beantwoord

Fiets in de trein tijdens corona

• 22 april 2020
  • 105 reacties
  • 13468 Bekeken

Beste NS,

Mag mijn fiets ongelimiteerd mee in de trein nu het door corona zo rustig is in de trein?

Groet,

Germain

icon

Beste antwoord door Pingpong 22 april 2020, 07:44

Kort antwoord: Nee dit mag niet. Regels omtrent fiets meenemen zijn onveranderd.

Korte vraag: Waarom wil u een fiets meenemen?

Bekijk origineel

105 reacties

Kort antwoord: Nee dit mag niet. Regels omtrent fiets meenemen zijn onveranderd.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, u moet zich tijdens de basisdienstregeling, net zoals altijd, houden aan de AVR-NS (art. 5.4). Als het niet om een fiets gaat die meegenomen wordt als handbagage of een aangepaste fiets voor een beperking is moet u voor uw fiets o.a. een Fietskaart Dal kopen, mag deze niet mee in de spitsuren en dient deze gestald te worden op een daarvoor aangewezen plaats.

Wellicht is het voor u mogelijk om een OV-Fiets te huren i.p.v. een eigen fiets mee te nemen. Dan neemt u geen ruimte in beslag met uw fiets en is het niet nodig om rekening te houden met een spitsbeperking. Mogelijk is het huren van de OV-Fiets zelfs goedkoper dan de Fietskaart Dal.

Ah dan is dat duidelijk. Ik zag vanochtend in de trein van 7.20 van Gouda naar Den Haag iemand op station Zoetermeer instappen met een racefiets en was verbaasd dat dit mocht  tenminste ik heb geen conducteur gezien die er op handhaafde, gebeurt dit wel of zijn die vanwege de corona anders geïnstrueerd?

Reputatie 7
Badge +3

Ah dan is dat duidelijk. Ik zag vanochtend in de trein van 7.20 van Gouda naar Den Haag iemand op station Zoetermeer instappen met een racefiets en was verbaasd dat dit mocht  tenminste ik heb geen conducteur gezien die er op handhaafde, gebeurt dit wel of zijn die vanwege de corona anders geïnstrueerd?

Fijn dat je deze vraag stelt!

Regels fietsen meenemen zijn onveranderd, zo mogen deze nog steeds niet tijdens de spits mee en is een fietskaartje nodig. Regels rondom handhaven zijn ook niet gewijzigd. De conducteur zal echter minder door de trein lopen en dit minder snel opmerken.

Mocht je dit weer tegen komen dan zou je dat via Twitter met vermelding van treinnummer, traject en tijd doorgeven. Je mag iemand ook zelf aanspreken, al snap ik dat je dat liever niet doet.

De trein is nog steeds bedoeld voor noodzakelijke reizen. Meldt het dus zeker als je groepen met fietsen ziet instappen.

Reputatie 3

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een fiets mee te nemen in de trein, maar er zijn mensen die nergens om geven. Zou NS eigenlijk momenteel moeten verbieden.

Reputatie 7
Badge +3

En mocht het dan toch echt nodig zijn een fiets mee te nemen dan net als normaal alleen in de daluren.

Wat mij opviel is dat TS in zijn beginpost het heeft over mijn fiets en als hij dan wat negatieve reacties krijgt opeens het heeft over:

Ik zag vanochtend in de trein van 7.20 van Gouda naar Den Haag iemand op station Zoetermeer instappen met een racefiets en was verbaasd dat dit mocht 

Geeft mij te denken.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil niet gelijk negatief zijn, ik zie het meer als “hé ik zie iemand met een fiets in de spits en geen HC die er iets van zegt, dat wil ik dan ook als dat nu gewoon mag". Helaas pindakaas, het mag ook nu niet.  Ook in normale tijden heb ik wel eens rond 7:30 iemand met een fiets in de IC gezien waarop niet gehandhaafd werd, HC denk ik te ver weg om het te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een fiets mee te nemen in de trein, maar er zijn mensen die nergens om geven. Zou NS eigenlijk momenteel moeten verbieden.

Het is al verboden tijdens de spitsuren. Een verder verbod heeft alleen zin wanneer het ook gehandhaafd wordt. Zonder handhaving is ieder verbod een papieren tijger.

Badge +3

Hier is het bijna off-topic, maar omdat het uiteindelijk (mijn schuld) ineens om een fiets ging…

Waarom is die 1e klas nog niet vrijgegeven? LET OP.. Opgeheven?

