FFP2. Zet 'm op | NS Community

FFP2. Zet 'm op


Reputatie 1

Zullen we het weer eens over het verplicht dragen van een FPP 2 mondkapje in de trein hebben? In de ons omringende landen begrijpen de spoorwegen en nagenoeg iedere reiziger daar, dat dit een noodzakelijke maatregel is om de weer oplaaiende pandemie beter het hoofd te kunnen bieden. Alleen de jongens en meisjes van Johan de Witt, vrij en bijzonder (arrogant) en met een haast pathologische weerzin tegen dit beproefd beschermingsmiddel verzetten zich. NS doet hier tot nu toe aan mee. Terwijl de regering zich op de vlakte houdt en het initiatief laat aan de NS om deze maatregel, die zo vanzelfsprekend lijkt, te nemen. 

Potentiële treinreizigers, die dan liever op een andere manier reizen moet je op de koop toenemen. Zij kiezen ervoor om zonder mondkapje in de file te moeten staan. Ieder zijn hobby. Ik word liever naar het werk gebracht. Maar Ik loop liever daarbij ook niet het risico een paar dagen besmet ziek thuis te zitten, omdat ik mijn collega's niet wil besmetten met het griepje.

 


24 reacties

“In de ons omringende landen begrijpen de spoorwegen en nagenoeg iedere reiziger daar”

 

Groeten uit Belgie, waar praktisch niemand er een draagt, en de NMBS nog altijd een campagne heeft lopen op de schermen op stations dat men blij is dat ze af mogen. “Fijn je glimlach weer te zien” oid.

 

Wat mij betreft prima overigens.

Reputatie 5

Beste @Henkpeetersen waarom zou je ook mensen die een groter risico op ernstig verloop van corona de kans geven om met de trein te reizen. Van de mensen in die risicogroep is niet iedereen zo kwetsbaar dat zij ook met griep risico lopen om op de ic te komen. Die mensen hebben jaren lang zonder problemen met het OV kunnen reizen, omdat een eventuele griep dezelfde uitwerking had op hen als op een ‘gezond’ iemand. Daarbij hoef je niet in een ziekenhuis terecht te komen om na een corona-besmetting langdurige klachten te houden. In ijjn omgeving zie ik juist in de groep 25-45 jaar veel mensen met long-covid. Niet zo ziek van corona, maar wel niet meer (volledig) kunnen functioneren.

Dus graag het mondkapje terug in OV. Dan kan iedereen veiliger reizen en worden minder werknemers ziek. Hoeft er niet geklaagd te worden als OV niet rijdt, kinderdagverblijf dicht is, vluchten geannuleerd worden, winkels dicht, langer wachten op zorg, langer wachten op bouwvakker, automonteur en andere dienstverleners.

Mensen die bang zijn of zichzelf kwetsbaar achten kunnen zichzelf beschermen (met ffp2-3 maskers en evt. nog andere beschermingsmiddelen). Er is momenteel helemaal geen epidemiologische noodzaak voor strengere maatregelen. Bovendien denk ik dat een algemene mondkapplicht in het OV weinig verschil maakt (bv Duitsland waar de plicht nooit opgeheven is en er evenwel een nieuwe golf aanstaande is).

Reputatie 7

Gaan we weer met dat gezeur over die kapjes. We kunnen wel bezig blijven bij ieder golfje.

Er is vrijwel niemand die dat nog draagt, zo leeft dat dus onder de bevolking, en als het weer verplicht zou worden gesteld kan NS wel inpakken want dan blijven er opnieuw vele mensen weg uit het ov. Als je je niet happy voelt, draag je er een, maar leg het een ander niet op. 

Twee weken terug was ik in het VK, allang geen plicht meer in het ov, maar overal stickers en borden met het vriendelijk verzoek ze toch nog te dragen. Je kijkt om je heen en het is slechts een enkeling. Het interesseert bijna niemand meer.

Nog sterker: Het kapje is nog steeds verplicht in de Eurostar. Het staat bijna continu vermeld op de schermen in de trein. Maar in die hele trein droeg vrijwel niemand hem. Ook niemand die je erop aanspreekt trouwens.

@Hendricus

De ongemakkelijke waarheid is dat iedereen vroeg of laat corona zal krijgen. Waarschijnlijk ook vaker dan één keer. 

Het staat iedere kwetsbaregroeper, overgewichter, angstvoorcoronahebber en virusdrammer geheel vrij om een FFP2 kapje te dragen om zichzelf te beschermen. 

Maar val de rest van de mensen hier niet meer mee lastig. 

Het is overigens niet aan NS om mondkapjes al dan niet verplicht te stellen. NS volgt - zoals altijd in dit soort gevallen - slechts de bevelen op van anderen (in dit geval de overheid).

