zal hebben. 

Thuisblijven is gevaarlijker, daar vind het grootste deel van de besmettingen plaats.

Misschien is de oproep om al bij "bijna nergens last van” te gaan testen de grootste besmettingsbron.  Volgens de statistieken hebben ongeveer 1,3 miljoen gezinnen geen eigen auto. Dus er zijn een paar miljoen mensen op het ov aangewezen om naar een test locatie te gaan.  Als ik me zou willen laten testen moet ik met 2 bussen of 2 bussen en de trein. Oja, en nog 20 minuten lopen. Zo zijn er nog een paar miljoen mensen. En dan, na die test, dat hoestje van 40 jaar zware shag roken is er de volgende dag weer, die natte neus na een wandelingetje in de koude lucht ook….. Maar weer naar de teststraat?
Of er op aandringen dat de overheid ieder gezin een Air Purifier (€ 80) geeft om de binnenlucht virusvrij te houden. Die dingen zouden de besmettingen in huis wel eens met meer dan 50% kunnen verminderen...

Reputatie 6

Hoe vaak is deze suggestie nu al als “ei van Columbus” gepresenteerd hier? Natuurlijk had niemand anders dat kunnen bedenken en was het ook niet al als “onhaalbaar en niet effectief” afgevoerd…

Voor de TS, in de trein is er voldoende luchtverversing. Er is geen enkele reden om de deuren continu open te gaan zetten. Ik weet bijna zeker dat dat de luchtverversing zelfs zal verslechteren.

Wat wél helpt tegen besmet raken:

  • zorg dat je gevaccineerd bent 
  • houd voldoende afstand (en nee, die halve meter die ik meestal zie maakt NIET het verschil)
  • als je met elkaar praat, zorg dan zéker dat je niet in elkaar gezicht aan het “sproeien” bent (wat ik wel heel vaak zie). Speekseldruppeltjes zijn meestal kleiner dan je denkt of ziet en ze zijn er altijd als je praat.

Mondkapje draag je uiteraard, niet voor jezelf maar voor je mede-reiziger. Je kunt ook jezelf goed beschermen, maar dan moet je zorgen dat je een FFP2 of FFP3 gecertificeerd mondkapje draagt. Ik zie die maar heel zelden, dus kennelijk maken de meeste mensen zich niet zo’n zorgen over besmetting van zichzelf.

Voor een groot deel heb je het dus zelf in de hand...

Reputatie 5

Thuiswerken indien dat kan, minder op bezoek gaan en minder funreizen kunnen ook een bijdrage leveren aan het verminderen van besmettingen.

In het ov waar al bijna geen besmettingen voorkomen het aantal besmettingen verminderen? Als er nu 2 besmettingen per 2000  reizigers voorkomen en door minder reizen wordt dat 1 op de 1000. Leuk voor de statistiek, die verandert helaas niet het blijft het zelfde percentage. Verder, zo een klein aantal  zal geen meetbare invloed zal hebben. 

Thuisblijven is gevaarlijker, daar vind het grootste deel van de besmettingen plaats.

Misschien is de oproep om al bij "bijna nergens last van” te gaan testen de grootste besmettingsbron.  Volgens de statistieken hebben ongeveer 1,3 miljoen gezinnen geen eigen auto. Dus er zijn een paar miljoen mensen op het ov aangewezen om naar een test locatie te gaan.  Als ik me zou willen laten testen moet ik met 2 bussen of 2 bussen en de trein. Oja, en nog 20 minuten lopen. Zo zijn er nog een paar miljoen mensen. En dan, na die test, dat hoestje van 40 jaar zware shag roken is er de volgende dag weer, die natte neus na een wandelingetje in de koude lucht ook….. Maar weer naar de teststraat?
Of er op aandringen dat de overheid ieder gezin een Air Purifier (€ 80) geeft om de binnenlucht virusvrij te houden. Die dingen zouden de besmettingen in huis wel eens met meer dan 50% kunnen verminderen...

