beantwoord

fiets geweigerd in de trein

• 15 augustus 2020
  • 29 reacties
  • 1033 Bekeken

Had netjes een fietssleutel gereserveerd in de trein van 16.16 uit Steenwijk naar Rotterdam. Mocht er ondanks mijn reservering niet in van de conductrice. Diie heel bot was en ondanks dat we  gereserveerd hadden niets voor ons wilde doen. Wat een ongelofelijk slechte service.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 augustus 2020, 16:34

Vervelend dat u niet mee mocht. Gaf de conductrice ook een reden? Als het te druk is, of er staan al teveel fietsen, dan kan een conducteur zo'n besluit nemen.

Overigens is het geen reservering, maar een registratie. Het geeft geen recht op een plek of voorrang op andere fietsen.

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat u niet mee mocht. Gaf de conductrice ook een reden? Als het te druk is, of er staan al teveel fietsen, dan kan een conducteur zo'n besluit nemen.

Overigens is het geen reservering, maar een registratie. Het geeft geen recht op een plek of voorrang op andere fietsen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het vooraf registreren van een reis (al dan niet met fiets) is vrijwillig en géén reservering, daar zijn al de nodige andere topics over.

Er kan niet gecontroleerd worden op een registratie en mensen met een niet geregistreerde fiets kunnen dus ook niet geweigerd worden, of de trein uit gezet zodat jij mee mag.

Dat hele systeem van vooraf registreren is leuk bedacht als iedereen het zou doen (zodat je een rustige trein kunt kiezen/verwachten), maar is in praktijk dus gebakken lucht.

Ik denk dat u bedoelt dat u een fietsplek had gereserveerd?? Dat is helaas een misverstand. U reserveert geen fietsplek, maar u registreert alleen een reis waarin u uw fiets mee zou willen nemen. Op dit forum zijn al behoorlijke discussies over dit onderwerp want wat heeft registreren voor nut als je plek uiteindelijk toch blijkt te zijn ingenomen door iemand die niet heeft geregistreerd?

Probleem zal dus wel zijn dat vanuit Leeuwarden alle fietsplekken bezet waren en dat de conductrice u daarom heeft geweerd. 

Laat ik voorop stellen dat ik het voor u heel vervelend vindt. Het geeft wel weer aan dat de kritische leden op dit forum het bij het rechte eind hadden.   

Reputatie 6

Die fietsregistratie is dus gewoon een misleidende fakemaatregel.

Reputatie 6

Precies. Maar daar is iedereen hier het toch over eens. 

Reputatie 7
Badge +3

Die fietsregistratie zou kunnen werken wanneer iedereen de fiets registreert. Maar dat gebeurt niet, zeker niet omdat het niet verplicht is. Als het niet verplicht is dan doen veel mensen het niet. En zou het zo zijn dat iemand die wel registreert voorrang krijgt boven iemand die dat niet doet zouden misschien meer reizigers het gebruiken, Maar dat is niet zo, dus als je een keer wel hebt geregistreerd en je mag alsnog de trein niet in dan doe je een volgende keer ook die moeite niet meer. 

Het is dus een leuk experiment wat helaas nogal mislukt is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is heel vervelend dat de fiets geweigerd is. Mocht jij hierdoor minimaal een half uur vertraging hebben, dan zou ik als ik jou was beroep doen op de Geld-terug-bij-vertraging regeling. Je zult een afwijzing krijgen. Op die email kun je dan reageren met dat jij de vertraging hebt opgelopen omdat jouw geregistreerde fiets niet mee mocht. Mocht je dan toch nog afgewezen worden (die kans is er omdat registratie geen garantie is) dan heb je in ieder geval een signaal afgegeven.

Het is heel vervelend dat de fiets geweigerd is. Mocht jij hierdoor minimaal een half uur vertraging hebben, dan zou ik als ik jou was beroep doen op de Geld-terug-bij-vertraging regeling. Je zult een afwijzing krijgen. Op die email kun je dan reageren met dat jij de vertraging hebt opgelopen omdat jouw geregistreerde fiets niet mee mocht. Mocht je dan toch nog afgewezen worden (die kans is er omdat registratie geen garantie is) dan heb je in ieder geval een signaal afgegeven.

Dit is dus een compleet zinloze actie. Claim zal nooit worden toegewezen. Reden staat al in je antwoord. TS moet dan wel 2 keer in de “pen” hiervoor klimmen. Het signaal is hier ook al gegeven. Moderator heeft zich er helaas weer gemakkelijk afgemaakt door dit topic niet op te pakken. NS zou hier gewoon lering uit moeten trekken en of een werkend reserveringssysteem opzetten of gewoon niets doen maar dan ook het registratiesysteem afschaffen. Het wekt alleen maar valse beloftes en de praktijk is anders zoals TS al aangeeft.  