Reputatie 7

Reizigers die mondkapjesplicht onzin vonden en vinden zorgen er ook voor dat zolang er corona-golven zijn, waarvan niet zeker is tot hoeveel ziekenhuisopnames en long-covidpatienten leiden, er mensen zijn die de trein blijven mijden.

Als de kapjes verplicht zouden terugkeren, zullen er nog heel veel meer mensen het ov mijden. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Zullen we het weer eens over het verplicht dragen van een FPP 2 mondkapje in de trein hebben? In de ons omringende landen begrijpen de spoorwegen en nagenoeg iedere reiziger daar, dat dit een noodzakelijke maatregel is om de weer oplaaiende pandemie beter het hoofd te kunnen bieden. Alleen de jongens en meisjes van Johan de Witt, vrij en bijzonder (arrogant) en met een haast pathologische weerzin tegen dit beproefd beschermingsmiddel verzetten zich. NS doet hier tot nu toe aan mee. Terwijl de regering zich op de vlakte houdt en het initiatief laat aan de NS om deze maatregel, die zo vanzelfsprekend lijkt, te nemen. 

Potentiële treinreizigers, die dan liever op een andere manier reizen moet je op de koop toenemen. Zij kiezen ervoor om zonder mondkapje in de file te moeten staan. Ieder zijn hobby. Ik word liever naar het werk gebracht. Maar Ik loop liever daarbij ook niet het risico een paar dagen besmet ziek thuis te zitten, omdat ik mijn collega's niet wil besmetten met het griepje.

 

Momenteel liggen er ca 40 mensen op de IC met corona. Deze hebben allen ook een onderliggende kwaal. Als er een griepepidemie in het verleden was, gingen we ook niet allemaal met een mondkapje in de trein zitten. De huidige vorm van corona heeft meer de kenmerken van een lichte griep. Dus waarom moeten dan nu mondkapjes verplicht worden?

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht dat ik met 40 al aan de lage kant zat, maar het zijn er dus nog minder😀.  Bij een zware griepepidemie liggen er veel meer mensen op de IC. 

Dus het is volgens mij wel compleet duidelijk dat bij dit aantal het verplicht stellen van een mondkapje in het openbaar vervoer complete onzin is. 

Reputatie 7
Badge

Een zeer ongepaste reactie. Persoonlijke aanvallen zijn niet nodig. Ik ben het ook niet eens met @Hendricus maar ik respecteer zijn mening.

(Voor de duidelijkheid: ik reageerde op een posting die inmiddels gelukkig door een moderator is verwijderd.)

Reputatie 6

Alsof een 6 weken gebruikt, misschien wel 6 x gewassen en tot op de draad versleten ding nut heeft. Er is nergens een verbod om een mondkapje te gebruiken dus wie er behoefte aan heeft mag het. Wie er geen behoefte aan heeft hoeft het niet. Simpel genoeg.

 

Badge +3

Momenteel liggen er ca 40 mensen op de IC met corona. Deze hebben allen ook een onderliggende kwaal.

De laatste keer dat er 40 mensen op de ic lagen was op 13 mei, waarna dat afgenomen is naar 19 op 31 mei en inmiddels weer iets opgelopen is naar 25 (vandaag, 23 juni).

Het aantal opnames (gemiddeld over een week) ligt op 4 per dag. De kans dat je als willekeurige Nederlander na een dagje treinen (of veel waarschijnlijker, ergens anders besmet geraakt) op de ic belandt is dus nog geen 1 op de 4 miljoen.

Stel dat je als kwetsbare/risicogroep een 10 keer zo hoge kans hebt dan is dat 1 op de 400.000 dus zelfs als er op een dag één persoon uit bijv. Utrecht met ca. 400.000 inwoners op de ic zou belanden heb je wel erg veel pech als precies jij dat bent. 😅

Het aantal besmettingen (geregistreerde positieve testen) loopt wel iets op maar is ca. 4000 gemiddeld over de laatste week, dus een kans van 1 op de 4.000 dat je besmet raakt.

Het percentage daarvan dat in het ov plaats vindt is klein (zegt men, want de ventilatie is goed), dus ik zie niet in waarom iedereen maar weer (hergebruikte, onder de neus) mondkapjes zou moeten gaan dragen om die enkeling (0,025%) die mogelijk op de ic zou belanden te beschermen. De risicigroepen kunnen beter zichzelf beschermen (FFP masker) en drukke treinen mijden, totdat die magische neusspray die je enkele uren zou beschermen er is.

Neem overigens aan dat verstandige mensen met klachten zich (laten) testen en thuis blijven bij besmetting. Het zal dus zeker niet zo zijn dat 1 op de 4000 reizigers besmet(telijk) is.