Er wordt feitelijk geen onderzoek gedaan naar besmettingen in het OV omdat dit niet haalbaar blijkt ivm bron- en contactonderzoek. Hoeveel besmettingen er n het OV ďaadwerkelijk plaatsvinden  weet dus niemand. Er is wel onderzocht met hoeveel verschillende personen reizigers contact hebben en waar die weer contact mee hebben etc. En dan kom je op een heel grootv aantal personen uit.. 

Er vinden veel besmettingen thuis plaats dat klopt. Maar de persoon die thuis mensen besmet heeft het virus toch echt buitenshuis opgelopen. .

Reputatie 1

Hallo NS,

de overheid is eindelijk aan het benadrukken dat ventilatie helpt om Corona besmettingen te voorkomen.

Mijn vraag is om aan Nedtrain een software update te vragen om voorlopig alle treindeuren automatisch te openen  bij aankomst op het station. Iig van de stoptreinen.

Verwacht dat dit een positieve  bijdrage zal zijn, ook in het belang van je medewerkers.

 

groeten

 

echt gevaarlijk idee waarom zou je de treindeuren opendoen de hele tijd, corona gaat toch niet over 

Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat je het met juist gebruik van de mondkapjes en zittend op een vaste plaats niet zo snel oploopt omdat het virus zich dan niet zover verspreid.

Het aantal directe contacten in de trein is ook niet zo heel groot, mits de trein niet overvol is natuurlijk.

Reputatie 1

Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat je het met juist gebruik van de mondkapjes en zittend op een vaste plaats niet zo snel oploopt omdat het virus zich dan niet zover verspreid.

Het aantal directe contacten in de trein is ook niet zo heel groot, mits de trein niet overvol is natuurlijk.

als de conducteur het heeft onwetend dan kan hij zo de hele trein besmetten ( hij draagt geen handschoenen en altijd dat mondkapje onder de neus..) NS personeel is het meest gevaarlijk in dit geval.. Trein is niet eens zo heel druk en ik zit sowieso op klapstoel heb geen zin in mensen 

Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat je het met juist gebruik van de mondkapjes en zittend op een vaste plaats niet zo snel oploopt omdat het virus zich dan niet zover verspreid.

Het aantal directe contacten in de trein is ook niet zo heel groot, mits de trein niet overvol is natuurlijk.

als de conducteur het heeft onwetend dan kan hij zo de hele trein besmetten ( hij draagt geen handschoenen en altijd dat mondkapje onder de neus..) NS personeel is het meest gevaarlijk in dit geval.. Trein is niet eens zo heel druk en ik zit sowieso op klapstoel heb geen zin in mensen 

Gelukkig dan maar dat veel mensen er over klagen dat ze de HC niet zien in de trein. :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Op mijn vaste traject dat ik zo’n 3 keer in de week reis zie ik de laatste weken helemaal geen Hc meer. Wel dat bijna iedereen een mondkapje draagt. Met uitzondering van een paar halfgaren die het mondkapje op de kin dragen. Het valt me hier in de regio ook op dat bijna iedereen in de winkels een mondkapje draagt. 

Reputatie 6

Je bedoelt van die ******** die hun mondkapje wel over hun mond maar niet hun neus dragen? Ik vind dat een soort van “dikke vinger” naar iedereen die wel voorzichtig is. Daar maak je bij mij geen vrienden mee...

Badge +3

als de conducteur het heeft onwetend dan kan hij zo de hele trein besmetten ( hij draagt geen handschoenen en altijd dat mondkapje onder de neus..) NS personeel is het meest gevaarlijk in dit geval..

Nee, dat is niet het geval want je bent niet langere tijd (een kwartier of meer is/was de norm voor mogelijke besmetting, met de Delta/Indiase variant wellicht korter) op minder dan 1,5 meter van die besmette conducteur, of in een slecht geventileerde ruimte.

Een mondkapje moet bij langere blootstelling natuurlijk wel correct gedragen worden. Handschoenen voegen weinig toe, want de kans op besmetting via aanraking van oppervlakken (bijv. een chipkaart, drukken op knoppen of het uitwisselen van contant geld) is minimaal, en een conducteur gaat niet met zijn mogelijk besmette handen aan jouw mond of neus zitten.