@Pingpong dit is een reiziger-helpt-reiziger kanaal. Als de vraag, of wat de vraag lijkt te zijn is beantwoord door iemand anders, dan is er voor een moderator niets meer om op te pakken. TS kon de fiets niet meenemen ondanks dat deze was aangemeld en dit kan voorkomen. Erg vervelend, maar dat zijn de voorwaarden. Het systeem is imperfect en ik kan begrijpen dat er op wordt afgegeven. Als je voorrang krijgt boven reizigers die een fiets niet aan (kunnen) melden dan zal dit weer tot andere klachten/problemen leiden. Hoe meer reizigers hun fiets aanmelden, hoe minder het voorkomt dat er iemand niet mee kan. Ik kan dit systeem niet aanpassen en ik kan het niet waarderen dat je ons dit kwalijk neemt. 

Reputatie 6

Ik had het eerlijker gevonden als reizigers die zich aangemeld hebben voorrang krijgen boven reizigers die die zich niet aangemeld hebben. Ik denk dat dit minder discussie met zich meebrengt.

Maar dan benadeel je toch ouderen/digibeten die geen e-mailadres en/of Mijn NS hebben? Als je je aan kan melden maar je doet het niet dan vind ik het inderdaad ook eerlijker als diegene die zich aanmeldt wel voorrang krijgt. Wellicht komen er nog wijzigingen.

Reputatie 7
Badge +3

Digibeten worden sowieso al benadeeld aangezien het fietsticket alleen als e-ticket te koop is. 

Reputatie 6

Ik denk dat je als digibeet niet veel verder komt bij NS. Aanbiedingen zijn alleen maar digitaal te krijgen. Maar dat is ook een consequentie als je ervoor kiest.

Reputatie 7
Badge +3

​​​Als je voorrang krijgt boven reizigers die een fiets niet aan (kunnen) melden dan zal dit weer tot andere klachten/problemen leiden. Hoe meer reizigers hun fiets aanmelden, hoe minder het voorkomt dat er iemand niet mee kan. Ik kan dit systeem niet aanpassen en ik kan het niet waarderen dat ons dit kwalijk neemt. 

Deze problemen zijn allemaal besproken voordat NS met de onzinregistratie kwam. Maar NS wilde weer eens niet luisteren. 

Registratie zonder reservering is een wassen neus. Alleen met een reservering kun je reizigers zonder reservering de trein uit mikken om plaats te maken voor reizigers met een reservering.

NS zou er verstandig aandoen om de fietsregistratie stilletjes weer af te schaffen. Hoe minder er verder over dit onzinproject over gezegd wordt hoe beter.

@Pingpong dit is een reiziger-helpt-reiziger kanaal. Als de vraag, of wat de vraag lijkt te zijn is beantwoord door iemand anders, dan is er voor een moderator niets meer om op te pakken. TS kon de fiets niet meenemen ondanks dat deze was aangemeld en dit kan voorkomen. Erg vervelend, maar dat zijn de voorwaarden. Het systeem is imperfect en ik kan begrijpen dat er op wordt afgegeven. Als je voorrang krijgt boven reizigers die een fiets niet aan (kunnen) melden dan zal dit weer tot andere klachten/problemen leiden. Hoe meer reizigers hun fiets aanmelden, hoe minder het voorkomt dat er iemand niet mee kan. Ik kan dit systeem niet aanpassen en ik kan het niet waarderen dat je ons dit kwalijk neemt. 

Ja Maxime ik neem jullie het net als iMark wel kwalijk. Jullie worden van alle kanten gewaarschuwd dat dit een onzin systeem is en jullie zetten alleen maar jullie hakken in het zand. Het is alleen maar goedkope PR net als het registeren van de reis naar Zandvoort. 

De afgelopen dagen zijn voorbij gekomen.

Kinderen die al een volwassen Flexabonnement hadden vanaf dag 1 dat Flex was ingevoerd. (Kinderen hadden wel hun juiste geboortedatum ingevoerd.). Een computersysteem moet hier echt wel tegen kunnen.

Eindeloos gezeur met jouw collega Mark die maar niet wil toegeven dat het beboeten van een reiziger met een afgekocht reisrecht niet is toegestaan. 

De reiziger die bij Flex op de Merwedelingelijn gewoon kosten in rekening krijgen en NS zegt gewoon ja sorry pech gehad. Je kan het declareren maar we gaan het niet aanpassen.

Er zijn voorbeelden te over op dit forum maar zolang jullie stelselmatig de struisvogelpolitiek toepassen, zal er niks veranderen.

Zet je IT-capaciteit nu eens in om bijvoorbeeld het probleem met Qbuzz na 2 jaar nu eens eindelijk op te lossen en zet je schaarse IT-ers niet in voor dit soort onzinnige registraties. 

