beantwoord

Fiets in de trein na 16.00

• 4 mei 2018
  • 7 reacties
  • 435 Bekeken

Beste NS ik zit nu in de trein van Schagen richting Alkmaar treinstel 8640 we zijn zojuist station Heerhugowaard gepaseerd en ook de klok van 4en.des ondanks staan er toch nog 3 fietsen (geen vouwfietsen) in de trein zíjn de regels veranderd ???

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 mei 2018, 16:14

Ook al is het zo te zien niet druk, nee dit mag niet. Een taak voor de conducteur om dit even recht te zetten met de fiets eigenaren.

Wat dit met "slim" te maken heeft kan ik niet plaatsen.

Goede reis verder.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De regels zijn niet veranderd en de eigenaren van deze fietsen hanteren kennelijk een eigen regelgeving. Ze vinden zichzelf mogelijk 'slim'. De fietsen mogen er niet staan in de spits. Maar hopen dat de conducteur het ziet, en ingrijpt.
Ook al is het zo te zien niet druk, nee dit mag niet. Een taak voor de conducteur om dit even recht te zetten met de fiets eigenaren.

Wat dit met "slim" te maken heeft kan ik niet plaatsen.

Goede reis verder.
Officieel mag het niet, maar misschien heeft de conducteur wel toestemming gegeven.
Of men is in het bezit van een internationaal fietskaartje. Daar geldt geen spitsbeperking voor. Lastig om te beoordelen vanaf hier 😔.
Reputatie 7
Badge +4
Als oud-fietser op lange buitenlandse trajecten komen deze rijwielen me niet zo over, maar goed, er is een heel klein beetje voordeel van de twijfel. Ik heet natuurlijk wel Thomas, en mijn ouders moeten met het geven van die naam een vooruitziende blik hebben gehad. 😇
Of men is in het bezit van een internationaal fietskaartje.
Daar geldt geen spitsbeperking voor.

Kun je een internationaal fietskaartje gebruiken met een Nederlands treinkaartje?

Wanneer je €12 betaald voor een internationaal fietskaartje, hoef je met de fiets
tijdens de spits niet uit de spits (zoals met een NS Dagkaart Fiets á €6,20).
Reputatie 7
Badge +4
betaalt.

Je mag dan met de fiets in de spits als uitzondering, maar je moet wel een een internationaal fietskaartje en een normaal internationaal kaartje kunnen overleggen. Ook hier geldt dat er plaats in de trein moet zijn, en de conducteur kan nog steeds vinden dat je niet mee kan. Dat zal een conducteur weliswaar niet gauw doen als je een internationale aansluiting moet halen, lijkt me. Hij kan dat zien aan de hand van je normale internationale kaartje. Daarnaast is het kopen van een internationaal fietskaartje weliswaar mogelijk, maar wel lastiger en duurder dan een kaartje uit de automaat.

De truc van ik koop wel een internationaal fietskaartje om in de spits de fiets mee te kunnen nemen, gaat dus in de praktijk niet zo gemakkelijk op, vanwege het feit dat je ook een internationaal treinkaartje bij je moet hebben. Daarnaast is een internationaal fietskaartje kopen meer gedoe.
Bij mijn weten kan het laatste nog steeds niet online en gelden voor een aantal verbindingen ook reserveringskosten en aanvullende bepalingen. Onmogelijk is het echter niet, maar een praktische oplossing is het al helemaal niet.
Zelf zou ik dit gedoe niet willen hebben.

Reageer