Mocht je je daar zorgen over maken dan neem een flesje desinfectiemiddel mee en ontsmet je handen (of je ov-chipkaart) na een dergelijk contact. De kaart mag je trouwens zelf voor het apparaat van de conducteur houden.

Reputatie 5

Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat je het met juist gebruik van de mondkapjes en zittend op een vaste plaats niet zo snel oploopt omdat het virus zich dan niet zover verspreid.

Het aantal directe contacten in de trein is ook niet zo heel groot, mits de trein niet overvol is natuurlijk.

Maar in het OV worden mondkapjes heel vaak niet op de juiste wijze gebruikt en de treinen zijn vaak wel overvol. Dus die onderzoeken zijn dan toch helemaal niet meer relevant? Bij 90 % van mijn reizen ben ik gedwongen bij meerdere mensen in de coupé te zitten die het mondkapje niet of niet op de juiste wijze dragen. Verhuizen naar een andere coupé is geen optie want daar zitten ook weer reizigers die geen mondkapje dragen. Bij 50 % van mijn reizen is de trein tenminste een deel van het traject overvol(werkzaamheden, wisselstoring, seinstoring, vaak ook gewoon te korte trein) er is altijd wel wat aan de hand.

Maar in het OV worden mondkapjes heel vaak niet op de juiste wijze gebruikt en de treinen zijn vaak wel overvol. Dus die onderzoeken zijn dan toch helemaal niet meer relevant? Bij 90 % van mijn reizen ben ik gedwongen bij meerdere mensen in de coupé te zitten die het mondkapje niet of niet op de juiste wijze dragen. Verhuizen naar een andere coupé is geen optie want daar zitten ook weer reizigers die geen mondkapje dragen. Bij 50 % van mijn reizen is de trein tenminste een deel van het traject overvol(werkzaamheden, wisselstoring, seinstoring, vaak ook gewoon te korte trein) er is altijd wel wat aan de hand.

Daar kun je jezelf heel goed tegen wapenen, nml met een goed mondkapje met een FFP2 of FFP3 keur, daarmee bescherm je jezelf.

Ik heb afgelopen maanden meermalen in een vol vliegtuig gezeten met FFP2 masker en ben “gelukkig” nog steeds corona vrij.  Maar in de drukte gebruik ik dan ook middelen die mijzelf beschermen en probeer drukte zoveel als mogelijk te vermijden.

Wordt tijd dat die FFP2 verplicht gaan worden in het OV.

En wat de drukte betreft, de OV bedrijven vervoeren deze dagen nog maar 60% van de reizigers van voor Corona, dus zo druk is het niet in het OV.

 

Reputatie 5

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt?

Het traditionele, niet-medische mondkapje werkt inderdaad op die manier. De FFP mondkapjes beschermen ook de drager van het mondkapje.

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Misschien is het geluk maar ik doe er zelf ook het nodige aan, zoals dus een mondkapje dragen wat ook mijzelf beschermd en niet zo'n flutding waar de meeste mensen mee reizen maar een gekeurd kapje van 3M en geregeld een nieuw kapje en niet weken met hetzelfde kapje.  Kost wel wat maar mijn gezondheid is meer waard.

Reputatie 5

Mijn ervaring is helaas anders wat betreft de drukte in de trein. Het mondkapje is toch in eerste instantie bedoeld om anderen te beschermen? Het werkt toch alleen als iedereen er een draagt? Ik vind het fijn voor je dat je geen coronabesmetting hebt opgelopen, maar is dat dan niet meer geluk dan wijsheid? 

 

Misschien is het geluk maar ik doe er zelf ook het nodige aan, zoals dus een mondkapje dragen wat ook mijzelf beschermd en niet zo'n flutding waar de meeste mensen mee reizen maar een gekeurd kapje van 3M en geregeld een nieuw kapje en niet weken met hetzelfde kapje.  Kost wel wat maar mijn gezondheid is meer waard.