Het reproductiegetal is nu 1,25 dus een besmet iemand zal gedurende de hele tijd dat diegene besmettelijk is (5 dagen of zo?) misschien 0,25 personen per dag besmetten.

De kans dat precies jij dat bent is erg klein, want iemand is natuurlijk dagelijks bij tientallen anderen in de buurt (thuis, werk, onderwijs, sport, horeca, cultuur, winkels etc.)

Reputatie 7

Ik vind het prima zoals het nu is. Ik heb altijd twee FFP2 kapjes bij mij en zet dat op als ik dat nodig acht daar ik eerste klas reis in Nederland tot nu niet nodig geacht. In de op dit moment  heel drukke regionale treinen door het negen euro biljet in Duitsland is het een heel ander verhaal. 

Reputatie 5

Alleen de jongens en meisjes van Johan de Witt, vrij en bijzonder (arrogant) en met een haast pathologische weerzin tegen dit beproefd beschermingsmiddel verzetten zich.

 

Het wordt tijd dat je gaat emigreren,…. (oeps,had ik me bijna tot zijn niveau verlaagd door ook te gaan schelden)

Reputatie 7
Badge +1

Precies-enkel Duitsland is nog een eiland van MNS dragen tussen alle buurlanden die het hebben afgeschaft. EN slechts in een enkele deelstaat zou het dan FFP moeten wezen-wel overal die stoffen milieubesparende dingen (zelfs in zich zo Umweltbewusst presenterend DE) niet toegestaan. EN ze controleren er ook nog op-redelijk fanatiek. Alsof die virusjes pasjes hebben die ze vertellen waar de staatsgrens loopt.

Verder is de draagplicht momenteel enkel nog in Zuit-EUropa-ITalia, Spanje

Reputatie 5

Ik hoef gelukkig niet meer zoveel met de trein te reizen, 4 keer per week een kort traject maar ik draag dan wel altijd een FFP2 mondkapje. Niet zozeer omdat ik zelf bang ben voor corona maar wel om de familieleden met gezondheidsproblemen met wie ik contact heb te beschermen tegen een eventuele besmetting. En dat is ook het beste wat je kunt doen denk ik. Reken niet op de overheid want voor die in actie komen zitten we alweer op de top van de volgende coronagolf. Reken niet op de NS want die vinden het niet hun verantwoordelijkheid. En reken ook maar niet op medereizigers want het gros heeft lak aan de mondkapjes.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Henkpeetersen waarom zou je ook mensen die een groter risico op ernstig verloop van corona de kans geven om met de trein te reizen. Van de mensen in die risicogroep is niet iedereen zo kwetsbaar dat zij ook met griep risico lopen om op de ic te komen. Die mensen hebben jaren lang zonder problemen met het OV kunnen reizen, omdat een eventuele griep dezelfde uitwerking had op hen als op een ‘gezond’ iemand. Daarbij hoef je niet in een ziekenhuis terecht te komen om na een corona-besmetting langdurige klachten te houden. In mijn omgeving zie ik juist in de groep 25-45 jaar veel mensen met long-covid. Niet zo ziek van corona, maar wel niet meer (volledig) kunnen functioneren.

Dus graag het mondkapje terug in OV. Dan kan iedereen veiliger reizen en worden minder werknemers ziek. Hoeft er niet geklaagd te worden als OV niet rijdt, kinderdagverblijf dicht is, vluchten geannuleerd worden, winkels dicht, langer wachten op zorg, langer wachten op bouwvakker, automonteur en andere dienstverleners.

Reputatie 5

 

Nog sterker: Het kapje is nog steeds verplicht in de Eurostar. Het staat bijna continu vermeld op de schermen in de trein. Maar in die hele trein droeg vrijwel niemand hem. Ook niemand die je erop aanspreekt trouwens.

 

Hier staat dat het niet meer verplicht is om er een te dragen:

 

https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie

Reputatie 7
Badge

In de ons omringende landen? Alleen Duitsland toch? En niet overal FFP2.

Reputatie 7

Inderdaad Duitsland, wat een verschil ! Had vorige week een dag te besteden in Munchen en heb gebruik gemaakt van de S-Bahn. Vanwege het 9-Euro-Ticket was sprake van een gezellige drukte, maar werkelijk iedereen had een kapje op. Van enige controle heb ik niets gemerkt.

Overigens schijnt een algemene kapjesplicht voor binnenruimten te worden overwogen. Dit volgens de “O bis O” regel: van oktober tot Pasen (Ostern) met winterbanden de weg op en met kapje naar binnen.

Reputatie 5

Overigens zou ik me niet te veel blind staren op de IC cijfers. Er zijn bijvoorbeeld veel  kwetsbare ouderen die wel overlijden aan corona, maar niet op de IC terecht komen. Zorg- en verpleeghuizen bijvoorbeeld zijn niet verplicht deze overlijdens door corona te melden bij RIVM.