Badge +3

Ben wel benieuwd naar de eerste die een GTbV claim ‘wint’ wegens zoiets als:

“Joehoe NS ik mocht niet mee in trein X met mijn (geregistreerde) fiets, zie registratienummer.. Oh wacht dat is er niet!”

En boefje Robert heeft voor ‘mijn’ trein alle fietsplekken geregistreerd zonder ook maar één fietskaartje te kopen! Ook dat nog… :rofl:

Badge +3

Als update, zie https://twitter.com/Irene98364261/status/1309907752454680576

Iemand die een fietsplek geregistreerd had en toch niet mee mocht (wegens te veel niet-geregistreerde fietsen) krijgt geld terug!

In dit geval had de reiziger ervoor gekozen om de fiets dan maar niet mee te nemen en zich te laten ophalen op haar bestemming. Dat valt natuurlijk niet te controleren maar lijkt me een geldige reden voor coulance (mocht zonder fiets wel mee).

Geen idee overigens of dit coulance is (je kunt toch ook een volgende trein nemen?) of gewoon een soort GTbV-achtige regeling die voor iedereen met een registratie geldt, dus ook voor fiets. :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

De pagina over GTBV geeft aan dat dat geldt je vanwege de huidige coronamaatregelen niet mee kon in een te drukke trein. Dat registeren maakt deel uit van de coronamaatregelen. 

Badge +3

De pagina over GTBV geeft aan dat dat geldt je vanwege de huidige coronamaatregelen niet mee kon in een te drukke trein. Dat registeren maakt deel uit van de coronamaatregelen. 

Goed zo, dus GT (geld terug) ook voor een fiets die niet mee mag/mocht, maar wel geregistreerd was !?

Natuurlijk wel even via de klantenservice ‘mijn fiets maar achtergelaten (want die mocht niet mee van de HC), maar zelf wel gereisd zonder vertraging’ of een trein later genomen (want je fiets moet je dan wel eerst ergens stallen natuurlijk)?

Is dat dan wel coulance? Of maakt de HC (die er ineens is) een aantekening voor je voor geld terug omdat je fiets niet mee mocht?

Reputatie 7
Badge +1

Huh, het kan zijn dat ik niet kan lezen, maar volgens mij staat er toch echt dat er niet wordt uitbetaald als je vanwege de coronamaatregelen niet mee kan in een te drukke trein. Het zou dan om coulance gaan in dit geval als er wordt uitbetaald.

Vergoedingen worden niet uitbetaald als…

• ze lager zijn dan € 2,30.   
  • (...)
  • je vanwege de huidige coronamaatregelen niet mee kon in een te drukke trein.

Badge +3

Ik snap het ook niet meer bijna, maar blijkbaar is het zo geregeld dat:

• Je fiets mee mag (met online besteld ticket, is niet besmettelijk, bij een automaat liever even niet!)
  • Er om een registratie gevraagd wordt (kies een trein met nog genoeg plekken voor je fiets bij Trein Veilig Service registreerjereis als je dat wilt)
  • Registratie is géén reservering, vol=vol, waarbij de HC -die er ineens is?- dat bepaalt.
  • Had je een registratie en mag je fiets alsnog niet mee?
  • Dan worden er géén niet-geregistreerde fietsen verwijderd (registratie is niet verplicht) en dat is logisch, want wie moet er dan uit?
  • En zoek het maar uit met je geregistreerde fiets!
  • Als compensatie (coulance?) de kosten terug als je een volgende trein moet nemen met je geregistreerde fiets.

Als het zo is dan wordt het leuk. Registreer je fiets voor een trein een halfuur eerder en zeg dat er geen fietsen meer welkom waren (volgens een plotseling aanwezige HC dus?!) en hoppa, € 7,50 terug!

En nee, een HC kan echt nergens voor jou registreren dat jijzelf wél mee mocht, maar jouw geregistreede fiets niet dus.

Game on!

Als het zo is dan wordt het leuk. Registreer je fiets voor een trein een halfuur eerder en zeg dat er geen fietsen meer welkom waren (volgens een plotseling aanwezige HC dus?!) en hoppa, € 7,50 terug!

Het aanzetten tot fraude @Robert B lijkt me niet de bedoeling van deze Community.

Reputatie 5

NS zou fietsen juist moeten stimuleren zodat mensen het laatste stukje met de fiets doen ipv de bus. In belgie is het zelfs tijdelijk gratis om een fiets mee te nemen.

Badge

NS zou fietsen juist moeten stimuleren zodat mensen het laatste stukje met de fiets doen ipv de bus. In belgie is het zelfs tijdelijk gratis om een fiets mee te nemen.

Fietsen moeten ook een plek kunnen hebben in de trein zonder een gevaar op te leveren bij een eventuele evacuatie van de trein. En in de treinen is er maar beperkt ruimte voor fietsen omdat de core business het vervoeren van personen is.

Reageer