Ik heb het op Twitter maar even onpartijdig ‘omgedacht’ (wist natuurlijk al lang wat diegene wenste...)

Reactie van Webcare zal zo nog wel volgen, of ze laten het voor wat het is want Robert heeft het al genaild eigenlijk. Ook goed :sleeping:

Omdenken.. wat was de vraag?

Beste Pingpong, wie is TS?

Ik heb de vraag gesteld omdat ik nu iedere keer met de vouwfiets reis maar de voorkeur geef aan een normale fiets omdat dit iets comfortabeler is. Ik blijf met de vouwfiets rijden maar zou het fijn vinden dat op basis van gegeven antwoorden mensen ook respect hebben voor de geldende regels in de trein. Ik heb een antwoord op mijn vraag. Ik dank u allen!

Reputatie 7
Badge +4

TS is de afkorting van TopicStarter, en dat bent u in dit geval. Met de vouwfiets blijft u binnen de regels, het mag gewoon. Conducteurs zijn ook voorzichtig, ze dragen een vrij groot risico en zullen het handhaven ook niet opzoeken. Er is inderdaad een deelpubliek dat daar misbruik van maakt, dat is dan helaas zo. Voor onze conducteurs kun je nu alleen maar respect hebben, want ze nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar de eigen gezondheid mag ook best een rol spelen.

De trein is er om de samenleving draaiende te houden, en dat is door het vervoer van vitale beroepen mogelijk te maken. Dat geldt nog steeds. NS zal het vervoer door versoepeling van regels echt niet bevorderen. Verder gaan we even niet met de trein, al is het in Nederland niet verboden.. De meeste mensen, die hun verantwoordelijkheid kennen voor zichzelf en anderen, doen dit ook niet.

Ik heb over twee weken een huisje midden in een bos gehuurd om samen met mijn hond een weekje te relaxen. Nou is dat huisje niet bereikbaar met ov. Ik kan de trein nemen maar moet daarna nog 8km lopen. Nou lijkt mij dat niet handig met hond en bagage.

Ik zat er dus aan te denken om mijn fiets mee in de trein te nemen. Mag dit nu wel als ik buiten het spitsuur ga en een fietskaartje koop? Ik snap dat het vervelend is, maar ik zie even geen andere optie.

Ik heb niet veel geld en heb dit huisje maanden geleden gereserveerd omdat het de goedkoopste optie is voor een (solo) vakantie... 

Badge +3

Dat is op zich geen probleem,

Fietsen zijn geen besmettingsgevaar en mogen gewoon (Edit: tot 12 mei) mee buiten de spits, en als het goed is is er plek genoeg wegens minder reizigers (en vaak langere treinen).

Uiteraard kan het over twee weken wel weer wat drukker zijn, dus hou er rekening mee dat een trein al ‘vol’ is. Maar dat bepaalt de conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog steeds niet verboden om onder de normale regels (dus niet in de spits en met fiets daldagkaart) een fiets mee te nemen in de trein, het mag dus nog wel. Het is alleen zo dat er wordt opgeroepen om alleen van de trein gebruik te maken van de trein als het noodzakelijk is en om in de trein de 1,5 meter afstand in acht te nemen.  Wanneer u dus met fiets met de trein gaat doe dat dan op een rustig tijdstip en mocht het zo zijn dat een trein toch drukker is, neem dan een volgende trein die rustiger is. Volg in ieder geval aanwijzingen van het treinpersoneel op, dus als er wordt gevraagd of mensen die niet naar een vitaal onderweg zijn willen uitstappen wegens drukte, doe dan dan ook.

Bedankt, ik zal er sws rekening mee houden. Wil niemand tot last zijn! 

Bedankt, ik zal er sws rekening mee houden. Wil niemand tot last zijn! 

@Val81 : Helaas voor jou heeft NS besloten dat m.i.v. 12 mei a.s. geen fietsen meer in de trein mogen. Je zou op de plaats van bestemming misschien een (ov)fiets kunnen huren.

Wow, net op tijd. Tnx voor de info!

Zal kijken naar een fietsverhuur op bestemming.. 

Helemaal begrijpelijk.. 

Wow, net op tijd. Tnx voor de info!

Zal kijken naar een fietsverhuur op bestemming.. 

