beantwoord

Fiets in de trein na de spits

• 22 december 2016
  • 5 reacties
  • 254 Bekeken

Morgenochtend zou ik met mijn fiets (mountainbike) richting Vlissingen willen reizen vanuit Tilburg. Nu vertrekt de trein hier in Tilburg om 8:58u. Mijn fiets mag dan dus nog niet mee omdat het nog in de spits is.

Nu is mijn vraag, wordt er over die 2 minuten moeilijk gedaan? (Daar komt nog bij dat mijn aansluiting in Roosendaal maar 3 minuten is, en ik met een beetje pech dus eerst een half uur moet wachten tot de spits voorbij is, en daarna nog een half uur omdat ik in Roosendaal mijn trein mis).
icon

Beste antwoord door Thom 22 december 2016, 18:17

U mag vanaf 08.55 inchecken en de fiets meenemen is dan in de praktijk geen probleem. Formeel is het vanaf negen uur en mag uw fiets zich tijdens de spits zich niet in de trein bevinden, maar conducteurs zullen dit door de vingers zien.
Overigens heeft u ook tijdens de daluren geen recht op fietsvervoer, het moet naar het inzicht van de conducteur kunnen. In de praktijk is het zelden een probleem.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag vanaf 08.55 inchecken en de fiets meenemen is dan in de praktijk geen probleem. Formeel is het vanaf negen uur en mag uw fiets zich tijdens de spits zich niet in de trein bevinden, maar conducteurs zullen dit door de vingers zien.
Overigens heeft u ook tijdens de daluren geen recht op fietsvervoer, het moet naar het inzicht van de conducteur kunnen. In de praktijk is het zelden een probleem.

Houdt u er wel rekening mee dat bij controle het argument 'Het mocht van Thom op het forum' geen stand houd. De 5 minuten marge geldt voor het inchecken en je trein nog halen, er is nergens iets gecommuniceerd dat er ook voor fietsen een 5 minuten marge geldt.

Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij u zeker weet dat de trein erg rustig is, als u echter in een drukke trein uit komt zal de conducteur en ook de medereizigers niet blij worden als u probeert met de fiets de trein in te gaan. Feit blijft dat het niet mag, persoonlijk zou ik als u het al goed sowieso vragen aan de conducteur en niet instappen en bij controle gokken dat de conducteur het wel goed zal vinden.
Als je de fiets mee neemt, vergeet dan in ieder geval niet om eerst bij de automaat een "Dagkaart fiets" te kopen. Voor niet-opgevouwen vouwfietsen moet wel betaald worden. 😉

Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij u zeker weet dat de trein erg rustig is, als u echter in een drukke trein uit komt zal de conducteur en ook de medereizigers niet blij worden als u probeert met de fiets de trein in te gaan. Feit blijft dat het niet mag, persoonlijk zou ik als u het al goed sowieso vragen aan de conducteur en niet instappen en bij controle gokken dat de conducteur het wel goed zal vinden.

Bedankt! Ik zal het voor de zekerheid even vragen. De NS-reisplanner geeft aan dat het (waarschijnlijk) niet zo druk zal zijn, mocht het echt te druk zijn dan wacht ik gewoon een half uurtje.
(Ook voor mountainbikes dus)

Reageer