beantwoord

fiets in doos in intercity direct

• 20 juli 2016
  • 6 reacties
  • 242 Bekeken

Een fiets mag niet mee in een intercity direct maar mag een fiets die gedemonteerd is en verpakt is in een fietsdoos wel mee?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 juli 2016, 16:44

Hallo stuureenswatnaarhugo en welkom op het NS Serviceforum.

In de Intercity direct mag je kosteloos 3 stuks handbagage meenemen, waarvan de grootste afmeting niet meer mag zijn dan 85 cm. Ik heb het vermoeden dat de fiets waarschijnlijk groter is dan 85 cm waardoor dit niet is toegestaan.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo stuureenswatnaarhugo en welkom op het NS Serviceforum.

In de Intercity direct mag je kosteloos 3 stuks handbagage meenemen, waarvan de grootste afmeting niet meer mag zijn dan 85 cm. Ik heb het vermoeden dat de fiets waarschijnlijk groter is dan 85 cm waardoor dit niet is toegestaan.
O, dat gaat wel lukken dan hoor. Fiets is al uit elkaar gehaald en vrij compact. Maar een snowboard zou bijvoorbeeld niet mogen en een lacrosse-racket ook niet? Maar een doos van 84x84x85 weer wel?
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk wel dat er een bepaling is dat wanneer een conducteur het niet verantwoord vindt, bijvoorbeeld in verband met de veiligheid dan wel toegankelijkheid of wat dan ook, hij u kan weigeren dan wel kan vragen de trein te verlaten. De conducteur heeft daarbij het laatste woord en u kunt zich niet beroepen op de regels waar u naarstig naar op zoek bent ;-)

Er is bij bagage wel meer inconsistentie. Alleen(!) ski's mogen bijvoorbeeld weer wel, ondanks de buitenmaat. Als bagage net iets te groot is, zoals een Lacrosseracket maar geen overlast veroorzaakt, ziet men ook wel eens een en ander door de vingers.

Smile, be nice.
Reputatie 4
Badge
Ik heb eerlijkgezegd nog nooit meegemaakt dat een conducteur bagagestukken ging nameten. En geloof me, ik heb al heel wat spullen vervoerd in de trein, ook in de intercity direct. Over het algemeen is het zo dat als de bagage niet de doorgang blokkeert en niet disproportioneel groot is, je gewoon kan meenemen wat je wilt. Zeker als het buiten de spits is.

Een tip: de rijtuigen van intercity direct hebben telkens een smalle deur en een brede deur. Stap in bij de brede deur.
en niet disproportioneel groot is, je gewoon kan meenemen wat je wilt.

Enkele weken terug zag ik op zaterdagochtend een reiziger instappen met een koffer van +/- 1m60 (of 1m80) (h) x 60 cm (b) x 30 cm (l). Daar keken de 2 HC's die net voorbijliepen ook even op. Tot de een aan de andere uitlegde dat er een fiets in de koffer zat. :-)

Er werd verder niets over gezegd. De reiziger mocht gewoon op het bijna lege fietsbalkon mee. Geen idee of Loes en Slidestops bv. dit ook zouden toelaten. 🙂
Reputatie 4
Badge
Dingen waar ik wel eens mee gereisd heb: televisie, voordeur, tentstokken, kruiwagen. Allemaal prima als het niet te druk is. Heb wel een keer een trein moeten overslaan, maar je komt er echt wel.

Reageer