Hoe kun je lak hebben aan iets wat niet verplicht is? Ik ga geen mondkapjes dragen omdat anderen bang zijn. Dan blijven die maar eens een keertje thuis. 

Reputatie 7
Badge +3

@Hendricus

De ongemakkelijke waarheid is dat iedereen vroeg of laat corona zal krijgen. Waarschijnlijk ook vaker dan één keer. 

Het staat iedere kwetsbaregroeper, overgewichter, angstvoorcoronahebber en virusdrammer geheel vrij om een FFP2 kapje te dragen om zichzelf te beschermen. 

Maar val de rest van de mensen hier niet meer mee lastig. 

Het is overigens niet aan NS om mondkapjes al dan niet verplicht te stellen. NS volgt - zoals altijd in dit soort gevallen - slechts de bevelen op van anderen (in dit geval de overheid).

Die overheid zegt dat sectoren zelf beleid moeten ontwikkelen.

Dat vroeg of laat iedereen corona krijgt wil ik niet ontkennen. Maar een deel daarvan zal langdurige klachten ontwikkelen en is daar niet zoals bij een griepje binnen 6 weken vanaf. Wie die klachten krijgen is een soort loterij en heeft weinig met kwetsbaar zijn of overgewicht te maken.

NS wil iedereen terug in de trein hebben, maar door hun eigen toedoen (geen handhaving/controle) zal een deel niet terugkomen. Reizigers die mondkapjesplicht onzin vonden en vinden zorgen er ook voor dat zolang er corona-golven zijn, waarvan niet zeker is tot hoeveel ziekenhuisopnames en long-covidpatienten leiden, er mensen zijn die de trein blijven mijden.

Voor degenen die met hun goedkope abonnementen het land doorcrossen: geniet er van. Er komt een tijd dat er een hogere prijs betaald moet worden vanwege het mindere reizigersaanbod.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers die mondkapjesplicht onzin vonden en vinden zorgen er ook voor dat zolang er corona-golven zijn, waarvan niet zeker is tot hoeveel ziekenhuisopnames en long-covidpatienten leiden, er mensen zijn die de trein blijven mijden.

Als de kapjes verplicht zouden terugkeren, zullen er nog heel veel meer mensen het ov mijden. 

 

Zonder kapjes zal het op een gegeven moment ook minder druk in de treinen worden of zoals morgen minder treinen rijden.

Reputatie 1

Alleen de jongens en meisjes van Johan de Witt, vrij en bijzonder (arrogant) en met een haast pathologische weerzin tegen dit beproefd beschermingsmiddel verzetten zich.

 

 

Het wordt tijd dat je gaat emigreren,…. (oeps,had ik me bijna tot zijn niveau verlaagd door ook te gaan schelden)

 

Ik dacht dat je huid als rechtgeaarde Nederlander dikker zou zijn. We kunnen er in dit land wat van, als het over schelden en elkaar voor rotte vis uitmaken gaat. Ik kom hiervan nauwelijks in de buurt. Kennelijk heb ik toch een snaar geraakt. Als je op mijn niveau wil terug schelden mag dit best hoor. Ik geef in ieder geval de historische context aan van mijn vooroordeel. Al voeg ik toe, dat de arrogante Hollander eerder een wijd en zijd verbreidde gemeenplaats is dan een scheldwoord. 

Wat emigreren betreft. Hoezo? Ik betaal hier belasting, heb een Nederlands paspoort om te reizen. Ik verwonder me als ik weer terug hier ben over het een en ander. Zoals het vrij algemeen verzet tegen een beproefd beschermingsmiddel in besloten ruimten tegen COVID als er een nieuwe besmetting golf aanspoelt.  Hoeveel Nederlander moet je zijn om jezelf en anderen een spiegel te mogen voorhouden?

 

 

Reputatie 5

Hoe kun je lak hebben aan iets wat niet verplicht is? Ik ga geen mondkapjes dragen omdat anderen bang zijn. Dan blijven die maar eens een keertje thuis. 

Inderdaad, jouw mening geeft de heersende tendens goed weer.En helaas was dit gedrag in het OV tijdens de mondkapjesverplichting ook heel algemeen. We hebben er geen zin in dus we doen het niet.Oma en opa van 80+ en ome Piet met hartfalen en tante Hannie met ernstige diabetes? Ach joh, wie bang is blijft maar eens thuis en wie niet bang is zit stoer zonder mondkapje in de trein en gaat daarna gezellig op bezoek bij opa en oma, ome Piet en tante Jannie.De gevolgen weten we inmiddels. Over survival of the fittest gesproken...

Reageer