Fiets en koploper

  • 5 February 2024
  • 1 reactie
  • 112 Bekeken

Over 't algemeen gaat het meenemen van de fiets in de trein redelijk, met name bij de sprinters en de dubbeldeks-IC's. Bij de koplopers daarentegen is het vaak een probleem: er is gewoon te weinig ruimte.

Het probleem wordt erger omdat steeds meer mensen hun vouwfietsen meenemen - het is gratis - en ze deponeren dat dan in de toch al krappe fietsruimte waar je minimaal 7.50 euro voor je gewone fiets (of e-bike) betaalt. Laatst kon ik mijn fiets aanvankelijk daar niet kwijt omdat er al drie vouwfietsen lagen. Mensen doen dan eerst toch wel wat moeilijk om die vouwfietsen te verplaatsen. Gedoe dus.

Met de zomer op komst zou ik twee voorstellen willen doen, niet in de laatste plaats omdat steeds meer mensen hun fiets in de trein meenemen, gewone fietsen, racefietsen, e-bikes, zelfs fatbikes heb ik laatst gespot.
1: maak de fietsruimte in de koplopers groter door wat zitplaatsen te verwijderen. Toiletten in de sprinters zijn ook gelukt, dus extra fietsruimte in de koplopers moet geen probleem zijn
2: schaf het gratis vervoer van vouwfietsen af; alles zelfde prijs


1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

NS vervoert mensen en geen fietsen. Zitplaatsen verwijderen voor een paar mooie zomerweekenden waarin mensen elders in het land willen gaan fietsen is geen optie. Voor mensen die fiets als aanvullend vervoer willen hebben is de OV fiets.

Vouwfietsen mogen opgevouwen gratis mee als bagage en moet men bij zich houden. Vouwfietsen mogen zonder fietskaartje niet op een fietsplek staan. Mocht jij jouw fiets niet kwijt kunnen vanwege vouwfietsen op de fietsplek dan kun je de eigenaren en/of de conducteur vragen ruimte te maken.

Reageer