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Je kunt nog 100 maatregelen verzinnen maar als je geen enkele maatregel ooit handhaaft is het allemaal dweilen met de kraan open. Of dat nou in het OV, in de horeca, in het onderwijs, etc. is maakt niet uit.

Reputatie 6

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Die “extra dure” mondkapjes vallen reuze mee als je even goed rondkijkt en met wat meer tegelijk koopt. Als je dat niet doet betaal je inderdaad de hoofdprijs. Staat tegenover dat je ze langer kunt gebruiken dan de chirurgische mondmaskers (de bekende blauw-witte papieren papieren lapjes).

En ja helaas, de maatschappij is vol van niet zo heel erg sociale lieden. Die hebben daarmee de meerderheid, dus de vraag is of je dan gewenst gedrag kunt afdwingen. Dan maar voor onszelf zorgen...

Reputatie 5

wat de drukte betreft, de OV bedrijven vervoeren deze dagen nog maar 60% van de reizigers van voor Corona, dus zo druk is het niet in het OV.

Maar er zijn ook heel veel dubbeldekkers die pas in 2022 of later weer ingezet kunnen worden, toch? Dus de inzet van materieel is ook veel minder. Dat is wat ik in ieder geval  meemaak als ik met de trein reis, 5 of 6 keer per week. Druk of niet druk, werkzaamheden of niet, de treinen zijn vaak echt te kort. Zowel in de spits op werkdagen als in het weekend.

Reputatie 5

Maar de afspraak was dat alle reizigers een mondkapje zouden dragen zodat iedereen zo goed mogelijk beschermd zou zijn. En omdat een minderheid dat niet doet en het onvoldoende gehandhaafd en gecontroleerd wordt werkt het niet en is de meerderheid onvoldoende beschermd. Tenzij je je extra dure mondkapjes kunt veroorloven natuurlijk, maar dat kunnen veel mensen dus niet. Ik vind dat niet eerlijk.

Die “extra dure” mondkapjes vallen reuze mee als je even goed rondkijkt en met wat meer tegelijk koopt. Als je dat niet doet betaal je inderdaad de hoofdprijs. Staat tegenover dat je ze langer kunt gebruiken dan de chirurgische mondmaskers (de bekende blauw-witte papieren papieren lapjes).

En ja helaas, de maatschappij is vol van niet zo heel erg sociale lieden. Die hebben daarmee de meerderheid, dus de vraag is of je dan gewenst gedrag kunt afdwingen. Dan maar voor onszelf zorgen...

Ik reis minimaal 5 keer per week met het OV. Reken maar even mee wat dat kost aan die extra beschermende mondmasker...

.

Reputatie 6

Druk of niet druk, werkzaamheden of niet, de treinen zijn vaak echt te kort. Zowel in de spits op werkdagen als in het weekend.

Dat geloof ik, ik hoor dat van meer kanten. Maar er zijn op dit moment, naar mijn idee, gewoon heel erg veel treinen, nu we zóveel SNG materieel erbij hebben. Volgens mij staat er gewoon een redelijke berg te wachten op z’n beurt. Zou mooi zijn als de NS die dan ook compleet inzet. Dan krijg je wel weer mensen die gaan klagen dat er “Sprinters” rijden op “hun” Intercity traject, maar ik zou het wel weten…

Ik reis minimaal 5 keer per week met het OV. Reken maar even mee wat dat kost aan die extra beschermende mondmasker…

Ik weet niet precies wat de officiële houdbaarheidstijd van zo’n FFP2 of FFP3 masker is, maar daar kun je volgens mij best twee dagen mee doen, meer vast ook wel. Het belangrijkste is dat je, als je ‘m aangeraakt hebt, je handen schoonmaakt en je zorgt dat de binnenkant niet geïnfecteerd raakt door de buitenkant. En goed laten drogen, je adem is altijd vochtig en daar groeien bepaalde bacteriën erg goed op, dat wil je ook niet.

Reputatie 5

Ik merk er niets van...

Reageer