Helemaal begrijpelijk.. 

Fijn dat je het inderdaad nog op tijd leest! Je kan altijd kijken of je een OV-Fiets kunt huren om je reis te vervolgen. 

In elk geval alvast een fijne vakantie gewenst. 

Wat is het juiste antwoord?

Fietsen zijn geen besmettingsgevaar en mogen gewoon (Edit: tot 12 mei) mee buiten de spits, en als het goed is is er plek genoeg wegens minder reizigers (en vaak langere treinen).

Uiteraard kan het over twee weken wel weer wat drukker zijn, dus hou er rekening mee dat een trein al ‘vol’ is. Maar dat bepaalt de conducteur.

En een vouwfiets?

Reputatie 6
Badge

En een vouwfiets?

Dat mag wel!

Reputatie 2

Er zijn mensen voor wie de fiets ook bij een noodzakelijke reis nodig is. 

We hebben besloten toch op vakantie te gaan. We wisten toen nog niet dat de fiets niet mee mocht in de trein.

Ik heb er alle begrip voor dat NS niet tal van reizigers met fietsen wil vervoeren, maar door de huidige maatregelen maken we veel extra kosten. We maken geen plezierreisjes, alleen een retourtje naar het vakantieadres. We hebben maanden ons abonnement niet gebruikt, maar moeten nu ook nog een bus met chauffeur huren om op de plaats van bestemming te komen (personenauto kan niet vanwege de RIVM richtlijnen).  

Het huren van een fiets is voor ons geen goede optie. De eigen fiets zou prima op de drie beplakte plekken van de Regiorunner passen, en ik als berijder op de vierde plek in het halletje. 

Ik weet het: peanuts vergeleken bij de andere problemen van de samenleving. Het is ook een luxe-probleem, we gaan toch nog met vakantie. Maar én niet reizen op je abonnement én ook nog eens extra kosten maken ondanks het recht op reizen voelt toch wel wat dubbel. Hadden we eerder geweten dat de fiets niet mee zou mogen (de vakantie is twee maanden geleden geboekt) dan waren we thuis gebleven. 

Reputatie 7
Badge +3

We hebben besloten toch op vakantie te gaan. We wisten toen nog niet dat de fiets niet mee mocht in de trein.

Ik heb er alle begrip voor dat NS niet tal van reizigers met fietsen wil vervoeren, maar door de huidige maatregelen maken we veel extra kosten. We maken geen plezierreisjes, alleen een retourtje naar het vakantieadres. We hebben maanden ons abonnement niet gebruikt, maar moeten nu ook nog een bus met chauffeur huren om op de plaats van bestemming te komen (personenauto kan niet vanwege de RIVM richtlijnen).  

Het huren van een fiets is voor ons geen goede optie. De eigen fiets zou prima op de drie beplakte plekken van de Regiorunner passen, en ik als berijder op de vierde plek in het halletje. 

Ik weet het: peanuts vergeleken bij de andere problemen van de samenleving. Het is ook een luxe-probleem, we gaan toch nog met vakantie. Maar én niet reizen op je abonnement én ook nog eens extra kosten maken ondanks het recht op reizen voelt toch wel wat dubbel. Hadden we eerder geweten dat de fiets niet mee zou mogen (de vakantie is twee maanden geleden geboekt) dan waren we thuis gebleven. 

Je boekt een vakantie terwijl de IC's volstromen met Corona patiënten en komt nu klagen over fietsen die niet mee mogen in de trein en abonnementen die niet gebruikt kunnen worden.

Dat fietsen niet mee mogen treft niet alleen jou. Maar de maatregel is genomen omdat het steeds drukker wordt in de trein en er maar 40% capaciteit is. In de zomer zijn er altijd meer mensen die een fiets in de trein mee willen nemen voor een dagje uit. Daar is de trein nu even niet bedoeld. Dat het fietsverbod ook anderen treft die de fiets voor vakantie of een noodzakelijke reis mee willen nemen is jammer. Maar zodra er uitzonderingen gemaakt worden willen meer mensen een fiets mee.

Het is even niet anders. Heb je al gekeken naar mogelijkheden voor fietshuur bij jouw vakantieadres of andere activiteiten die je zou kunnen ondernemen?

Wat betreft niet te gebruiken abonnementen: die kun je opzeggen of omzetten naar Flex zonder abonnement als je geen kosten wilt hebben.

Reageer